Throwback Thursday – Nvidias dubbelmacka Geforce GTX 295 fyller tio år

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – Nvidias dubbelmacka Geforce GTX 295 fyller tio år

Förr handlade slaget om prestandatronen ofta om grafikkort med dubbla kretsar. För tio år sedan lanserade Nvidia "dubbelmackan" Geforce GTX 295, som besegrade ATI Radeon HD 4870 X2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Den obligatoriska frågan: "But can it run Crysis?" Och svaret är Nja.
Enligt Toms Hardware så har den en average fps på 38 i 1900x1200, 64-bitars, något som jag då inte hade klagat på. I dag dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade varit roligt att se lite prestandatester men antar att det inte är många moderna spel som går att spela med GTX 295 (inget dx11 stöd?)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Hade ett GTX 295 från EVGA. Kördes rätt hårt och efter 3år började tempen hamna på runt 95grader. Blev lite skraj och hörde efter med supporten om detta var okej.
Fick som svar att korten ska hålla upp till 105grader...
Ett par veckor senare dök det upp röda artefakter på skärmen och till slut gav kortet upp. En RMA senare fick man kortet utbytt till ett GTX 480, men då hade jag redan skaffat ett 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Emil Hansson:

Hade varit roligt att se lite prestandatester men antar att det inte är många moderna spel som går att spela med GTX 295 (inget dx11 stöd?)

Helt rätt! När det finns tid är vår ambition är att köra några snabba prestandatester, men vi har sagt att vi inte gör det med allt som släpptes innan Geforce GTX 400- (Fermi) och Radeon HD 5000-serierna (Evergreen). Allt som är äldre saknar DirectX 11-stöd och blir därmed omöjliga att testa i moderna spel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har 3st GTX 295:or i arkivet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har precis slängt ett vattenblock till GTX 295.

Permalänk
Medlem

Släpptes inte detta senare i en "enkelmacka" model?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

sandwich*

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hölmiz:

Släpptes inte detta senare i en "enkelmacka" model?

Skickades från m.sweclockers.com

Yupp, det hette Geforce GTX 275! Exakt samma GPU-konfiguration som GTX 295, men högre klockfrekvenser på både GPU & minne. Släpptes som ett direkt motdrag till AMD:s lansering av ATI Radeon HD 4890. Denna använde kretsen RV790, en vidareutveckling av RV770 (HD 4870) som klarade högre klockfrekvenser.

Vid stock låg HD 4890 på för den tiden höga 850 MHz (upp från 750 MHz för HD 4870), men det släpptes även ett gäng fabriksöverklockade varianter som nådde den magiska gränsen 1 GHz och på allvar kunde konkurrera mot GTX 285. På den tiden hade AMD konsekvent mycket mindre och mer effektiva grafikkretsar som pressade Nvidia hårt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första egna dator i slutet av 2008 och hade då ett grafikkort från samma serie, men det var "bara" ett GTX280.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Har forfarande kvar ett XFX 295 i original kartongen brukade köra två stycken quad SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Sen kom ju Asus med ett mars295 som var överklockat och med speciellt PCB. Det kostade då ca 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Yupp, det hette Geforce GTX 275! Exakt samma GPU-konfiguration som GTX 295, men högre klockfrekvenser på både GPU & minne. Släpptes som ett direkt motdrag till AMD:s lansering av ATI Radeon HD 4890. Denna använde kretsen RV790, en vidareutveckling av RV770 (HD 4870) som klarade högre klockfrekvenser.

Vid stock låg HD 4890 på för den tiden höga 850 MHz (upp från 750 MHz för HD 4870), men det släpptes även ett gäng fabriksöverklockade varianter som nådde den magiska gränsen 1 GHz och på allvar kunde konkurrera mot GTX 285. På den tiden hade AMD konsekvent mycket mindre och mer effektiva grafikkretsar som pressade Nvidia hårt.

Nja, nu fanns det GTX 295 både med dubbel pcb samt enkel pcb därav namnen dubbel samt enkelmacka..

Mina GTX 2xx kort, från vänster till höger, Asus enkel pcb GTX 295 kort, Evga enkel pcb GTX 295 kort, Evga dubbel pcb GTX 295 kort samt längst till höger ett Gainward GTX 275.

Editerade lite för att "förenkla".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bael:

Nja, nu fanns det GTX 295 både med dubbel pcb samt enkel pcb därav namnen dubbel samt enkelmacka..

Mina GTX 2xx kort, från vänster till höger, 2st enkel pcb GTX 295 kort, 1st dubbel pcb GTX 295 kort samt längst till höger ett GTX 275.
https://i.imgur.com/6obCYFu.jpg

Hoppsan, hade helt glömt att de släppte en uppdaterad version med en PCB! Antog därför det var GTX 275 som var "ett halvt" GTX 295 som menades. Riktigt fin samling du har där!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hoppsan, hade helt glömt att de släppte en uppdaterad version med en PCB! Riktigt fin samling du har där.

Japp, korten längs till vänster dvs dom 2 enkel pcb korten satt i min sons dator med en lätt klockad Phenom x4, 955 hela riggen drevs med lätthet av ett schyte kamariki 4 750w agg.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Detta kort kommer jag alltid minnas med värme. När jag gick över från konsolspelare och byggde en gaming-PC 2009 så slog jag till på detta kort som tjänade mig mycket väl. Och som jag minns det körde jag Crysis på högsta utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett 9800GX2 precis omkring release, det var så sjukt häftigt med dubbelacka! Men kortet höll inte så länge.. och med drygt en månad kvar på garantitiden skickades de för reparation, efter ca två månader fick ja nog o skrev o fråga va f-n händer... är de klart änn eller? absolut säger dom o 2 dar Senare kommer ett GTX295 på posten!

Tyvärr mötte de samma öde som mitt GX2 omkring sommarn 2014.. hade den datorn igång och gick iväg en stund, men när jag kommer tillbaka in i rummet stinker det som nån brännt på en hel tändsticksask där inne

Men änn kan man se intrycket 9800GX2 samt GTX295 gjorde på mig, jag alltid haft dubbla grafikkort sen dess. Skare va så ta två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

10 år senare, vem köper grafikkort för 8000 kr när man nästan kan få ett xbox x och ps4 pro för samma?

Permalänk
Medlem

Det är uppåner-vända världen när man blickar tillbaka på gammal datorutrustning och tycker priserna är låga. Förr brukade man ju skratta åt höga priser när man tittade i gamla prislistor. Sedan hände något.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Mmm... Vettiga priser på den gamla goda tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

köpte mitt 295 samma dag det lanserades. otroligt bra kort som var totalt kripplat av sin 896 MB ram. fick byta ut det 1 år innan på grund av minnet.

Permalänk
Medlem

Saknar ett 295 i samlingen =/
Dubbelmackorna var ju kanske inte den bästa lösningen.
Men enkelkorts modellerna var ju början på nånting nVidia körde med ganska så länge.

Leker just nu med ett ruskigt stiligt GTX590.
På något sätt känns det som att singelkorts SLI fungerar bättre än med 2 kort.

Permalänk

Fasen ingen här som säljer ett GTX 295? Håller på och ska bygga en retro värsting maskin och är på jakt efter denna gamla goding

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Får ändå säga att en rejäl "Throwback" är att tänka tillbaka till GeForce 9800 GX2 varpå jag har två fungerande och renoverade/restaurerade ex liggande.

De va E-penis när man gled in på LAN med FYRA GPUer på den tiden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ant3:

Får ändå säga att en rejäl "Throwback" är att tänka tillbaka till GeForce 9800 GX2 varpå jag har två fungerande och renoverade/restaurerade ex liggande.

De va E-penis när man gled in på LAN med FYRA GPUer på den tiden.

Vill minnas att det var en typ prismässigt överkomlig e-penis med fyra GPU:er?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vill minnas att det var en typ prismässigt överkomlig e-penis med fyra GPU:er?

JA speciellt i jämförelse med dagens priser absolut. Och strulade friskt gjorde de oxå då SLI stöd inte va något vardagligt och SLI skalningen va ju inte jätte bra heller. Lite "swing and miss" så att säga.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ant3:

JA speciellt i jämförelse med dagens priser absolut. Och strulade friskt gjorde de oxå då SLI stöd inte va något vardagligt och SLI skalningen va ju inte jätte bra heller. Lite "swing and miss" så att säga.

Även om stödet var dåligt på den tiden "fanns" å andra sidan "inte problemet" med frame times. SLI och Crossfire var roligare när man ovetandes ibland fick en sämre upplevelse.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Även om stödet var dåligt på den tiden "fanns" å andra sidan "inte problemet" med frame times. SLI och Crossfire var roligare när man ovetandes ibland fick en sämre upplevelse.

Helt sant. Blev en släng av "De va bättre förr" där.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]