Permalänk

Dator till sims 3 och 4.

Hej! Jag är i behov av en ny dator, har inte riktigt bestämt mig för om jag vill ha stationär eller en bärbar så jag skriver på båda ställena. Det är för att spela både the sims 3 & 4 med alla tillhörande expansioner och även möjligtvis en del custom content och moddar. Jag har just nu en MacBook Pro från 2015 som dem på Elgiganten rådde mig att köpa för the sims. Vilket vi nog alla vet inte riktigt funkar så bra då Apple inte har de mest optimala datorerna för att spela på. Jag vill inte ha en allt för saftig dator, kan som mest sträcka mig till 10k om det verkligen behövs. Mer tror jag nog inte går. Är helt okunnig gällande datorer överhuvud taget och vill inte riktigt på till Elgiganten och köpa ännu en överprisad skitdator som inte ens håller ett år utan att krångla på alla fronter. Mitt enda krav är egentligen att spelen ska gå att spela utan lagg å skit, men då kanske min budget är för stram. Om någon lite mer utbildad gällande detta skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara evigt tacksam. Datorn ska alltså främst vara till att spela dessa två spel. Annat tjafs funkar gamle gode macen fint till.

Tack på förhand för svar.

Permalänk
Medlem

@oliviaajoh:

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Tror du att den kommer funka bra? Tänker då sims i sig inte kanske är jättepåfrestande men med expansioner blir det ganska tungt. Förstår lig inte riktigt på de olika teknikspecifikationerna och vad som behövs för sims, finns ju så man kan se minimikraven på datorn som behövs men vill ha en som kan köra spelet smidigt, vilket blir ännu svårare när jag har alla expansioner. Kommer denna göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade inte skrivit klart och kom åt skicka knappen
Permalänk
Medlem

@oliviaajoh Den där datorn som han länkade duger alldeles utmärkt för Sims 4. Du kommer kunna köra med hög grafik utan som helst problem.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Hedersmedlem

Det framgår inte av ditt inlägg vilken MacBook Pro du har exakt. 2015 årsmodell har olika varianter. De enklare har bara Intels integrerade grafik, men de dyrare har även Radeon-grafik i. Modellerna med Radeon-grafik borde klara av Sims-spelen utan problem, det är inte särskilt krävande.

Det kan vara bra att veta exakt vilken dator du har idag som du känner inte håller måttet innan vi rekommenderar något. Kan också vara värt att testa stänga av Automatiskt Grafikbyte: https://support.apple.com/sv-se/HT202043

Har du även testat att köra spelet i Laptopläge?

Citat:

Om din PC eller Mac ligger nära minimikraven, eller om du spelar på en bärbar dator, kan det vara en bra idé att köra spelet i Laptopläge för att få bättre bildfrekvens (med jämnare grafik) och få spelet att fungera mer effektivt (med längre batteritid).

Inställningen fungerar på samma sätt oavsett om du har en PC eller Mac:

Klicka på "…"-ikonen i spelet.
Klicka på Spelalternativ.
Kryssa i alternativet för Laptopläge för att aktivera det.
Om du vill stänga av Laptopläget tar du bort markeringen i rutan i stället.

Källa: https://help.ea.com/sv-se/help/the-sims/the-sims-4/the-sims-4...

Av artikeln ovan framgår också att olika expansioner till Sims kan vara mer eller mindre krävande. Har ingen koll på vilken som är mest krävande, men det kanske du har?

Permalänk
Medlem

@oliviaajoh: Ja inga problem att lira Sims 3 och 4 med alla expansioner med den laptopen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det framgår inte av ditt inlägg vilken MacBook Pro du har exakt. 2015 årsmodell har olika varianter. De enklare har bara Intels integrerade grafik, men de dyrare har även Radeon-grafik i. Modellerna med Radeon-grafik borde klara av Sims-spelen utan problem, det är inte särskilt krävande.

Det kan vara bra att veta exakt vilken dator du har idag som du känner inte håller måttet innan vi rekommenderar något. Kan också vara värt att testa stänga av Automatiskt Grafikbyte: https://support.apple.com/sv-se/HT202043

Har du även testat att köra spelet i Laptopläge?

Källa: https://help.ea.com/sv-se/help/the-sims/the-sims-4/the-sims-4...

Av artikeln ovan framgår också att olika expansioner till Sims kan vara mer eller mindre krävande. Har ingen koll på vilken som är mest krävande, men det kanske du har?

Har den i laptopläge, men vill ändå införskaffa mig något bättre då sims 3 faktiskt inte Ens går at starta längre. Blir som ganska krävande med sllt extra innehåll. Sen ogillar den även custom content och mods. Den funkar helt klart men inte nog bra för mitt tycke. Det är en PRO som dagtiden 13-tums retinaskärm från början av 15. 2,7 GHz Intel Vore i5 processor och 8 GB minne, Grafiken är Intel Itis Graphics 6100 1536 MB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För runt 9 tusen så är den datorn som länkades tidigare ungefär den prestanda du kan förvänta till den pengen, om det är bärbart du är ute efter.

Du kommer inte ha några som helst problem att driva runt samtliga spel i Sims serien med ett GTX 1060.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Hedersmedlem

@oliviaajoh: Jag har sammanfogat dina två trådar, håll diskussionen till en tråd.

Permalänk
Avstängd

Det är som sagt inte så krävande spel, dedär datorerna kommer att fungera fint.
Jag kan köra S4 på max på min gamla laptop...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Letade mig hit av samma anledningen. Behöver en dator till tjejen när hon fyller år. Hon pluggar och spelar Sims 4.

För tillfället kör hon det på min gamla Lenovo Y510P laptop (Intel Core i7 4700MQ, NVIDIA GeForce GT 750M SLI) och det flyter inte alls bra.

Förhoppningsvis kan jag hitta något som är lite mer portabelt än Lenovon som klarar Sims 4 bra för en 6-7000, vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av N0tepad:

För runt 9 tusen så är den datorn som länkades tidigare ungefär den prestanda du kan förvänta till den pengen, om det är bärbart du är ute efter.

Du kommer inte ha några som helst problem att driva runt samtliga spel i Sims serien med ett GTX 1060.

Så den kommer funka? Vill som att spelet ska glida på fint utan lagg. Vad är ett GTX 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliviaajoh:

Så den kommer funka? Vill som att spelet ska glida på fint utan lagg. Vad är ett GTX 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 1060 är det grafikkort från Nvidia som sitter i den länkade datorn. Ett grafikkort som anses rätt bra

Viktigt att poängtera är att Sims egentligen inte är något krävande spel överhuvudtaget, den länkade datorn kommer klara nuvarande och framtida Sims-spel utan problem

Köptes Macbooken enbart för spelandet skull?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

GTX 1060 är det grafikkort från Nvidia som sitter i den länkade datorn. Ett grafikkort som anses rätt bra

Viktigt att poängtera är att Sims egentligen inte är något krävande spel överhuvudtaget, den länkade datorn kommer klara nuvarande och framtida Sims-spel utan problem

Köptes Macbooken enbart för spelandet skull?

Nä, men de på Elgiganten sa att den skulle Funka fint till det men den når inte riktigt upp till mina krav.
Grejen är väl den att laddningsskärmarna blir ganska söliga och sims 3 inte ens går att starta längre. Vill kunna spela både 3 och 4 utan problem men får kika på lenovon om ingen annan har ett annat förslag. Håller som sagt armarna öppna, även stationär funkar. Brukar väl vara lite bättre prestanda då också? Om den är bra då som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliviaajoh:

Nä, men de på Elgiganten sa att den skulle Funka fint till det men den når inte riktigt upp till mina krav.
Grejen är väl den att laddningsskärmarna blir ganska söliga och sims 3 inte ens går att starta längre. Vill kunna spela både 3 och 4 utan problem men får kika på lenovon om ingen annan har ett annat förslag. Håller som sagt armarna öppna, även stationär funkar. Brukar väl vara lite bättre prestanda då också? Om den är bra då som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, att du kunna tänka dig stationär dator var underförstått då tråden ligger i forumsdelen för bärbara datorer. Stationära datorer ger oftast bättre prestanda för pengarna.

Nedan finns ett exempel som bygger på Sweclockers Juldator 2018 (https://www.sweclockers.com/artikel/26731-sweclockers-juldato...), men med vissa neddragningar med hänsyn till budget. Kan du tänka dig köpa komponenter från olika återförsäljare går priset att få ner ännu mer. Inte tagit hänsyn till kringutrustning så som skärm, tangentbord samt mus. Även Windows måste införskaffas separat. Är du student går detta få gratis.

Även värt att notera är att Macbooks har ett högt andrahandsvärde. Ett sätt att höja budgeten kan vara att sälja din gamla Macbook.

En dator som kommer uppfylla dina krav med råge. Har du inte möjligt att bygga ihop den själv tillkommer tyvärr en ytterligare avgift på 799kr. Finns annars vissa Sweclockare som frivilligt kan bygga ihop din dator gratis.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12220520

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Surface pro4, spelar jag både wow och leage of legends på och det fungerar utmärkt.
Så denna rekommenderar jag. Billigaste går på ca 12k men den är mycket smidig och kan användas som surfplatta också.