Sony breddar TV-utbudet med 8K-upplösta modeller på CES 2019

Permalänk
Melding Plague

Sony breddar TV-utbudet med 8K-upplösta modeller på CES 2019

Sony ansluter sig till resten av TV-giganterna på CES 2019 och erbjuder nya modeller med 8K-upplösning. Därtill släpper även företaget nya OLED-varianter med mindre förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så jäkla fånigt med denna pixeljakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Så jäkla fånigt med denna pixeljakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lika fånigt som FPS jakten?
Ena skärmen var nästan 100", om man står väldigt nära denna så kan man säkert se skillnad mellan 4k och 8k. Och världen kretsar ej runt filmer eller spel. Jag själv har satt upp flera presentationsskärmar som både ska kunna användas på lång och nära avstånd.

Om man totalt bortser från att en stor tv är dyr, så är jag fundersam på hur stor en vanlig konsument skulle vilja ha. 200" är det för mycket? Nej skulle jag säga för de som har ett eget hus med ett bra tv rum.

Permalänk

Suck... Undrar hur många GPU-recensioner som kommer lägga massa tid på att beskriva hur många sub 15 fps grafikkorten presterar i 8K-upplösning snart. Alltid finns det någon dåre som köper dubbla 2080 ti för att få spela i 30 fps i lowinställningar i 8K XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lika fånig som FPS jakten?
Ena skärmen var nästan 100", om man står väldigt nära denna så kan man säkert se skillnad mellan 4k och 8k. Och världen kretsar ej runt filmer. Jag själv har satt upp flera presentationsskärmar som både ska kunna användas på lång och nära avstånd.

Nu är ju det här Consumer electronics show. Inte många konsumenter som kommer "stå väldigt nära" sin 100"-TV och läsa informationsskärmar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju det här Consumer electronics show. Inte många konsumenter som kommer "stå väldigt nära" sin 100"-TV och läsa informationsskärmar.

Man använder sig tv/videowall till fler olika saker som privatperson, filmer, foton, presentationer och informationsdisplay. Nå vi pratar om nästan 100" skärm och då behöver man kanske inte ha huvudet några dm från skärmen för att se skillnad.

Permalänk
Medlem

Sony kommer sannolikt använda FPGAs för att hjälpa till med uppskalning i PS5.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nioreh83:

Så jäkla fånigt med denna pixeljakt.

Faktiskt inte alls. Det är en naturlig följd av hur tillverkning fungerar och hur den utvecklas. Det är nu inte särskilt mycket dyrare att massproducera en 8K-panel och då kommer flaggskeppsprodukterna att använda en 8K-panel. Och denna produkt kan mycket väl vara bättre än företagets tidigare flaggskepp på alla andra aspekter, kontrast, ljusstyrka, färgomfång etc. eftersom det är en pågående utveckling. Pixlar får man köpet.

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Permalänk

Finns det ens något 8k material att kolla på (filmer).

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt inte alls. Det är en naturlig följd av hur tillverkning fungerar och hur den utvecklas. Det är nu inte särskilt mycket dyrare att massproducera en 8K-panel och då kommer flaggskeppsprodukterna att använda en 8K-panel. Och denna produkt kan mycket väl vara bättre än företagets tidigare flaggskepp på alla andra aspekter, kontrast, ljusstyrka, färgomfång etc. eftersom det är en pågående utveckling. Pixlar får man köpet.

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Det är en logisk och smart devis.

En devis, som har blivit inklistrad i mina sticky notes

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Tror många här på Sweclockers jagar både FPS och bild. 4K är redan dyrt nog att driva runt som det är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Finns det ens något 8k material att kolla på (filmer).

2015: finns det ens något HDR-material att titta på?
2013: Finns det ens något 4K-material att titta på?
2006: Finns det ens något 1080p-material att titta på?

och så vidare.

Nej, det finns inget 8K-material brett tillgängligt annat än kanske de utsökt fotade stillbilderna från systemkameran. Precis som det var för sex år sedan när de första 4K-modellerna blev ifrågasatta på exakt samma sätt.

Men fram tills det kommer finns det utmärkt med 4K- och 1080p-material och till och med en och annan pixlig men välgjord DVD som fungerar utmärkt på de här 8K-modellerna därför att de första 8K-flaggskeppen förmodligen är utmärkt TV-apparater med en hög bildkvalitet, kanske de bästa apparaterna någonsin om vi har tur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt inte alls. Det är en naturlig följd av hur tillverkning fungerar och hur den utvecklas. Det är nu inte särskilt mycket dyrare att massproducera en 8K-panel och då kommer flaggskeppsprodukterna att använda en 8K-panel. Och denna produkt kan mycket väl vara bättre än företagets tidigare flaggskepp på alla andra aspekter, kontrast, ljusstyrka, färgomfång etc. eftersom det är en pågående utveckling. Pixlar får man köpet.

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Håller med.

Enda sen jag fick uppleva 4k och HDR-filmer så är 1080P Blu-ray filmer extremt ''dåligt'' numera. Antar att 8K och dess ''HDR'' kommer att göra dagens 4k som ''1080P'' osv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller med.

Enda sen jag fick uppleva 4k och HDR-filmer så är 1080P Blu-ray filmer extremt ''dåligt'' numera. Antar att 8K och dess ''HDR'' kommer att göra dagens 4k som ''1080P'' osv.

Det vart ett riktigt bra exempel.

Hoppas att fler fattar.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Finns det ens något 8k material att kolla på (filmer).

https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ

Permalänk
Medlem

någon som hittar ett förtydligande till texten:Modellerna har vid lansering inte stöd för HDMI 2.1, men standarden är dock implementerad i hårdvaran och kommer vid ett senare tillfälle att läggas till via en mjukvaruuppdatering.

gäller det endast 8k modellerna då 4k oled A9G så säger alla recensioner från Vegas enbart att dom inte har hdmi 2.1.
Finns inte att köpa ännu men jag funderar på en 65" G9:a när dom släpps

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt inte alls. Det är en naturlig följd av hur tillverkning fungerar och hur den utvecklas. Det är nu inte särskilt mycket dyrare att massproducera en 8K-panel och då kommer flaggskeppsprodukterna att använda en 8K-panel. Och denna produkt kan mycket väl vara bättre än företagets tidigare flaggskepp på alla andra aspekter, kontrast, ljusstyrka, färgomfång etc. eftersom det är en pågående utveckling. Pixlar får man köpet.

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Fast hade tillverkarna fattat det så hade vi redan haft microled med fantastisk bild på 1080p. Men eftersom det är osäljbart med så "lågupplösta" tv-apparater idag pga marknadsföringen tryckt så hårt på upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Då får man väl se till att inom de närmaste tre åren köpa en 4k TV innan 8K blir standard. För vi vet ju hur det blir när man tvingas köra lägre upplösning än vad skärmen har pixlar. Blir lätt lite suddigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pimmp: Det är det generella problemet med att alla pratar HDMI-versioner. Min andra devis som jag fortsätter tjata om är:

Fråga efter funktion, inte efter version

Det vill säga, fråga inte efter HDMI 2.1, utan fråga efter de specifika funktionerna i HDMI 2.1 som man eftersöker. För det är vad Sony menar här. De kommer att kunna införa ett urval av funktioner från HDMI 2.1-standarden. Frågan är bara vilka funktioner? Vilket man aldrig får svar på när man frågar efter version.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nioreh83:

Fast hade tillverkarna fattat det så hade vi redan haft microled med fantastisk bild på 1080p. Men eftersom det är osäljbart med så "lågupplösta" tv-apparater idag pga marknadsföringen tryckt så hårt på upplösningar.

Hur tänker du nu? Det är ju uppenbart att det inte är så teknik- och produktutveckling fungerar. För då hade vi haft micro LED-whatever med fantastisk 1080p-bild för flera år sedan. Och nu under CES2019 begärt något ännu bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Då får man väl se till att inom de närmaste tre åren köpa en 4k TV innan 8K blir standard. För vi vet ju hur det blir när man tvingas köra lägre upplösning än vad skärmen har pixlar. Blir lätt lite suddigt

En 1080p-Blu-ray är lika suddig på en 65-tums Full HD-panel som den är på 65-tums 4K eller 65-tums 8K-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En 1080p-Blu-ray är lika suddig på en 65-tums Full HD-panel som den är på 65-tums 4K eller 65-tums 8K-panel.

Japp, visst är det lite "skit in, skit ut" på den ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur tänker du nu? Det är ju uppenbart att det inte är så teknik- och produktutveckling fungerar. För då hade vi haft micro LED-whatever med fantastisk 1080p-bild för flera år sedan. Och nu under CES2019 begärt något ännu bättre.

Precis. Jag är emot pixeljakten. Jag hade hellre sett att de jobbade fram bra paneler med bra bildkvalitet på 1080p. Jag vet att de inte jobbar så, för bildkvalitet går inte att sälja med ord, medan upplösning går. Det skulle gå att skapa fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, men nu får vi vänta på att nya paneltyper orkar med skyhöga fantasiupplösningar innan vi får dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@skog1s: Vi vänder på det hela och säger att när 4K tog över mer och mer i produkterna jag testat så vara knappast det första (eller sista) intrycket att Blu-ray nu plötsligt blev suddigare för att det kördes på en 4K-TV.

Det som hänt de senaste tio åren är snarare att Blu-ray ser ut som det ska i mycket högre grad. 2010 kunde jag fortfarande stöta på apparater där skådespelarna hade brungröna ansikten. Den typen av fel är ganska så väl bort nu, i alla fall på mellanklassegmenten och uppåt, vilka alla är 4K. Det beror inte på att pixlarna är fler, utan hänger ihop med att bildkvaliteten överlag är mycket bättre idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nioreh83:

Jag hade hellre sett att de jobbade fram bra paneler med bra bildkvalitet på 1080p. Jag vet att de inte jobbar så, för bildkvalitet går inte att sälja med ord, medan upplösning går. Det skulle gå att skapa fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, men nu får vi vänta på att nya paneltyper orkar med skyhöga fantasiupplösningar innan vi får dem.

Det fanns fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, missade du det?

Makalös bildkvalitet i Pioneers och Panasonics plasma. Sonys SXRD-projektor och JVC:s D-ILA-projektorer. Första LG OLED:n var också 1080p. Det fanns verkligen inte bättre modeller på konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pimmp: Det är det generella problemet med att alla pratar HDMI-versioner. Min andra devis som jag fortsätter tjata om är:

Fråga efter funktion, inte efter version

Det vill säga, fråga inte efter HDMI 2.1, utan fråga efter de specifika funktionerna i HDMI 2.1 som man eftersöker. För det är vad Sony menar här. De kommer att kunna införa ett urval av funktioner från HDMI 2.1-standarden. Frågan är bara vilka funktioner? Vilket man aldrig får svar på när man frågar efter version.

svårt att välja bara

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@skog1s: Vi vänder på det hela och säger att när 4K tog över mer och mer i produkterna jag testat så vara knappast det första (eller sista) intrycket att Blu-ray nu plötsligt blev suddigare för att det kördes på en 4K-TV.

Det som hänt de senaste tio åren är snarare att Blu-ray ser ut som det ska i mycket högre grad. 2010 kunde jag fortfarande stöta på apparater där skådespelarna hade brungröna ansikten. Den typen av fel är ganska så väl bort nu, i alla fall på mellanklassegmenten och uppåt, vilka alla är 4K. Det beror inte på att pixlarna är fler, utan hänger ihop med att bildkvaliteten överlag är mycket bättre idag.

Typ så jag menade. Fast du vände på det

Och det många måste förstå, är det vi ser just nu, är väldigt dyra paneler.

4K vs 8K glöm det alla.

Så länge kontrast, ljusstyrka och färgomfång blir bättre ska vi alla vara lyckliga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

1080p duger ju bara om man har TVn vid ena väggen av ett rum och soffan vid motstående vägg. Jag sitter dryga metern ifrån en 55" och min första 4K-TV köpte jag enbart för att slippa hönsnätet, hann till och med uppgradera innan jag ens fick tag på något 4K-material. 8K på en TV närmare 100" är alltså helt vettigt vad gäller DPI, men förmodligen ganska overkill på "normala" storlekar. Hade också mycket hellre sett att de stannade vid 4K att de istället fixade bättre HDR, bättre bitdjup/processing, alla problem med OLED etc. men som sagt det funkar inte så, så man får fokusera på det viktiga och se pixlarna som en bonus.

Bara de inte prackar på en någon buggig och artefaktig uppskalning med AI/machine learning för det lär ta ett tag innan man har 8K-matning från alla källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det fanns fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, missade du det?

Makalös bildkvalitet i Pioneers och Panasonics plasma. Sonys SXRD-projektor och JVC:s D-ILA-projektorer. Första LG OLED:n var också 1080p. Det fanns verkligen inte bättre modeller på konsumentmarknaden.

Nej jag missade inte det. Missförstår du mig med flit nu?

Du menar alltså att en 1080p TV aldrig kan bli bättre än en gammal plasma?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt inte alls. Det är en naturlig följd av hur tillverkning fungerar och hur den utvecklas. Det är nu inte särskilt mycket dyrare att massproducera en 8K-panel och då kommer flaggskeppsprodukterna att använda en 8K-panel. Och denna produkt kan mycket väl vara bättre än företagets tidigare flaggskepp på alla andra aspekter, kontrast, ljusstyrka, färgomfång etc. eftersom det är en pågående utveckling. Pixlar får man köpet.

Sluta räkna pixlar och börja titta på bilden. Det är min devis som jag kommer fortsätta tjata om.

Skrivet av Laxpudding:

2015: finns det ens något HDR-material att titta på?
2013: Finns det ens något 4K-material att titta på?
2006: Finns det ens något 1080p-material att titta på?

och så vidare.

Nej, det finns inget 8K-material brett tillgängligt annat än kanske de utsökt fotade stillbilderna från systemkameran. Precis som det var för sex år sedan när de första 4K-modellerna blev ifrågasatta på exakt samma sätt.

Men fram tills det kommer finns det utmärkt med 4K- och 1080p-material och till och med en och annan pixlig men välgjord DVD som fungerar utmärkt på de här 8K-modellerna därför att de första 8K-flaggskeppen förmodligen är utmärkt TV-apparater med en hög bildkvalitet, kanske de bästa apparaterna någonsin om vi har tur.

Skrivet av Nioreh83:

Fast hade tillverkarna fattat det så hade vi redan haft microled med fantastisk bild på 1080p. Men eftersom det är osäljbart med så "lågupplösta" tv-apparater idag pga marknadsföringen tryckt så hårt på upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Laxpudding:

Hur tänker du nu? Det är ju uppenbart att det inte är så teknik- och produktutveckling fungerar. För då hade vi haft micro LED-whatever med fantastisk 1080p-bild för flera år sedan. Och nu under CES2019 begärt något ännu bättre.

Skrivet av Nioreh83:

Precis. Jag är emot pixeljakten. Jag hade hellre sett att de jobbade fram bra paneler med bra bildkvalitet på 1080p. Jag vet att de inte jobbar så, för bildkvalitet går inte att sälja med ord, medan upplösning går. Det skulle gå att skapa fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, men nu får vi vänta på att nya paneltyper orkar med skyhöga fantasiupplösningar innan vi får dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Laxpudding:

Det fanns fantastiska 1080p-skärmar för flera år sedan, missade du det?

Makalös bildkvalitet i Pioneers och Panasonics plasma. Sonys SXRD-projektor och JVC:s D-ILA-projektorer. Första LG OLED:n var också 1080p. Det fanns verkligen inte bättre modeller på konsumentmarknaden.

Skrivet av Nioreh83:

Nej jag missade inte det. Missförstår du mig med flit nu?

Du menar alltså att en 1080p TV aldrig kan bli bättre än en gammal plasma?

@Nioreh83 tror faktiskt det är du som missförstår hela poängen.

Läs hela tråden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]