The Divison 2 skippar Steam – blir exklusivt för Epic Games Store och Uplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ytterligare en anledning för gamers att skippa det, med andra ord.

Tur man inte är "gamer" utan bara en vanlig typ som gillar datorspel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tyckte första var sådär, hade kul ett 30 tal timmar iaf.
Kanske köper 2an om det kommer på rea.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför lanseringen av det svenska storspelet The Division 2 passar Epic Games på att knipa speltiteln till sin egen butik, varpå Steam lämnas helt utanför.

Läs hela artikeln här

Bra att Steam får ytterligare konkurrens. Är inget bra med den typen av externa monopol i längden. Avgifter och priser hålls då på en onödigt hög nivå, med följd att vi slutkonsumenter får betala onödigt höga priser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ytterligare en anledning för gamers att skippa det, med andra ord.

Tråkig attityd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns knappast något behov annat än egen ekonomisk vinning att en digital distribueringstjänst skall behöva 30/20% per sålt spel.

Det är klart att det handlar om ekonomisk vinning. Det är ett företag, det är inte försäkringskassan. Någonstans måste företag gå med vinst, annars går dem i konkurs. Vinst är säkerhet i många företags fall, företag kan inte alltid förlita sig på en stadig ström av pengar.

Sen hur mycket som är skäligt för plattformsunderhåll och liknande är en annan sak. Om det kommer konkurrenter som pressar Valve så kommer de att sänka sin andel till slut. Och om det inte går runt för dem så kommer de skära bort saker som kostar dem pengar tills det går runt igen. Personal, tjänster, bandbredd, etc. Och om det inte går kommer de i slutändan att tömma sina kistor och gå i konkurs.

Bara helt vanlig marknadekonomi.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra men det blir ju ingen konkurrens när spelet inte släpps på alla plattformar...

Det bästa hade givetvis varit att spelet släpps på alla plattformar så får kunden välja om det är värt en extra 100lapp för att få det på steam istället för uplay eller vad det nu blir..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Tråkig attityd.

Jag anser att det första spelet var en stor besvikelse som dessutom försämrades kraftigt innan release. Därav var jag inte särskilt intresserad till att börja med, och om spelet inte kommer till Steam är det definitivt spiken i kistan. Problem med det?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Blir inte något bättre för kunderna, bara sämre :/ surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Tur man inte är "gamer" utan bara en vanlig typ som gillar datorspel.

"en vanlig typ som gillar datorspel" – själva definitionen av en gamer, med andra ord...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag anser att det första spelet var en stor besvikelse som dessutom försämrades kraftigt innan release. Därav var jag inte särskilt intresserad till att börja med, och om spelet inte kommer till Steam är det definitivt spiken i kistan. Problem med det?

Jag tycker alla gör som de vill. Om någon bara vill handla bensin ocg godis på statoil så får de väl göra det. Om man sedan är besviken på att de inte har romrussin så får man stå ut med det, om nu Willys har ett avtal med GB-glass om deras romrussin-glassar. Eller att man bara handlar mat på Coop. Det är upp till var och en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Tur man inte är "gamer" utan bara en vanlig typ som gillar datorspel.

Tror du kanske menar PRO gamer eller något, jag vet inte.

Tur att man inte är bilist utan bara en vanlig typ som gillar bilar. Är det en bra liknelse?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Steam har fastnat i sin bekvämlighet för länge. Jag är positiv till alla indiespel som kommer fram, men Steams gränssnitt gör det hela bara så rörigt. Gränssnittet har gjort sitt för längesen och borde blivit uppdaterat. Man får upp så mycket skit man inte är intresserad av när man gör sökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

"en vanlig typ som gillar datorspel" – själva definitionen av en gamer, med andra ord...

Eftersom gamers tydligen hade all anledning att undvika spelet enligt dig och han inte vill undvika det blir det ju svårt att identifiera sig som gamer tänker jag att han lite skämtsamt menade.

Men det fattade du nog med, du föredrog bara att medvetet missuppfatta hans inlägg för att provocera lite eftersom han inte delade din åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ni som tröttnade snabbt på ettan borde prova det igen. Det har gjorts om och lagts till en hel del sen release.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Kommer ni ihåg tiden när man hade en launcher per spel, installerade spel manuellt och laddade ner och installerade uppdateringar manuellt?

Absolut, och de flesta spel jag har kvar på CD från 90-talet/början 2000 fungerar fortfarande att köra i Windows 10. Frågan är vad som händer i framtiden när dessa virtuella spelbutiker går i graven. Kommer dagens ungdom inte kunna spela sina barndomsspel i framtiden?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Konkurrens är bra men det blir ju ingen konkurrens när spelet inte släpps på alla plattformar...

Det bästa hade givetvis varit att spelet släpps på alla plattformar så får kunden välja om det är värt en extra 100lapp för att få det på steam istället för uplay eller vad det nu blir..

Det läget får du först när Steam inte kan utnytja sin ledande position på marknaden genom att mjölka överpris

Är det ngn du ska vara sur på för ditt favo spel inte finns på steam är det typ steam du ska vara sur på

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är klart att det handlar om ekonomisk vinning. Det är ett företag, det är inte försäkringskassan. Någonstans måste företag gå med vinst, annars går dem i konkurs. Vinst är säkerhet i många företags fall, företag kan inte alltid förlita sig på en stadig ström av pengar.

Sen hur mycket som är skäligt för plattformsunderhåll och liknande är en annan sak. Om det kommer konkurrenter som pressar Valve så kommer de att sänka sin andel till slut. Och om det inte går runt för dem så kommer de skära bort saker som kostar dem pengar tills det går runt igen. Personal, tjänster, bandbredd, etc. Och om det inte går kommer de i slutändan att tömma sina kistor och gå i konkurs.

Bara helt vanlig marknadekonomi.

Som sagt med de marginaler är det inte svårt att se att det kommer allternativ från flera håll när man ganska enkelt kan räkna vad de faktiskt kostnaderna bör bli med en sådan tjänst. Klart mindre risk en att driva text byggfirma.

En sådan tjänst som valv har borde ganska enkelt går runt med 10% och fortfarande kunna upprätthålla en bra kvallitet med avkastning.

Tråkiga för oss kunder är att der blir precis som i streamingvärlden en helt jävla uppsjö av program som man måste ha för att spela olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra att Steam får ytterligare konkurrens. Är inget bra med den typen av externa monopol i längden. Avgifter och priser hålls då på en onödigt hög nivå, med följd att vi slutkonsumenter får betala onödigt höga priser.

Det är inte konkurrens om Epic går in och betalar utvecklare/förläggare att använda deras plattform istället för Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tror det jag också
För steam måste en mindre andel måste vara bättre än ingen andel alls

De har redan gjort det.

Permalänk

Bra då slipper man skiten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har börjat köra Ubisoft spel direkt genom Uplay ändå. Blev rätt irriterande att behöva använda två spelklienter samtidigt för att starta ett jävla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Bra då slipper man skiten.

Det hade du väl gjort ändå?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det läget får du först när Steam inte kan utnytja sin ledande position på marknaden genom att mjölka överpris

Är det ngn du ska vara sur på för ditt favo spel inte finns på steam är det typ steam du ska vara sur på

Varför? Kan man inte rikta sin ilska mot utgivarna? Är väl ändå de som väljer vart de ska sälja sina spel?
Varför ska vi som konsumenter använda en bristfällig launcher och få en sämre upplevelse till vinst för utgivare?
Hade Epic store varit likvärdigt steam i funktioner och dessutom varit 20% billigare skulle det finnas någon poäng att handla där som konsument, men just nu är det ju som steam ca 2004 och inte någon väsentlig prisskillnad.

Själv tycker jag konsumenter borde straffa utgivare som lanserar spel exklusivt på Epic store i nuläget.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

@Nasso: Jag kommer ihåg

Förstår inte alls folk som bara ratar ett spel för att det råkar vara en ny plattform man behöver ladda ner. Självklart föredrar jag själv att ha alla mina spel på ett ställe. Men om jag vill spela ett spel så kommer jag inte välja bort det bara för att detta...

Är det den svenska latheten som kryper fram höhö...

Det är ju bara dumt. Fler lösenord, fler kompislistor, mer reklam och annat skit. Det är ju som med "chattar" nu för tiden. det ploppar upp meddelanden på blizzard, ingame, steam, discord, stup i kvarten så man vet inte var man skall svara snart.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Varför? Kan man inte rikta sin ilska mot utgivarna? Är väl ändå de som väljer vart de ska sälja sina spel?
Varför ska vi som konsumenter använda en bristfällig launcher och få en sämre upplevelse till vinst för utgivare?
Hade Epic store varit likvärdigt steam i funktioner och dessutom varit 20% billigare skulle det finnas någon poäng att handla där som konsument, men just nu är det ju som steam ca 2004 och inte någon väsentlig prisskillnad.

Själv tycker jag konsumenter borde straffa utgivare som lanserar spel exklusivt på Epic store i nuläget.

Då stöder du ju monopolet

Ju längre folk tycker och agerar som dig ju längre tar Steam ut feta priser, när steam märker de förlorar för mycket cash på nuvarande hållning blir de tvugna stt sänka sin priser. I samma veva de gör det kommer det inte längre vara exklusiva spel på andra tjänster för då försvinner vitsen med det hela och DÅ får du den olåsta marknade du vill ha.

Lösningen blir nog att fler AAA tittlar bör bli exklusiva på andra plattformar för att skynda på utvecklingen

Permalänk
Medlem

@Golemtosh: Jo det är klart att det är dumt, men det är ju bara att köra discord så ser man vad alla spelar. Enklare och roligare att bara muta dessa chattar och aldrig svara och säga till sina vänner att om de vill något när man spelar så tar man det genom discord. Med roligare så menar jag att det blir roligare än att man slopar att spela ett spel överhuvud taget bara för att det är en ny tjänst.
Det är ju inte som att det magiskt kommer vara så att alla speltillverkare kommer gå ihop till en gemensam tjänst bara för att några struntar i att köra deras tjänst.

Håller fast vid att jag inte fattar varför eller hur man kan bara strunta i ett spel som man vill spela bara för att det är ny tjänst man ska ladda ner.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Steam behöver snabbt sänka sin andel de tar annars kommer fler och fler överge dem.

Jag tror Valve har is i magen och kollar om Epic store floppar. Är andelen köpare betydligt färre på Epics plattform lär det i förlängningen vara klokare att lägga spelet på Steam.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Då stöder du ju monopolet

Ju längre folk tycker och agerar som dig ju längre tar Steam ut feta priser, när steam märker de förlorar för mycket cash på nuvarande hållning blir de tvugna stt sänka sin priser. I samma veva de gör det kommer det inte längre vara exklusiva spel på andra tjänster för då försvinner vitsen med det hela och DÅ får du den olåsta marknade du vill ha.

Lösningen blir nog att fler AAA tittlar bör bli exklusiva på andra plattformar för att skynda på utvecklingen

Snarare du som stödjer monopolet (överdriften), "Epic store exklusiva titlar."

Vore bättre om utvecklarna sålde titlarna på båda plattformarna så konsumenterna kan få göra sitt val, då pratar vi om konkurrens som spelar någon roll. Det är ju bara utvecklarna som vinner på denna processen i nuläget, du får inte billigare spel bara Steam som får mindre del av kakan.

Sen är det klart som tusan att Epic store inte kan ta ut en större andel, de erbjuder ju inget mervärde för konsumenten vilket Steam gör därav kan de ta en större andel.(visserligen för hög imo men tjänsten saknar ju någon att tävla med)

Sen är det förståeligt att vissa utvecklare ogillar Steams generösa konsument funktioner som "Steam Reviews" som låter missnöjda kunder göra sina röster hörda, det slipper utvecklarna på epic store. Enkla refunds utan tjafs, det slipper utvecklarna gärna också. Självklart ser utvecklarna/utgivarna avsaknaden av dessa funktioner som något positivt, men det är direkt kundfientligt och absolut inget som förtjänar uppmuntran.

Sen tycker jag inte att alla former av exklusivitet är orimliga, Origin funkar bra nog att sälja ea titlar i nuläget (utgivarens egna spel) inga problem med den exklusiviteten även om jag hade föredragit att kunna köpa BFV på Steam.

Bethesda Launcher nej tack.

Kan man inte konkurrera med funktionalitet i form av launcher bör man inte enbart sälja sitt spel exklusivt (jo om man vill ge kunder en skitmacka).

Sorry för "Wall of text" men jag tycker många ser på denna frågan för lättvindigt. Förstå hur mycket mer fulspel och skit som utvecklare/utgivare kommit undan med om det inte blev en shitstorm över Steam Reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det är inte konkurrens om Epic går in och betalar utvecklare/förläggare att använda deras plattform istället för Steam.

Jag förstår inte riktigt logiken i vad du säger.

Du menar som när Sony (eller andra) betalar spelutvecklare för att inte släppa spel till deras konkurrenters plattformar?

Där kan jag helt hålla med om det (konsolexklusiva spel är enbart monopolitiskt och negativt för marknaden), men i detta fallet så tycker jag inte det stämmer:

  • Spelet släpps och går och spela på PC (precis som för Xbox och PlayStation)

  • Steam som butik får konkurrens av andra butiker som utmanar deras monopol

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Konkurrens är bra men det blir ju ingen konkurrens när spelet inte släpps på alla plattformar...

Det bästa hade givetvis varit att spelet släpps på alla plattformar så får kunden välja om det är värt en extra 100lapp för att få det på steam istället för uplay eller vad det nu blir..

Spelet släpps på tre plattformar: PC, PlayStation och Xbox.

Det är inte alls som konsolexklusiv skit - det tycker jag man däremot skall bojkotta helt (bara negativt för oss kunder).

Att det inte säljs i alla butiker ser jag inte som något problem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/