Permalänk
Skrivet av Escen:

Tjenare kollar på den där recourcen du pratade om och fattar nada hur ser jag fel?
Har kollat hwmonitor och allt ser ut att vara som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

I resursövervakaren får du upp gröna grafer i högermarginalen (kan behöva expanderas och du kan behöva starta övervakning i toppmenyn) som visar belastning i realtid (det står vilken som är vilken, närmsta minuten visas fortlöpande). Gpu och temperatur behöver övervakas separat HW monitor funkar bra. eller t.ex. gpuz och realtemp om du vill ha enklare visuell rapportering

Som jag använder dessa så har jag dom uppe på min sekundära skärm (obs sådan behövs, men det verkar du ju ha utifrån skärmdumpen) och kollar när problem (E.G. lagg) uppstår vilken/vika belastningar el temperaturer som går i taket vid samma tillfällen.
På så sätt kan man ringa in och sedan utesluta möjliga flaskhalsar, överhettning, felande komponenter m.m.
vill man eftersöka historiskt i stället kan man skapa en loggfil i performance monitor (perfmon i sök)

Det kan definitivt vara routern! eller ISP. men det är inte mitt esse, får du inte svar här kan du söka i nätverksdelen efter liknande problem eller starta en ny tråd och fråga efter hjälp att felsöka nätet.

Hur som helst rekommenderar jag att alltid börja med grunläggande och GRUNDLIG felsökning (vilket är vad jag tipsade om nu)
det lönar sig i längden mot att testa hundra olika lösningar på måfå.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

I resursövervakaren får du upp gröna grafer i högermarginalen (kan behöva expanderas och du kan behöva starta övervakning i toppmenyn) som visar belastning i realtid (det står vilken som är vilken, närmsta minuten visas fortlöpande). Gpu och temperatur behöver övervakas separat HW monitor funkar bra. eller t.ex. gpuz och realtemp om du vill ha enklare visuell rapportering

Som jag använder dessa så har jag dom uppe på min sekundära skärm (obs sådan behövs, men det verkar du ju ha utifrån skärmdumpen) och kollar när problem (E.G. lagg) uppstår vilken/vika belastningar el temperaturer som går i taket vid samma tillfällen.
På så sätt kan man ringa in och sedan utesluta möjliga flaskhalsar, överhettning, felande komponenter m.m.
vill man eftersöka historiskt i stället kan man skapa en loggfil i performance monitor (perfmon i sök)

Det kan definitivt vara routern! eller ISP. men det är inte mitt esse, får du inte svar här kan du söka i nätverksdelen efter liknande problem eller starta en ny tråd och fråga efter hjälp att felsöka nätet.

Hur som helst rekommenderar jag att alltid börja med grunläggande och GRUNDLIG felsökning (vilket är vad jag tipsade om nu)
det lönar sig i längden mot att testa hundra olika lösningar på måfå.

Hade hwmonitor öppet men tror att jag kanske inte hinner med att se? Fanns det något i hwmonitor dom loggar sessionen?

Ska åka å låna ett par andra minnen snart så kan jag iaf utesluta det kanske
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Escen:
Tror att du behöver hwmonitor pro för att skapa loggfil, men dom bör väl ha trial period som alla andra...
Men om du kör ett tag och inte verkar hitta nåt som spikar i ungefär samma frekvens som lagget, eller med tur det laggar konsekvent långa perioder och inget verkar throttla eller gå i taket skulle jag börja kolla uppkopplingen i stället. (men byt för all del ramen om du kan, det är ju lätt gjort)
Du kan ju alltid börja med pingplotter, men du behöver nån annan än min hjälp för nätverk

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: vad exakt har du för minnen i din?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@BM-Mods: vad exakt har du för minnen i din?=)

Jag kör med 4x4GB Crucial Ballistix 3000MHz @ 2933MHz

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@DJ-SAAB: hur fungerar dina LPX 3200 minnen? dom står nämligen inte med på QVL listan på mitt moderkort så vettefan nu.. Jag tror det är ramen ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@DJ-SAAB: hur fungerar dina LPX 3200 minnen? dom står nämligen inte med på QVL listan på mitt moderkort så vettefan nu.. Jag tror det är ramen ändå..

Dom fungera faktiskt bra ihop med min processor inga konstigheter alls. De räknas som OC jag fick ställa upp dem manuellt till 3200 MHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@DJ-SAAB: okej för jag tror jag har hittat problemet.. mina 2400 kunde jag bara clocka till 2666 och nu har jag fått låna ett par corsair dominator 2666 som jag klockade upp till 3000 och det går mycket bättre känner liksom inte av "lagget" men fpsen dippar ner till under 200 ändå

Permalänk
Medlem

Kan mitt problem vara pga mitt internet?

Hejsan jo det är så att jag spelar mesta dels csgo, bf5 och pubg.
I cs så dippar fpsen ner jätte mycket (vilket jag enbart stör mig på då jag borde ha stabila 280-299 fps).
I bf5 så kommer high latency samt latency variation upp
Och lika så får samma som i bf som i pubg (vilket orsakar lite drops??)

Tack på förhand.
Mvh Escen

Permalänk
Medlem

Dåligt internet borde inte påverka ditt fps, vad har du för nätverkshastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sandfolk: 100/100 bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@Sandfolk: 100/100 bahnhof

hm hur kan du tro att det är internet hastigheten som är fel om du har den uppkopplingen??

Permalänk
Medlem

@zogez: jag vet inte!? därför jag frågar er här på sweclockers då jag inte är så insatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

Hejsan jo det är så att jag spelar mesta dels csgo, bf5 och pubg.
I cs så dippar fpsen ner jätte mycket (vilket jag enbart stör mig på då jag borde ha stabila 280-299 fps).
I bf5 så kommer high latency samt latency variation upp
Och lika så får samma som i bf som i pubg (vilket orsakar lite drops??)

Tack på förhand.
Mvh Escen

Tror du har för dålig dator eller ja just det du har inte berättat vad du har så svårt att gissa vad som är felet då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@vinylens: jag frågade om internet inte om min dator, men vill du veta så..
ryzen 5 1600
gtx 1070
hyperx fury 2400 2x4 har provat med corsair dominator 2666 också ingen skillnad
b450 gaming plus
är det nåt mer du vill veta?

Permalänk
Medlem

har gjort ett litet klipp på hur fpsen rör sig, och det känns så konstigt..

Csgo fps

Permalänk

Gör en benchmark-test på datorn, se artikeln jag länkar till: https://pctidningen.se/dator/testa-hur-snabb-din-dator-ar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@vinylens: jag frågade om internet inte om min dator, men vill du veta så..
ryzen 5 1600
gtx 1070
hyperx fury 2400 2x4 har provat med corsair dominator 2666 också ingen skillnad
b450 gaming plus
är det nåt mer du vill veta?

Vilken jävla attityd. Hur ska folk tvärsäkert kunna säga att det är internet som är felet om de inte kan utesluta att det är datorn?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vilken jävla attityd. Hur ska folk tvärsäkert kunna säga att det är internet som är felet om de inte kan utesluta att det är datorn?

Han hade väl attityd själv?
För att jag frågar ju specifikt om det kan vara mitt internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vilken jävla attityd. Hur ska folk tvärsäkert kunna säga att det är internet som är felet om de inte kan utesluta att det är datorn?

Det han svarade på var ju bra mycket drygare än så. Man kan ju faktiskt påpeka på ett trevligt sätt att det vore bra att veta komponenterna i datorn.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Gå till moderkortets sida, välj os, och kolla om du kan ladda ner en senare version av bios. Borde gå. Beror på vilket moderkort du har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Linux3n: kaan systemet bli mer ostailt än det är just nu?? msi b450 gaming plus har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@Linuxen_03: kaan systemet bli mer ostailt än det är just nu?? msi b450 gaming plus har jag

Jag tror inte det. Dock så kan du ha missat att göra något när du installerade din CPU. Kolla på den här videon den kan hjälpa. https://youtu.be/_WOtXtDZLd8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Escen *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Linux3n: japp det där har jag gjort dock

Permalänk
Medlem

tjenare någon som vet vad detta är för drivers?

Drivers

och vad dom gör.

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Escen:

tjenare någon som vet vad detta är för drivers?

Drivers

och vad dom gör.

mvh

Det är övervaknings/överklockprogrammet i windows.

https://www.amd.com/en/support/cpu/amd-ryzen-processors/amd-r...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)