Razer visar ekosystemet Hypersense med haptisk återkoppling

Permalänk
Melding Plague

Razer visar ekosystemet Hypersense med haptisk återkoppling

På CES 2019 vill Razer visa att bolaget är redo för nästa steg inom kringutrustning och visar prototyper med tekniken Hypersense, som innebär haptisk återkoppling i produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."

Nu har jag inte läst något om det, men det lät ju lite suspekt kan jag tycka. Menar de att de använder outnyttjade kanaler (som t.ex. att ett spel har 5.1-ljud men körs i praktiken ut i 7.1-format till Razers pryttlar, där de två extra kanalerna nyttjas för feedbacksignal), eller att de försämrar signalen på använda ljudkanaler genom någon sorts modulering?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som går och småsjunger " Viva las Vegas" med lite Elvis Presley accent, efter att ha sett x antal klipp med Swec @ Viva Las Vegas ?
Eller b hör den snurra inne i skallen.

Eller är det bara jag som är lättpåverkad av slingor o sånger.

/Sorry för offtopic

Men lär ju hända en del, tycker jag

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skog1s:

Är det bara jag som går och småsjunger " Viva las Vegas" med lite Elvis Presley accent, efter att ha sett x antal klipp med Swec @ Viva Las Vegas ?

Eller är det bara jag som är lättpåverkad av slingor o sånger.

/Sorry för offtopic

Men lär ju hända en del, tycker jag

Visst är det kul.

On Topic.

Kan någon förklara för en stackars okunnig Civilingenjör, vad sjutton de menar med hypersenseteknik.
Haptisk återkoppling verkar (efter lite googlande), alla fall ha med återkoppling som känns som beröring.

edit
"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."
Buttkicker!

edit 2
Såg nu videon, där förklaras det rätt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Visst är det kul.

On Topic.

Kan någon förklara för en stackars okunnig Civilingenjör, vad sjutton de menar med hypersenseteknik.
Haptisk återkoppling verkar (efter lite googlande), alla fall ha med återkoppling som känns som beröring.

edit
"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."
Buttkicker!

Hypersense är väl Razers namn på själva tekniken. Haptisk återkoppling är det svenska namnet för haptic feedback, alltså att typ hörlurarna skakar vid explosioner i spel.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."

Nu har jag inte läst något om det, men det lät ju lite suspekt kan jag tycka. Menar de att de använder outnyttjade kanaler (som t.ex. att ett spel har 5.1-ljud men körs i praktiken ut i 7.1-format till Razers pryttlar, där de två extra kanalerna nyttjas för feedbacksignal), eller att de försämrar signalen på använda ljudkanaler genom någon sorts modulering?

Tror inte att det påverkar mer än att ljud räcker för att ge feedback.

Programvara plockar upp vissa frekvenser och tolkar om det är läge att vibrera höger kåpa på hörlurarna för en headshot, eller pirra i handledsstödet när en enorm fiende går förbi ditt gömställe.

Om utvecklaren anpassat ett skräckspel, kanske stolen kan peta dig i ryggen för att skrämmas, då via något som inte har med ljudet att göra.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem

Får flashbacks från Monstertruck Madness och min första joystick med force feedback.
Goa tider när man skruvade upp force feedback till max

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SideWinder#Force_Feed...

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Ja precis, verkar vara samma som buttkicker-konceptet som varit etablerat inom hemmabio sedan många år. Man skickar basljudet till en liten "minisubwoofer" som inte hörs något utan bara skakar. Vibrationerna blir då likadana som basen och blir per automatik synkade till det som händer i filmen/spelet/musiken. Sen kanske Razer gör nån lite "smartare" analys av ljudsignalen också.

Vill man ha effekten i sin gamerstol redan idag så är det bara att köpa paketet från Ljudia. Sätt en splitter i kontakten på ljudkortet så att ljudet går både till förstärkaren och till hörlurarna/högtalarna, sen är det bara att köra. Mängden skak justerar man precis som man vill med volymkontrollen på förstärkaren.

På det här klippet kan man se vad principen handlar om. Just den här skakaren kostar dock några tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."

Nu har jag inte läst något om det, men det lät ju lite suspekt kan jag tycka. Menar de att de använder outnyttjade kanaler (som t.ex. att ett spel har 5.1-ljud men körs i praktiken ut i 7.1-format till Razers pryttlar, där de två extra kanalerna nyttjas för feedbacksignal), eller att de försämrar signalen på använda ljudkanaler genom någon sorts modulering?

Tänkte precis detsamma, och,, tja det är ju egentligen en ganska smart ide om man inte utnyttjar 7.1 surround, att använda de extra kanalerna till annat.
Man behöver inte ens skicka signaler, utan man kan driva tex, skakmotorer direkt om signalen förstärks. sparar in på elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"För att dra nytta av tekniken behövs ingen extra handpåläggning av utvecklarna, utan använder sig av ljudkanalerna i Surround-läget."

Nu har jag inte läst något om det, men det lät ju lite suspekt kan jag tycka. Menar de att de använder outnyttjade kanaler (som t.ex. att ett spel har 5.1-ljud men körs i praktiken ut i 7.1-format till Razers pryttlar, där de två extra kanalerna nyttjas för feedbacksignal), eller att de försämrar signalen på använda ljudkanaler genom någon sorts modulering?

Misstänker att de helt enkelt bara reagerar på befintliga lfe-kanalen eller på allt under säg 60hz eller liknande, ev också på snabba transienter

Skickades från m.sweclockers.com