Permalänk
Medlem

Köpråd uppgradering

Hej

Jag är kluven inför nästa köp, ursäkta för lång tråd! Jag spelar för nuvarande Battlefield V till 100% som kräver en del av datorn. Har ställt grafiken på lägsta nu för jag vill åt mer flyt, ligger mellan 90-120 FPS. Fast när det blir intensivt i spelet, när verkligen alla spelare samlas i skiten så kan det bli påfrestande.

Just nu har jag:
Z97X-Gaming 3 (1150 sockel)
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz. Klockad till 4,2GHz
Noctua NH-U9B SE2 (kylare 1150 sockel)
Samsung SSD EVO 500GB
NVIDIA GeForce GTX 1070 SC 8GB
Ballistix BallistixSport DDR3 4st 4GB 1600MHz (16GB)
Nätagg, nånting på 500W
BenQ 144Hz skärm

Grafikkort har jag tänkt behålla, men jag undrar om någon har tips på prisvärd hårdvara för min uppgradering. Tänker främst på processor och snabbare minnen. Om jag bestämmer mig för en 8-kärnig processor så vill jag ha ett billigare moderkort då jag läst att i dagens läge håller korten likvärdig prestanda.

Alternativt om det finns en lösning till mitt gamla moderkort.. Vad tycker ni? Om jag köper en 8-kärnig processor så kommer jag väl förmodligen få byta allt förutom grafikkort & hårddisk. Moderkort, kylare, minnen, nätagg... Vilket känns lite tråkigt!

Tack på förhand//Martin

Permalänk
Medlem

Ja, en processor med minst 8 kärnor/trådar skulle nog hjälpa. Om begagnat är ett alternativ så skulle det bli billigast med en i7 47xxK.

Om du ska köpa nytt, t.ex i7 9700K så behövs det ett nytt moderkort och DDR4-minnen. AMD Ryzen kan vara ett alternativ också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14