AMD:s VD Lisa Su antyder friskt om fler än åtta kärnor för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD:s VD Lisa Su antyder friskt om fler än åtta kärnor för Ryzen 3000-serien

De senaste dagarna har spekulationerna flödat kring kommande Ryzen 3000-serien och plattformen AM4. Kretsen har nämligen plats för fler kärnor än åtta, och nu spär VD Lisa Su på spekulationerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på 32 kärnor och 5GHz
Jag behöver lite tryck i grejerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas på 32 kärnor och 5GHz
Jag behöver lite tryck i grejerna

32 trådar borde vi få

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas på 32 kärnor och 5GHz
Jag behöver lite tryck i grejerna

Scrolla aftonbladet i raketfart!

Permalänk
Medlem

Klart jag vill ha 16 kärnor, det blir som en dual socket 2700X fast bättre. Rätt stort hopp för att vara bara en generation, så väldigt olikt Intel ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kanske en Raytrace die!

Permalänk
Inaktiv

Man får se. Alltså 16 core ryzen ser jag inga problem med, bara jag tycker threadripper blir konstig. Egentligen borde väl Threadripper försvinna och vi bara hade Epyc +Ryzen. Det blir kanske billigare då. Och bara för att moderkortet stöder Epic måste den eh ha nätdelsredundans 16st ramslott. Dual cpu slot etc. Utsm de skulle kunna göra en mer konsumentprisvänlig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Man får se. Alltså 16 core ryzen ser jag inga problem med, bara jag tycker threadripper blir konstig. Egentligen borde väl Threadripper försvinna och vi bara hade Epyc +Ryzen. Det blir kanske billigare då. Och bara för att moderkortet stöder Epic måste den eh ha nätdelsredundans 16st ramslott. Dual cpu slot etc. Utsm de skulle kunna göra en mer konsumentprisvänlig.

Threadripper serien kommer fortfarande fylla en funktion, duktiga workstations för rendering, CAD med mera är det alltid behov av maximal prestanda i rimligt format. Vi har byggt en handfull 2990WX datorer i år som är gränsfall för kundernas prestandakrav, ser goda möjligheter och användningsområden för biffigare system med 7nm threadripper med mer ös till mindre temp (kyla TR4 är inte alltid så roligt).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av caida:

Scrolla aftonbladet i raketfart!

@caida

😂

Permalänk
Medlem

Nu ska vi bara ha lite kul applikationer för dessa kärnor!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Förväntat och nödvändigt. Allt annat hade faktiskt varit en besvikelse. En selling point för AMD har vair "flest kärnor", något som Intel grusade med 9900K då de nu har lika många, så det är klart att det är självklart att AMD inte bara kunde finna sig i det, utan de måste pressa på med fler kärnor.

Att intel skulle lyckas trycka ut fler än 8 kärnor på nuvarande nod är inte så särskillt sannorlikt alls, utan det får nog vänta till deras 7nm, och vem vet, kanske det är så att de haft planer på 8 kärnor där, som de nu får skrota eftersom folk skulle tycka det var "meh" när AMD har 12, eller 16, eller hur många det nu blir. Det här kommer bli riktigt roligt att följa!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Beror såklart på vad den kostar samt på hur hög turbo går. Blir det prismässigt under vad en 1950x kostar idag, så skulle jag vara intresserad. Om nu inte det kommer en Threadripper till vettigt pris i ungefär samma veva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sugen på en Amd dator när prollarna släpps . Dock så spelar jag bara har egentligen inget behov av mer än 8 trådar just nu . Men hade tänkt att köpa 12 /24 trådar om det släpps för framtida bruk kanske det behövs . 16/32 känns overkill. tänker mig lägga max 20.000 på en uppgradering med grafikkort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag som vill hålla på mer och mer med 3D-rendering vill ha så många kärnor och trådar som det går att få i en processor med rimligt pris. Så jag ser inte alls att 16c/32t är overkill, utan en bra start!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest så mer än 8 känns overkill. Dom hjälper på multiplayer spel med 64 pers så kanske 16 hjälper när vi får 128 pers?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att 8cores verkar vara sweetspoten för mig, har däremot inga med om dom lanserar "högre" modeller. Men för mig som mest spelar tror jag som sagt inte att jag behöver mer än 8, fast man vet aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Beror såklart på vad den kostar samt på hur hög turbo går. Blir det prismässigt under vad en 1950x kostar idag, så skulle jag vara intresserad. Om nu inte det kommer en Threadripper till vettigt pris i ungefär samma veva.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte haft AMD sen min Athlon x2 6000+. Men i år blir det nog en ryzen 3000 eller Threadripper på 7 nm.

Någon som vet om Castle peak officiellt kodnamn föresten ?

Permalänk
Inaktiv

Kommer det finnas nog med minnesbandbredd för 16 kärnor på AM4 eller måste kapa bandbredden till hälften av kärnorna. Denna uppdelning av "northbridge" och CPU cores borde vara väldigt flexibel men stöder AM4 socketen detta?

Permalänk
Medlem

Jag räknade lite löst. Jag har just nu en i5-8600K. Om vi säger att en 16c/32t-Ryzen 3xxx har likvärdig IPC i generisk 3D-rendering och arbetar på samma frekvens i snitt, och att SMT ger ca 30 procent högre prestanda, så kommer en rendering som tar 60 minuter för mig i dag (på ren CPU) att ta ca 17-18 minuter på AMD-exemplet. Det är ju najs!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam

Åh Lisa!

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Där e tryck i Lisa.
Stålmorsa.

Permalänk
Medlem

Känns bara som PR från AMD:s sida efter att de blev rostade av Jensen Huang(Nvidia)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Känns bara som PR från AMD:s sida efter att de blev rostade av Jensen Huang(Nvidia)

Det var ju ingen rost.
Huang blev lite sur för att AMD är på gång, annars går man inte ut med en sådan "rost".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Det var ju ingen rost.
Huang blev lite sur för att AMD är på gång, annars går man inte ut med en sådan "rost".

Nu har jag ju redan slagit fast i en annan tråd att AMD:s status är : rostad. Jensen är glödhet som vanligt på konferenserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Nu har jag ju redan slagit fast i en annan tråd att AMD:s status är : rostad. Jensen är glödhet som vanligt på konferenserna.

"slagit fast"

Ja då är det väl så då...

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Nu har jag ju redan slagit fast i en annan tråd att AMD:s status är : rostad. Jensen är glödhet som vanligt på konferenserna.

Ja i den skinnjackan som hans PR-team envisas med han att ska spöka ut sig i kan han nog inte vara annat än varm!

On topic: Blir nog till att flytta min 1800x till ett mITX chassie och skaffa en 3000-serie till den större burken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Känns bara som PR från AMD:s sida efter att de blev rostade av Jensen Huang(Nvidia)

...nu gör ju inte Nvidia några processorer, så förstår inte sammanhanget riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Adrenochrome:

...nu gör ju inte Nvidia några processorer, så förstår inte sammanhanget riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men AMD gör grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man får se. Alltså 16 core ryzen ser jag inga problem med, bara jag tycker threadripper blir konstig. Egentligen borde väl Threadripper försvinna och vi bara hade Epyc +Ryzen. Det blir kanske billigare då. Och bara för att moderkortet stöder Epic måste den eh ha nätdelsredundans 16st ramslott. Dual cpu slot etc. Utsm de skulle kunna göra en mer konsumentprisvänlig.

TR har fortfarande sin plats, fyra minneskanaler mot två, samt fler PCIe. Även på TR så ser vi ju en dubblering av kärnor och trådar.
Så inget konstigt, snarare en naturlig utveckling. Även om jag själv skulle vilja se än bättre enkeltrådad prestanda då mycket mjukvara än idag har problem med att hantera flertrådigt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Känns bara som PR från AMD:s sida efter att de blev rostade av Jensen Huang(Nvidia)

Rostig Huang PR Efter att han satt kaffet i halsen då
Inte ens han vet ännu om Radeon VII presterar och isåfall hur väl, det får vi se först vid släppet den 7'e Februari...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!