Vi pratar Ryzen 3000-serien med AMD – Zen 2 och 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Vi pratar Ryzen 3000-serien med AMD – Zen 2 och 7 nanometer

På CES 2019 visar AMD upp både nya grafikkort och ger en försmak av kommande Ryzen 3000-serien. Kompatibiliteten med 300-seriens styrkretsar kan dock bli tveksam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En hybrid lösning och inte en riktig 7nm CPU med andra ord. Ska bli intressant att se hur många tillverkare som ser till att denna CPU går att köra på dom äldre moderkorten.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att Asrock ser till att deras fatal1ty moderkort.. Skulle suga lite.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd

Gillar slutklämmen med "förutsatt att ledningsbanorna till anslutningen inte är för långa".

Långa ledningar har man ju hört talas om, men tänkte inte på att det ju faktiskt kommer från tekniska sammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2019 blir ett av dom mer intressanta hårdvaruåren, underbart!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det vore ju BULL om de inte gick att köra på ett B350! Det har ju Lisa Su mer eller mindre lovat! Vad det gäller mitt mobo så säger tillverkaren max 8 kärnor.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

"Något som stärker uppgifterna är att AMD inte kräver kompatibilitet för Ryzen 3 på äldre moderkort ut 300-serien. Detta då tillverkarna avslutat sin produktion. AMD hävdar å sin sida att kompatibilitet rent krasst finns, men att det är upp till partnertillverkare att implementera stöd. Företagets 400-serie är dock garanterad stöd."

@emilakered @JonasT @MrAdde: Innebär detta att alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för CPU:erna med fler än 8 kärnor också? Har de specifikt sagt detta till er?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hjälpsam

Så där har det alltid varit, det krävs oftast nytt BIOS till moderkortet och att släppa sådant är upp till tillverkarna.
Vet inte om jag lider direkt, mitt gamla mobo och CPU kan jag flytta till en annan dator.
Lite sugen på en TR faktiskt, 16 kärnor skulle förlänga min e-penis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det rent juridisk blir väldigt konstigt av att AMD skulle kunna tvinga tillverkare i X antal år uppdatera alla moderkort som de har gjort till plattformen, detta för att stödja hårdvaror som släpps kanske 5år senare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

"Något som stärker uppgifterna är att AMD inte kräver kompatibilitet för Ryzen 3 på äldre moderkort ut 300-serien. Detta då tillverkarna avslutat sin produktion. AMD hävdar å sin sida att kompatibilitet rent krasst finns, men att det är upp till partnertillverkare att implementera stöd. Företagets 400-serie är dock garanterad stöd."

@emilakered @JonasT @MrAdde: Innebär detta att alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för CPU:erna med fler än 8 kärnor också? Har de specifikt sagt detta till er?

Nej, vi vet ingenting om eventuella modeller med fler än 16 kärnor. Officiellt sett finns de inte, och jag har inte hört något annat än det. Däremot kommer alla 300-seriens moderkort kanske inte få stöd för Ryzen 3, vilket innebär en kursändring för AMD. Gör de detta så håller bolaget inte längre lika hårt i tyglarna för kompatibilitet som de gjort innan.

Då kan man spekulera kring att bolaget eventuellt skulle kunna döda kompatibiliteten på fler områden. Intel har tidigare använt strömmatningen som argument för varför de kräver nya moderkort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så man säger Zen3..… ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej, vi vet ingenting om eventuella modeller med fler än 16 kärnor. Officiellt sett finns de inte, och jag har inte hört något annat än det. Däremot kommer alla 300-seriens moderkort kanske inte få stöd för Ryzen 3, vilket innebär en kursändring för AMD. Gör de detta så håller bolaget inte längre lika hårt i tyglarna för kompatibilitet som de gjort innan.

Då kan man spekulera kring att bolaget eventuellt skulle kunna döda kompatibiliteten på fler områden. Intel har tidigare använt strömmatningen som argument för varför de kräver nya moderkort.

Vi får väl hoppas på det bästa! Tror många (inklusive mig själv) blir väldigt besvikna annars. Det var ju en stor del i varför man valde AMD när man byggde!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MrAdde:

Nej, vi vet ingenting om eventuella modeller med fler än 16 kärnor. Officiellt sett finns de inte, och jag har inte hört något annat än det. Däremot kommer alla 300-seriens moderkort kanske inte få stöd för Ryzen 3, vilket innebär en kursändring för AMD. Gör de detta så håller bolaget inte längre lika hårt i tyglarna för kompatibilitet som de gjort innan.

Då kan man spekulera kring att bolaget eventuellt skulle kunna döda kompatibiliteten på fler områden. Intel har tidigare använt strömmatningen som argument för varför de kräver nya moderkort.

Nej, om de kommer med en modell på 16 kärnor får vi veta först Zenare.

Ja jag vet att det är ett uttjatat skämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej, vi vet ingenting om eventuella modeller med fler än 16 kärnor. Officiellt sett finns de inte, och jag har inte hört något annat än det. Däremot kommer alla 300-seriens moderkort kanske inte få stöd för Ryzen 3, vilket innebär en kursändring för AMD. Gör de detta så håller bolaget inte längre lika hårt i tyglarna för kompatibilitet som de gjort innan.

Då kan man spekulera kring att bolaget eventuellt skulle kunna döda kompatibiliteten på fler områden. Intel har tidigare använt strömmatningen som argument för varför de kräver nya moderkort.

Får hoppas att AMD inte har fått hybris och att de verkligen pushar efter bakåtkompatibilitet. Vore riktigt trist att sitta med ett high-end X370 moderkort och inte kunna använda någon av CPU:erna i Ryzen 3000-serien.

Men kan detta också vara p.g.a. att AMD inte är helt nöjda med hur moderkortstillverkare tillverkade sina tidigare AM4 moderkort i 300-serien? Läste rätt mycket om problem med VRM och VRM-kylning just då som därefter förbättrades i och med lanseringen av 400-serien.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att mitt trogna Asus Crosshair VI Hero kan rulla på ryzen 3000. Det var ju trots allt grädden av 300-serien, så jag skulle bli lite besviken om det inte ville gå. Har sett fram i mot att eventuellt uppgradera processorn i år, men inte på bekostnad av ett nytt mammakort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyberz:

Så man säger Zen3..… ?

Skickades från m.sweclockers.com

Zen 2 eller Ryzen 3. Ja det är väldigt förväxlande.

Skrivet av Icte:

Innebär detta att alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för CPU:erna med fler än 8 kärnor också? Har de specifikt sagt detta till er?

Det finns plats för 2 st cpu die på kretsen.
Så är man en händig man eller kvinna så köper man 2st Ryzen 3700X, plockar isär dem, tar sedan fram limpistolen och lödkolven och vops så har man en 16 core Ryzen. Hur svårt kan det egentligen vara?

Nå jag är lite tveksam till 16 core, då det enligt mitt tyckte skulle konkurrera ut Threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Får hoppas att AMD inte har fått hybris och att de verkligen pushar efter bakåtkompatibilitet. Vore riktigt trist att sitta med ett high-end X370 moderkort och inte kunna använda någon av CPU:erna i Ryzen 3000-serien.

Men kan detta också vara p.g.a. att AMD inte är helt nöjda med hur moderkortstillverkare tillverkade sina tidigare AM4 moderkort i 300-serien? Läste rätt mycket om problem med VRM och VRM-kylning just då som därefter förbättrades i och med lanseringen av 400-serien.

Jag tror det kan vara så. Jag vet att det har funnits ett missnöje att det snålats en del på kopparlager i de billigare 300-moderkorten, vilket har varit en bidtagande orsak till att det har varit problem med högre minneshastigheter. De ställde högre krav på 400-serien, och det har ju blivit bättre.

Sedan är det såklart också en bidragande faktor att 2000-serien har en starkare IMC än 1000-serien, men det är inte hela bilden.

Och det visar väl bara att ger man tillverkarna för fria tyglar så defaultar de till att snåla. Antingen för att pressa priset eller få upp vinstmarginalerna, eller båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Zen 2 eller Ryzen 3. Ja det är väldigt förväxlande.

Det finns plats för 2 st cpu die på kretsen.
Så är man en händig man eller kvinna så köper man 2st Ryzen 3700X, plockar isär dem, tar sedan fram limpistolen och lödkolven och vops så har man en 16 core Ryzen. Hur svårt kan det egentligen vara?

Nå jag är lite tveksam till 16 core, då det enligt mitt tyckte skulle konkurrera ut Threadripper.

Då nya Epyc har upp till 64 kärnor så vore det inte helt otroligt att föreställa sig att nya threadripper har 64 eller kanske 48 kärnor, och då blir det helt plötsligt inte en konkurrent i segmentet längre, så jag tror att 16 kärnor på AM4 är möjligt och rimligt. Dels "för att de kan" och dels därför att det är psykologislk viktigt för AMD att ha flest kärnor på mainstream-segmentet. Just nu är det ju jämt skägg mellan 2700X och 9900K på den punkten, och det är säkerligen en nagel i ögat för AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kan vara så. Jag vet att det har funnits ett missnöje att det snålats en del på kopparlager i de billigare 300-moderkorten, vilket har varit en bidtagande orsak till att det har varit problem med högre minneshastigheter. De ställde högre krav på 400-serien, och det har ju blivit bättre.

Sedan är det såklart också en bidragande faktor att 2000-serien har en starkare IMC än 1000-serien, men det är inte hela bilden.

Och det visar väl bara att ger man tillverkarna för fria tyglar så defaultar de till att snåla. Antingen för att pressa priset eller få upp vinstmarginalerna, eller båda.

Ja det är nog den mest troliga orsaken till varför de låter tillverkarna bestämma om de ska låta Ryzen 3000-serien stödjas på 300-serien moderkort. Blir ju rätt surt för AMD annars om Agda 85 år bränner ner huset efter att ha startat YouTube på sin nyinköpta PC med en Ryzen 9 3850X 16c/32 @ 5 GHz på ett snorbilligt AB350 moderkort.

Nej, det kanske är lika bra att låta tillverkarna få ta beslutet (och därmed vara skyldiga vid eventuella fel?) om de ska låta sina 300-series moderkort få stödja Ryzen 3000-serien eller ej. Hade dock varit bättre om AMD kunde bestämma vilka av alla AM4 moderkort som får stöd eller inte, men detta kanske är för kostsamt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ang fungera och inte fungera på 300-serien så kan det mycket väl vara så att det bara är värstingarna med fler än 8 kärnor som inte fungerar. Trist för de med 300-moderkort dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet riktigt tror jag... Om de nya CPU:erna är strömsnålare än de föregående generationerna så borde det väl inte vara något problem med strömmatningen från moderkortet?

Om vi tar 2700X som exempel, 105W TDP. Inget problem för mobot. Låt oss sedan låtsas att "3600X" med lika många kärnor/ trådar har 95W TDP. Vad skulle problemet med strömmatningen då vara?

Någon som kan förklara?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Blir spännande med X370-stödet. Min nuvarande plan är att byta upp mig till en Ryzen 3000/4000 nästa år och samtidigt sikta på ett Arcturus-grafikkort (om de blir vettiga), men det låter nästan som att man får byta moderkortet också då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Fattar inte problemet riktigt tror jag... Om de nya CPU:erna är strömsnålare än de föregående generationerna så borde det väl inte vara något problem med strömmatningen från moderkortet?

Om vi tar 2700X som exempel, 105W TDP. Inget problem för mobot. Låt oss sedan låtsas att "3600X" med lika många kärnor/ trådar har 95W TDP. Vad skulle problemet med strömmatningen då vara?

Någon som kan förklara?

Nog inget problem för just den, men med dubbelt antal kärnor? 95*2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Zen 2 eller Ryzen 3. Ja det är väldigt förväxlande.

Det finns plats för 2 st cpu die på kretsen.
Så är man en händig man eller kvinna så köper man 2st Ryzen 3700X, plockar isär dem, tar sedan fram limpistolen och lödkolven och vops så har man en 16 core Ryzen. Hur svårt kan det egentligen vara?

Nå jag är lite tveksam till 16 core, då det enligt mitt tyckte skulle konkurrera ut Threadripper.

Det skulle väl likaväl kunna vara en GPU plats...? Typ CPU/GPU lösning för Xbox/PS5.

Permalänk

@MarkSix: nja. Inte helt korrekt. Lite som att säga att Ryzen 1000/2000 inte är 12nm då dess chipset fortfarande tillverkas i uråldriga 55nm.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nytt moderkort eller inte.
Jäkligt trevlig nyhet om prestandan på cpun i alla fall.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Det vore ju BULL om de inte gick att köra på ett B350! Det har ju Lisa Su mer eller mindre lovat! Vad det gäller mitt mobo så säger tillverkaren max 8 kärnor.

Hoppas verkligen det jag också. Annars blir jag besviken.
Hoppades det då jag hört att AM4 skall köras fram till 2020 iaf.

Skulle vilja byta ut min 1800X mot något i 3-serien, men har inte heller någon lust att byta bräda på direkten som jag alltid fått göra med intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Pust, väntan till sommaren 2019 blir olidlig. Roligt vore om Vega 7 på ett PCIe 4.0 moderkort gör extra bra ifrån sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Då nya Epyc har upp till 64 kärnor så vore det inte helt otroligt att föreställa sig att nya threadripper har 64 eller kanske 48 kärnor, och då blir det helt plötsligt inte en konkurrent i segmentet längre, så jag tror att 16 kärnor på AM4 är möjligt och rimligt. Dels "för att de kan" och dels därför att det är psykologislk viktigt för AMD att ha flest kärnor på mainstream-segmentet. Just nu är det ju jämt skägg mellan 2700X och 9900K på den punkten, och det är säkerligen en nagel i ögat för AMD.

Jag är en av dem som är mest förespråkare av många kärnor till vanliga hemanvändare, men till dessa väldigt många kärnor vid helt vanliga laster kommer brutal annan hårdvara. Skulle jag personligen köpa en 32 core 64ht dator så skulle den nog gå på över 100 tusen med den övriga hårdvara som hör till.

Och frågan är varför finns Ryzen, Threadripper och Epic? Varför inte ha en budget Epic och skippa threadripper? Jo för att Threadripper är budgetdator som "vanligt folk" kan köpa.
Jag ser det lite som att köpa en Sleeper bil, den kanske inte är lika imponerande som en sportbil som för 5 miljoner, men känslan av kraften är nästan densamma: https://www.youtube.com/watch?v=jDW7UwLLlzE
Med en Threadripper så kan man köra laster som de rika personerna/företag kör, kanske inte lika snygg och pålitlig hårdvara.

Dessa 32 core 16GB ram 500GB ssd som vissa mer eller mindre förespråkar, ja vilka helt vanliga konsumentlaster kör de? Det känns mer som att man har satt datorn i ett rent beräkningsjobb.

Skrivet av happy_per:

Det skulle väl likaväl kunna vara en GPU plats...? Typ CPU/GPU lösning för Xbox/PS5.

Helt rätt och det vore inte alls dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@MarkSix: nja. Inte helt korrekt. Lite som att säga att Ryzen 1000/2000 inte är 12nm då dess chipset fortfarande tillverkas i uråldriga 55nm.

men chipsetet sitter inte på CPUn