Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Permalänk
Medlem

Mycket spännande utveckling! Hade redan bestämt mig för att skaffa en ”FreeSync” skärm härnäst och hoppas att AMD klarade att producera en ordentlig uppgradering till mitt 1080 inom några år.

Spännande lista dock, alla utom två skärmar är TN, de andra är en 32” 1080p VA och en 4K 144Hz IPS som är en extremt prisvärd konkurrent till nVidias flagskeppskärmar från Asus och Acer där man får samma panel fast utan FALD för 15000kr mindre... fast med extra möjlighet att köra 4K 144Hz över dubblas DP för att slippa tumma på chroma subsampling... förlorar dock Async med den varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får hoppas stödet fungerar bra även på freesync-varianterna av IPS 1440p 144hz-skärmarna, då skillnaden där mellan freesync och g-sync kan ligga på 3-4 tusen. På listan nu finns bara skärmar med TN & VA-paneler.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jo, G-Sync gör exakt samma sak för deras LCD-paneler är bundna av exakt samma fysikaliska lagar (de flimrar vid för låg frekvens därför att pixlarna vill vrida sig tillbaka mot svart om de inte konstant får nya elektriska pulser) som alla andra LCD-paneler. Dock misstänker jag att det sker i själva G-Sync-modulen istället för i grafikdrivrutinen, men jag ser egentligen inga fördelar med det.

Däremot håller jag med om att det var ett misstag av AMD att inte ställa större krav, men det är ju också därför Freesync 2 HDR kom till. Det är egentligen inget annat än Freesync fast med striktare krav.

Sen att du ser LFC som ett "fulhack" jämfört med G-Sync som gör exakt samma sak visar också på hur AMD har misslyckats med att marknadsföra Freesync på ett vettigt sätt.

Där ser man. Då borde kanske AMD ha övervägt att implementera LFC redan från början, då de borde ha kunnat veta att det skulle bli ett problem. Förmodligen hade väl drivrutinsutvecklarna fullt upp med annat dock. AMD har trots allt inte kunnat håva in pengar genom högre marginaler i samma utsträckning som Nvidia kunnat göra några år nu.

Tyvärr är väl FreeSync-namnet lite skadat redan. Förhoppningsvis kan de leverera konsekvent bra upplevelser med FreeSync 2 HDR-märkningen så att folk vet vad de får.

Hade de implementerat LFC från början hade det nog inte framstått som en reaktion på att skärmarna hade en för snäv FreeSync-range.

Sett ur ett lite större perspektiv är det faktum att vi ens sitter och diskuterar små skillnader i två olika lösningar för adaptiv uppdateringsfrekvents på skärmar väldigt positivt då det innebär att det nu blivit mainstream.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Läste i en tråd på Reddit (vart fan tog den vägen bara) att detta skulle bara stödjas för kort i GTX10** och RTX20** serierna. Nån som sett nån info om detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt som flera andra, nämligen att Asus MG278Q sla stöds medans det står ingenting om min MG279Q...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iknight:

Sitter i samma båt som flera andra, nämligen att Asus MG278Q sla stöds medans det står ingenting om min MG279Q...

Det lär bara vara att aktivera override-switchen så kommer det nog fungera bra. Glöm inte att du kan modifiera det adaptiva intervallet med CRU också. Rekommenderar 44-120hz, och tänk då på att skärmen måste köras i samma frekvens som motsvarar den övre siffran, i mitt exempel 120hz, för att det ska fungera. Återstår att se om Nvidias drivrutin har någon funktion liknande LFC dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bläjd:

Läste i en tråd på Reddit (vart fan tog den vägen bara) att detta skulle bara stödjas för kort i GTX10** och RTX20** serierna. Nån som sett nån info om detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

On January 15th, NVIDIA will be releasing a new driver that enables VESA Adaptive Sync support on GeForce GTX 10 and GeForce RTX 20 series (i.e. Pascal and newer) cards
https://www.anandtech.com/show/13797/nvidia-to-support-vesa-a...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om när NVIDIA fick rätten att få bra flyt och stöd för Tomb Raider TressFX.

Vilket var menat för AMD att äga den tekniken.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Detta påminner mig om när NVIDIA fick rätten att få bra flyt och stöd för Tomb Raider TressFX.

Vilket var menat för AMD att äga den tekniken.

Sluta nu. TressFX släpptes fritt med öppen källkod under en MIT-licens och byggde på en teknik som en ATI-anställd skrev en uppsats om redan på 90-talet som även "Hairworks" bygger på. Vi ska applådera att de släpper fria lösningar och anammar öppna industristandarder som VESA Adaptive Sync. Det gynnar alla, inte minst oss konsumenter. "Rätten att få bra flyt"? "Menat för AMD att äga"? Vad pratar du ens om? Var glad att inte alla aktörer är lika anti-consumer som Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle dom sluta stödja gsync? Inte direkt så att det skulle sluta fungera.

Det skulle vara trevligt 😁

Man kanske vill köpa nytt grafikkort om några år. Som det ser ut kommer G-sync att fasas ut på längre sikt enligt min bedömning iallafall. Det gör att en ny generation grafikkort kanske inte stödjer tekniken, vilket gör att skärmens funktion inte kan utnyttjas.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

On January 15th, NVIDIA will be releasing a new driver that enables VESA Adaptive Sync support on GeForce GTX 10 and GeForce RTX 20 series (i.e. Pascal and newer) cards
https://www.anandtech.com/show/13797/nvidia-to-support-vesa-a...

Ooh poop. Skulle kanske läst in mig lite noggrannare innan jag klickade iväg ordern. Jaja, lär behöva uppgradera GPU också när jag upptäcker att mitt stackars 970 svettas lite väl mycket i 1440p.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@Mögel: Sitter med en sån just nu, XG-varianten verkar vara den utdaterade TN-brodern så förhoppningsvis är det inte helt orimligt

Permalänk
Medlem

@Westelindh!: Måååånga. Se alla som exempelvis låser fast sig vid Apple, (iphone, iPad, AppleTv). Väldigt många som är producent/märkes trogna då det oftast bådar för att allt fungerar mellan olika enheter.

G-synk har man fått betala en slant för, men det fungerar.
Freesynk är kostnadsfri, men det har inte alltid varit lika smidigt även om det är mycket bättre nu än i början.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nice, ska funka på min ganska nyinköpta 27" Acer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Jag har förstått att kvaliteten är väldigt varierande på freesyncskärmar, men hur ser det ut med freesync 2? Har ni testat några skärmar? Verkar kvaliteten vara bättre eller jämnare?

Permalänk
Medlem

AOC C27G1 ?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fantastisk nyhet! Hört att ny drivrutin släpps först den 15:e januari. Förmodligen hyfsat efterlängtad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

[...] Hört att ny drivrutin släpps först den 15:e januari. [...]

Med tanke på att det datumet står både i artikeln vi diskuterar här samt i princip alla andra artiklar om detta så skulle man nog kunna kalla det fakta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@snajk: Freesync 2 säger ingenting. Vi har kontaktat AMD för mer info om vad Freesync 2 ska innebära på ett tekniskt och praktiskt plan. När, var och hur fungerar kriterierna för den påstådda kvalitetskontrollen? Svaret är på Jesse Pinkman-nivå: "Yo man. Freesync 2 is like better and all".

Freesync2 ska annars handla om HDR och förmågan att utföra tonemapping i hårdvara. Resultatet jag sett hittills är ren katastrof med helt oanvändbar HDR-bild eftersom ungefär halva dynamikomfånget klipps bort. Problemen syns i detta test: https://www.sweclockers.com/test/26341-benq-ex3203r-32-tums-v...

Ironin, ännu en gång, är att ifall man kör Nvidia-kort så kickar inte Freesync 2 HDR igång och då minskar felen avsevärt.

Samma HDR-problem existerar också hos AOC322QC4, en annan Freesync2-skärm som bygger på en väldigt snarlikt konstruktion. Här kan man fråga sig vad AMD menar med Freesync 2 om de inte ens ser att skärmarna blir oanvändbara vid HDR-bild?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheytan:

Yepp en hel del adaptive-sync skärmar har ett ganska dåligt spann typ 48-60Hz eller 141-144Hz på en 144Hz skärm.

Jo tjena, ljug lagom. Dom sämsta budget freesyncskärmarna jag sätt har haft 48-144hz, något som jag personligen tycker är helt okay. Att kunna gå lägre är väl bra att ha, men det är ju en riktig non-issue. Ingen vill väl sitta på under 60fps när man har en 144hz skärm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Min initiala tanka var: Vilken svamp fick dom i maten? För Nvidia är inte kända för att röra sig utan för deras låsta ekosystem.

Men det är faktiskt inte så konstigt om en tänker efter. Nvidia har under hela 2018 har stora problem att få sina drivrutiner är att fungera.
Gsync har varit lidande för väldigt många användare.
Öppnar dom upp för det här får dom en jävla massa goodwill bland dom instatta samt att Gsync kommer fortfarande säljas som om inget har hänt.

Lol, kanske du drogat dig med svamp innan du skrev ditt inlägg hehehe.

Permalänk
Bildexpert 📺

En handfull exempel på Freesync-spann jag träffat på och kört igenom

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Bedrövligt rent ut sagt. Synd att det släpps så många ofärdiga Freesync-skärmar eftersom det även ger de bättre skärmarna ett dåligt rykte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon78208: Jag lovar att hädanefter att dricka en öl varje gång jag testar en skärm där Freesync fungerar utan krångel och fel! Eftersom allt krångel och felsökande med Freesync-skärmar har stulit så mycket tid som annars kunde ha gått till att dricka just öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Brisse: Jag lovar att hädanefter att dricka en öl varje gång jag testar en skärm där Freesync fungerar utan krångel och fel!

Akta levern.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En handfull exempel på Freesync-spann jag träffat på och kört igenom

Har du läst eller hört något gällande Asus VG258QR? I manualen står det skrivet: "Adaptive-Sync/FreeSync går bara att aktivera inom området 40Hz ~ 165Hz." Men kan det fortfarande innebära att det är en uppskattning? En annan sak jag funderar på är om VG258QR rimligtvis kan antas vara certifierad av nVidia om nu VG258Q är det, eller om den uppdaterade panelen från AU Optronics skiljer sig tillräckligt mycket.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snooc: Inte en blek. Det vanliga är att handböckerna är totalt intetsägande om vad Freesync-funktionen handlar om. Ta exempel Benq EX3203R, testad här där den enda konkreta informationen om Freesync är denna:

Fanns ingen mer information och det var så pass illa att Benq:s PR-konsult försökte gissa vad Benq egentligen menar. Detta kräver ganska många timmars detektivarbete och skillnaden står i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Snooc: Inte en blek. Det vanliga är att handböckerna är totalt intetsägande om vad Freesync-funktionen handlar om. Ta exempel Benq EX3203R, testad här där den enda konkreta informationen om Freesync är denna:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/64978?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjQ5NzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJhODkyMWE1YTViZDMzNmQ2MzkyNDA0ZGVlODg2MTQ0YSJ9

Fanns ingen mer information och det var så pass illa att Benq:s PR-konsult försökte gissa vad Benq egentligen menar. Detta kräver ganska många timmars detektivarbete och skillnaden står i testet.

Alright! Nej det är verkligen en djungel, jag pratade själv med en på support hos ASUS och jag lämnade den konversationen med fler frågor än svar. Jag har en VG258QR ståendes i hallen och vill bara plocka upp den och vara färdig med det men jag avskyr verkligen att tag beslut om hårdvara innan jag tagit del av tester från en tredjepart.

Permalänk
Medlem

Ni som kört med Freesync och Gsync (gärna båda) vad är the deal egentligen för er?

Vad gör det värt att lägga extrapengar på det för er och då även massa tid för att få det att fungera som det ska i dom fallen det strular?

För mig ligger Freesync och Gsync längst ned på listan över vad jag vill ha i en ny skärm.
För jag tänker så här: Spelen flyter på, det hackar inte, det är ingen tearing... vad ska jag då med det till?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

För jag tänker så här: Spelen flyter på, det hackar inte, det är ingen tearing... vad ska jag då med det till?

När du kör Assassins Creed Odyssey i Very High eller Ultra och sitter på ett mesigt RTX 2080Ti och vill konstant ligga över 60 fps för att slippa v-sync-rycken: