Gigabyte visar skärmen Aorus AD27QD – 144 Hz IPS med Freesync på 27 tum

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar skärmen Aorus AD27QD – 144 Hz IPS med Freesync på 27 tum

Komponentjätten Gigabyte kommer till CES med ett nytt ess i rockärmen. Det handlar om företagets första spelskärm med 144 Hz och IPS-panel med gott om funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*gäsp*, säg till när det kommer IPS-paneler med 240Hz.

Permalänk
Medlem

Väntar in 10 kommentarer från folk som stör sig på att det är en ”gamingskärm” och har det stativet.
Predictablelclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar kunna bli en trevlig skärm. Inte billig men samtidigt inte så farligt blodigt med tanke på 1440p 144hz och IPS tycker jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Väntar in 10 kommentarer från folk som stör sig på att det är en ”gamingskärm” och har det stativet.
Predictablelclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Och att den har rgb-belysning på baksidan...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Undrar vem som kom på idén med strömadaptern i skärmfoten. Tråkig väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilmachine:

Undrar vem som kom på idén med strömadaptern i skärmfoten. Tråkig väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkig vägg att gå menar du va?

Permalänk
Skrivet av TMFGG:

Tråkig vägg att gå menar du va?

Absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas kvalitén är jämnare på Innolux panel jämfört med Au optronics.

För övrigt har jag läst att Acer Nitro xv272up också har panel från Innolux
https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
99:e percentilen

Ni som likt undertecknad funderar över vad "inbyggt stöd för aktiv brusreducering" betyder kan kolla vid 3:23 i videon.

Som jag förstår det påverkar detta endast mikrofonen och inte ljudet i lurarna; stämmer det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad är det denna erbjuder utöver exempel Asus MG279Q, som kostar neråt 5500 kr just nu?

6700 kr verkar som en ganska hög prislapp för ett 'oprövat kort'.

Permalänk
Medlem

Ett sådant menysystem skulle alla skärmar ha.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av dlq84:

*gäsp*, säg till när det kommer IPS-paneler med 240Hz.

Såg att LG hade en ultrawide skärm på g som kommer att kunna överclockas till 175 HZ. En dröm hade varit ips panel med 200 hz i alla fall och gärna 27 tum.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det denna erbjuder utöver exempel Asus MG279Q, som kostar neråt 5500 kr just nu?

6700 kr verkar som en ganska hög prislapp för ett 'oprövat kort'.

Ser du inte att den har #RGB?!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hoppas kvalitén är jämnare på Innolux panel jämfört med Au optronics.

För övrigt har jag läst att Acer Nitro xv272up också har panel från Innolux
https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker den där skärmen på Inet ser intressant ut men det verkar vara väldigt svårt att hitta information om den. Det känns nämligen inte jättekul att köpa en Acer XB271HU från slutet av 2015 år 2019, trots betyget.

Permalänk
Medlem

Kul med en ny panel i detta segment. Hoppas den inte har lika många problem som panelen från AU Optronics. Det verkar ju vara lite av ett lotteri om man kollar på recensioner på prisjakt etc.

Hoppas Thomas får in en att testa.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Det känns nämligen inte jättekul att köpa en Acer XB271HU från slutet av 2015 år 2019, trots betyget.

Vad är det du saknar på den som finns på någon annan skärm i prisklassen?

Utvecklingen av skärmar går oerhört mycket långsammare än allt annat inom datorvärlden, så det är nog inte mycket att hänga upp sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kul med en ny panel i detta segment. Hoppas den inte har lika många problem som panelen från AU Optronics. Det verkar ju vara lite av ett lotteri om man kollar på recensioner på prisjakt etc.

Hoppas Thomas får in en att testa.

Recensioner som verktyg för att bedöma en produkt är både bra och dåligt, bra för att man själv får uppslag att undersöka produkten mer på djupet innan köp, men dåligt därför att okunniga recensenter tillmäts på tok för stor trovärdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag tycker den där skärmen på Inet ser intressant ut men det verkar vara väldigt svårt att hitta information om den. Det känns nämligen inte jättekul att köpa en Acer XB271HU från slutet av 2015 år 2019, trots betyget.

Ja jag är också småsugen på den skärmen, men kommer inte köpa någon innan det finns recensioner och omdömen från köpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du saknar på den som finns på någon annan skärm i prisklassen?

Utvecklingen av skärmar går oerhört mycket långsammare än allt annat inom datorvärlden, så det är nog inte mycket att hänga upp sig på.

Ingenting specifik detalj. Jag antog att skärmar precis som mycket annat inom IT-världen förbättras med tiden. Jag visste inte att det gick så pass långsamt så jag tackar för informationen. Oavsett så känns det ju roligare att köpa någonting som är 3 år nyare för liknande prestanda i alla fall i mina ögon. Nu kanske man inte kan jämföra dessa två skärmar men jag tror du förstår vad jag syftar på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det denna erbjuder utöver exempel Asus MG279Q, som kostar neråt 5500 kr just nu?

Fyra år eller så av utveckling på skärmpanelen. Vilket i de här sammanhangen kanske inte betyder något i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det denna erbjuder utöver exempel Asus MG279Q, som kostar neråt 5500 kr just nu?

6700 kr verkar som en ganska hög prislapp för ett 'oprövat kort'.

Officiellt stöd för freesync i 144hz samt G-sync kompatibilitet kanske? (spekulation).
Asusen har bara officiellt stöd upp till 90hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fyra år eller så av utveckling på skärmpanelen. Vilket i de här sammanhangen kanske inte betyder något i praktiken.

Man kan ju alltid vänta på något bättre, frågan är väl vad detta "bättre" är, inom vilket tidsspann det blir tillgängligt och framförallt till vilket pris.

I dagsläget känns det som att det händer väldigt lite i det segmentet gamingskärmar mellan 5-10k SEK, men här är kanske ett uppslag för ett sammanfattande inslag om vad som egentligen händer på marknaden för gamingskärmar i allmänhet. *host*

Skrivet av datoriserad:

Officiellt stöd för freesync i 144hz samt G-sync kompatibilitet kanske? (spekulation).
Asusen har bara officiellt stöd upp till 90hz.

Just det, det hade jag missat.

Jag kör PG279Q med G-Sync själv, och även om modellbeteckningen på AUO-panelen inte är identisk så är de åtminstone väldigt lika. En snabb googling i ämnet säger att att det är möjligt att köra Freesync upp till 144 Hz på MG279Q, med vissa begränsningar som eventuellt hör ihop med Freesync snarare än skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Recensioner som verktyg för att bedöma en produkt är både bra och dåligt, bra för att man själv får uppslag att undersöka produkten mer på djupet innan köp, men dåligt därför att okunniga recensenter tillmäts på tok för stor trovärdighet.

Men när man läser på flera recensioner där de lämnat tillbaka skärmen 3-4 gånger innan de får en som är duglig. När de kostar så pass mycket är det enligt mig helt oacceptabelt. Alla problem är ju självklart inte alltid i panelen i sig. Visst så kan det vara att de har väldigt strikta krav och skavanker som de klagar på kanske jag hade kunna acceptera.

Kanske har blivit bättre genom åren nu då dessa skärmar har funnits ute på marknaden rätt länge nu (vissa av de populäraste modellerna).

Förövrigt så hoppas jag denna Aorus-skärm är bra och kommer till norden samt får Gsync-certifiering.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men när man läser på flera recensioner där de lämnat tillbaka skärmen 3-4 gånger innan de får en som är duglig.

Här vill jag påstå att 14-dagars returrätten missbrukades å det grövsta vid releasen av PG279Q, vilket gick att konstatera genom att följa diverse forum. Att t.ex. sitta och titta på en bakgrund utan videosignal och tycka att skärmen inte går att använda p.g.a. BLB som inte syns alls när man kör videosignal är ett exempel, och jag förstår att Asus skickade ut returnerade skärmar till folk av precis det skälet.

Skrivet av enbom:

När de kostar så pass mycket är det enligt mig helt oacceptabelt.

Här tror jag du är något på spåret. Det var många som köpte en skärm långt över sin normala budget och sedan tyckte att de hade rätt att ställa krav som ingen annan monitor på marknaden hade kunnat uppfylla för samma pris...

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med utveckling på den "ruta" man skall sitta och titta på i flera timar. En av de viktigaste sakerna när man skall köpa en ny dator men som oftast glöms bort eller prioriteras ned för man lägger alla sina slantar på GPU eller CPU.

Kommer dock att vänta lite tills priserna halkar ner ca 2000kr. Trotts att jag är supersugen på en IPS 27 tums 1440p skärm och 144 Hz. Dessutom är utbudet rätt så begränsat.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var många som köpte en skärm långt över sin normala budget och sedan tyckte att de hade rätt att ställa krav som ingen annan monitor på marknaden hade kunnat uppfylla för samma pris...

Här förstår jag inte om du är sarkastisk eller inte... Jo de har mer och bättre funktioner vilket gör de dyrare. Har de inte rätt att ställa högre krav på dyrare produkter? Vad gör alla dessa nya funktioner om grunden inte fungerar tillfredsställande?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Här förstår jag inte om du är sarkastisk eller inte... Jo de har mer och bättre funktioner vilket gör de dyrare. Har de inte rätt att ställa högre krav på dyrare produkter? Vad gör alla dessa nya funktioner om grunden inte fungerar tillfredsställande?

Poängen är att man kan hitta hur många ”fel” som helst om man anstränger sig, som det vanligt förekommande gnället om ”outhärdlig” back light bleeding jag exemplifierade med. Att det förekom kvalitetsproblem på panelerna är känt, men inte alls i den utsträckning som professionella whiners fick det att framstå som. Det som gjorde den unik var 144 Hz IPS och G-Sync. Förstår man inte att man betalar ett rejält premium för de sakerna när det är helt ny teknik så är det kanske bättre att avstå från köp om man ändå bara tänkt sitta och leta ”imperfektioner” gentemot sina egna orealistiska förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Poängen är att man kan hitta hur många ”fel” som helst om man anstränger sig, som det vanligt förekommande gnället om ”outhärdlig” back light bleeding jag exemplifierade med. Att det förekom kvalitetsproblem på panelerna är känt, men inte alls i den utsträckning som professionella whiners fick det att framstå som. Det som gjorde den unik var 144 Hz IPS och G-Sync. Förstår man inte att man betalar ett rejält premium för de sakerna när det är helt ny teknik så är det kanske bättre att avstå från köp om man ändå bara tänkt sitta och leta ”imperfektioner” gentemot sina egna orealistiska förväntningar.

Du kanske inte bryr dig om BLB etc lika mycket som dem vilket är skönt för dig då du har lättare att hitta en skärm som du blir nöjd med.
Visst kanske det är är orealistiska förväntningar av "professionella whiners".

Ja, det kan vara svårt att visa BLB med kamera då det kan se värre ut på bild än i verkligheten, absolut. Men som jag sa tidigare så är det ju inte kanske just panelen i sig som är problemet utan hur panelen sitter i "skalet". IPS-Glow och BLB kommer ju finnas i nån skala på alla skärmar, men finns ju som sagt bättre och sämre fall.

Här är ett test av 20st Asus PG279Q där de anser att cirka hälften av dem har oacceptabelt BLB.
https://www.youtube.com/watch?v=mje_fmayu0k

EDIT: Är ju dock inte bara BLB som är problem. Blinkade skärmar och döda pixlar direkt ut kartong. Som sagt så hoppas jag dessa saker har blivit bättre genom åren nu som gått då dessa skärmar funnits ett tag. Produktionen kanske är bättre nu?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du saknar på den som finns på någon annan skärm i prisklassen?

Utvecklingen av skärmar går oerhört mycket långsammare än allt annat inom datorvärlden, så det är nog inte mycket att hänga upp sig på.

Brist på backlightbleed. Helst utan att man ska behöva byta ut 5 skärmar innan man får någon acceptabel. Det finns ju många 60hz pro skärmar som knappt lyder av det här problemet, varför kan dem inte bygga en gaming skärm av samma kvalité? Fattar ej..