AMD Radeon VII är världens första grafikkort tillverkat på 7 nm för konsumenter

Permalänk
Medlem

Är det här bara en rebrand av Radeon Instinct MI50 de visade i november? Samma minnesmängd, minnesbandbredd, och antal streamprocessorer...?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast 2080Ti är ju det bästa kortet och ligger ca 60-75% över 1080 samt 30-35% över 1080Ti. Hur är det sämre?

1080Ti var ca 80% över 980Ti. Det är det jag menar. Sen förstås, 28nm till 16nmFF är ju en enorm fördel men det spelar ingen roll i sammanhanget. 2080Ti är lite för undermålig för sitt pris.

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju inte sett effekterna DLSS kommer ha på prestandan. Gissar att nvidia korten kommer dra ifrån när det börjar komma till speltitlarna. Skulle ju innebära att ett 2070 presterar bättre än radeon VII för 2000kr mindre. Isåfall är det godnatt för den här serien från AMD. Näe, glad att jag köpte mitt istället för att vänta på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

8gb som en del här skriver, skulle de verkligen hålla en tid framåt i 1440p/4k? känns som flertalet spel käkar lite väl mycket redan idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Är det här bara en rebrand av Radeon Instinct MI50 de visade i november? Samma minnesmängd, minnesbandbredd, och antal streamprocessorer...?

det och/eller MI60 kort som inte var tillräckligt bra. skulle troligen gissa på MI60 kort. bara med halva VRAM då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Här är en liten paradox. Folk har gastat att AMD inte haft ett kort som kan konkurrera med Nvidias toppkort. Nu har man ett som verkar lägga sig på RTX 2080 (Visst det är inte 2080Ti) och då sitter samma folk och gnäller på priset. Visst priset är inte attraktivt alls MEN eftersom Nvidia ligger på samma nivå så är det inte så konstigt att AMD vill liga där också. Synd visst men tyvärr inte direkt oväntat..

Skrivet av RaZman:

Samma pris och prestanda som 2080, inte särskilt imponerande sett till förväntningarna.

Tycker det är högst ironiskt att du satt tidigare och menade att Nvidias RTX 2060 var prisvärt..

Sedan förväntningarna var ett kort i lägre mellansegmentet och AMD lanserade en produkt som går upp emot Nvidias prestandasegment. Så hur är det inte imponerande sett till förväntningarna? Om vi ignorerar priset då?

Skrivet av pv2b:

Bara jag som reagerar på den enorma minnesmängden? 16 GB HBM-minne (antar det är HBM2).

Ska inte HBM2-minne vara fasligt dyrt, eller vad hände med det?

Det naturliga borde ju vara en "nedskärd" variant med lika mycket compute men bara 8 GB HBM2. Den torde kunna vara betydligt billigare.

Njae. Vill minnas att det är kontrollen som är dyr.. inte minnet i sig.

Skrivet av scara:

Jaså, varför tror du det? Vad skulle nVidia vinna på att sänka priser nu när AMD spelat sitt VEGA 2 kort? Samma prestanda som den första Titan X (slutet av 2016) och 1080Ti (början av 2017), med samma pris som den senare och utan DXR-stöd. Freesync argumentet blir även den passé snart...även "mediokra" RTX 2080 ser förhållandevis bra ut jämfört med detta kort.

Vinnarna 2018-19 så långt är RTX 2060 och 2080Ti, fastän de båda är sämre än motsvarande kort från förra generationen.

Det är ju ett ytterst intressant påstående. Hur exakt ser RTX 2080 bra ut i jämförelse när AMDs motsvarighet presterar lika bra till samma pris? RTX är nästan ospelbart för alla kort under 2080Ti i allt som kräver någon som helst FPS krav?

Skrivet av Bernd_P1:

en grej jag har redan sett spekulerat på reddit. Vega 7 kan var korten som var inte tillräckligt bra till att vara MI60 kort och där man har anvstängt hälften av VRAM. därför kan man också redan släppa den redan "nu".
och navi liksom Ryzen 3000 kommer i mitten av året.

Låter som en ganska bra gissning faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här är en liten paradox. Folk har gastat att AMD inte haft ett kort som kan konkurrera med Nvidias toppkort. Nu har man ett som verkar lägga sig på RTX 2080 (Visst det är inte 2080Ti) och då sitter samma folk och gnäller på priset. Visst priset är inte attraktivt alls MEN eftersom Nvidia ligger på samma nivå så är det inte så konstigt att AMD vill liga där också. Synd visst men tyvärr inte direkt oväntat..

Dock behöver ju AMD ha billigare kort för att folk ska köpa dom. Hur många "svensson" kommer att välja AMD om dom kan få nvidia med samma prestanda för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Dock behöver ju AMD ha billigare kort för att folk ska köpa dom. Hur många "svensson" kommer att välja AMD om dom kan få nvidia med samma prestanda för samma pris?

Det är ju frågan... "Svenssons" däremot köper sällan kort i denna prisklass ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inte vad man hoppas på men bra med konkurans där upp 2080 prestanda segmentet iallafall.
sen får vi se vad testerna säger.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Så ett kort som förmodligen presterar som ett 2080, (får vänta på benchmarks), men utan RTX-funktionerna. Man kan ju hoppas på att det blir lite billigare. Kul att AMD kommer med något som kan konkurrera med Nvidia. Hoppas att priserna börjar gå ner inom de närmsta generationerna.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Här är en liten paradox. Folk har gastat att AMD inte haft ett kort som kan konkurrera med Nvidias toppkort. Nu har man ett som verkar lägga sig på RTX 2080 (Visst det är inte 2080Ti) och då sitter samma folk och gnäller på priset. Visst priset är inte attraktivt alls MEN eftersom Nvidia ligger på samma nivå så är det inte så konstigt att AMD vill liga där också. Synd visst men tyvärr inte direkt oväntat..

Tycker det är högst ironiskt att du satt tidigare och menade att Nvidias RTX 2060 var prisvärt..

Jag tror AMD har gett upp tanken på att släppa likvärdiga kort som kostar en bråkdel av Nvidias eftersom den stora majoriteten ändå kommer köpa Geforce oavsett hur det presterar och vilket pris Nvidia väljer att sätta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

AMDs egna prestandasiffror övertygar inte, att försöka konkurrera med vad som kommer bli f.d flaggskeppsserie från Nvidia fortfarande på oroväckande energieffektivitet.

Tycker det är dags att släppa hela GCN arkitekturen då spelmarknaden verkar inte bry sig särskilt mycket om alla arbetsverktyg som en gång i tiden skulle bli nästa stora grej för gamers.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Samma pris som 2080, samma prestanda, men utan hårdvarustöd för Raytracing? Nej tack. Båda korten är för dyra i förhållande till prestandan. AMDs är om möjligt ännu mindre prisvärt..

Skickades från m.sweclockers.com

Det höga priset har säkerligen med HBM2-kretsarna. Dom är ungefär 3X dyrare än GDDR5-kretsar på samma minnesstorlekar.

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt kort för mig ingen rtx men ändå samma pris som ett 2080 med samma prestanda . Blir lite b med alla rykten om att dom skall släppa ett kort som 1080 för 2500 kr . Nu är det ju inte AMD fel att fanboys spär på prestandan genom rykten . Kul dock att dom äntligen släpper ett nytt kort . Kommer nog köpa deras 7nm prolle .Grafikkortet får vi nog se hur det presterar.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara jag som reagerar på den enorma minnesmängden? 16 GB HBM-minne (antar det är HBM2).

Ska inte HBM2-minne vara fasligt dyrt, eller vad hände med det?

Det naturliga borde ju vara en "nedskärd" variant med lika mycket compute men bara 8 GB HBM2. Den torde kunna vara betydligt billigare.

Där av det höga priset. 8GB HBM2-minne ligger på runt 150$.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker det är högst ironiskt att du satt tidigare och menade att Nvidias RTX 2060 var prisvärt..

Och var påstår jag att detta inte skulle vara prisvärt? Min kommentar syftar till månader av snack om att AMD minsann skulle lansera 7nm och "döda" Nvidias kort till betydligt bättre priser. Istället lanserar man ett kort med precis samma pris och prestanda som folk som dig har gnällt om sedan Augusti; Inte särskilt imponerande sett till förväntningarna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Stor besvikelse. Det här betyder att man kommer att kunna köpa ett RTX 2080 för nästan samma pris. Jag hade förväntat mig att kortet skulle prismässigt konkurrerat mot 2070.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror AMD har gett upp tanken på att släppa likvärdiga kort som kostar en bråkdel av Nvidias eftersom den stora majoriteten ändå kommer köpa Geforce oavsett hur det presterar och vilket pris Nvidia väljer att sätta.

Eller så är det så att AMD försöker sticka ut och väljer lite dyrare teknik. HBM2 och dess kontroller kostar antagligen mer än GDDR6 och det är därifrån priset antagligen kommer. Om AMD släpper ett mer prisvärt kort med GDDR6 så kan det bli en storsäljare. Däremot är det ingen positiv utveckling att serier för "prestige" (alltså kort som är för dyra för att man ska sälja kvantitet för dem och som existerar enbart för att man kan) gått ned från xx80TI/Titan till xx80 och Vega VII.

Skrivet av RaZman:

Och var påstår jag att detta inte skulle vara prisvärt? Min kommentar syftar till månader av snack om att AMD minsann skulle lansera 7nm och "döda" Nvidias kort till betydligt bättre priser. Istället lanserar man ett kort med precis samma pris och prestanda som folk som dig har gnällt om sedan Augusti; Inte särskilt imponerande sett till förväntningarna.

Nej då. Du kallar det bara för inte imponerande... efter nästan identiska kriterium som du kallade RTX 2060 för prisvärt och bra. Du är helt enkelt inte konsekvent. Sedan ännu en gång. Ingen förväntade sig att VII skulle prestera som RTX 2080 eftersom ryktena pekat på typ RTX 2060 som mål. Så även där har du fel.

Skrivet av Motofinne:

Stor besvikelse. Det här betyder att man kommer att kunna köpa ett RTX 2080 för nästan samma pris. Jag hade förväntat mig att kortet skulle prismässigt konkurrerat mot 2070.

AMD borde ha satsat på GDDR6 istället. Men nu har man istället valt en dyr teknik i HBM2 och därför hoppas iallafall jag själv att det ska komma fler kort i framtiden där man just valt GDDR6 för att få ned priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det lär ju värma upp lägenheten också höhö.

Permalänk

Detta måste vara ett Instinct M160 med nedstängda streamprocessorer och halverad minnesmängd. Antagligen för att dom inte har de bästa yieldsen nu på Instinct kortet.

Jämför här:

Instinct M160:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-instinct-mi60.c3...

Radeon VII:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-vii.c3358

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Fasen AMD, ni skulle ju krossa Nvidia prismässigt inte ta samma priser!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara jag som reagerar på den enorma minnesmängden? 16 GB HBM-minne (antar det är HBM2).

Ska inte HBM2-minne vara fasligt dyrt, eller vad hände med det?

Det naturliga borde ju vara en "nedskärd" variant med lika mycket compute men bara 8 GB HBM2. Den torde kunna vara betydligt billigare.

Ja, det är Mi50 det handlar om vad jag vet. Kostnaderna på HBM2 minnet bör vara ~300 dollar. Yikes...

Det här är ett workstationkort som det går att gamea på. Enklare än så är det inte. Inga förbättringar från Gfx9 vad jag kan se (för gaming), utöver att det är på 7nm. Men det har en plats för de som använder det för andra saker än gaming.
Skulle dock vara kul och se hur mycket den extra bandbredden hjälper (genom att t.ex jämföra med Vega64 på samma klockfrekvenser).

Frågan är vad alla under 60 CU hamnar någonstans? Känns som det måste finnas en hel del såna...

Permalänk
Medlem

Ett till grafikkort för 8000:- var ju precis vad vi behövde. Varken topp-prestanda eller ett prisvärt "mittenkort". Ser ut som att 1080p kommer dominera i 5 år till...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Ja, det är Mi50 det handlar om vad jag vet. Kostnaderna på HBM2 minnet bör vara ~300 dollar. Yikes...

Det här är ett workstationkort som det går att gamea på. Enklare än så är det inte. Inga förbättringar från Gfx9 vad jag kan se (för gaming), utöver att det är på 7nm. Men det har en plats för de som använder det för andra saker än gaming.
Skulle dock vara kul och se hur mycket den extra bandbredden hjälper (genom att t.ex jämföra med Vega64 på samma klockfrekvenser).

Frågan är vad alla under 60 CU hamnar någonstans? Känns som det måste finnas en hel del såna...

Jag upptäckte det nu också. Ja då är det väl AMD som velat få fram en snabb fix och få ut ett nytt Radeon kort bara. Bättre att vänta på Navi om man vill komma åt de riktiga förbättringarna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej då. Du kallar det bara för inte imponerande... efter nästan identiska kriterium som du kallade RTX 2060 för prisvärt och bra. Du är helt enkelt inte konsekvent. Sedan ännu en gång. Ingen förväntade sig att VII skulle prestera som RTX 2080 eftersom ryktena pekat på typ RTX 2060 som mål. Så även där har du fel.

RTX 2060 lanserades i samma prisklass som dess föregångare med bättre prestanda än 1070Ti, ett betydligt dyrare kort. Det är såväl prisvärt som bra och levde upp till förväntningarna på ett generationsskifte. Hur är situationen på något sätt likadan som med ett kort som förväntades prestera bättre än Nvidias motsvarighet till betydligt lägre pris, men som lanserades med identisk prestanda till ett identiskt pris? Finns inget inkonsekvent överhuvudtaget i att kalla sistnämnda resultat för föga imponerande.

Att kortet sedan fortfarande kan anses prisvärt och bra är en helt annan fråga, dock svårt för AMD-klubben här på Sweclockers att hylla detta efter att a grinat om Nvidias priser i ett halvår.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@scara: Det jag menar är att med de uppblåsta priserna på GeForce så kan Nvidia kontra hela lanseringen genom att bara ta av så mycket av prislappen att folk väljer 2080 istället. De lär ha en massiv overhead på sina kort just nu. DXR är nog faktiskt ungefär lika relevant just nu som PhysX var i början, återstår att se om det slutar likadant bara.

Permalänk
Medlem

Så det ska ha samma pris men över tid blir det mycket dyrare eftersom det kommer dra mer ström😁?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett stort kliv i rätt riktning. Hoppas på en variant med 8gb minne också som prispressare nedåt. 6000+ Skulle jag aldrig ge för ett grafikkort när man bara spelar i 1080p.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Dom har verkligen tagit ett grepp om CPU marknaden nu. Ge dom lite mer tid så kanske dom är bättre än Nvidia inom några år

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på lite info iaf om kommande Navi, men man får väl inte allt som man vill.

Totalt ointresserad av Radeon 7, när jag hörde 16GB HBM2 visste jag redan att det skulle vara alldeles för dyrt för att intressera mig.

Tur iaf att CPU nyheterna ar ungefär det man hade hoppats på. Lite mer info om olika modeller hade inte skadat men att köra en cinebench mot 9900K live var ovanligt modigt. Prestandan på ett engineering sample var ganska imponerande och man såg ju tydligt att designen är till för ytterligare en core-die.