Vi tittar närmare på Alienware Area-51m med utbytbara komponenter

Permalänk
Melding Plague

Vi tittar närmare på Alienware Area-51m med utbytbara komponenter

Redaktionen kikar förbi hos Dell på CES 2019 för att ta en närmare titt på Alienware Area-51m, företagets bärbara speldator som kan uppgraderas av användaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé, men eftersom den på sin höjd blir släpbar och behöver två nätagg så skulle jag nog hellre gå den här vägen:

https://www.instructables.com/id/Mounting-Monitor-to-Computer...

Det skulle garanterat bli mycket billigare också (och man kan ju köra med ett mindre och lättare chassi än det där).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas detta blir ett alternativ i framöver.

Samt att det inte behövs så kraftig hårdvara i så är jag nöjd. Det räcker väl med cpuer på ca 60 W TDP och grafikkort runt 1060-1070 som max om det går att få ner fläktkurvan och lite lättare dator.

Utbytbar skärm vore toppen också.

Permalänk
Medlem

Stora bekymret med lösningar som dessa - för det är verkligen inte första gången som en bärbar dator haft utbytbara komponenter - är att de ytterst sällan blir kostnadseffektiva eller att en standard hinner utvecklas. Det enda företag som inte har som vana att svika sina kunder verkar vara Apple. Kolla bara på Asrock och deras mini STX. Det rann fullständigt ut i sanden.

Permalänk
Medlem

Ett trevligt initiativ från Dell tycker jag, hoppas det blir standard framöver! F.ö. var designen på datorn definitivt åt det snygga hållet, varken för mycket eller för lite detaljer. Hög vill-ha-faktor!

Om man sen dessutom får med en löstagbar skärm kan man ju helt gå över till en bärbar speldator, grymt!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Köp Ghost-chassit o montera ett bärhandtag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med chrome att man inte kan köra fullscreen av någon dum jävla anledning??.. funkade igår... idag inte.. kommer upp på youtube att: Helskärmsläge är inte tillgängligt... faktum är att ingen media spelare funkar att dra upp fullskärm på...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Det enda företag som inte har som vana att svika sina kunder verkar vara Apple.

Öh? Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem

Tveksam till att CPU kommer hålla samma sockel med en Intel. Så den biten verkar ju bli onödig. Men å andra sidan så håller ju en 9900K ganska långt, borde ju räcka ett tag framöver.
Det lär ju iallafall bli enkelt att ta isär och rengöra.

Permalänk
Medlem

@videopac: De väljer en standard och håller sedan fast vid den. De släpper exempelvis uppdateringar till telefoner som är upp till fem år gamla när andra tillverkare i bästa fall släpper uppdateringar i 1-2 år. När de väljer ett nytt format så kör de på med detta i flera år när andra tillverkare kan lova runt och hålla tunt. Kolla bara på Asrock och deras Mini-STX som de lanserade som en "ny standard". Det blev upp som en sol och ner som en pannkaka.. Kolla på Acer Revo och deras staplingsbara datorer. Upp som en sol och ner som en pannkaka.. Kolla på MHL som blev MHL 2 som blev.. Ja, ingenting alls faktiskt. Kolla på stödet för Widevine där inte ens exklusiva produkter ges stöd för modern kryptering. Men visst, Netflix i 480p på en skärm med 2560x1600 i upplösning är ju inga bekymmer..

Sedan påstår jag inte att Apple är felfri, att de har ett så litet produktutbud hjälper givetvis till men innebär samtidigt en begränsning för konsumenterna. Men när de släpper en produkt så vet man iaf att de inte bara kommer avskaffa den sex månader senare, speciellt så om det är en del av ett större ekosystem. Hur länge har Apple kört med Thunderbolt trots att det inte slagit igenom på bred front, i 7 år iaf. Där talar vi uthållighet.

Sedan ska vi väl inte ens börja tala om hur specifikationer missbrukas av pc-tillverkare. "Vikt startar på xxx", "batteritid upp till xxx" etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

@videopac: De väljer en standard och håller sedan fast vid den. De släpper exempelvis uppdateringar till telefoner som är upp till fem år gamla när andra tillverkare i bästa fall släpper uppdateringar i 1-2 år. När de väljer ett nytt format så kör de på med detta i flera år när andra tillverkare kan lova runt och hålla tunt. Kolla bara på Asrock och deras Mini-STX som de lanserade som en "ny standard". Det blev upp som en sol och ner som en pannkaka.. Kolla på Acer Revo och deras staplingsbara datorer. Upp som en sol och ner som en pannkaka.. Kolla på MHL som blev MHL 2 som blev.. Ja, ingenting alls faktiskt. Kolla på stödet för Widevine där inte ens exklusiva produkter ges stöd för modern kryptering. Men visst, Netflix i 480p på en skärm med 2560x1600 i upplösning är ju inga bekymmer..

Sedan påstår jag inte att Apple är felfri, att de har ett så litet produktutbud hjälper givetvis till men innebär samtidigt en begränsning för konsumenterna. Men när de släpper en produkt så vet man iaf att de inte bara kommer avskaffa den sex månader senare, speciellt så om det är en del av ett större ekosystem. Hur länge har Apple kört med Thunderbolt trots att det inte slagit igenom på bred front, i 7 år iaf. Där talar vi uthållighet.

Sedan ska vi väl inte ens börja tala om hur specifikationer missbrukas av pc-tillverkare. "Vikt startar på xxx", "batteritid upp till xxx" etc.

Nu pratar vi ju om produkter som potentiellt kan uppgraderas och utökas... det känns så långt från Apple man kan komma. Men visst, det är självklart en ordentlig utmaning att försöka skapa en öppen standard och få andra att hänga på den. IBM lyckades ju ganska bra med sin PC och de fick mycket konkurrens på grund av sin öppenhet, det är inget som Apple är speciellt intresserade av, att riskera släppa in andra spelare på sin planhalva.

Aja, vad jag reagerade på var egentligen det som jag uppfattade som en flykt från ämnet

Permalänk

Eftersom vi inte fick se HDMI 2.1 i någon laptop alls... Tror ni det räcker med att byta ut GPU:n, eller behövs själva HDMI-honan bytas den med för detta? Man blir ju verkligen helt ställd av OLED C9 med VRR via HDMI 2.1 och sen... levererar Ingen på PC-fronten. Förstår inte hur jag kan känna mig så ensam om att påpeka detta?