Permalänk
Medlem

Tipsar om kampanj på Flashforge Guider II för 16 795 fram till 9 Mars. (16%)
https://www.creativetools.se/hardware/3d-printers-and-accesso...

Dessutom har CT en liten lagerrensning på add3d PLA filament add3d 2,85mm add3d 1,75mm
(1,75mm vid mängdköp)

För övrigt har en guider 2 själv och är nöjd.

Trevlig helg

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra skrivare för leksaker?`tänkt till barn 3 & 5, de kan ev stoppas i munnen så viktigt att plasten är bra för barn.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Trevlig: Rekommendera läsa detta
https://all3dp.com/1/food-safe-3d-printing-abs-pla-food-safe-...

En kombination av bl.a. skrivare, filament, extruder bör tas i beräkningen

Permalänk
Medlem

@Trevlig:

Här kan du hitta lite info om "food safe" 3d printing

https://all3dp.com/1/food-safe-3d-printing-abs-pla-food-safe-filament/

Add North ska ha ok filament för det ändamålet men det finns fler aspekter att ha i åtanke

Permalänk

Beställde en Flashforge med tillbehör från Clas Ohlson då jag råkade se att de har 20% rabatt idag i samband med deras 100-årsjubileum. Cirka 4500 för skrivaren och tre rullar filament.
Jag tror nog den kommer passa mig bra.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

@Sturesson: PLA är 100% non-toxic och luktar inte. ABS ska man passa sig för dock.
Nån tyckte att SLA var ett alternativ. SLA är ett helvete att pyssla med. Kladdigt, man måste ha en bra uv-källa för att delen ska härda bra, resinet är fruktansvärt giftigt. SLA för hemmabruk suger.

Som nybörjarskrivare rekomenderar jag varmt Flashforge Finder, du är igång och skriver ut inom 15 minuter. En riktig arbetsmyra, min passerade just 1400 timmar aktiv utskrivning. Aldrig haft problem. Den skriver ut i PLA och PET-G (PET-G är inte officiellt supportat men funkar utmärkt). Jag har en Ultimaker 3 också som är en mycket mer avancerad skrivare, men jag tror ta mig tusan jag gillar min Finder bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med min CR-10. Med en ny spegel från IKEA som printyta och magigoo på så printar den riktigt fint. Har uppgraderat till 2 z-motorer då jag märkte att ena sidan släpade lite.
Stor yta att printa på, även om jag för det mesta skulle klara mig med en mindre.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag är särskilt intresserad av just ABS och nylon, så jag funderar om det räcker att göra en box runt apparaten och sedan en plast tunnel (liknande de för köksfläktar) som leder ut genom en ventil i väggen och kanske en enkel kanalfläkt, vad tror ni om den iden?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Funkar.. du behöver bara få bort abs skiten. Nylon är ok, luktar inte så gott kanske men inte farligt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Jag är helt nöjd med min CR-10. Med en ny spegel från IKEA som printyta och magigoo på så printar den riktigt fint. Har uppgraderat till 2 z-motorer då jag märkte att ena sidan släpade lite.
Stor yta att printa på, även om jag för det mesta skulle klara mig med en mindre.

Vilken spegel köpte du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

@Mizzarrogh: Funkar.. du behöver bara få bort abs skiten. Nylon är ok, luktar inte så gott kanske men inte farligt

Anledninge till ABS är att jag läste att PLA är hygroskopiskt och att det inte tål utomhusklimat vidare bra ens om man skyddar det mot sol.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Vilken spegel köpte du?

Lots tror jag den heter typ 4st för en femtiolapp eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Lots tror jag den heter typ 4st för en femtiolapp eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, såg att den var 30x30 men rusta verkar ha en 40x40 som kanske passar den större versionen

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga en helt annan grej när vi ändå snackar skrivare

Jag såg en video på Youtube förut som beskrev en metod där filamentet brändes ihop med laser efteråt i takt med att huvudet skrev ut. Är det någon här som vet mer om detta?

Jag tyckte att det såg mycket intressant ut då det skulle ge en mycket starkare produkt mot normalt med billiga skrivare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag hittar inte igen videon jag såg, men skall posta den så snart jag gör det...
Men såvitt jag minns så var det så att man monterade ett laserhuvud (troligen någon kraftigare typ, måhända via optofiber...) bakom det vanliga huvudet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Försöker väcka liv i tråden. Blev sugen på att köpa en 3D-skrivare och spanade på Cerality Ender 3 som ska vara riktigt bra för priset. Tyvärr fanns det inte plats för det hemma så det fick bli en Monoprice Select Mini v2 (samma som PrimaCreator P120 v3.1).
Får väl förhoppningsvis hem den på torsdag men har redan köpt 1kg PLA-filament hos Clas Ohlson, läste att det ska vara bra kvalitet på den.
Blir att leka lite i helgen, kan posta bilder om någon är intresserad

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@tomle: Clas PLA är prisvärd men mindre rolig om man inte vill ha en hög transparens på utskrifterna. Toleranserna är väl sådär jämfört med dyrare märken men det funkar som regel bra.

Det finns mycket att lära sig när det gäller 3D-skrivare så ge inte upp om det blir skit i början. Det är bara att testa sig fram och fråga om du kör fast. Ha så kul i helgen

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd då jag är sugen på en 3d skrivare.
Vilka är vettiga skrivare att börja med?
Skulle gärna ta en som kan skriva ut 250x250x250 minst så tex ender 3 pro går bort tyvärr som annars verkar vettig.
Hur mycket meck är det att lära sig alla inställningar?
Har en cnc fräs hemma men den funkar ju 100% av alla gånger med typ samma inställningar, verkar inte riktigt vara lika lätt med en 3d skrivare så hur lång upplärningskurva är det?

Visa signatur

Blank