Bungie blir självständiga – tar farväl av Activision

Permalänk
Melding Plague

Bungie blir självständiga – tar farväl av Activision

Spelutvecklaren Bungie med både Destiny och Halo på meritlistan blir nu självständigt från utgivaren Activision. Samtidigt har utvecklaren kvar rättigheterna till Destiny.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det här är stort, jag hoppas verkligen på en återgång till rötterna. Halo 1, 2 och 3 är bland de i särklass bästa skjutspelen någonsin i min mening. Halo: Reach var också det utomordentligt, men där började serien COD:ifieras lite för mycket, särskilt med tillägget av sprint-funktionen.

Destiny saknade tyngden i striderna och den episka berättelsen i min mening. Fienderna känns som kulsvampar och trots tekniska framsteg saknas den perfekt balanserade skjutmekaniken. Halo byggde ju mycket på fysik, där varje skott hade flera fysiska och visuella motreaktioner. AI:n var även den i en klass för sig, där Elites undvek kulor in i förbannelse och dirigerade sina undersåtar effektivt.

Ska bli mycket spännande att se vad som kommer efter Destiny 2, och hur mycket som finns kvar av det gamla gänget på Bungie. Utvecklingsparollen "är det inte kul efter 10 minuter, byt ut skiten", var, och är, rent guld.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Som en Destiny 2 spelare så är det här väldigt positiva nyheter och jag hoppas Bungie kan gå tillbaka till sina egna vägar och göra det spel som dom ville göra utan Activision flåsandes över deras axlar. Samt hoppas dom lyssnar på sin community mer nu och skapar ett bättre spel.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Drömmen!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Äntligen! Goda nyheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Med Destiny 2 uttryckt på bred front gratis här för nått tag sen lär det finnas en gedigen kundbas för nya DLC:s där kan man gissa. Lär också vara betydligt bättre ur ett tid/kostnad-perspektiv att skapa nya DLC till ett befintligt spel än att utveckla ett nytt.

Permalänk
Medlem

Bryr mig ganska lite om vem som äger vad egentligen. Allt jag vill ha är att få allt content från Destiny 1 tillgängligt i Destiny 2. Tycker det borde vara enkelt tekniskt då motorn verkar så lik. Dessutom skulle det ge enormt mervärde i spelet. Finns jättemånga spelare som aldrig kört ettan, speciellt bland PC-spelarna. Skulle älska att få köra Vault of glass eller King's fall med mina nuvarande PC-vänner som aldrig fick uppleva dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mycket bra

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Spelar mindre roll, även om Activision och aktieägare har stått i fokus så är det Bungie själva som har fuckat upp det mesta.
Mest har det handlat om helt obegripliga beslut spelmässigt och helt värdelös kommunikation eller t.o.m. lögner till spelarbasen.
D2 är tyvärr utvattnat, copy/paste av 1:an som närmat sig samma standard som D1 var efter 3 år.
Utan Activisions $$$ så tror jag inte de kommer nå långt men vi får se.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter, nu om också Blizzard kunde göra samma men det är väl försent

Permalänk
Sötast
Skrivet av Haziza:

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Undrar vad Blizzard skulle göra då?

Släppa spel gjorda för att vara roliga istället för att mjölka med billig content?
Pfft, absurt! Vem vill skapa roliga spel nuförtiden?

Skämt å sido så hade det varit underbart. Blizzard hade kunnat gå tillbaka till rötterna och faktiskt släppa spel "Made by gamers for gamers" igen. It's been a looong time since that happened.

Permalänk

Blizzard ta rygg nu för sjutton, skynda skynda! "If they can do it, so can we!"

Permalänk
Medlem

Bara hoppas de börsnoteras!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perhaps this world is worth saving after all?

Permalänk
Inaktiv

Hade det ej varit för Halo så hade floppbox ej funnits kvar idag. Så mycket kritik xboxen fick, så låg försäljningen var. Microsoft tvingas att drastisk prissänka konsolen från runt 5000kr till 3500kr och gå back på varje. Där Halo var det enda riktigt stora exklusiva titeln som jag kommer på.

Idag så bryr sig många vad Bungie gör för produkter, men stort sett påverkar deras produkter inte marknaden så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Skrivet av CobraXnaiL:

Blizzard ta rygg nu för sjutton, skynda skynda! "If they can do it, so can we!"

Helt olika avtal dock. Bungie var enbart ett samarbete.

Blizzard ägs av/ingår i samma bolag som Activision. Krävs beslut från bolagsstämma för att en sådan styckning skulle kunna genomföras. Dock inte omöjligt, hände exempelvis Ebay och Paypal för några år sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tummarna upp!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Skickades från m.sweclockers.com

Epics tjänst verkar ju vara ganska så poppis nu, men jag hoppas på Steam.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det här blir en trend.

Det här påminner om "Den arabiska våren" där många ville få demokrati och där länder ville bli mer demokratiska.

Av nån anledning liknar det nu vad Bungie just gjort, lämnat diktatur utgivare som bara styr och förstör för spelutvecklare.

"Det spelsjälvständiga decennium" Kanske det är vad 2020 ska förändra kanske för spelvärlden?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

DICE kom igen nu...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hade det ej varit för Halo så hade floppbox ej funnits kvar idag. Så mycket kritik xboxen fick, så låg försäljningen var. Microsoft tvingas att drastisk prissänka konsolen från runt 5000kr till 3500kr och gå back på varje. Där Halo var det enda riktigt stora exklusiva titeln som jag kommer på.

Idag så bryr sig många vad Bungie gör för produkter, men stort sett påverkar deras produkter inte marknaden så mycket.

Va det inte då man kunde köpa xbox så billigt, som i princip va en pc, och ta ut delarna som intel celeron cpu:n, minnena, hårddisken(?) och eventuellt andra komponenter för att därefter lägga dem i en vanlig pc och tjäna pengar på det? Har för mig att det va något sådant med första xbox:en.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt bra. Känns som att bungie bara blivit en bland mängden på senare år. Det här är kanske chansen att komma tillbaka till rötterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Va det inte då man kunde köpa xbox så billigt, som i princip va en pc, och ta ut delarna som intel celeron cpu:n, minnena, hårddisken(?) och eventuellt andra komponenter för att därefter lägga dem i en vanlig pc och tjäna pengar på det? Har för mig att det va något sådant med första xbox:en.

Inget jag minns som gjordes i någon större skara, däremot gjorde man om xboxen till den bästa htpc som jorden har skådat. Ja, spela upp filmer suger den på de krav "alla" ställer idag, inte minst för fläktljudet.
Nå Microsoft gick back på varje konsol och vore det ej för Halo och Bungie så funnits inte xbox idag.. Varvid min poäng är att Bungie har påverkat så mycket..

De gör intressanta spel nu också för de delen.

Permalänk
Medlem

håller med.. dice gör det samma nu och flytta till steam <3

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag tror Activision fokuserar på fullt övertag av Blizzard.
Massa viktiga personer från Blizzard som lämnat och sålt av sina aktier. Tror bara det är Jeff Kaplan nu som verkligen har Blizzard DNA i sig.

Dock är Battlenet en mycket bättre launcher än steam.
Liksom alla launchers fungerar bättre än Steams utdaterade upplägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Myth III confirmed...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det här är stort, jag hoppas verkligen på en återgång till rötterna. Halo 1, 2 och 3 är bland de i särklass bästa skjutspelen någonsin i min mening. Halo: Reach var också det utomordentligt, men där började serien COD:ifieras lite för mycket, särskilt med tillägget av sprint-funktionen.

Destiny saknade tyngden i striderna och den episka berättelsen i min mening. Fienderna känns som kulsvampar och trots tekniska framsteg saknas den perfekt balanserade skjutmekaniken. Halo byggde ju mycket på fysik, där varje skott hade flera fysiska och visuella motreaktioner. AI:n var även den i en klass för sig, där Elites undvek kulor in i förbannelse och dirigerade sina undersåtar effektivt.

Ska bli mycket spännande att se vad som kommer efter Destiny 2, och hur mycket som finns kvar av det gamla gänget på Bungie. Utvecklingsparollen "är det inte kul efter 10 minuter, byt ut skiten", var, och är, rent guld.

Det här är riktigt stort ja! Drömmen är ett nytt Halo spel direkt från Bungie, Halo 2 var nog spelet jag stannade kvar i flera år framöver efter release (spelade Halo 1 under "enbart" ett år) fram tills dess då Halo 3 lanserades. Reach var annorlunda men måste säga att jag gillade det ändå, även om det var på gränsen på att bli en futuristisk CoD-klon. Halo: Reach campaign var nog en av de episka, men när jag tänker på Halo så är det Halo 2 som gäller för mig <3

Halo 4 var väl lite meh, 5 har jag faktiskt inte rört än, men dessa är väl från andra utvecklare (343 Industries?). Denna nyheten har rört till det i nostalgi känslorna, får nog ta och spela igenom Halo serien igen snart!!

Gör nog även shoutout till Halo 3: ODST!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Vi får se hur "förgiftade" Bungie har blivit av den rådande affärsmodellen i spelbranschen (dyra innehållsfattiga DLCs, hasardspelsliknande lootboxes, och beroendeframkallande MTX-system).

Var försiktigt positiva men förbered också för att de kan ha valt att gå över till den "onda sidan" av spelbranschen i allra värsta fall.

Hoppas på det bästa medan du förbereder dig på det värsta.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |