Intel lanserar "Coffee Lake Refresh" utan integrerad grafikdel

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar "Coffee Lake Refresh" utan integrerad grafikdel

På CES 2019 följer processorjätten Intel upp fjolårets avtäckande av Core 9000-serien. Det rör sig om sex processorer med suffixet "F", som innebär avsaknad av integrerad grafikdel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får nu hoppas på att de får igång sin produktion ordentligt så att priserna går ner igen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ett försök att pressa priset förhoppningsvis.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Inaktiv

Det känns rätt meningslöst att sätta i en grafikdel i en cpu där typ ingen använder grafikdelen. Skulle man så vilja testa utan sitt ordinarie grafikkort så kan man leta upp ett 15år gammal pci-e grafikkort och testa.

Permalänk
Medlem

Verkar vettigt att Intel försöker spara in på användandet av kiselplattor när kapaciteten är så begränsad. Undrar om det rör sig om kretsar med defekt och inaktiverad grafikdel eller en helt ny krets.

Är den inte billigare än vanliga CL är det dock ett sämre val. Att ha en integrerad grafikdel är kanske inte jätteviktigt för entusiaster. Men den klarar ändå vanligt datoranvändande och enklare spel, vilket kan vara praktiskt t.ex. om grafikkortet går sönder eller om man sålt det gamla och väntar på ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast någon hemlighet att jag tycker väldigt illa om integrerad grafik i hölgpresterande gamingsystem, så det här är väldigt fint. Jag hoppas bara att det innebär en prisreduktion, så att de som vill köpa 9900K men har diskreta grafikkort (typ 99% av målgruppen?) faktiskt får nytta av tilltaget.

Visst, spelar man inte är det väl gott med integrerad grafik men med de arbetslasterna så är ju frågan varför man sitter med "leksaker" när det är X-plattformen eller Xeon man ska ha i så fall.

Dock är det Intel vi snackar om så skulle inte förvåna mig om priset blir ungefär samma, trotts att det faktiskt rör sig om "andrahandssortering", men den som lever får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är inte priset märkbart lägre hade jag hellre köpt ordinarie CPU med en inbyggd grafikkrets. Rätt som det är pajar dit grafikkort och då är det bra att ha ett integrerat som backup....

Permalänk
Medlem

Så den ligger med bara att den är inaktiverad? Förstår inte poängen riktigt isf...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Så den ligger med bara att den är inaktiverad? Förstår inte poängen riktigt isf...

Intel har så stora volymer så de skulle kunna göra en wafer utan iGpu. Om det finns iGPU i dessa kretsar så är det troligen iGpu kretsar som är trasiga.

Permalänk
Medlem

Lär ju innebära att quicksync inte fungerar så ett alternativ för att accelerera streaming och videoexport i h264 försvinner. Hade jag köpt ett system i mainstreamsegmentet så hade det varit en definitiv dealbreaker då den största fördelen med den plattformen för mig försvinner. Men kan tänka mig att det finns en stor målgrupp som inte bryr sig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tror Intel känner pressen, hoppas AMD presenterar något kiosksvältande ikväll med Zen 2.

Är det 18 svensk tid? Står pacific time på deras sida ingen aning hur många timmar det blir.

Permalänk
Medlem

Är "nya" i5 9400 alltså en i5 8400 med bumpad bas- och turbo med 100MHz respektive?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intel har så stora volymer så de skulle kunna göra en wafer utan iGpu. Om det finns iGPU i dessa kretsar så är det troligen iGpu kretsar som är trasiga.

Okej, det låter iofs vettigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Tror Intel känner pressen, hoppas AMD presenterar något kiosksvältande ikväll med Zen 2.

Är det 18 svensk tid? Står pacific time på deras sida ingen aning hur många timmar det blir.

Hoppas verkligen zen 2 blir något att så jag kan uppgradera från min 2500k

18.00 stämmer bra

Permalänk
Medlem

Snaaaaaaart får vi veta vad AMD har innanför rockärmarna!
Bara 7h15m kvar :>

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Wow, amazing... or not.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare

Man förundras ofta kring hur totalt inkoherent vissas krav är, rätt mycket beroende vilket företag som råkar stå bakom en viss teknik.

I detta fall: väldigt ofta man ser de som pekar på att de är poster-childs för den moderna multitaskande människan. Well, om så är fallet är inte en sådan sak som förlust av en finess som quick-sync en deal-breaker?

Här är ett exempel på effekten av QS. Kör en 4k video i YouYube, detta på en 2C/4T laptop. Avkodningen av detta är relativt CPU-tungt om man gör det på CPU-delen, men här hanteras det helt av QS medan CPU-delen drar 11 % när den är klockad till 0,76 GHz.

Dold text

Tidigare var Intels iGPU, undantaget QS, helt meningslös för alla som har ett system med dGPU. Men under 2018 har det, efter ca ett decennium år av snack kring potentialen hos att köra beräkningar på GPU, faktiskt börja hända en del kring GPGPU även på desktop (är ju en självklarhet i datacenter numera).

T.ex. så kan Windows inbyggda virus-scanner köras i bakgrunden på Intels GPU.

Under CES har man visat upp en rad andra GPGPU accelererade finesser, majoriteten relaterade till AI där GPGPU är en perfekt match. Även iGPU ger beräkningskraft motsvarande en rätt fet desktop CPU (som exempel i9-7900X peakar på 1,3 TFLOPS och TR-2950X på 1,0 TFLOPS för SP, vilket är ungefär samma som iGPU i Ice Lake).

Så lite svårt att se en sämre timing för att lansera desktop CPUer utan iGPU är nu. Än sämre blir det givet hur pass mycket kisel Intel dedicerar till iGPU i Ice Lake (gissningsvis då planen är att ännu mer ska hanteras med GPGPU framöver)...

Enda rimliga förklaringen är som nämnts i tråden: detta gör man primärt för att kunna använda även de CPU-kretsar där GPU-delen är defekt. Eller, något mer osannolikt men inte en total omöjlighet, har man faktiskt tagit fram CPU-modeller utan för att få ut fler CPU-kretsar per kiselbricka (GPU-delen tar runt 1/3 av kretsytan även med 6-8 kärnor!).

Blir intressant att se hur det påverkar priset, tror inte man ska hoppas på mer än någon enstaka hundralapp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, spelar man inte är det väl gott med integrerad grafik men med de arbetslasterna så är ju frågan varför man sitter med "leksaker" när det är X-plattformen eller Xeon man ska ha i så fall.

Den integrerade grafikdelen bistår en hel del i applikationer som Adobe Photoshop, Lightroom och Premiere. Det är t.o.m. så att 9900K slår ut många extremt mycket dyrare varianter av Xeon och TR.

Detta gäller även om man har en high-end GPU (då används både och). Exempel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tror ärligt att den lägre uppsättningen processorer inte är så intressanta om de verkligen inte lyckas sälja billigt, att stänga av HT på så många SKUs (plus att inte ha graffikdel, gissar avstängd) tyder att yields är lägre än vad som normalt behövs för bra volymtillverkning vilket definitivt har en möjlighet att dra upp priser i allmänhet.

Den kretsen som är mest intressant lagd enligt mig är i5-9400F, den verkar vara marknadsförd till medel/lägre segmentet, ryzen 2600X är marknadsförd till medel/övre segmentet och den största skillnaden lär vara att ryzen har SMT men lägre IPC (och boost kurverna för alla kärnor), i3-9350KF är också intressant då den i stort sett verkar vara en 7700K med avstängd HT och iGPU, om priserna inte reflekterar i3 benämningen ser jag inte riktigt varför den skulle sälja...

Jag ser mer anledning att folk skulle köpa de andra kretsarna med tanke på att de har högre boost hastigheter än vad ryzen kan åstakomma (fast de flesta har avstängd HT), men även här tror jag att priset kan sätta käppar i hjulet för hur bra de kommer gå att sälja.

Vi får se hur bra dessa står sig mot ryzen 3000 serien om 2-3 månader (antar att AMD inte kommer avslöja några specifika detaljer om produkternas prestanda senare idag).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Hade inte brytt mig om integrerad grafikdel om det inte var så att den funkar mycket bättre till Steams In-Home Streaming än mitt AMD-grafikkort. Har börjat streama en del till min laptop på sistone och det har faktiskt funkat rätt bra!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Tråkigt utan grafikdel. Det var ju det som var trevligt med Intels Core processorer att dom hade en integrerad grafikdel. Utan den kan man lika gärna köpa AMD.

Min 4770K "Haswell" kör jag utan grafikkort.

För övrigt är Coffee Lake Refresh lika ointressant som Coffee Lake. Intel har inget intressant att komma med för tillfället fram till att dom lanserar Ice Lake.

Permalänk
Medlem

Hoppas det medför en ordentlig prisreduktion. Om det bara handlar om några hundralappar känns det rätt meningslöst - men det hoppas jag de (Intel) förstår också.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Är inte priset märkbart lägre hade jag hellre köpt ordinarie CPU med en inbyggd grafikkrets. ....

Jag misstänker att priset blir märkbart lägre om man räknar i svårighet att få tag på dem.
Antingen köpa en CPU utan grafik med snabb leverans, eller en processor med grafik som skickas en månad senare...

Permalänk
Medlem

Jag tror de som håller på med Photoshop använder cuda-cores istället för den integrerade gpun i Intel, så de bryr sig nog inte.

Det som kommer att göra mest ont är om 9700F kommer att kosta 4000kr. Då valde jag helt fel processor !

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att Intel skippar interna grafikdelen för cpu riktade till entusiaster och gamers, alla kör ändå med separata grafikkort. Har tänkt på detta många gånger, skönt det blev av.

Då har Intel mer utrymme att vässa cpu samt får ner pris genom att skippa grafikkretsen.

Och om folk skulle behöva grafikdelen tex för felsökning, så räcker det med den simplaste grafikkrets som typ bara skickar en vga signal utan massa beräkningskraft.

En annan sak jag tycker Intel borde satsa på är att den interna gpu:n ska kunna sammarbeta och avlasta ett separat grafikkort, tex anti aliasing. Det fanns förut något som hette Virtu, men det funkade sådär..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CubaCola:

Jag tror de som håller på med Photoshop använder cuda-cores istället för den integrerade gpun i Intel, så de bryr sig nog inte.

Det som kommer att göra mest ont är om 9700F kommer att kosta 4000kr. Då valde jag helt fel processor !

Gällde Adobes programvaror är det främst versionen av Premier Pro som lanserades våren 2018 som det pratats mest om. Har varit en del flame-wars kring detta, typ "Intel har börjat sitt fulspel" och liknande då resultatet för export-tider är så pass dramatiskt att laptops med Intels iGPU i vissa lägen gör detta snabbare än t.ex. i7-7820X och R7-2700X!

"If your Intel CPU supports Quick Sync, and if your motherboard lets you boot into running internal graphics simultaneous with your dedicated GPU, then your encoding times for H.264 & H.265 files should go dramatically faster." länk

Egentligen är Adobe extremt sena med sitt stöd HW-stöd här, motsvarande har funnits flera år i t.ex. Final Cut på MacOS.

Så 2018 var på många sätt ett genombrott för GPGPU på skrivbordet.

Under 2019 kommer vi få se RTX-korten göra CPU-delen mer eller mindre irrelevant för "final-rendering" i den typen av program. Redan med Pascal går det typiskt snabbare än med CPU och när RT-kärnorna kommer in i bilden kommer det bli en tiopotens skillnad. Ett problem här var tidigare mängden VRAM, men sedan Pascal/Vega är det ett icke-problem då dessa GPU är kapabla att använda både VRAM och system-minne för GPGPU.

Intel har nog lite panik kring detta, man vill inte tappa något till Nvidia. Den bistra sanningen är att Nvidias CUDA-teknik totalt dominerar många fält, de mest populära ramverken för AI, TensorFlow och PyTorch, stödjer CUDA + SSE/AVX/AVX512 men inte OpenCL:(.

Men på det stora hela är flödet mot att flytta beräkningstunga saker till GPU och dedicerad HW lysande nyheter för oss användare. Det betyder långt mycket bättre kapacitet till lägre pris och lägre effektuttag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns rätt meningslöst att sätta i en grafikdel i en cpu där typ ingen använder grafikdelen. Skulle man så vilja testa utan sitt ordinarie grafikkort så kan man leta upp ett 15år gammal pci-e grafikkort och testa.

iGPU är som att ha ett reservhjul i bilen. Dör gpun är du glad över att den finns där. Skulle tro att det är en väldigt liten minoritet som sitter med en låda gamla grafikkort utifall att.
Utöver den funktionen har flera andra i tråden beskrivit fördelarna med att ha iGPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror inte man ska förvänta sig något större när det gäller prissänkning.
Baserar detta på deras Xeon E3 serie där det skiljer knappt 10-20$ mellan en propp med gpu och en utan gpu.

https://ark.intel.com/products/97469/Intel-Xeon-Processor-E3-1240-v6-8M-Cache-3-70-GHz-
Recommended Customer Price: $272.00 - $282.00

https://ark.intel.com/products/97473/Intel-Xeon-Processor-E3-1245-v6-8M-Cache-3-70-GHz-
Recommended Customer Price: $284.00 - $294.00

https://ark.intel.com/compare/97469,97473

Permalänk
Medlem

Gäsp, ännu en "refresh". Den största nyheten är att de tagit bort en funktion? Om de åtminstone kunde sänka sina priser.

Hoppas på något spännande från AMD. Tror de har en fin chans att ge intel en rejäl känga nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tror de som håller på med Photoshop använder cuda-cores istället för den integrerade gpun i Intel, så de bryr sig nog inte.

Klassisk/Historisk feltolkning av dagsläget. Båda kommer att användas tillsammans och det är tillräckligt mycket skillnad för att en processor utan integrerad grafikdel diskvalificeras i valet av CPU om man sitter mycket med detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC