Asus visar ROG Matrix Geforce RTX 2080 Ti – bjässe med integrerad vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Asus visar ROG Matrix Geforce RTX 2080 Ti – bjässe med integrerad vattenkylning

En av nyheterna från Asus under CES 2019 stavas ROG Matrix Geforce RTX 2080 Ti, en flaggskeppsmodell med integrerad vattenkylning under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hål i plånboken om man köper den där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vilken brutal rackare!

Undrar om man även kan klocka ner den och på så sätt få ner ljudnivån rejält.

Permalänk
Medlem

Bara att invänta det traditionsenliga gnället om pris från folk som ändå aldrig skulle köpt det.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag intresserad på riktigt av 2080 Ti.. mmmm yummy!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar bra och blir en vanlig lösning som går att köpa separat.
Alltid kul med alternativ.

Än mer kul vore det om vanliga luftkylare kunde komma med standardfästen för fläktar 120mm så det är bra och tyst kylning från början och lätt att byta till egna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan redan se in i framtiden på sweclockers…

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur snäv nedklockning Nvidias grafikkort har redan vid 60c så kan det här bli riktigt trevligt Men det måste ju väga en del så man bör väl då ha extra stöd till grafikkortet för att hålla det på plats antar jag? Kul hur som helst med ett kort som verkar kunna prestera bra samtidigt som det är tyst, får vi hoppas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har redan sett Gamer Nexus plocka isär kortet.

Att integrera vattenkylning i ett grafikkort (inklusive radiator och pump) utan att kortet blir mycket större än de luftkylare som redan finns på marknaden är minst sagt imponerande.

Vill-ha-faktorn är hög, men plånboken hade aldrig tillåtit det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

"As far as pricing is concerned, the card is expected to hit a retail cost north of $1600 US and would hit retail market this month."
https://wccftech.com/asus-rog-matrix-geforce-rtx-2080-ti-infi...
Vi talar alltså 17500-18000 sek. Cheap.

Permalänk
Medlem

Heatpipes med pump alltså? Måste kolls GNs teardown, låter spännande 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hoppas på motsvarande fast möjlighet till att koppla på resten av loopen. Dvs uppdaterad Poseidon.
Har idag ett 1080Ti Poseidon men har ambition att byta till 4k nu när det kommer skärmar med bra refresh-rate för detta. Och då lär jag behöva all kraft jag kan få.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Fräsigt men jag hade hellre tagit ett nytt Poseidon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig orka köra med riktig vattenkylning så en typ av liquid cooling som detta system använder sig av är perfekt, och kostar kortet under 20.000 eller någonstans kring där så kan jag lätt tänka mig att köpa det, men återstår att se hur dom prissätter detta kort.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Såg ytterst intressant ut att grafikkortet var monterat på sniskan vid 1:43! Någon här som har sitt monterat på samma sätt och vad har ni i så fall för adapter?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Inaktiv

https://m.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4
Kom bara att tänka på detta ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Såg ytterst intressant ut att grafikkortet var monterat på sniskan vid 1:43! Någon här som har sitt monterat på samma sätt och vad har ni i så fall för adapter?

Lättast är att skaffa ett chassi som stödjer vertikal montering av GPU, sedan kör man en riser kabel för att koppla ihop det.

Har man inte ett chassi som stödjer det kan man alltid modda, men troligtvis får man en plats i ghetto mod tråden här på swec då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Vilken brutal rackare!

Undrar om man även kan klocka ner den och på så sätt få ner ljudnivån rejält.

Man köper väl inte en raketkulspruta för att skjuta med lösplugg.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför denna lösning skulle prestera bättre än en vanlig heatpipe-baserad lösning, förutsatt att radiator och fläktar är av samma kaliber?

Möjligtvis tar det kanske lite längre för denna lösning att nå sin maxtemperatur, eftersom att det nog går åt mer energi åt att värma upp vattnet i radiatorn, än vad det gör åt att värma upp en vanlig kylfläns, men när vattnet väl nått sin maxtemperatur borde lösningen rimligtvis prestera likvärdigt en vanlig heatpipe-lösning, om inte sämre?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Någon som kan förklara varför denna lösning skulle prestera bättre än en vanlig heatpipe-baserad lösning, förutsatt att radiator och fläktar är av samma kaliber?

Möjligtvis tar det kanske lite längre för denna lösning att nå sin maxtemperatur, eftersom att det nog går åt mer energi åt att värma upp vattnet i radiatorn, än vad det gör åt att värma upp en vanlig kylfläns, men när vattnet väl nått sin maxtemperatur borde lösningen rimligtvis prestera likvärdigt en vanlig heatpipe-lösning, om inte sämre?

I exakt samma tankar. Värmeöverföringen från kärnan till flänsarna tror jag inte blir bättre och du får inte större fläns area heller, snarare så får du mindre potentiell area då du använder utrymme till pumpar och massor annat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Ser inte riktigt poängen med detta, har själv ett strix kort och är väldigt imponerad med hur kall och tyst den är.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Ser inte heller poängen med detta.
Poängen med vattenkylning är ju att man kan föra bort värmen från källan, använda tystare fläktar (större) eller att man vill överklocka.
Inget av dom fördelarna gäller här.
Nvidias strömbudget gör att överklockning är inte beroende av kylning (så länge den duger), det sitter fortfarande 3 fläktar på kortet som blåser ut värmen runt kortet.
Det verkar helt enkelt vara en vit elefant.

Permalänk
Medlem

Bra att grafikkort kan få som processorer, ett färdigt vattenkylnings system.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nvidias strömbudget gör att överklockning är inte beroende av kylning (så länge den duger), det sitter fortfarande 3 fläktar på kortet som blåser ut värmen runt kortet.
Det verkar helt enkelt vara en vit elefant.

Delvis sant.
Överklockning med Pascal och Turing-korten handlar förvisso om den klassiska "öka frekvenserna så långt det går"-överklockningen, men det handlar också om att bibehålla en så hög GPU-boost som möjligt.
Svalare kort = högre bibehållen GPU-boost, och det är där kort som detta kan skina lite extra.

Sen är det mycket möjligt att detta kortet bara är "gjort for the luls" (att ens kunna integrera en AIO -inne i- ett grafikkort är imponerande i sig) och i slutändan presterar under förväntan - men om det presterar som ett vattenkylt kort bör göra så... jag kan ju säga att jag ser fram emot recensionerna, även om jag inte tänker köpa det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VillhaÜberPC:

Ser inte riktigt poängen med detta, har själv ett strix kort och är väldigt imponerad med hur kall och tyst den är.

Högre clock med lägre temps och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Kan någon som kan detta vänligen förklara exakt vad det är som skulle möjliggöra att det är bättre med en vattenloop till en radiator med 3 fläktar än heatpipes direkt till en kylfläns med 3 fläktar, när båda lösningarna sitter direkt på kortet?

Skrivet av employed:

Högre clock med lägre temps och ljudnivå.

Det svarar inte på frågan.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt. Detta måste vara en av de mest efterblivna designlösningarna som någonsin gjorts. Finns inga som helst fördelar med denna lösning. Man har som någon säger snarare gjort det sämre i och med att kylflänsen nu är mindre då vattenanordningen tar plats.

Lite som att ha trådlösa antistatarmband vilket är populärt i vissa länder. Det känns ju säkrare att ha på dem....

Permalänk
Medlem

Vi får väll helt enkelt vänta o se när recensionerna kommer
Har svårt att tänka mig att de lanserar en produkt utan att testa den först. Så den lär ju knappast köras varmare/sämre än deras andra kort med motsvarande prestanda.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Kan inte företagen istället göra riktiga luftkylare? T.ex. Raijintek och Arctic som har eftermarknadsluftkylare verkar göra dessa bättre än några integrerade lösningar från tillverkarna. Märkligt tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA