Permalänk
Desk Master

Behöver programmerare för specialjobb

Tjenare,

Kan vara att någon löst detta redan jag vill få ut RAM användning, processorhastighet, temperaturer dylikt ut ur datorn och till analoga mätare.

Skulle även vilja veta om man kan koppla en slinga med leds där man lyser upp en led åt gången beroende på temperatur som en växande skala.

Här är en design på temperaturmätaren. Tänkte mig kromma metallen och föra ledljuset genom akryl bakom metallen.

Det skall användas till nästa datorprojekt.

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Khezan:

Tjenare!
Jag har en grej på gång för mitt bygge, tänkte visa GPU- och CPU-belastning samt vattentemperatur på analoga mätare i chassit. Jag är inte helt klar än, har lite kvar att göra med monteringsplatta och så, men elektroniken och logiken är klar! Kan inte lova att min lösning är särskilt bra, men det kan hjälpa som inspiration eventuellt.

Såhär ser mina mätare ut, de har mycket mindre aktiv vinkel jämfört med din vision. Jag gjorde det enkelt för mig och köpte färdiga voltmätare i spannet 0-5V på Ebay. Jag valde den här elektroniska lösningen eftersom den var mindre än att driva en mätare med hjälp av en styrservo som ger mer möjligheter men tar mer plats fysiskt.

Men logiken, här kommer det roliga in:
På datorn kommer jag köra en avknoppning av openhardwaremonitor som har stöd för min hårdvara. Det programmet kan köra en egen intern webbserver för att sända ut all data on demand internt i datorn. Värt att nämna är att all data du ser i tabellen sänds ut och kan användas i nästa steg. Till det har jag byggt en liten tjänst som två gånger i sekunden frågar OHM efter data, tolkar och filtrerar datan samt sänder mina tre intressanta värden över USB till en Arduino. Arduinon har därefter i uppgift att ta emot datan och skicka rätt spänning till rätt voltmätare. Här hade man lika gärna kunnat sända kommandon till en servo istället. På samma sätt kan Arduinon driva LEDarna, om det rör sig om typ tio nivåer och du inte behöver krångla med RGB och sånt så behövs ingen extra styrelektronik för det heller.

Koden för detta är gratis och finns på https://github.com/kirayatail/hardware-monitor, jag hjälper gärna till att tolka alternativt översätta till något annat språk så gott jag kan.

Till sist: obligatorisk testvideo.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Desk Master

@kirayatail: Det här är perfekt! Fortsätter i PM

Visa signatur