Permalänk
Medlem

@superegg: Ser fortfarande ingen brun i bilden, men däremot två gröna

Du gör helt rätt att ta hjälp av elektriker, det där behövs kontrollmätas innan inkoppling för att det skall blir 100% korrekt.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt att installera en tvättmaskin med stickpropp. De är väl numera standard att tvättmaskiner kommer med stickpropp. De är inga problem att ha ett 230 uttag i badrummet heller gäller bara att man följer standarden. Tycker allt för många vill visa sig duktiga utan att veta vad som är rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ptah:

Inget konstigt att installera en tvättmaskin med stickpropp. De är väl numera standard att tvättmaskiner kommer med stickpropp. De är inga problem att ha ett 230 uttag i badrummet heller gäller bara att man följer standarden. Tycker allt för många vill visa sig duktiga utan att veta vad som är rätt.

Jo, det stämmer nog. Jag har hört att villkor som måste vara uppfyllda är att stickproppen måste vara minst ett visst avstånd från golvet (en meter om jag minns rätt?), inte för nära duschen, och att det ska finnas jordfelsbrytare. Kan finnas andra villkor också.

Montera stickpropp på en kabel får man också göra själv om man vet hur man ska göra.

Så, rent teoretiskt, om det finns ett korrekt installerat eluttag med stickpropp i badrummet, och man vet hur man ska göra, så tror jag att man i det läget får göra det själv utan att vara elektriker.

Edit: Här fanns massa bra info: https://www.elsakerhetsverket.se/contentassets/a10ad522a0d24b... (särskilt sida 18)

Edit 2: Hittar dock ingen info om det där med att eluttag måste vara en viss höjd över golv, det kan vara ett hjärnspöke från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det stämmer nog. Jag har hört att villkor som måste vara uppfyllda är att stickproppen måste vara minst ett visst avstånd från golvet (en meter om jag minns rätt?), inte för nära duschen, och att det ska finnas jordfelsbrytare. Kan finnas andra villkor också.

Montera stickpropp på en kabel får man också göra själv om man vet hur man ska göra.

Så, rent teoretiskt, om det finns ett korrekt installerat eluttag med stickpropp i badrummet, och man vet hur man ska göra, så tror jag att man i det läget får göra det själv utan att vara elektriker.

Edit: Här fanns massa bra info: https://www.elsakerhetsverket.se/contentassets/a10ad522a0d24b... (särskilt sida 18)

Edit 2: Hittar dock ingen info om det där med att eluttag måste vara en viss höjd över golv, det kan vara ett hjärnspöke från min sida.

Om man ska installera kontakt i badrum beror det på vad för typ av kontakt samt hur långt det är till öppet vatten.
Så har du en vattenkran precis bredvid så får man inte installera med stickkontakt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Kan säga så mycket att man ej får dra en stickpropp från tvättmaskin i ett vanligt eluttag i badrummet!

Nej, det ska givetvis vara ett jordat eluttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Om man ska installera kontakt i badrum beror det på vad för typ av kontakt samt hur långt det är till öppet vatten.
Så har du en vattenkran precis bredvid så får man inte installera med stickkontakt.

Jo fast då är problemet att det sitter ett uttag på fel ställe, inte själva stickkontakten man stoppar i uttaget.

Eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Nej, det ska givetvis vara ett jordat eluttag.

Får man ens ha ojordade uttag i badrummet?

Annat än möjligen rakapparatsuttag med skyddstransformator då

Permalänk
Avstängd

Rensar bort för att undvika alla typer av potentiella missförstånd om jag var trött när jag skrev...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Så, svar, på maskinen, ja, på väggen, nej, inte om det ser ut sådär, det måste elektrikern göra och kontrollera på plats.

Således: N, +(fas ett), fas X, samt fas X.

Observera att om nollan är en fas i stället så kommer du att få 400V i uttaget i ställetför 230.

Edit, Fas X och Fas X bestämmer rotationsriktningen på en trefasmotor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på att din elinstallation verkar vara "uråldrig" eller felaktigt gjord (du har ju ingen grön/gul skyddsjord och för väldigt länge sedan använde man röd för skyddsjord) så undrar jag om du har en jordfelsbrytare, sitter det verkligen en sådan vid säkringarna eller inte ? Om det inte finns en jordfelsbrytare så bör du installera en !

Du verkar inte ha särskilt stor kunskap om hur man ska montera en stickpropp på tvättmaskinen heller men kabeln på maskinen har förhoppningsvis en grön/gul ledare och den är skyddsjord och får under inga som helst omständigheter kopplas fel för då kan maskinen och dina vattenrör bli strömförande.

I ditt läge så tycker jag att du bara ska vänta på hjälp av nån mer kunnig och under tiden ta reda på om du har en jordfelsbrytare för det är den pryl som förbättrar personskyddet mest av allt för säkringar ger i princip inget personskydd.

Finns det ingen jordfelsbrytare så låt bli att sätta in en tvättmaskin i badrummet för jordfelsbrytaren är så enormt viktig för säkerheten att du bör skaffa en sådan först och det är idag krav på att man har en i nya elinstallationer och det finns ingen anledning att inte uppdatera en gammal elinstallation heller när det handlar om att montera nått i ett badrum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Rensar bort för att undvika alla typer av potentiella missförstånd om jag var trött när jag skrev...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Får man ens ha ojordade uttag i badrummet?

Annat än möjligen rakapparatsuttag med skyddstransformator då

Nej, tidigare fick man inte installera ett eluttag överhuvudtaget i badrum, förutom dessa med skyddstransformatorer (SELV, PELV).

Permalänk

Standard nu är gröngul jord, är ingen kabel gröngul kan du inte gissa vilken som är jord, MÄT!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Rensar bort för att undvika alla typer av potentiella missförstånd om jag var trött när jag skrev...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du kan ta bort tråden själv om du vill, här på sweclockers ligger trådarna dock kvar så andra kan ta del och lära sig av dem.

Ahhaaahha, hela tråden är som ett bra avsnitt av The big bang theory... Och du fyllde på med "lära sig av".. Var länge sedan jag skrattade såhär mycket på Swec... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Man skall inte lägga ihop skyddsjord och nolla före centralen, även om det för det mesta går bra i hushålls sammanhang (där noll normalt är strömlös och icke separerad i egentlig mening) så finns det tillfällen då nollan kan ge backspänning om man gjort fel eller det sitter en felaktigt gjord gammal installation.

Före centralen ? Där är det elnätsbolagets elektriker som kopplar och efter centralen är det förbjudet att lägga ihop nolla och jord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Före centralen ? Där är det elnätsbolagets elektriker som kopplar och efter centralen är det förbjudet att lägga ihop nolla och jord.

Korrekt, jag som skrev hastigt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att gruppen/säkringen till tvättmaskinsuttaget är avstängd! Enligt bilden saknar den lock och är livsfarlig om spänningssatt. Särskilt i ett badrum!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Nå, men vad jag ville ha sagt är att om det bara är två tampar (eller bara fyra tampar om det är trefas), ge fanken i att använda en av dem som jord om man inte vet exakt vad man håller på med.

Moderna trefasuttag skall ha fem ledare och moderna jordade tvåfas skall ha tre ledare.
(fyra ledare används idag enbart till trefasmotorkopplingar och annat)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet här är ju det att om det är ett gammalt trefas uttag så går det inte att installera godkänd skyddsjord om man inte säkert vet hur det ser ut i andra änden. Det räcker inte med att bara mäta vid uttaget.

Edit, jag vet att folk snart kommer att säga att man "visst kan göra det..."
Visst kan man göra det, men det är inte nödvändigtvis equvivalent med att det är korrekt gjort.

Hur vet du att det där är 3 fas? Kan lika gärna vara dubbla jord dom gröna, inte helt ovanligt att det är dubbla jord till badrum.
Men som sagt behövs det mätas, då det är gamla färger och ingen vet vad som är vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Hur vet du att det där är 3 fas? Kan lika gärna vara dubbla jord dom gröna, inte helt ovanligt att det är dubbla jord till badrum.
Men som sagt behövs det mätas, då det är gamla färger och ingen vet vad som är vad.

Problemet är som sagt förut att man inte vet om någon gjort fel tidigare, jag mätte tex upp en fas på det som skulle vara nollan här när jag skulle koppla in en varmvattenberedare för en tid sedan, detta innebär som jag sade tidigare att vi hade fått 400V i ställetför 230V, vilket kan resultera i brand. Visade sig att någon använt en överbliven kabel från en gammal vattenpump och gjort om den till trefas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är som sagt förut att man inte vet om någon gjort fel tidigare, jag mätte tex upp en fas på det som skulle vara nollan här när jag skulle koppla in en varmvattenberedare för en tid sedan, detta innebär som jag sade tidigare att vi hade fått 400V i ställetför 230V, vilket kan resultera i brand. Visade sig att någon använt en överbliven kabel från en gammal vattenpump och gjort om den till trefas...

En till notering här, i det beskrivna exemplet hade det varit extra farligt då (just den aktuella maskinen) tillhörde den kategori maskiner som också kan köras mellan faser, så maskinen fungerade vid testkörning, men uttaget smälte och hade kunnat orsaka brand om jag inte sett detta och mätte upp kabeln. Trots att allt personen som monterade uttaget gjort vara just att skruva dit en vanlig enfas stickpropp på ledningen från väggen exakt såsom man normalt kopplar en sådan.

Jag upptäckte det bara för att jag reagerade på att temperaturen var onormalt hög vid testkörningen så att jag gick tillbaka och kontrollerade apparaten då jag trodde att det var den som var felinställd men den visade sig vara korrekt inställd, det var först då jag började misstänka eluttaget och såg att det brunnit när jag tog bort det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Nej, det ska givetvis vara ett jordat eluttag.

Öh, nja en kopplingsdosa. Allt ska vara jordat idag, elektriker får inte koppla in fasta installationer om det inte är jordat, enligt ny EU lag. Men ett vanligt eluttag jordat eller inte jordat ska man helst inte ha i ett badrum pga av att det är ett våtrum som kräver speciella regler.

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Kan berätta om en kompis som hade flyttat in på en annan våning i min uppgång, när jag bodde i Älta. Han frågade mig om jag hade en snabbkoppling till vattenslangen på hans tvättmaskin. Jag hade en, så jag skulle hjälpa honom att montera den på slangen. När jag håller på att dra åt slangklämman på kopplingen, råkar jag nudda den rostfria tvätthon med den hand som håller i slangen. Jag fick en sjuhelsikes stöt direkt jag nuddade plåten på tvätthon. Det visade sig att han hade haft fast installation i förra lägenheten, men var tvungen att byta till stickkontakt, för att det inte fanns möjlighet till fast installation i hans tvättrum i lägenheten. Han hade kopplat strömmen i kontakten till jordstiftet och gjort maskinen strömförande. Det fanns vatten i slangen som ledde strömmen från plåten på maskinen till min hand. Jag är tacksam för att jag inte tog i tvättstället (rostfri plåt) med andra handen medans jag höll i slangen. Då hade jag kanske inte levt idag!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Öh, nja en kopplingsdosa. Allt ska vara jordat idag, elektriker får inte koppla in fasta installationer om det inte är jordat, enligt ny EU lag. Men ett vanligt eluttag jordat eller inte jordat ska man helst inte ha i ett badrum pga av att det är ett våtrum som kräver speciella regler.

Källa på det? Jag menar, man får inte blanda jordade med ojordade uttag i samma rum, så med andra ord måste man byta alla till jordade om man vill ha ett nytt uttag i ett rum. Låter som BS.

Permalänk
Medlem

I regel är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag. Installerar man ett nytt uttag måste det vara jordat och då gör man om den befintliga installationen i samma veva till jordat. Enkelt.
Riktlinje sen 1994.

Andra grejor, bara för att en tvättmaskin/torktumlare kommer med stickpropp är det inte godkänt att dunka in ett vanligt uttag vart som helst i ett badrum. Fast installation är fortfarande det bästa i ett badrum även om vanligt 230V uttag numera är godkänt på vissa ställen i ett badrum.

I övrigt blir jag mörkrädd av att läsa i den här tråden som borde stängas och gömmas i en djup håla.

Permalänk
Avstängd

Nej, man kan inte blanda jordat och ojordat, det kan vara förenat med livsfara i vissa situationer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Tog bort felaktigheter, Exempel på saker man inte skall göra:

Låt bli all trefas och alla fast monterade, jordade uttag.
Montera aldrig heller nya fasta uttag och gör inte om trefasuttag
Montera inte nya starkströmsuttag i våtutrymmen.
Dra inte in lösa jordledare från elnätet till ensamma uttag.

Edit, betrakta alltid en ledning som strömförande tills man vet säkert att den inte är det.
Betrakta ledningar som strömförande om man inte är bekant med hur man använder respektive typer av mätinstrument korrekt.
(Gör man fel här kan vissa typer av instrument visa noll om man är obekant med hur de fungerar)

Edit, Använd aldrig nollan som skyddsjord om man inte vet exakt vad man håller på med.

Edit, belasta inte ledningar med högre säkrings styrka än de ursprungligen var tänkta för även om man har fantastiska matematiska tabeller i huvudet om hur man kan "maximera kopparen".

Om man behöver tillfälligt ta ut enfas från ett trefas uttag så finns det färdiga, kapslade adaptrar för detta som är säkra att använda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Utvidga en äldre elinstallation med ojordade uttag får man göra och äldre kök kommer ha blandat ojordat och jordat även om de inte skulle göra så idag, vid ombyggnad krävs det att man följer dagens regler fullt ut däremot. För att undvika att man behöver göra om alla uttag i ett rum med ojordade uttag så installeras ojordat uttag helt enkelt om det behövs fler uttag. Inget som har med badrum att göra vilket som.

När det gäller apparaterna så är det tillverkaren som bestämmer vad man får göra med den, hur den ska anslutas, hur den ska säkras, om man får gå från fast till stickpropp och tvärtom o.s.v. Tillverkarna brukar helst hänvisa till deras tekniker eller auktoriserad elinstallatör för sådana ändringar. Apparaten är ju bara en del av en fast installation om den ansluts fast.

I oklassat område i badrummet finns det inget "helst inte", men ska uttaget användas för tvättmaskin ska det helst ändå inte sitta var som helst. Ska ju inte kunnat bli krossat av maskinen under centrifugering och liknande, tillverkarna brukar ibland ha anvisningar där. Det verkar inte finnas något uttag att använda vilket som här.

Hur som helst demonstrerar #17728660 att TS inte har någon koll och saknar kunskap för att installera en stickpropp. Vidare säger TS i #17728688 att det inte finns något uttag, och han får inte köra med skarvsladd. Då finns det inget mer att göra än att vänta på auktoriserad elinstallatör eller registrerat elinstallationsföretag. Med tanke på färgerna på tvättmaskinens kabel så låter det som att kabeln är ersatt och hur den är kopplad ser du bara i hur den är ansluten till tvättmaskinen. Satt säkert en vanlig apparatsladd med blå, brun och grön/gul från början.

Permalänk
Avstängd

Oavsett vad man får och inte får göra så tycker jag att det är dumt att potentiellt sätta människoliv i fara genom att försöka tänja på bestämmelser eller hitta kryphål.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number