Bungie blir självständiga – tar farväl av Activision

Permalänk
Medlem

Hoppas det här blir lite av en trend. Likt många här så drar jag samma paralleller. Många studios har växt med raketfart och då plockats upp av stora utgivare och resultaten har blivit lite därefter. Repetition, överhype och en "meh" försäljning flera gånger. Genom att lugna sig och backa ett steg så kan man börja hoppas på lite nya idéer.

Givetvis att studiorna överlever på sina spel, det är en tuff värld för dem ekonomiskt när ens försäljning består av spel och DLC's.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar vad Blizzard skulle göra då?

Släppa spel gjorda för att vara roliga istället för att mjölka med billig content?
Pfft, absurt! Vem vill skapa roliga spel nuförtiden?

Skämt å sido så hade det varit underbart. Blizzard hade kunnat gå tillbaka till rötterna och faktiskt släppa spel "Made by gamers for gamers" igen. It's been a looong time since that happened.

Om man ska se det från WoWs sida så gick det utför långt innan activision var inblandad imo Men ja man kan ju hoppas att dom splittrar sig för det kan ju inte bli sämre än vad det är idag haha

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Ja, tyvärr ägs väl blizz av Activision eller ngt. De är "ett".

Men klart att kommer de inte överens, något jag tycker deras skit med blizzard antyder kan bli på G nu när blizz bara lyckas göra fansen de lever på argare och argare (oroligare och oroligare) så visst. De borde ju kunna dela på sig igen liksom.

Vore super om blizz slapp fokusera på minskade kostnader när de iaf går plus och göra super spel och stödja dem länge som de brukar göra om de får välja osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att Bungie och Activision hade ett avtal i typ 10 år så nu avslutades väl det lite tidigare. Destiny gick nog inte som Activision hade tänkt, de ville väl ha samma intäkter som WoW.

Skrivet av KTL:

Hoppas det här blir lite av en trend. Likt många här så drar jag samma paralleller. Många studios har växt med raketfart och då plockats upp av stora utgivare och resultaten har blivit lite därefter. Repetition, överhype och en "meh" försäljning flera gånger. Genom att lugna sig och backa ett steg så kan man börja hoppas på lite nya idéer.

Givetvis att studiorna överlever på sina spel, det är en tuff värld för dem ekonomiskt när ens försäljning består av spel och DLC's.

Man måste ha lite perspektiv. Nu var ju Bungie inte en liten indie utvecklare före Activision men många små studior har det väldigt svårt ekonomiskt. Att få en utgivare bakom sig ger en enorm säkerhet att man fortfarande kan få mat på bordet oavsett vad.

Skrivet av Icte:

Det här är riktigt stort ja! Drömmen är ett nytt Halo spel direkt från Bungie, Halo 2 var nog spelet jag stannade kvar i flera år framöver efter release (spelade Halo 1 under "enbart" ett år) fram tills dess då Halo 3 lanserades. Reach var annorlunda men måste säga att jag gillade det ändå, även om det var på gränsen på att bli en futuristisk CoD-klon. Halo: Reach campaign var nog en av de episka, men när jag tänker på Halo så är det Halo 2 som gäller för mig <3

Halo 4 var väl lite meh, 5 har jag faktiskt inte rört än, men dessa är väl från andra utvecklare (343 Industries?). Denna nyheten har rört till det i nostalgi känslorna, får nog ta och spela igenom Halo serien igen snart!!

Gör nog även shoutout till Halo 3: ODST!

Fast Microsoft äger väl Halo varumärket nuförtiden? Dessutom tror jag inte det blir särskilt bra, många nyckelpersoner har säkert lämnat Bungie.

Permalänk
Medlem

Tänk om de nu får lite fria händer och släpper en remake på Pathways Into Darkness eller Marathon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på att alla verkar rörande överens om att activision är ondskan själv så är väl detta en bra nyhet. Tiden får utvisa om det är rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast Microsoft äger väl Halo varumärket nuförtiden? Dessutom tror jag inte det blir särskilt bra, många nyckelpersoner har säkert lämnat Bungie.

Ja det stämmer. Drömmen är ju dock att Bungie får tillbaka rättigheterna till Halo och att nyckelpersonerna återvänder för ett nytt Halo, men det är önsketänkande

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Underbart!!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja med tanke på att alla verkar rörande överens om att activision är ondskan själv så är väl detta en bra nyhet. Tiden får utvisa om det är rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Ondska" vettefan. Men en är majoritet förmodligen överens om Activision inte bryr sig om spelen i sig och bara vill tjäna pengar, dvs de kan utan problem totalt stycka en franchise till bitar bara det fanns pengar i att göra det.

Inget konstigt egentligen, dom drivs ju av pengar. Men konsumenter av deras produkter drivs ju av bra produkter och inte av att Activision tjänar grova pengar. Så att det bildas en klyfta emellan dessa är ju inte heller konstigt

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Ja, tyvärr ägs väl blizz av Activision eller ngt. De är "ett".

Men klart att kommer de inte överens, något jag tycker deras skit med blizzard antyder kan bli på G nu när blizz bara lyckas göra fansen de lever på argare och argare (oroligare och oroligare) så visst. De borde ju kunna dela på sig igen liksom.

Vore super om blizz slapp fokusera på minskade kostnader när de iaf går plus och göra super spel och stödja dem länge som de brukar göra om de får välja osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen som äger den andra, det är samma "företag", Activision Blizzard är en och samma entitet. De kan inte sära på sig. De gick ihop 2007-08 när Vivendi gav tummen upp till att gå ihop.

Permalänk

Det här är så obeskrivligt bra. Att man vill, kan och verkligen ser till att bryta sig loss från Activision är minst sagt stort och kommer betyda mycket för framtida spel.-

Nu är inte jag inget Bungie-fan i sig, men jag köpta och spelade Destiny 2 och det var ganska tydligt vilka influencer Activision hade där. Activision blev verkligen en spridande varböld inom spelindustrin som inte fört något gott med sig på väldigt länge. Så det är hoppfyllt att även utvecklarna börjar inse det.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

När blizzard gör detta ska jag korka upp en flaska skumpa.

Permalänk
Medlem

Köpte min PS4 för att jag sett Bungies reklam för Destiny när de släppte betan. Lite trist att de gick ifrån grundståryn redan halvägs in i ettan men har spelat och köpt uppföljarna sedan dess, vägrade köpa den senaste, mest för att de fått för sig att jag måste köpa speltid hos dem "annual pass" vilket de inte krävt någonsin tidigare.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av Nasso:

När blizzard gör detta ska jag korka upp en flaska skumpa.

Jag med!

Tror dock dom är mycket djupare i varbölden än Bungie var. Blizz är en del av den till och med, medans Bungie bara var styrd och smittad av den tills immunförsvaret nu kom ikapp och gjorde sitt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Skickades från m.sweclockers.com

Steam tror jag inte utan mera på Epic Games eftersom att dem betalar bra.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det här är stort, jag hoppas verkligen på en återgång till rötterna. Halo 1, 2 och 3 är bland de i särklass bästa skjutspelen någonsin i min mening. Halo: Reach var också det utomordentligt, men där började serien COD:ifieras lite för mycket, särskilt med tillägget av sprint-funktionen.

Destiny saknade tyngden i striderna och den episka berättelsen i min mening. Fienderna känns som kulsvampar och trots tekniska framsteg saknas den perfekt balanserade skjutmekaniken. Halo byggde ju mycket på fysik, där varje skott hade flera fysiska och visuella motreaktioner. AI:n var även den i en klass för sig, där Elites undvek kulor in i förbannelse och dirigerade sina undersåtar effektivt.

Ska bli mycket spännande att se vad som kommer efter Destiny 2, och hur mycket som finns kvar av det gamla gänget på Bungie. Utvecklingsparollen "är det inte kul efter 10 minuter, byt ut skiten", var, och är, rent guld.

Då tror jag du kommer bli besviken, Destiny 3 är ju redan under utveckling och det mesta talar för att det blir ett stort open world-aktigt spel med större fokus och live service-modell som WoW. Däremed inte sagt att de kommer bli månadsabbonemang som gäller. Ett Halo är inte omöjligt, men det ligger troligtvis många, många år fram i tiden och beror helt på hur pass framgångsrikt D3 blir.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Myth III confirmed...

Vore grymt om ett ”riktigt” Myth 3 är i görning. Myth Wolf age var väl bara en prequel? Spelade sjukt mycket Myth 1 och 2 när det begav sig på mac. testade aldrig Wolf age då det bara kom till PC, har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Marathon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Skickades från m.sweclockers.com

Pengarna är alltid viktigare än konsumenterna. Objektivt lättare att sälja vad som helst på en platform utan någon som helst offentlig kommunikation mellan konsumenterna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Det här är riktigt stort ja! Drömmen är ett nytt Halo spel direkt från Bungie, Halo 2 var nog spelet jag stannade kvar i flera år framöver efter release (spelade Halo 1 under "enbart" ett år) fram tills dess då Halo 3 lanserades. Reach var annorlunda men måste säga att jag gillade det ändå, även om det var på gränsen på att bli en futuristisk CoD-klon. Halo: Reach campaign var nog en av de episka, men när jag tänker på Halo så är det Halo 2 som gäller för mig <3

Halo 4 var väl lite meh, 5 har jag faktiskt inte rört än, men dessa är väl från andra utvecklare (343 Industries?). Denna nyheten har rört till det i nostalgi känslorna, får nog ta och spela igenom Halo serien igen snart!!

Gör nog även shoutout till Halo 3: ODST!

Ja Reach var bra. Grafiken, skjutandet, AI:n och så vidare hade mognat rejält, och berättelsen samt miljöerna markerade ett tydligt avbrott från tidigare spel. Även ODST hade jag mycket kul med, rent krasst gjorde ju Bungie oavkortat roliga Halo-spel.

Halo 4 var precis som du säger meh, och Halo 5 vill jag inte ens ta i med tång. Skrotad splitscreen, vad är det? Sedan är det bara en massa parkour och sprint, där sistnämnda faktiskt sänker tempot på spelet då du inte kan skjuta och sprinta samtidigt. 343i har inte förvaltat spelserien väl, och de har fundamentalt missförstått vad som gjorde den bra. Finns några roliga klipp på Youtube där Bungie förklarar sin designfilosofi, och sedan byter man över till någon jeppe på 343i som säger precis tvärtom. Tomtar!

Jag köpte faktiskt en One X bara för att spela gamla Halo, det finns ju både bakåtkompatibelt och via Master Chief Collection (som nu är fixad). Drog ihop ett gäng vänner och spelade, kan säga att det var bättre än jag mindes det. AI:n framförallt är imponerande, på en helt annan nivå än moderna shooters som BFV eller CoD.

Skrivet av trickeh2k:

Då tror jag du kommer bli besviken, Destiny 3 är ju redan under utveckling och det mesta talar för att det blir ett stort open world-aktigt spel med större fokus och live service-modell som WoW. Däremed inte sagt att de kommer bli månadsabbonemang som gäller. Ett Halo är inte omöjligt, men det ligger troligtvis många, många år fram i tiden och beror helt på hur pass framgångsrikt D3 blir.

Hoppas inte på det, både Destiny 1 och 2 är så tråkiga att jag somnar. Inte ens när det var gratis orkade jag och polarna köra en match. Man hoppar ju bara runt och skjuter på kulsvampar, bland det tråkigaste jag varit med om dessvärre.

Problemet med Halo är väl att Microsoft äger licensen, men serien har ändå sett sina bästa dagar. Önskar ett nytt IP från Bungie, som gärna får påminna mer om Halo än Destiny sett till spelmekaniken!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Gött, hoppas att DICE kan göra samma sak.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hoppas inte på det, både Destiny 1 och 2 är så tråkiga att jag somnar. Inte ens när det var gratis orkade jag och polarna köra en match. Man hoppar ju bara runt och skjuter på kulsvampar, bland det tråkigaste jag varit med om dessvärre.

Problemet med Halo är väl att Microsoft äger licensen, men serien har ändå sett sina bästa dagar. Önskar ett nytt IP från Bungie, som gärna får påminna mer om Halo än Destiny sett till spelmekaniken!

Köra en match? Pratar du om PvP? Vet inte heller vad det är för kulsvampar förutom stora bossar men det är ett rejält annorlunda spel idag mot hur det varit tidigare. Men det är ungefär som andra looter shooters, så gillar man inte konceptet från t ex Borderlands, The Division så kommer man nog ha svårt att gilla det här spelet också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Köra en match? Pratar du om PvP? Vet inte heller vad det är för kulsvampar förutom stora bossar men det är ett rejält annorlunda spel idag mot hur det varit tidigare. Men det är ungefär som andra looter shooters, så gillar man inte konceptet från t ex Borderlands, The Division så kommer man nog ha svårt att gilla det här spelet också.

PvP ska jag ärligt säga att jag aldrig testat, det kanske är betydligt bättre?

Du har huvudet på skaft, jag bokstavligen skyr både Borderlands och The Division som pesten

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Pengarna är alltid viktigare än konsumenterna. Objektivt lättare att sälja vad som helst på en platform utan någon som helst offentlig kommunikation mellan konsumenterna.

Samtidigt är det många(?) som vägrar köpa spel utanför Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är det bästa jag har hört. De särskilda krafterna man kunde välja på halo Reach var nog det roligaste de kunde ha implementerat i spelet tillsammans med fysiken av allting och fails of the week med rooster teeth var det man såg fram emot.