Permalänk
Medlem

WD RED 14 TB? När?

Någon som vet när 14 TB diskarna kommer släppas? Hur lång tid kan det tänkas ta? Spekulationer? Något officiellt?

Skulle vara sjukt nice a klämma in 8 såna diskar i mitt Fractal Design R5 chassi...

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt många år kvar innan en WD RED 14TB kommer. De har precis lanserat 10TB versionerna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är nog rätt många år kvar innan en WD RED 14TB kommer. De har precis lanserat 10TB versionerna.

Jo, jag tänkte på det... Men det borde inte vara såå länge. Eller? HGST, WD's dotterbolag (systerbolag?) har ju släppt, eller skulle släppa två versioner på 12 samt 14 TB läste jag. Sedan var det inte så hemskt länge sedan de släppte 8 TB versionen. Eller??

Jag gissar på 1-2 år kanske... Eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lek med tanken att 14TB disk försvinner istället. Känns som att det är bättre med flera små

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lek med tanken att 14TB disk försvinner istället. Känns som att det är bättre med flera små

Tror jag läste argumentet "bättre med flera små" när Hitachi släppte sin deskstar 7k500. 500gb för 520$ för drygt 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lek med tanken att 14TB disk försvinner istället. Känns som att det är bättre med flera små

Skrivet av Chibariku:

Tror jag läste argumentet "bättre med flera små" när Hitachi släppte sin deskstar 7k500. 500gb för 520$ för drygt 10 år sen.

Flera små eller inte. Kör man inte RAID/någon form av redundans med 14TB så vet jag inte hur man tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Flera små eller inte. Kör man inte RAID/någon form av redundans med 14TB så vet jag inte hur man tänker.

Har man tänkt att köra med 8x14TB antar jag att man har någon typ av raid i åtanke annars gillar man verkligen "living on the edge"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrShizzle:

Flera små eller inte. Kör man inte RAID/någon form av redundans med 14TB så vet jag inte hur man tänker.

Skrivet av Chibariku:

Har man tänkt att köra med 8x14TB antar jag att man har någon typ av raid i åtanke annars gillar man verkligen "living on the edge"

Kanske snäppet utanför kanten tillochmed:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har man tänkt att köra med 8x14TB antar jag att man har någon typ av raid i åtanke annars gillar man verkligen "living on the edge"

Bättre med backup än raid. Vanliga hemmaanvändare behöver knappast raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har man tänkt att köra med 8x14TB antar jag att man har någon typ av raid i åtanke annars gillar man verkligen "living on the edge"

Det självklara valet är ju RAID0

Permalänk
Medlem

WD började testa 12TB och 14TB diskar vid årsskiftet. Vad jag förstår är det diskar som liknar seagates archive med smr, inga red diskar med raid kapacitet direkt.

Sen att raida den här typen av data? Visst det går nog att lösa med zfs eller btrfs och en bunt redundanta diskar om man är insatt. Med som vanlig hemma användare skulle jag nog lägga pengarna på en 1 till 1 backup.

Exempel: med 100MB/s tar de 40 timmar att fylla en 14Tb disk. Mina raid återbyggnationer har dock aldrig gått i full hastighet utan närmare 20MB/s (mdadm).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

WD började testa 12TB och 14TB diskar vid årsskiftet. Vad jag förstår är det diskar som liknar seagates archive med smr, inga red diskar med raid kapacitet direkt.

Sen att raida den här typen av data? Visst det går nog att lösa med zfs eller btrfs och en bunt redundanta diskar om man är insatt. Med som vanlig hemma användare skulle jag nog lägga pengarna på en 1 till 1 backup.

Exempel: med 100MB/s tar de 40 timmar att fylla en 14Tb disk. Mina raid återbyggnationer har dock aldrig gått i full hastighet utan närmare 20MB/s (mdadm).

Skickades från m.sweclockers.com

20mb/s? Du måste har världens sämsta raid-kontroller isåfall. Mina red-diskar hemma kör 180-240mb/s i återbyggnation via mdadm. Dock så har jag gått ifrån mjukvaru-raid helt då jag finner hwraid att fungera bättre.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Bättre med backup än raid. Vanliga hemmaanvändare behöver knappast raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Enig, men den vanliga hemmaanvändaren sitter knappast på 8x14TB heller. Antar att ts även tar backup med tanke på datamängderna.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vart gränsen ligger där de få kvarvarande hårddisktillverkarna inser att extremt stora hårddiskar har för liten marknadsdel bland konsumenter och helt enkelt slutar lansera större diskar. Kvar blir då enterprise.

Människors lagringsbehov är inte lika idag som det varit tidigare. Det är troligtvis en väldigt liten andel privatpersoner som behöver en massa lagringsutrymme.

Raid 1 kan vara rätt vettig, och gärna ZFS om man kör en NAS eller liknande. Men övriga Raid-konfiguratiioner ger nog inte tillräckligt för att vara värt besväret som privatperson. Någon innan var inne återuppbyggnad av stora diskar som används i RAID-arrayer och ett växande problem är att stressen som uppstår på övriga diskar kan få fler att rasa på samma gång.

Backup ska man göra oavsett om man kör RAID eller inte förstås. Externa hårddiskar är tacksamt nog relativt billiga med.

Permalänk
Avstängd

Jag använder ingen raid för mina två 8TB WD Red känns meningslöst för min del har ett script som körs varannan natt som laddar upp mina viktiga filer till backblaze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

20mb/s? Du måste har världens sämsta raid-kontroller isåfall. Mina red-diskar hemma kör 180-240mb/s i återbyggnation via mdadm. Dock så har jag gått ifrån mjukvaru-raid helt då jag finner hwraid att fungera bättre.

Menar du megabit (mb) eller Megabyte (MB)? Max interna överföringshastighet för en WED RED 10TB är 210 MB/s. Enligt tester på nätet är max skrivhastighet 140MB/s vilket får mig att tro att du menar megabit. då är du visserligen snabbare än mig med 23-30 MB/s men det är fortfarande långsamt och det kommer ta en lång tid återbygga en stor raid.

Skrivet av anon5930:

Frågan är vart gränsen ligger där de få kvarvarande hårddisktillverkarna inser att extremt stora hårddiskar har för liten marknadsdel bland konsumenter och helt enkelt slutar lansera större diskar. Kvar blir då enterprise.

Människors lagringsbehov är inte lika idag som det varit tidigare. Det är troligtvis en väldigt liten andel privatpersoner som behöver en massa lagringsutrymme.

Den verkar ligga någonstans där vi är idag, för att få in mer data har man ju börjat med att skriva data omlott och trycka in ytterligare skivor i varje disk. 8 skivor sitter det i de nyaste diskarna jämfört med 4-5 som var max bara för några år sen. Hastigheten på diskarna verkar ju inte gå att skruva upp så mycket mer heller.

Personligen känns en Viking SSD som sweclockers skriver om idag som en framtid även för privatpetsoner med lagringsbehov om den bara kan bli lite billigare, tror smärtgränsen för många skulle gå vid dubbla priset mot en mekaniskt 3.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Enig, men den vanliga hemmaanvändaren sitter knappast på 8x14TB heller. Antar att ts även tar backup med tanke på datamängderna.

Jag satt precis på 2x4 TB 2x6 TB... Men sålde här om dagen en 6 TB RED. Tänkte först köra alla diskar på 6 TB, alltså 6 till men jag inser att det inte räcker... Alla diskar RED utom en som är SE... Jag vill ersätta diskarna och köra typ 8x14 TB... Det vore ungefär lagom för mitt behov.

Kör en Plex server med en (ungefärlig) ambtion:

- Minst 500 000 FLAC låtar på upp till 24 bitar... Fåtal MP3...
- Även lite DSD material...
- Några 1000 filmer med lätt komprimerade blu-ray och 4k blu-ray i .mkv-format
- Hyggligt många TV-serier. Åtminstone... ett par hundra med alla säsonger. 75 % HD som filmerna, 20 % 4K och 5 % DVD.
- En dröse musikvideos i DVD till 4K, i vissa fall 24bitars okomprimerat ljud

Kanske RAID vore något. Fick tips om RAIDZ2... Kör Centos 7 fn.

Jag har bara börjat bygga "biblioteket" då det är tidskrävande och dyrt som stryk... Så detta blir ett mångårigt hobby projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är nog rätt många år kvar innan en WD RED 14TB kommer. De har precis lanserat 10TB versionerna.

Jag startade den här tråden tidigare i år. NU har WD släppt 12 TB diskar. WD Gold 12 TB finns på prisjakt. Och jag misstänker att de kommer släppa RED om ett tag då de precis släppt Gold. Utvecklingen går ju framåt... Gissar på att den går framåt snabbare än du kanske förväntar dig. I den här takten har vi säkert WD RED eller GOLD diskar på 14 TB i slutet på nästa år... Bara en spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag startade den här tråden tidigare i år. NU har WD släppt 12 TB diskar. WD Gold 12 TB finns på prisjakt. Och jag misstänker att de kommer släppa RED om ett tag då de precis släppt Gold. Utvecklingen går ju framåt... Gissar på att den går framåt snabbare än du kanske förväntar dig. I den här takten har vi säkert WD RED eller GOLD diskar på 14 TB i slutet på nästa år... Bara en spekulation.

Jag kan mycket väl ha haft fel. Mycket möjligt att 14TB WD RED släpps under 2018. Minns inte hur jag resonerade när jag skrev mitt inlägg tidigare i år men utveckling går uppenbarligen frammåt. Misstänker att jag förväntade mig övergången till 7200RPM utan SMR för hög kapacitets enheter skulle dröja ett bra tag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag kan mycket väl ha haft fel. Mycket möjligt att 14TB WD RED släpps under 2018. Minns inte hur jag resonerade när jag skrev mitt inlägg tidigare i år men utveckling går uppenbarligen frammåt. Misstänker att jag förväntade mig övergången till 7200RPM utan SMR för hög kapacitets enheter skulle dröja ett bra tag.

Nu börjar år 2018 närma sig sitt slut... Några 14 TB RED diskar finns inte att få tag på ännu. MEN för ett tag sedan släppte WD 14 TB under sitt "enterprise"-märke HGST.

https://www.anandtech.com/show/12665/western-digital-launches...
https://www.anandtech.com/show/11901/western-digital-now-ship...

Så långt jag kan minnas (sedan WD RED 8 TB) ser vi ett tydligt mönster hur de först testar diskar, sedan efter ett bra tag släpper en "enterprise" version genom HGST och slutligen släpper en konsument version i form av t.ex. RED. Om man nu ska definiera NAS diskar på 14 TB som en "konsument" produkt. Jag skulle kalla det entusiast, prosummer eller i vissa fall en professionell produkt snarare. Om man nu ska vara någon slags språkpolis.

Ska jag bara sia om det så tror jag ganska säkert att vi kommer se en 14 TB Red disk nästa år. Jag spontangissar nu på vår eller sommar 2019.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Som i fritt fall?

“It's not the fall that kills you; it's the sudden stop at the end.”

― Douglas Adams

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har provar RAID 0 och ofta backup på dessa och fick ett (handhavade)fel som gjorde att RAID-0 inte kunder räddas - kan säga att det var det inte värt att köra utan redundans för att spara en disk när man väl provade en felsituation och hädanefter tänker jag ha minst RAID-5 (eller RAID1 vid två diskar) just för att det tar så väldig tid att ladda tillbaka från backupper...

Raid-5 kanske inte klarar alla situationer med fel - men ändock de vanligaste situationerna förhoppningsvis och slipper ladda tillbaka backuppen (som man gör ändå som när man körde med RAID0) i de flesta fallen om det blir problem.

När diskarna är så här stora (>=8TB) så bör man ha RAID med redundans, inte för att diskarna skulle vara så mycket sämre, utan för att återladdningstiden helt enkelt suger om man hamnar i situation där hela arrayen måste åter laddas med data ända från början - som sagt även om det skyfflar med runt 100 MB/s (ungefär vad en gigabit Ethernet kan ge) så tar det himla tid innan man är tillbaka till samma nivå som före incidenten - och molnlagring är heller inte aktuellt då det helt enkelt går för långsamt att tanka tillbaka om man inte sitter på excellenta linjer och det inte trottlar i överföringen på molnlagringssidan eller mellanleden och medför extrakostnad (typ 4 ggr normal måntaliga platshyra för datamängden man lagrar i överföringsavgift när man gör download tillbaka av datat igen)

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterar tråden... 2019 har precis börjat och fortfarande inga 14 TB diskar...! DÄREMOT hittade jag denna artikel då WD verkar pusha mot 20 TB diskar direkt mot år 2020. Så vad tror ni? Kommer vi kunna se "RED" 20 TB diskar med helium och glas inom låt oss säga 1-3 år istället för 14 TB diskar? eller vadå?

För min del vore det ett välkommen steg upp. Jag tar gärna och uppgraderar min Synology DiskStation DS918+ NAS som jag tänkt köpa nästa vecka med 20 TB diskar inom ett par år.

BTW, borde man inte kunna få en snabbare RPM med helium/glas diskar? Tänker rent spontant att skivorna borde kunna snurra rätt snabbt så länge de inte är ömtåliga. Vore ballt med 20 TB diskar på typ 15 000 RPM.

https://www.extremetech.com/computing/255048-20tb-hard-drives...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag uppdaterar tråden... 2019 har precis börjat och fortfarande inga 14 TB diskar...! DÄREMOT hittade jag denna artikel då WD verkar pusha mot 20 TB diskar direkt mot år 2020. Så vad tror ni? Kommer vi kunna se "RED" 20 TB diskar med helium och glas inom låt oss säga 1-3 år istället för 14 TB diskar? eller vadå?

För min del vore det ett välkommen steg upp. Jag tar gärna och uppgraderar min Synology DiskStation DS918+ NAS som jag tänkt köpa nästa vecka med 20 TB diskar inom ett par år.

BTW, borde man inte kunna få en snabbare RPM med helium/glas diskar? Tänker rent spontant att skivorna borde kunna snurra rätt snabbt så länge de inte är ömtåliga. Vore ballt med 20 TB diskar på typ 15 000 RPM.

https://www.extremetech.com/computing/255048-20tb-hard-drives...

Lite snabbare kanske pga helium men friktionsförlusterna går upp med varvtalet upphöjt till tre och även med antalet skivor. Så räkna inte med nån större ökning av varvtalet. F.ö. så har ju dagens 15 000 rpm diskar 2.5" skivor internt.

Ett annat problem man har att jobba med är turbulens som flyttar på huvudena så riskerar missa spåren. Detta blir också svårare att bemästra ju högre varvtal man har.

Permalänk

Längtar tills att priserna börjar sjunka också, just nu känns det som att alla släpper högre kapacitet men till högre pris. SSD kostar fortfarande skjortan och är inget för de med lite mer seriösa planer för lagring. 14 TB mekaniska diskar går ju inte heller att få tag på för en spottstyver..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har man tänkt att köra med 8x14TB antar jag att man har någon typ av raid i åtanke annars gillar man verkligen "living on the edge"

Raid 0.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu listas en version på 12 TB, verkar vara på gång in i mitten av juni hos de flesta återförsäljare!
https://www.guru3d.com/news-story/12-tb-wd-red-nad-red-pro-pops-up-at-web-shops.html

Permalänk
Medlem

OK, där kan vi stoppa klockan. Februrari 2021, om det nu inte släpptes lite tidigare. Western Digital RED Plus 14 TB säljs i butiker i Sverige nu. Men det är först nu som jag har sett det.

Men nu verkar SSD:er börja komma ikapp. Vi har Samsungs QLC på 8 TB, kostar ungefär det dubbla. Framtidens lagringsdiskar är helt klart SSD:er. Tystare, snabbare, hållbarare, energisnålare och stöttålig lagring med klart större potentiell kapacitet på mindre yta. Jag kan knappt vänta på att SSD:erna blir klart större och går ner i pris.

När är vi där? 10-20 år? Om ens det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

OK, där kan vi stoppa klockan. Februrari 2021, om det nu inte släpptes lite tidigare. Western Digital RED Plus 14 TB säljs i butiker i Sverige nu. Men det är först nu som jag har sett det.

Men nu verkar SSD:er börja komma ikapp. Vi har Samsungs QLC på 8 TB, kostar ungefär det dubbla. Framtidens lagringsdiskar är helt klart SSD:er. Tystare, snabbare, hållbarare, energisnålare och stöttålig lagring med klart större potentiell kapacitet på mindre yta. Jag kan knappt vänta på att SSD:erna blir klart större och går ner i pris.

När är vi där? 10-20 år? Om ens det?

14 och 16 TB har funnits på marknaden ett tag nu, nyligen släpptes 18 TB. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

OK, där kan vi stoppa klockan. Februrari 2021, om det nu inte släpptes lite tidigare. Western Digital RED Plus 14 TB säljs i butiker i Sverige nu. Men det är först nu som jag har sett det.

Men nu verkar SSD:er börja komma ikapp. Vi har Samsungs QLC på 8 TB, kostar ungefär det dubbla. Framtidens lagringsdiskar är helt klart SSD:er. Tystare, snabbare, hållbarare, energisnålare och stöttålig lagring med klart större potentiell kapacitet på mindre yta. Jag kan knappt vänta på att SSD:erna blir klart större och går ner i pris.

När är vi där? 10-20 år? Om ens det?

SSD:erna, och i synnerhet de med hög lagringskapacitet, lider av dålig lagringsbeständighet. Där är hårddiskar väldigt överlägsna, och lär så förbli under överskådlig framtid. Att betala mer för nåt som är sämre är inget vidare. Stora SSD:er tål inte lika många skrivningar heller, så de fungerar sämre som snabb mellanlagring för stora projekt också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S