Här försöker man dra nät och vp rör och så hävdar övriga inneboende att "ingen annan har väl sånt" GRRR!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att använda existerande rör från teleledningen och slänga alla telefonjack åt fanders och mata på cat6/7 och sätta infällda uttag. Spar en massa tid och pengar om du har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Detta är väl egentligen bara en avskrivning av mitt humör och närmaste alternativ vore kanske att hoppa utför ett stup eller ta slägga och gå loss på gipsskivor eller.... kanske jag får lite stöd här. Muntra upp mig..

Här håller man på och lugnt och försiktigt planerar och köper utrustning för att reducera lite lösa sladdar till snygga vägguttag kopplade till patch panel osv, ja ni vet. Den ursprungliga orsaken var att fibern kom in på fel ställe av huset, kunde inte enkelt dra den vidare så inneboende fick tåla en 10 meters UTP sladd från konvertern till routern.
Med inneboende åsyftas övriga familjemedlemmar, inget annat. Bor i 1 1/2 plans villa.

"När skall du ta bort den jefla sladden!?"
"Hur länge skall skiten hänga i trappan!?"
"Skall du göra hål i väggen!!!?"

Det senaste är att "ingen annan idiot har väl nätverk i väggarna" och det jag håller på med är bara nys, varpå jag argumenterar att förvisso kan det vara så att många förlitar sig på trådlöst men jag vet bättre (och många med mig) och SKALL ha trådbundet i de flesta rum, inte minst till patch panel, router, desktops,TV och IP-Telefon, eftersom wifi inte är lika stabilt eller har samma överföringskvalitet, jadda jadda....

Är så trött på det.

Visst har ni nätverk gott folk? Visst har ni media skåp och uttag i många (om inte alla) väggar, visst finns sånt i de flesta högst 10 år gamla hus? Jag kan väl ändå inte vara ensam om detta?

Alltså. Du får ju hota att flytta hemifrån. För när du skriver så där så låter det ju verkligen som hemmavarande son som bygger och fixar och föräldrar som är lite less och kanske helst vill att han ska flytta ut nångång
Om det är fru eller bättre hälft som gnäller sådär så är det bara byta ut. Gnälliga individer tar på själen och man lever bara en gång
Förutsatt nu att du inte hållt på i flera månader och spridit kaos och den bättre hälften verkligen är bättre och du borde skärpa dig

Jag har precis köpt hus och kommer dra trådat till alla rum samt till två utomhuspunkter. Fråmst för POE och larm men ä'ven för att de trådlösa Ubiquity accesspunkterna ska sitta bra. Har dock fördelen att jag kan dra 90% via vinden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Det vore bra om de som har så goda erfarenheter av trådlöst berättade mer om omgivningen. Hur många grannar med trådlöst har de? Vad är det för material i väggarna? Hur är lägenhetens planläggning? Det är ett antal "yttre" faktorer som kan avgöra om det går bra eller inte. Det är meningslöst när folk bara talar om att det går bra utan att ge förutsättningarna.

För mig funkar trådlöst mycket bra, dock inte alls på 2.4 bandet på grund av grannarnas nät (ser ett tjugotal). Huset är typ hundra år med lite blandade väggar, inte sten men gips, trä och typ vass eller liknande. Sen märkte jag att usb-nätverkskort inte funkar vid hård belastning, och jag hade inte plats för internt nätverkskort så det fick bli en wifi-extender med ethernet ut som nätverksadapter till den stationära som används mest. Inga problem alls, inte ens med att streama spel och liknande, och når lätt upp till de 100 Mbit jag har.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bor i en 1½:a i Södertälje, kåken är från mitten på 30-talet, inga rör i väggen här inte, förutom comhem's som går till vinden..

Önskar faktiskt ha div. uttag lite här och där i LGH'n men hur fan gör man det bäst och snyggast när det bara är betong?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Bor i en 1½:a i Södertälje, kåken är från mitten på 30-talet, inga rör i väggen här inte, förutom comhem's som går till vinden..

Önskar faktiskt ha div. uttag lite här och där i LGH'n men hur fan gör man det bäst och snyggast när det bara är betong?

Det går att dra i lister, finn både färdiga lister och så kan du fräsa in kabel i trälister också, vill man jobba hårt går det att fräsa i betongen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Det vore bra om de som har så goda erfarenheter av trådlöst berättade mer om omgivningen. Hur många grannar med trådlöst har de? Vad är det för material i väggarna? Hur är lägenhetens planläggning? Det är ett antal "yttre" faktorer som kan avgöra om det går bra eller inte. Det är meningslöst när folk bara talar om att det går bra utan att ge förutsättningarna.

Bor i en trea på 76kwm, siporex,gips och betongväggar de yttre, får väl upp ett tiotal nätverk om jag gör en sökning, kör TV och mobiler på 5ghz och laptops på 2,4ghz. under lägenheten har jag ett hobbyrum på 26kwm och där funkar wifit ochså.

har fiber 100/100 använder mig av en Asus RT AC1200 router som sitter i hallen nere vid golvet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Det går att dra i lister, finn både färdiga lister och så kan du fräsa in kabel i trälister också, vill man jobba hårt går det att fräsa i betongen också.

Korrekt, golvlister går ju alltid att slita bort men lister runt dörrposter är väl värre.
Som det ser ut nu går en halvdold platt nätverkskabel i springor här och där men bättre kan det bli..

Permalänk
Medlem

Jag har nog egentligen rätt goda förutsättningar för trådlöst. Lägenhetens tak och ytterväggar är uppbyggda av gjutna betongelement, vilket kraftigt dämpar radio utifrån. Har bara hyfsad täckning på mobilen i halva lägenheten, närmast fönstren. Lägenhetens utformning är sån att jag egentligen bara har en granne "vägg i vägg", fast rakt ovanför mig. Och det är en kvinna på närmare 75 år, som visserligen har ett trådlöst nät hos sig, men det är svagt. När jag kör Wifi Analyzer på mobilen är mitt nät överlägset starkast. Övriga nät hos grannar får jag bara in som svaga staplar nära botten av skalan. Innerväggarna är tunn träfiber utan isolering och det är öppen planlösning. Får 100 Mbps (max i min anslutning) i Bredbandskollen i hela lägenheten. Och då har jag testat i varenda hörn, långt in bland saker och med ryggen mot routern. Men jag kör ändå trådat till min stationära.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör trådlöst nätverk till min stationära trots att den vara är någon meter från routern. Det är främst av två anledningar, dels att jag tycker det är fullt med kablar och att det finns risk att snubbla på den. Går förvisso att dra snyggare om man monterar fast kabeln men efter ha möblerat om några gånger så har jag helt enkelt inte prioriterat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har, som jag nämnde, 1 1/2 plans villa och satt patch panel på loftet/vinden precis vid vindsluckan för enkel åtkomst, men haft klydd med rördragningen vid reglar i takvinklar man måste hamna på rätt sida om plasten så det trillar ner jämte gipsskivorna.

Drar man sladdarna genom rör kan man ju faktiskt byta ut dem utan alltför stora besvär, om man inte slarvar med rörinfästningen. Kör med Cat 6 då jag kunde få fatt i det billigt och tror inte det blir relevant med utbyte förrän typ Cat8 eller Cat9 (om och när det nu kan tänkas dyka upp).

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Har, som jag nämnde, 1 1/2 plans villa och satt patch panel på loftet/vinden precis vid vindsluckan för enkel åtkomst, men haft klydd med rördragningen vid reglar i takvinklar man måste hamna på rätt sida om plasten så det trillar ner jämte gipsskivorna.

Drar man sladdarna genom rör kan man ju faktiskt byta ut dem utan alltför stora besvär, om man inte slarvar med rörinfästningen. Kör med Cat 6 då jag kunde få fatt i det billigt och tror inte det blir relevant med utbyte förrän typ Cat8 eller Cat9 (om och när det nu kan tänkas dyka upp).

Jag hoppas att det aldrig kommer nått efter cat6 på bred front, det är verkligen dags att gå över till optofiber och bli moderna, en helt ny standard som även innefattar AV applikationer och som klarar minst 100 Gbit/s så det även går att få nått som funkar gäör längre monitor och hembiokablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här tråden verkar mynna ut i det vi har vetat hela tiden. Det finns ingen teknik som passar alla. Det finns ingen teknik som inte har svagheter. Det gäller att skapa sig en bild av vad man behöver och strunta i alla som talar om vad som "gäller nu".

Permalänk
Avstängd

Det går ju alldeles utmärkt att kombinera också kabel och trådlöst om man vill, detta kör jag själv.

Funkar trådlöst så funkar det, nemas problemas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

WiFi funkar om man enbart browsar, till datorn har jag trådat, tyvärr är lägenheten från 50talet så jag drog kablar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker den här tråden verkar mynna ut i det vi har vetat hela tiden. Det finns ingen teknik som passar alla. Det finns ingen teknik som inte har svagheter. Det gäller att skapa sig en bild av vad man behöver och strunta i alla som talar om vad som "gäller nu".

Den ursprungliga avsikten med tråden var inte så mycket vilket som är bäst, utan att fler än jag minsann har, eller vill ha, trådat nätverk hemma och att det i de flesta fall är helt rätt väg att gå och det finns en lång rad goda anledningar till detta, samt att det förekommer i väldigt stor utsträckning, för att inte säga är standard på nyare boenden.

Sedan kan jag givetvis förstå att det dras åt ena eller andra hållet, vi har ju inte alltid samma uppfattning och det är ju inte fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax: Mitt hus blev färdigt i somras. Helt nyproducerat. Finns dubbla uttag i ALLA rum (inklusive tvättstugan, men det var jag som valde till det själv.... ) Utöver det så har jag givetvis ändå tillgång till wifi i alla rum.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Den främsta vinsten (åtminstone i mitt fall...) är att man slipper märkbart delay eller"hack" utan dyrbar utrustning, samt som någon sade tidigare, att överföringen fungerar som den skall i alla rum till relativt låg penning i sammanhanget samt att man inte behöver tänka på stabilitetsproblem utanför centralen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Den ursprungliga avsikten med tråden var inte så mycket vilket som är bäst, utan att fler än jag minsann har, eller vill ha, trådat nätverk hemma och att det i de flesta fall är helt rätt väg att gå och det finns en lång rad goda anledningar till detta, samt att det förekommer i väldigt stor utsträckning, för att inte säga är standard på nyare boenden.

Sedan kan jag givetvis förstå att det dras åt ena eller andra hållet, vi har ju inte alltid samma uppfattning och det är ju inte fel.

Jag tror att det är mer eller mindre standard att ha trådade uttag i alla rum för nyproduktion, min mor bor i en lägenhet från fem år sedan där har alla rum en eller flera uttag.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja nätverk är viktigt, tom på dass, undrar om Emil har fått provat den ordentligt så han kan posta en video på skitjobbet.
En riktig skitnyhet – Kohler visar smart toalett på CES 2019
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544011-en-riktig-skit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Homdax: Mitt hus blev färdigt i somras. Helt nyproducerat. Finns dubbla uttag i ALLA rum (inklusive tvättstugan, men det var jag som valde till det själv.... ) Utöver det så har jag givetvis ändå tillgång till wifi i alla rum.

OMG... så avis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har limmat/skruvat kabelkanaler ovanpå golvlisterna för att på så vis kunna stuva undan nätverkskablarna lite halvsnyggt.

Trådlöst ser jag som ett alternativ då enheten man vill använda saknar ethernet-port, som t.ex. en iPad eller liknande. Eller när man bara vill ha en enkel och tillfällig åtkomst lite snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Distributionsnät
Sedan 1999 finns en byggstandard (SS 437 01 46) som innebär att alla rum i en villa eller lägenhet ska förses med ett dubbeluttag för nätverk (gäller vid nybyggnation). ­Kablarna som går fram till de olika uttagen kommer från en central punkt i bostaden som kallas patchpanel.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Det är dock fel numera är den standard ersatt av SS 437 01 02 (http://www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1441270115)

Kontentan är dock fortfarande densamma, alla rum i nya lägenheter och hus har två rj45 jack i varje rum. Så nej, du är inte ensam om att ha nätverk i väggarna

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

I mitt hus är alla stationära datorer, TV-spel, skrivare och accesspunkter kopplade med kabel. WiFi är ENDAST till för mobila enheter och sådant som inte går att koppla med sladd.
Smart-TV och övrigt som endast behöver en internetuppkoppling är kopplade till ett eget VLAN så att de inte har åtkomst till klientnätet. Använder gäst-Wifi-funktionen i Ubiquiti Unifi för alla enheter som inte måste kunna prata med mina datorer.
39 år, nätverkstekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Det är dock fel numera är den standard ersatt av SS 437 01 02 (http://www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1441270115)

Kontentan är dock fortfarande densamma, alla rum i nya lägenheter och hus har två rj45 jack i varje rum. Så nej, du är inte ensam om att ha nätverk i väggarna

Sanning med modifikation, egentligen säger den att det att avståndet på kommunikationsuttag* (kan vara TV-uttag/datauttag m.m) ska vara max 3,75 meter och sedan om man vill ha fler eller färre skall "särskild överenskommelse träffas om detta" och att dessa uttag skall samordnas med placering av eluttag.

Så om man inte har någon överenskommelse och går stenhårt efter standarden så är det betydligt fler än 2st RJ45 jack i de flesta bostäder, vilket i sin tur ofta resulterar till en "okunnig beställare" som i princip säger "alla kör ju wifi nu så det räcker väl med 1st uttag då det blir mycket billigare" efter påtryckningar så brukar de gå med på ett uttag i varje rum förutom typ badrum.

Den gamla standarden var nästan tydligare än den nya, där står det faktiskt specifikt att det skall vara "två anslutningspunkter för det strukturerade fastighetsnätet placeras vid eluttag i varje boningsrum, hall och kök"
Dock finns det andra saker som är tydligare i SS 437 01 02.

Permalänk
Medlem

Jag har hus byggt 2007. Har sett till så att det finns MINST 2st uttag i varje rum. Självklart draget i rör i vägg. Allt går sedan till en patchpanel i mediacentralen som är belägen vid husets groventre/tvättstuga. Där huserar även server & UPS mm.

För mig är det en självklarhet att köra trådat. Det enda som går på Wifi hemma är mobiltelefoner/surfplattor och någon laptop.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

När jag renoverade så satte jag 8st cat6 uttag i vardagsrummet och "kontoret" det kostar ju knappt något i det stora hela när man håller på att renovera.
Det gick åt runt 300 meter kabel 8st väggdosor och 32st snabbkontakter när jag höll på. Så jävla skönt att bara peta in en kabel direkt när man ska koppla in något nytt.
Inget krångel bara fungerar, men ångrar att jag inte satte uttag i alla rum.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Synd bara att själva kontakten är en så vek och spröd konstruktion. De går ju sönder till höger och vänster. En uppgraderad standard med metallhölje runt de tre sidor där kontakterna inte är vore fint. Och sen en utvigdning av typerna med 90-gradersvinklade kontakter så de inte sticker rakt ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Ett alternativ är ju att använda existerande rör från teleledningen och slänga alla telefonjack åt fanders och mata på cat6/7 och sätta infällda uttag. Spar en massa tid och pengar om du har den möjligheten.

Funkar inte så bra. Det beror givetvis på hur mycket telejack man har, men det är oftast max 16mm på tele rör och du får nog ut max ett dubbeljack per rör då du bara kan dra två, kanske tre, UTP i 16. Jag drar fyra i 20mm och det är trångt. (UTP räcker för villa, STP är overkill). Antenn rör är också ett tips att gå på, men samma där, begränsade möjligheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här känns som ett absolut minimum om man har minsta lilla krav på sitt nätverk.

gammalt hus från 69, 4 uttag i vardagsrummet, 2 i alla andra. 1 ubiquiti AP som täcker hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorathion:

Hur funkar det med powelineadaptrarna?? Är de någorlunda stabila??

Har 2st trådade nätverk (övre och bottenplan) och skjuter upp kabeldragning inför en kommande renovering.

Skickades från m.sweclockers.com

Där jag bodde innan, körde jag Devolo 1200 powerline mellan våningsplanen för att slippa knepig kabeldragning mellan våningsplanen. Helt stabilt på över 100Mbit/s vilket var min internetuppkoppling via fibernät. Den inkluderade 2x802.11ac fungerade också klockrent.
Detta trots att de sammankopplade elnätsurtagen låg på olika säkringar. YMMV, naturligtvis.

Det sagt, kör i nuvarande boende .11ac mellan våningsplanen också trots att jag har dragit en kabel upp, har ändå fulla internethastigheten 250Mbit/s överallt på övervåningen till routern på bottenvåningen (Apple trådlösa prylar), med max 1ms adderad latens över direkt trådanslutning över 1Gbit Ethernet.