Nvidias Jensen Huang dissar AMD Radeon VII

Skrivet av Oaktree:

You better watch out, you better not cry
Better not pout, I'm telling you why
Lisa Su is comin' to town…

Googlade, de första verserna är ruggiga.

"You better watch out, you better not cry
You better not pout, I'm telling you why
Santa Claus is comin' to town, gather all
He's making a list and checking it twice
He's gonna find out who's naughty and nice
Santa Claus is comin' to town
He sees you when you're sleepin'
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake"

Skrivet av Ragnarok:

AMD´s grafikkort brukar "floppa" men på "pappret" ska de vara hur snabba och bra som helst.
Vi får väl se hur illa det är den här gången.

Hur menar du? Vilka grafikkort brukar floppa och varför?

Skrivet av Ratatosk:

Googlade, de första verserna är ruggiga.

"You better watch out, you better not cry
You better not pout, I'm telling you why
Santa Claus is comin' to town, gather all
He's making a list and checking it twice
He's gonna find out who's naughty and nice
Santa Claus is comin' to town
He sees you when you're sleepin'
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake"

Gillar denna version:
"He's making a list
He's checking it twice
He's gonna find out who's naughty or nice
Santa Claus is in contravention of article 4 of the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Teval:

Har du spelat spelet eller bara sett uppzoomade videos om det på Youtube? Personligen tar jag 4K DLSS output över en 1440p native alla dar i veckan, ingen match alls.

Att jämställa DLSS med uppskalning är minst sagt missvisande, finns flera lysande exempel på t.ex PS4 Pro som demonstrerar hur bra rekonstruktionstekniker kan fungera, God of War och Horizon Zero Dawn för att ta några exempel.

Detta betyder ju bara att du är mindre känslig än andra. Den så kallade uppskalningen i GOW och H-ZD är ju pinsam, i princip ser det ut som interlacing från 80-talets TV-apparater, där dom mer eller mindre tar varannan "scanline", en från nuvarande frame och en från den gamla, och sedan något filter på det. Du ser tydligt hacken i konturerna när bilden rör sig i sidled.

DLSS är en uppskalningsteknik, och artefakterna som visas i FF uppstår av en logisk anledning, dvs att ursprungsbilderna inte har pixlarna att uttrycka det täta staketet. Hur ska nVidia fixa ett staket om dom inte kan identifiera ett staket, för det är ju inte ett staket enligt originalbilderna, bara något noise. Visst kan dom nog snygga till det med lite mjukare kanter så man slipper flimmer, men då vandrar man ännu längre ifrån äkta 4K och staketet tappar linjer och kontrast..

FXAA skulle också misslyckas med staketet, men förmodligen inte flimmer utan smudga ut skiten. MSAA skulle fixa det, men då ligger man nog ganska närma prestandan för riktig 4K.

@lappen81: Vad i mitt inlägg tyckte du var oklart ?

Om AMD nu väljer att lägga ut Nvidias kort i tester på deras egna mässa i form av nån slags uthängning, så har väl Nvidia i sin fulla rätt fog att försvara sig.

Skrivet av Arccai:

Om AMD nu väljer att lägga ut Nvidias kort i tester på deras egna mässa i form av nån slags uthängning, så har väl Nvidia i sin fulla rätt fog att försvara sig.

Kallar knappast det han säger för försvar, han blir snarare balistisk.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Detta betyder ju bara att du är mindre känslig än andra. Den så kallade uppskalningen i GOW och H-ZD är ju pinsam, i princip ser det ut som interlacing från 80-talets TV-apparater, där dom mer eller mindre tar varannan "scanline", en från nuvarande frame och en från den gamla, och sedan något filter på det. Du ser tydligt hacken i konturerna när bilden rör sig i sidled.

DLSS är en uppskalningsteknik, och artefakterna som visas i FF uppstår av en logisk anledning, dvs att ursprungsbilderna inte har pixlarna att uttrycka det täta staketet. Hur ska nVidia fixa ett staket om dom inte kan identifiera ett staket, för det är ju inte ett staket enligt originalbilderna, bara något noise. Visst kan dom nog snygga till det med lite mjukare kanter så man slipper flimmer, men då vandrar man ännu längre ifrån äkta 4K och staketet tappar linjer och kontrast..

FXAA skulle också misslyckas med staketet, men förmodligen inte flimmer utan smudga ut skiten. MSAA skulle fixa det, men då ligger man nog ganska närma prestandan för riktig 4K.

Eller så betyder det att du är mer känslig. Jag skulle gissa på att jag har de flesta på min sida i att tycka att GOW och HZD ser väldigt bra ut, och jag är övertygad om att de flesta också skulle välja checkerboarding framför native 1080p i de titlarna om de sett dom sida vid sida.

Har aldrig sagt att DLSS är jämförbart med native 4k, det enda jag säger är att det för många kommer vara en bra kompromiss. Jag tror att väldigt många skulle föredra att använda sin renderingsbudget till annat än rå pixeloutput, t.ex slå på mer grafiska effekter eller få upp frameraten markant.

Är detta början till slutet för Jensen Huangs tid som VD på Nvidia?
På riktigt, hur skall man som konsument tycka om ett företag vars VD beter sig på det här sättet?
Tänk om Volkswagen hade sagt liknande om Hyundai?
Svårt att ta honom på allvar.
En sak har han helt rätt i, men det vet vi alla redan om, Radeon VII kommer inte att ha en prestanda som imponerar.
Så förstår inte varför Jensen går ut så här.
Nvidias RFX kort säljer antagligen dåligt. Nu verkar det som att Jense också övergett Ray tracing och istället prisar DLSS.
Här är jag tveksam;
* Gamers Nexus gjorde tester och de var knappast imponerade
* Kräver det inte konstant uppkoppling?
* Kantutjämning spelar mindre roll ju högre upplösningen blir

PS
En sak jag inte förstår, Vega är väl i första hand en beräkningskrets? Den har en imponerande FLOPS. Varför satsar AMD då på ett grafikkort för konsumenter? Och varför använda 16GB VRAM? 8GB verkar vara standard nu. Bättre då att ha 8 GB och sänka priset
DS

Senast redigerat 2019-01-11 09:59
Skrivet av Mangee75:

Våga vägra allt skräp som Nvidia producerar!!!!

Nåja, nu kan man ju tycka vad man vill om Nvidia som företag men att dom producerar skräp skulle jag vilja ha en förklaring på.

Skrivet av Arccai:

Om AMD nu väljer att lägga ut Nvidias kort i tester på deras egna mässa i form av nån slags uthängning, så har väl Nvidia i sin fulla rätt fog att försvara sig.

Citat:

The performance is lousy and there’s nothing new. There’s no ray tracing, no AI. It’s 7nm with HBM memory that barely keeps up with a 2080. And if we turn on DLSS we’ll crush it. And if we turn on ray tracing we’ll crush it.

Är nog det i mitt fetade som folk upprörs mest över.

@ThomasLidstrom: Dom har väl helt enkelt inte råd att ta fram flera olika kort. Det här här väl ett defekt beräkningskort dom inaktiverat en del av gpun på. Bra att dom kan sälja det iaf

Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta början till slutet för Jensen Huangs tid som VD på Nvidia?
På riktigt, hur skall man som konsument tycka om ett företag vars VD beter sig på det här sättet?
Tänk om Volkswagen hade sagt liknande om Hyundai?
Svårt att ta honom på allvar.
En sak har han helt rätt i, men det vet vi alla redan om, Radeon VII kommer inte att ha en prestanda som imponerar.
Så förstår inte varför Jensen går ut så här.
Nvidias RFX kort säljer antagligen dåligt. Nu verkar det som att Jense också övergett Ray tracing och istället prisar DLSS.
Här är jag tveksam;
* Gamers Nexus gjorde tester och de var knappast imponerade
* Kräver det inte konstant uppkoppling?
* Kantutjämning spelar mindre roll ju högre upplösningen blir

PS
En sak jag inte förstår, Vega är väl i första hand en beräkningskrets? Den har en imponerande FLOPS. Varför satsar AMD då på ett grafikkort för konsumenter? Och varför använda 16GB VRAM? 8GB verkar vara standard nu. Bättre då att ha 8 GB och sänka priset
DS

Det jäkliga med DLSS är att det finns andra tekniker för uppskalning som inte behöver vara sämre.
"Ja! men Tensor cores gör ju att ett AI kan lära sig att skala upp bra", säger säkert någon nu.
Finns inget som hindrar att man kör ett AI, för att fixa bra algoritmer för uppskalning hos utvecklarna, för att senare använda dessa i spelet, behövs ingen lokal AI för det.

Temporal filtering har funnits ett bra tag.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7sp03v/whats_t...

Senast redigerat 2019-01-11 10:43
Skrivet av Ragnarok:

@lappen81: Vad i mitt inlägg tyckte du var oklart ?

Allting

Skrivet av lappen81:

Då kan jag nog tyvärr inte förklara för just dig. Du får försöka läsa det igen och tänka till.

Skrivet av ClintBeastwood:

Är nog det i mitt fetade som folk upprörs mest över.

Eller att han påstår att en majoritet av Freesync-skärmar inte fungerar. Det är en ren lögn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Stromming90:

7nm kort är inte ny teknologi?
Vad har Nvidia visat upp för ny teknologi?

Raytracing, ett spel stödjer det.
DLSS, inget spel stödjer det.

Kortet har varit på marknaden i 4 månader redan. Vart är den nya teknologin?

Ja, FPS kanske inte längre är halverad med raytracing, men den är fortfarande minskad hårt, och dessutom att komma med "med DLSS blir det ännu bättre", ja för du upscalar ju en lägre upplösning så spelet blir fulare med fler artifakter. Wth?

Ett 2080ti håller mellan 65-90fps med Ray tracing ultra i BF V. Och kommer antagligen ligga runt 100-120 fps efter fler optimeringar.
Och detta i 1440p. Om Metro Exodus lyckas kräma ur lika bra optimering(vilket jag dock tvivlar på eftersom det gäller global illumination och kontaktskuggor) så är det ett massivt framsteg i spelgrafik.
Får jag ut 90 nånting fps på 1440p slår jag på DXR ultra utan att tveka en sekund.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Nvidias RFX kort säljer antagligen dåligt.

Så dåligt kan de inte sälja med tanke på att jag har väntat på mitt 2080ti i två månader eftersom det är helt slutsålt överallt.
Eller så har deras AIBs extrema problem med sin produktion.

Senast redigerat 2019-01-11 11:11: La till citat.
Skrivet av Ratatosk:

Det jäkliga med DLSS är att det finns andra tekniker för uppskalning som inte behöver vara sämre.
"Ja! men Tensor cores gör ju att ett AI kan lära sig att skala upp bra", säger säkert någon nu.
Finns inget som hindrar att man kör ett AI, för att fixa bra algoritmer för uppskalning hos utvecklarna, för att senare använda dessa i spelet, behövs ingen lokal AI för det.

Temporal filtering har funnits ett bra tag.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7sp03v/whats_t...

Fast poängen är väl lite att köra det på dedikerad hårdvara för att få en mer kiseleffektiv design, är väl samma tänk som t ex hårdvaruaccelererad videoavkodning. Så vi kan köra komplexa uppskalning och AA algoritmer och spara "generell" prestanda till andra uppgifter.

Framtiden får dock avgöra hur bra bild DLSS kan åstadkomma, för finns som sagt uppskalning/AA som inte är så prestandakrävande, dock har det varit rätt långt den kvalitet som de "bättre" mer prestandakrävande metoderna åstadkommer.

Och även om vi har rätt mycket AA alternativ på PC så ser jag verkligen fram emot uppskalning/rendering i lägre upplösning blir vanligare, som på konsollsidan. Det är ju segt att behöva begränsa antalet pixlar på sin skärm, vilket begränsar i massa fall utanför spel, bara för att man inte har ett grafikkort kraftfullt nog för att spela i den upplösningen, och de flesta skärmar visar inte en speciellt trevlig bild om man inte matar den med native upplösning så en uppskalad bild (helst med dynamisk renderingsupplösning) ger en betydligt bättre upplevelse på säg en 2160p skärm än att ställa ner spelets upplösning/eller sänka andra inställningar som man får göra idag.

Men visst jag hade självklart också velat köra allt i native 4k utan att behöva lägga tusantalskronor på grafikkort, men nu hängde inte gpu-tekniken med upplösningsökningen vi sett på senare år, då får man göra det som alltid gjorts i datorgrafik.... fuska

Senast redigerat 2019-01-11 12:08
Skrivet av sKRUVARN:

Fast poängen är väl lite att köra det på dedikerad hårdvara för att få en mer kiseleffektiv design, är väl samma tänk som t ex hårdvaruaccelererad videoavkodning. Så vi kan köra komplexa uppskalning och AA algoritmer och spara "generell" prestanda till andra uppgifter.

Framtiden får dock avgöra hur bra bild DLSS kan åstadkomma, för finns som sagt uppskalning/AA som inte är så prestandakrävande, dock har det varit rätt långt den kvalitet som de "bättre" mer prestandakrävande metoderna åstadkommer.

Jag ser DLSS som ett verktyg för kort som inte riktigt kommer kunna pressa nya titlar i 1440p. Som t.ex. RTX 2060 även om det visade sig vara ett väldigt kraftfullt kort.
1440p DLSS är nog ett bra sätt att höja livslängden på kortets prestanda avsevärt.
Får lite fler DLSS nu så tror jag utan tvekan att RTX 2060 blir det bästa bang for buck-kortet från den här generationen.

Skrivet av Ratatosk:

Googlade, de första verserna är ruggiga.

"You better watch out, you better not cry
You better not pout, I'm telling you why
Santa Claus is comin' to town, gather all
He's making a list and checking it twice
He's gonna find out who's naughty and nice
Santa Claus is comin' to town
He sees you when you're sleepin'
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake"

Bara att byta ut santa claus mot kinas styre just nu så blir det väldigt creepy och tämligen spot on just nu.

Skrivet av Söderbäck:

Bara att byta ut santa claus mot kinas styre just nu så blir det väldigt creepy och tämligen spot on just nu.

Diktatur blandat med högteknologi.

Skrivet av sKRUVARN:

Fast poängen är väl lite att köra det på dedikerad hårdvara för att få en mer kiseleffektiv design, är väl samma tänk som t ex hårdvaruaccelererad videoavkodning. Så vi kan köra komplexa uppskalning och AA algoritmer och spara "generell" prestanda till andra uppgifter.

Framtiden får dock avgöra hur bra bild DLSS kan åstadkomma, för finns som sagt uppskalning/AA som inte är så prestandakrävande, dock har det varit rätt långt den kvalitet som de "bättre" mer prestandakrävande metoderna åstadkommer.

Och även om vi har rätt mycket AA alternativ på PC så ser jag verkligen fram emot uppskalning/rendering i lägre upplösning blir vanligare, som på konsollsidan. Det är ju segt att behöva begränsa antalet pixlar på sin skärm, vilket begränsar i massa fall utanför spel, bara för att man inte har ett grafikkort kraftfullt nog för att spela i den upplösningen, och de flesta skärmar visar inte en speciellt trevlig bild om man inte matar den med native upplösning så en uppskalad bild (helst med dynamisk renderingsupplösning) ger en betydligt bättre upplevelse på säg en 2160p skärm än att ställa ner spelets upplösning/eller sänka andra inställningar som man får göra idag.

Men visst jag hade självklart också velat köra allt i native 4k utan att behöva lägga tusantalskronor på grafikkort, men nu hängde inte gpu-tekniken med upplösningsökningen vi sett på senare år, då får man göra som alltid gjort i datorgrafik.... fuska

Har absolut inget emot DLSS, det kan ju vara guld om man vill spela i högre upplösning med ett lite vekare kort.
Vad jag reagerar på är att en del verkar mena att DLSS är unikt, det är det inte, finns även andra bra tekniker för att skala upp upplösningen.
Så gärna DLSS men ge oss även ett annat alternativ, i de fall man inför DLSS.

Senast redigerat 2019-01-11 12:44
Skrivet av Ragnarok:

Då kan jag nog tyvärr inte förklara för just dig. Du får försöka läsa det igen och tänka till.

Okej, nej tyvärr du hänvisar inte till någonting det genomsyrar enbart att du tycker att AMD suger och du verkar vara inställd på att dom kommer att fortsätta suga.

Skrivet av Ratatosk:

Googlade, de första verserna är ruggiga.

"You better watch out, you better not cry
You better not pout, I'm telling you why
Santa Claus is comin' to town, gather all
He's making a list and checking it twice
He's gonna find out who's naughty and nice
Santa Claus is comin' to town
He sees you when you're sleepin'
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake"

Tycker de första verserna passade in ganska så bra, då Jensen verkar lite grinig.
Han får nog inga julklappar i år, eller så fick han inga förra året

Är jag den enda som är väldigt positiv till radeon VII, 16gb HBM2 för det låga priset är perfekt för min DL hobby-burk samt att jag kommer kunna spela på den också, plus fp64 boosten och half-precision. perfekt för alla som inte har råd med MI50 eller VOLTA.

förstår inte riktigt allt hat.. RT ray-tracing är en väldigt intressant feature, men den är inte riktigt mogen än, framtiden ligger nog där dock och nästa generation kommer det nog blomstra upp riktigt lovande. DLSS TYCKER jag dock är mer en nödlösning som NVIDIA försöker höja till skyarna som en feature.

@lappen81: "okej"

Den är väl få som går på Nvidia:s propaganda fortfarande.
De snackar sig varma för tekniker som det knappt finns något spelstöd för bara för att hitta något att motivera deras sinnessjuka priser med. Håller med Coreteks i denna video. "If you see fraud, and do not say fraud, you are a fraud."

https://www.youtube.com/watch?v=LCOx2rPrxxQ&t=9s

Allt tyder på att AMD ska försöka sälja kortet de som "gräver guld" då det är här som den presterar långt bättre än Nvidias allternativ. Därför väljer AMD samma pris som 2080 då huvud focus inte är till alla som spelar spel. Men skulle amd berätta det så skulle de sjunka långt hos alla AMD fan.

Skrivet av Fjesa:

Är jag den enda som är väldigt positiv till radeon VII, 16gb HBM2 för det låga priset är perfekt för min DL hobby-burk samt att jag kommer kunna spela på den också, plus fp64 boosten och half-precision. perfekt för alla som inte har råd med MI50 eller VOLTA.

förstår inte riktigt allt hat.. RT ray-tracing är en väldigt intressant feature, men den är inte riktigt mogen än, framtiden ligger nog där dock och nästa generation kommer det nog blomstra upp riktigt lovande. DLSS TYCKER jag dock är mer en nödlösning som NVIDIA försöker höja till skyarna som en feature.

Jag är positiv, tror att de som köper ett R7 kommer att få ett kort som kommer att hålla många år.
Tänker lite på 290x som konkurrerade med GTX780.
Argumenten för att välja GTX780 var liknande, 780 har Cuda, det har PhysX, det tar mindre effekt, bla bla.

Senast redigerat 2019-01-12 03:55
Skrivet av sesese:

Allt tyder på att AMD ska försöka sälja kortet de som "gräver guld" då det är här som den presterar långt bättre än Nvidias allternativ. Därför väljer AMD samma pris som 2080 då huvud focus inte är till alla som spelar spel. Men skulle amd berätta det så skulle de sjunka långt hos alla AMD fan.

Är det fortfarande lönsamt?