Permalänk
Medlem

Stendöd dator.

Hej. Har en dator med "nya" komponenter som köptes nytt för ca 8månader sedan. Datorn har alltså fungerat sedan dess. Skriver de komponenter som är relevant.

Moderkort asus z370 maximus hero.
Processor. Intel 8700k med corsair h110i vattenkylare.
16gb ram. 2 stickor.
Nätagg1 corsair TX750M
Nätagg2 evga 750GQ

Ej varit överklockad.

Datorn fungerade bra igår och den stod och "gick" på strömspararläge när vi gick och la oss. Men idag är den stendöd. Totalt död. Inte en lampa eller ett pip eller något.

El finns i uttag. Och kabeln fungerar. Provat med annan dator med samma kabel och eluttag. Så det utesluter vi helt.

Jag tänkte direkt att nätagget va kört så detta har jag provat bytt. Därför 2 nätagg är uppskrivet ovan. Ingen skillnad. Och båda aggen fungerar i annan dator.

Jag har plockat ur minnena och provat en och en. Även provat minnena i annan dator. Så det utesluter vi.

Nu är allting urskruvat och ligger löst på bordet allt onödigt bortkoplat endast komponenterna nämnda ovan som är ihopkopplade. Det finns en startknapp på detta moderkort så jag trycker på den och absolut ingenting händer. Helt dött.

Känns spontant som att moderkortet gett upp. Men varför bara utan vidare över natten? Syns inget som gått varmt inge missfärgningar. Allt ser ut som nytt. Ingen konstig lukt. Den reagerar helt enkelt inte på startknappen. Och kopplar jag in kablar till frontpanelen och försöker starta med den knappen så får jag samma resultat. Stendött.

Vad kan man testa mer?. Datordelar är köpt på olika företag så måste ju verkligen veta vad som felar så jag kan skicka tillbaka rätt del. Hur reagerar en dator med trasig processor?

Permalänk
Inaktiv

Även om cpun har lagt av så borde du se strömdioden lysa på moderkortet.
Iom att du testat agget är det moderkortet om inte dioden lyser.
Kan prova en gång till med moderkortet utanför lådan för att vara 100%.

Permalänk
Medlem

Skulle med tro på modekortet väldigt väldigt ovanligt cpun lägger av

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Just det. Det där glömde jag bort i allt skruvande och skrivande. Strömdioden mitt på moderkortet lyser när man slår på nätagget. Det är ju något konstigt med just det. För den lös inte imorse. Jag koppla först ur ljudkortet som jag installerade för drygt 1 månad sedan. Sedan på med ström. Ingenting. Ur med gpu. Och samma sak ingenting. Sen röck jag ur allt utom moderkort+processor+minne och då när jag starta nätagget så började strömdioden lysa på moderkortet. Men det är allt. Inga andra livstecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahl84:

Just det. Det där glömde jag bort i allt skruvande och skrivande. Strömdioden mitt på moderkortet lyser när man slår på nätagget. Det är ju något konstigt med just det. För den lös inte imorse. Jag koppla först ur ljudkortet som jag installerade för drygt 1 månad sedan. Sedan på med ström. Ingenting. Ur med gpu. Och samma sak ingenting. Sen röck jag ur allt utom moderkort+processor+minne och då när jag starta nätagget så började strömdioden lysa på moderkortet. Men det är allt. Inga andra livstecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det första moderkort gör vid start är ju läser Bios. Så nollställ Bios (Reset)
Då sätts allt på orginal

Permalänk
Medlem

Hur gör man det? Finns en knapp på baksidan av moderkortet som det just står det på. Reset bios. Denna har jag provat trycka på samt hålla in. Men gör ingen skillnad. Men funkar ej ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat plocka ur batteriet typ 15min. Ingen skillnad. Inte ens minsta ryck i fläkten på nätagget. Absolut helt dött när man trycker på start. Det är precis som att startknappen inte fungerar. Moderkortet ligger på ett bord med processor kylningen och minne nu. Så chassiet påverkar inget heller. Prova även koppla bort elen till processorkylningen bara för att se om det blir nån annan reaktion. Men lika död. Bara en röd diod på kortet när strömmen är påslagen. Moderkortet visar inga felkoder. Har en annan processor med samma socket. Ska prova den någon annan dag. Har ingen pasta och vågar inte starta utan korrekt installerad kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl84:

Provat plocka ur batteriet typ 15min. Ingen skillnad. Inte ens minsta ryck i fläkten på nätagget. Absolut helt dött när man trycker på start. Det är precis som att startknappen inte fungerar. Moderkortet ligger på ett bord med processor kylningen och minne nu. Så chassiet påverkar inget heller. Prova även koppla bort elen till processorkylningen bara för att se om det blir nån annan reaktion. Men lika död. Bara en röd diod på kortet när strömmen är påslagen. Moderkortet visar inga felkoder. Har en annan processor med samma socket. Ska prova den någon annan dag. Har ingen pasta och vågar inte starta utan korrekt installerad kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillgång till annan byggd dator? Testa montera in ditt agg i en annan dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Tillgång till annan byggd dator? Testa montera in ditt agg i en annan dator

Har du moderkortets manual ? Där ska finnas en disciplin som där står nummer på. på moderkortet då.
En siffra säger att minne är problem . En siffra säger att något annan är problem med. m.m
Finns många olika där. kolla i manualen.
Sen det där med bios om du drar ut batteri. Där finns två små piggar. (En kontakt) som man ska ta tex en skruvmejsel och sätta skruvmejseln så man får kontakt med e två piggarna. Då töms ditt bios. innan du gör detta så lägg de nyaste bios drivrutiner på ett Fat 32 USB. FAT32 är viktigt. Fall i fall du behöver det.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga då du ändå verkar ha bra koll på sakerna, inte glömt att sätta i en strömsladd, typ CPUns 6/8 pin?

Frågar pga egen erfarenhet .. *awkward

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd

@Wastafari:
Jag tror du får säga lite mer till oss.
Nätdelens fläkt startar inte fören den går över vis temp tex 50Grader.
Du säger inte något om dina fläktar. Som är en sorts felsökning. Går de igång ?
Pumpen på ditt vattensystem och fläkten som kanske bara startar efter några grader.
Sen om man hamnar i sådana lägen som du. Den hitta inte boten på Windows kanske.
Har du Windows 10 installation någonstans ? Bota upp den. starta den bara så du ser om där händer något. Inte installera. Bara en kol.
Sen det där med bios. Har du klickat med tangenterna vid uppstart ? olika här. Del eller F2. står i manualen annars.
Kan du komma in i bios ?
Sen det där jag glömde. Piper din dator något vid start ? Du har väll inte glömt installera den lila högtalaren på moderkortet ?
Här hör man lite olika pip. Så fall vad hör du ?

Permalänk
Medlem

@Bananen12: tror du taggade fel person :')

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Svar på 3 inkägg. 😋

Ja jag har testat med 2st olika nätagg. Båda dessa fungerar i annan byggd dator.

På moderkortet finns en liten display ja som visar siffror vid felkoder även temperatur kan den väl visa? Den är svår att få felkoder ur då den aldrig tänds upp. Då jag inte får igång datorn.

Ja alla strömkablar sitter där dem ska. Dubbelkollat 100ggr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

@Wastafari:
Jag tror du får säga lite mer till oss.
Nätdelens fläkt startar inte fören den går över vis temp tex 50Grader.
Du säger inte något om dina fläktar. Som är en sorts felsökning. Går de igång ?
Pumpen på ditt vattensystem och fläkten som kanske bara startar efter några grader.
Sen om man hamnar i sådana lägen som du. Den hitta inte boten på Windows kanske.
Har du Windows 10 installation någonstans ? Bota upp den. starta den bara så du ser om där händer något. Inte installera. Bara en kol.
Sen det där med bios. Har du klickat med tangenterna vid uppstart ? olika här. Del eller F2. står i manualen annars.
Kan du komma in i bios ?
Sen det där jag glömde. Piper din dator något vid start ? Du har väll inte glömt installera den lila högtalaren på moderkortet ?
Här hör man lite olika pip. Så fall vad hör du ?

Nej. 😝
Datorn är stendöd. Inget av de saker du tar upp kan provas för datorn är totalt stendöd. Endast power suply lampan lyser på moderkortet. Inget händer när man trycker på start. Så nej det går inte komma åt bios. Nej det hjälper inte med en windows installation. Nej ingenting låter när man trycker på start. Nej inga fläktar går igång när jag har fläktar inkopplade. Nej. Pumpen till processorn startar ej. Inget händer när man trycker på start. Det klickar inte till. Ingenting. datorn gör inte minsta ryck att försöka starta.

Men som sagt jag har en annan komplett dator med samma processorsocket. Känns bara jobbigt att behöva skruva isär en fullt fungerande dator och tillbaka för att hitta felet. Men antar jag måste göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wastafari:

@Bananen12: tror du taggade fel person :')

Oj nyvaken he he he

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahl84:

Nej. 😝
Datorn är stendöd. Inget av de saker du tar upp kan provas för datorn är totalt stendöd. Endast power suply lampan lyser på moderkortet. Inget händer när man trycker på start. Så nej det går inte komma åt bios. Nej det hjälper inte med en windows installation. Nej ingenting låter när man trycker på start. Nej inga fläktar går igång när jag har fläktar inkopplade. Nej. Pumpen till processorn startar ej. Inget händer när man trycker på start. Det klickar inte till. Ingenting. datorn gör inte minsta ryck att försöka starta.

Men som sagt jag har en annan komplett dator med samma processorsocket. Känns bara jobbigt att behöva skruva isär en fullt fungerande dator och tillbaka för att hitta felet. Men antar jag måste göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar men Windows installation är att om du ansluter usb/skiva så kommer datorn bota från den först utan du behöver göra något.
Jag har bara en långsökt tanke på att du sa datorn var i strömspararläge dagen du lämna den. Långsökt: Windows har kanske satt moderkortet i det läget och någon bugg. Därför tog jag upp reset bios och Windows bot.

Om du har en annan dator så ta din SSD eller hårddisk och koppla in i din döda dator. Ett Test. Med Windows då

Permalänk
Avstängd

@Ahl84:
Jag kan säga 100 %
Först ström källa
Sen bios. Den får inte kontakt med din bios. Men ärligt talat. Känt som moderkortet är dött om du har provat två nätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl84:

Just det. Det där glömde jag bort i allt skruvande och skrivande. Strömdioden mitt på moderkortet lyser när man slår på nätagget. Det är ju något konstigt med just det. För den lös inte imorse. Jag koppla först ur ljudkortet som jag installerade för drygt 1 månad sedan. Sedan på med ström. Ingenting. Ur med gpu. Och samma sak ingenting. Sen röck jag ur allt utom moderkort+processor+minne och då när jag starta nätagget så började strömdioden lysa på moderkortet. Men det är allt. Inga andra livstecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fetmarkerade antyder ju om att någon av komponenterna har gått under natten och tagit moderkortet med sig ner i graven. Koppla in dessa prylar en och en tills lysdioden inte tänds igen, så kan du i alla fall använda det enda livstecknet moderkortet har kvar för identifiera vad det var.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ok.. Eftersom det inte händer något när du trycker på start knappen så finns det en chans att det är startknappen som gått sönder.. Högst orimligt, men det är det enda du inte har provat felsöka. Så koppla moderkortet till ett annat chassi och prova.

Permalänk
Medlem

Troligen moderkortet.
Du kan prova starta moderkortet genom att kortsluta stiften som knappen på chassit kopplas till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i datorbutik och kunden kom in med en död dator så det första vi kollade var om mammabordet hade någon uppsvälld kondis Bild
Var det det, vilket det ofta var förr, så var kortet stendött.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det fetmarkerade antyder ju om att någon av komponenterna har gått under natten och tagit moderkortet med sig ner i graven. Koppla in dessa prylar en och en tills lysdioden inte tänds igen, så kan du i alla fall använda det enda livstecknet moderkortet har kvar för identifiera vad det var.

Detta va jag också lite inne på. Jag ska prova. Återkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Troligen moderkortet.
Du kan prova starta moderkortet genom att kortsluta stiften som knappen på chassit kopplas till

Skickades från m.sweclockers.com

Provade det nu. Funkar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl84:

Detta va jag också lite inne på. Jag ska prova. Återkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kopplat in allt utom fläktar oxh rgb. Moderkortet lyser fortfarande. Lär väl montera fläktar och rgb med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det fetmarkerade antyder ju om att någon av komponenterna har gått under natten och tagit moderkortet med sig ner i graven. Koppla in dessa prylar en och en tills lysdioden inte tänds igen, så kan du i alla fall använda det enda livstecknet moderkortet har kvar för identifiera vad det var.

Nu är precis allting inkopplad lika som då datorn stannade. Detta hjälpte ingenting. Moderkortet lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag göra såhär. När jag orkar.

Sätter ihop den trasiga datorn med processor från den som fungerar.

Sätter processorn från den trasiga i den fungerande. Och testar starta upp.

Så får vi se vilken om någon av dem startar.

Slutar väl med att jag har 2 stendöda datorer. 😂

Återkommer om någon dag. Lär skaffa kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl84:

Nej. 😝
Datorn är stendöd. Inget av de saker du tar upp kan provas för datorn är totalt stendöd. Endast power suply lampan lyser på moderkortet. Inget händer när man trycker på start. Så nej det går inte komma åt bios. Nej det hjälper inte med en windows installation. Nej ingenting låter när man trycker på start. Nej inga fläktar går igång när jag har fläktar inkopplade. Nej. Pumpen till processorn startar ej. Inget händer när man trycker på start. Det klickar inte till. Ingenting. datorn gör inte minsta ryck att försöka starta.

Men som sagt jag har en annan komplett dator med samma processorsocket. Känns bara jobbigt att behöva skruva isär en fullt fungerande dator och tillbaka för att hitta felet. Men antar jag måste göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens ett litet knäpp i kragget när du trycker på on?
Är det kortis på nån spänning så brukar man kunna höra ett litet knäpp då agget stänger av sig.

Du skulle ju kunna tvinga igång kragget genom att jorda start-pinnen på kragget medan 24+4 pol kontakten sitter i. Händer det inget då så är det kortis nånstans. Kan vara lite svårt att komma åt, så behöver en lagom tunn ledare att pilla ned där. Bara för att utesluta att det är fel på start-knappen.

Annars låter det som det är dags att skicka in moderkortet på garantin.