LG satsar på OLED-TV med 8K-upplösning och HDMI 2.1 på CES 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Jag förstår.
Tänkvärt är väl att även cosmonova ser ut som skit om du sitter 90cm från den skärmen även om den täcker större synfält ;).
Så tilltänkt bruksavstånd är väl av lika stor relevans som upplösning kontra skärmyta.
Funkar 55" 4K på ca 1 meters avstånd så borde 100" 4K bli aningen bättre om man är ca 2 meter från skärmen.

Har du däremot en ambition att faktiskt använda en 100"-skärm på ca 90cm avstånd så är helt klart 8K att föredra! Det gäller även på 1,5 meters avstånd till en sådan skärm.

Cosmonova kompenserar ju med större duk så du behöver inte sitta så nära för att få duglig fov. Sen så bör de ju absolut få upp upplösningen till runt 15k estimera jag för att få iaf nära full skärpa. VR headseten ger nog snart en bättre upplevelse dock om de inte gör redan. Har inte testat bättre än Rift.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Cosmonova kompenserar ju med större duk så du behöver inte sitta så nära för att få duglig fov. Sen så bör de ju absolut få upp upplösningen till runt 15k estimera jag för att få iaf nära full skärpa. VR headseten ger nog snart en bättre upplevelse dock om de inte gör redan. Har inte testat bättre än Rift.

Ja presis! Det är ju hela min poäng. Att det avståndet också spelar roll och det är av relevans även i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har det kommit några nyheter om mindre OLED paneler än 55" i årets CES (kanske via intervju med LG föreståndare eller dylikt?). För mig blir det skaffat dag ett en OLED TV på 46 ~ 49" när det kommer, helst från LG. 8K och 75" och whatever intresserar mig inte det minsta

Redan för ett år sen kom det ju liten hänvisning fram men exakta tidplanen är ju lite okänt ännu, antar att det blir först 2020 nångång. Behöver få en ersätta till en lite inbränd Panasonic 42" Plasma TV från 2010, ryms ej 55".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har det kommit några nyheter om mindre OLED paneler än 55" i årets CES (kanske via intervju med LG föreståndare eller dylikt?). För mig blir det skaffat dag ett en OLED TV på 46 ~ 49" när det kommer, helst från LG. 8K och 75" och whatever intresserar mig inte det minsta

Redan för ett år sen kom det ju liten hänvisning fram men exakta tidplanen är ju lite okänt ännu, antar att det blir först 2020 nångång. Behöver få en ersätta till en lite inbränd Panasonic 42" Plasma TV från 2010, ryms ej 55".

Allt upp till 8 tum är mobilstorlek, allt upp till 13 tum är surfplatta, allt upp till 55 tum är datorskärm och först därefter kan man kalla det TVstorlek 😄😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

En sak att tänka på när man diskuterar både upplösning och bildfrekvens är hur ögat fungerar och hur din hjärna sedan bearbetar den information ögat sänder. Bara för att man inte ser pixlarna eller eventuellt flimmer innebär inte att allt är bra och perfekt. Flimmer som du inte ser och pixlar som du inte uppfattar kan ändå vara tröttande för hjärnan, ge huvudvärk och upplevas som sämre utan man förstår varför. Därför är det bra att ha rejält högre upplösning än vad man kan se och rejält högre bildfrekvens än vad man kan uppfatta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maddogmoffit:

En sak att tänka på när man diskuterar både upplösning och bildfrekvens är hur ögat fungerar och hur din hjärna sedan bearbetar den information ögat sänder. Bara för att man inte ser pixlarna eller eventuellt flimmer innebär inte att allt är bra och perfekt. Flimmer som du inte ser och pixlar som du inte uppfattar kan ändå vara tröttande för hjärnan, ge huvudvärk och upplevas som sämre utan man förstår varför. Därför är det bra att ha rejält högre upplösning än vad man kan se och rejält högre bildfrekvens än vad man kan uppfatta.

Finns väl inga belägg för att lägre upplösning ger huvudvärk?
Dålig belysning, fel ljussättning på skärmen, flimrande skärmar, att sitta och fokusera på en skärm länge som är nära sig och för liten text är däremot saker som kan påverka på det sättet.
Så det låter vettigt att välja en bra skärm för att slippa problem och där är pixlar definitivt inte allt. Men att upplösningen i sig skulle innebära problem låter lite knepigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

En sak att tänka på när man diskuterar både upplösning och bildfrekvens är hur ögat fungerar och hur din hjärna sedan bearbetar den information ögat sänder. Bara för att man inte ser pixlarna eller eventuellt flimmer innebär inte att allt är bra och perfekt. Flimmer som du inte ser och pixlar som du inte uppfattar kan ändå vara tröttande för hjärnan, ge huvudvärk och upplevas som sämre utan man förstår varför. Därför är det bra att ha rejält högre upplösning än vad man kan se och rejält högre bildfrekvens än vad man kan uppfatta.

Faktum är att det är bevisat att vi kan SE något som händer i en 1000/s. Exemplet bevisades genom att visa en helt svart film i ett mörkt rum varav endast en bildruta var kritvit. Det var inga problem alls för försökspersonerna att uppfatta detta. Vi kan bevisligen se bilder och hinna uppfatta vad det är i 200/s. ToM modellen på flygplanet som var på bilden i försöket. Så ja....vår ktopp är verkligen underskattad.
Sen att hjärnan tolkar och bearbetar informationen kan ibland göra att det blir fel...eller att en bildsekvens blir flytande i 24 bilder i sekunden. Det är ingen svaghet..utan en otrolig styrka.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

"Den nya bildprocessorn introducerar även stöd för HDMI 2.1, där samtliga tillgängliga portar ska vara kapabla att hantera en bandbredd på 48 Gbit/s. HDMI 2.1 medför även andra nyheter som variabel bildfrekvens (VESA Adaptive Sync), eARC med stöd för högupplösta ljudformat samt automatisk igenkänning av spelkonsoler för att anpassa bildläget efter dessa.
För den som inte är intresserad av rullbara paneler och ytterligare högre upplösning fräschar LG även upp sin sedvanliga uppställning av OLED-modeller med 4K UHD-upplösning. Närmast i tiden ligger nykomlingarna C9, E9 och W9, där samtliga bestyckas med den andra generationens Alpha 9-processor samt fullt stöd för HDMI 2.1. Dessa väntas lanseras i mars."

Nu börjar jag snart önska att någon av våra nuvarande plasma-TV går sönder snart...

HDMI 2.1 och VESA Adaptive Sync. Detta är helt klart precis det jag väntat på.

Bara att avvakta BF eller kanske redan någon sommarrea.

Skulle vara jättekul om SweC kunde testa dessa nya OLED LG med VESA Adaptive Sync kopplat till en Xbox 1 X och HTPC med lämpligt grafikkort från AMD, och gärna även med ett från nVidia när de nya drivrutinerna för detta släppts (min spel-HTPC har nVidia, och inte AMD).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av artikeln:

HDMI 2.1, där samtliga tillgängliga portar ska vara kapabla att hantera en bandbredd på 48 Gbit/s. HDMI 2.1 medför även andra nyheter som variabel bildfrekvens (VESA Adaptive Sync)

@jonas: Har jag uppfattat fel att variabel bildfrekvens bara skulle gå köra genom Display Port på Nvidia korten och vi då kan glömma TV-apparater om man inte har ett AMD-kort?

amd
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Varför nämner artikeln inget om vad som verkar vara den största nyheten vid sidan om HDMI 2.1 och VRR, motion resolution?

Moving down to 4K UHD, the company is debuting something called Crystal Motion OLED in a 65 inch display, which is said to have the world's fastest MPRT (Motion Picture Response Time) of 3.5 milliseconds. That should allow viewers to watch fast-paced sporting shows and action movies "in their natural vibrancy without any motion blur."

Största nackdelen för oss plasmafantaster är den usla rörelseupplösningen OLED erbjudit, 300 linjer isf plasmans 1080 linjer. Syns extremt kraftigt när man panorerar i FPS eller kollar fotboll.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Det där låter som något som alltid presenteras nere i parenteserna varje år. Flera TV-tillverkare har en funktion för att genomföra någon form av strobing och black frame insertion i syfte ett ge "natural vibrancy" eller vad snömoset nu är. Problemet är att det måste testas från fall till fall och de dras tyvärr med problem som att det endast sker med interpolering aktiverat, ger hög latens eller har problem med 50 Hz. Samt då ett stadigt, kanske väldigt tydligt flimmer i 120 eller 240 Hz. Där har en plasma ett annat flimmerbeteende med pulsmodulering i 600 Hz-någonstans.

Skulle förstås vara trevligt om LG lyckas lösa detta på OLED en gång för alla. Jag tror det när jag ser det.

Permalänk
Medlem

Bfi är till för att ta bort blurret då lcd:s tar för lång tid på sig att skifta läge. Kommer tyvärr inte gratis men effektivt för det ändamålet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x