Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

I mina öron låter det som en vettig lösning från Nvidias sida. Nvidia har misslyckats ganska ordentligt med att förklara vad som egentligen skiljer G-Sync mot Freesync. Jag har tagit upp det i en annan nyhetstråd.

Klicka för mer information

"Freesync" eller VESA Adaptive är redan de facto idag på nya skärmar. Funktionen är inbyggd i de flera kretsuppsättningar. Vem som helst kan aktivera denna på nya skärmar. Så ungefär 90% av (senast jag kollade på prisjakt) av alla skärmar med adaptiv sync har "Freesync" därför att funktion redan finns där. Troligtvis är det ännu fler skärmar som har funktionen med skillnaden att inte alla skärmtillverkaren bryr sig om att specificera eller garantera funktionen.

VESA Adaptive Sync är en generisk funktion som i stort sett bara finns där på en färdig systemkrets. Så den "kampen" är vunnen sedan länge. Ifall man nu måste betrakta detta som en kamp mellan vita eller svarta hattar då? Jag är lite för pragmatisk för det.

G-Sync är en annan approach där Nvidia ihop med paneltillverkaren optimerar bland annat overdrive efter den specifika panelens beteende och respons vid olika frekvenser. Detta för att undvika flimmer, ghosting och andra typer av overdriveproblem. En skärmtillverkare kan inte bara sätta ihop en G-Syncskärm hux flux. Nvidia styr över urvalet.

Nvidias approach använder separat programmering för varje sorts panelmodell vilket förklarar varför G-Syncmodulen är på FPGA (och kostar en del). Men Nvidias kontroll gör också att endast specifika och utvärderade LCD-paneler kommer att förses med G-Sync. Tanken är att det ska finnas en konsekvens i beteendet hos produkten. Likt att synkroniseringen ska fungera inom 30–144 Hz eller vad som nu är teknisk övre gräns för panelen – utan att flimmer eller ghosting tar över bilden. Vilket också stämmer. De fåtal G-Sync-skärmarna som finns är på gott och ont också tämligen konsekventa i sitt beteende, vilka funktioner som finns – eller inte finns – och hur skärmen beter sig.

Med VESA Adaptive/Freesync kan det vara precis hur som helst. Men eftersom kretsuppsättningen och funktionen är genereisk är effekten också godtycklig på olika paneltyper. Då kan det vara en flimmerfest eller långa släpande overdriveskuggor eller för den delen ryckig bild ifall skärmen meddelar ett frekvenspann som den inte kan reproducera. Att det är AMD:s egen kvalitetsstämpel, alltså "AMD Freesync" på det hela garanterar heller ingenting. Vi har ju haft flera tester där Freesync är oanvändbar pga flimmer, hack och eftersläp, märkliga intervall som 120–144 Hz eller vad som helst. Det är en liten överraskning varje gång man testar en skärm med "Freesync".

Eller så fungerar Freesync som väntat. Händer det med. Fast man vet inte vad man får innan någon har testat.

Visa mer

Detta är välkommande av flera orsaker:

  • Nvidias G-Sync-modul har endast en Displayport samt en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz. Enormt störande för den som har flera källor och flera datorer

  • VESA Adaptive är ändå en öppen standard och som beskrivet ovan, mycket, mycket mer tillgängligt. Därför kommer utbudet av skärmar som fungerar med adaptiv synk ihop med Nvidia-kort att bli mycket större. Detta gynnar alla.

  • AMD har med sin "Freesync"-stämpel misslyckats helt med att garantera kvalitet på funktionen.

Det finns här en rätt stor portion ironi i och med att listan över skärmar som har en fungerande "Freesync" faktiskt kommer från Nvidia.

Vet du om det finns någon bra teknisk anledning att Nvidia inte kunde tillverka sina egna G-sync-moduler men ändå använda VESA Adaptive Sync-protokollet för kommunikation med G-sync-modulen och grafikkortet? Då kunde Nvidia tjänat pengar på certifiering men ändå tillåtit att bildskärmarna fungerat med konkurrentens kort.

Som det ser ut så verkar det ju ändå som att Nvidia gör vettiga grejer med G-sync, bara att de låser in åtkomst till dem helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Har inget emot att betala 2-3k mindre för att slippa/byta ut gsync.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pv2b:

Vet du om det finns någon bra teknisk anledning att Nvidia inte kunde tillverka sina egna G-sync-moduler men ändå använda VESA Adaptive Sync-protokollet för kommunikation med G-sync-modulen och grafikkortet?

Finns ingen sådan information om var gränsen går eller varför man valt att göra som det ser ut. Förmodligen en kombination av tekniska och affärsmässiga beslut.

Tror inte att Nvidia kommer öppna upp G-Sync-skärmarna till att fungera med andra kort. Det vi ser här och nu skulle jag säga är delvis en effekt av att Nvidia måste följa med när adaptiv synk är en del av HDMI-standarden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Horrreeee shiiieet.
XV273K kan vara bästa köpet jag gjort på länge isf.

Sitter på nVidia och en Acer XV273K.

Trevligt värre! För er som inte vet är XV273K skärmen med 27" 4K och 144Hz utan G-Sync och FALD men till ett betydligt mer rimligt pris.

https://www.inet.se/produkt/2213866/acer-27-nitro-xv273k-4k-1...

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4865630

Den ligger ju farligt till med det priset. Har redan en 27" Gsync, men 240hz lockar att ha som sekundär för competitive så kan man köra med 1440p i scrims/RPG spel.

En annan variant är man nu har möjlighet till 4k i 120hz utan att det behöver kosta skjortan vad gäller hardware i övrigt.

En annan sak jag kom på också...I stort sett alla Samsung 4k TV från 2018 stödjer 120hz (inte i 4k though) och Freesync. Hade vart mumma att koppla in en sån och få sync. Ser för mig 75" i 120hz med synz i en del RPG framöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har också MG279Q, men ärligt talat är Freesync-stödet helt kasst i den då spannet slutar vid 90Hz på en 144Hz-skärm. Den funkar bättre om man bara stänger av freesync på den imho.

Asus hade två val med den scalern de använde. Adaptive sync mellan 30-90Hz eller mellan 56-144Hz. Då AMD la till LFC (dubblade frames under Freesyncspannet) efter att skärmen släpptes så tror jag Asus resonerade att det lägre spannet var att föredra tyvärr.

MEN, använd CRU så kan du själv modifiera spannet. Fungerar utmärkt. Man får tyvärr en varning om att Freesync bara funkar mellan 30-90Hz men det fungerar ändå. Prova gärna!

Detta är fantastiska nyheter för oss som faktiskt har en bra Freesyncskärm och grafikkort från Nvidia. Och @Laxpudding har givetvis helt rätt i det ironiska att Nvidia och inte AMD visar vilka skärmar som duger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Har också MG279Q, men ärligt talat är Freesync-stödet helt kasst i den då spannet slutar vid 90Hz på en 144Hz-skärm. Den funkar bättre om man bara stänger av freesync på den imho.

Trams. Det går att ändra till 44-120hz alternativt 57-144hz och med LFC så divideras det lägre talet med tre, så t.ex. i mitt fall där jag föredrar 120hz så fungerar Freesync från 16,7fps upp till 120fps vilket är mer än tillräckligt.

Permalänk
Hjälpsam

Ett tips för er som kör med Free/Gsync är att låsa max framerate ett snäpp under max syncrate.
Om spannet för Freesync stannar vid 75 Hz sätt max framerate till 72 Hz, vet inte riktigt varför man får sådant flyt av detta, men flyt får jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ett tips för er som kör med Free/Gsync är att låsa max framerate ett snäpp under max syncrate.
Om spannet för Freesync stannar vid 75 Hz sätt max framerate till 72 Hz, vet inte riktigt varför man får sådant flyt av detta, men flyt får jag.

v-sync på - ingen tearing, ingen stuttering inom det adaptiva området, stuttering utan tearing utanför intervallet
v-sync av - ingen tearing i det adaptiva området, tearing utanför det adaptiva området, ingen stuttering någonstans
v-sync av med bildfrekvensspärr - enbart tearing vid låga bildfrekvenser, ingen stuttering

Det sistnämnda är ofta det bästa sättet att utnyttja Freesync om du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vet du om det finns någon bra teknisk anledning att Nvidia inte kunde tillverka sina egna G-sync-moduler men ändå använda VESA Adaptive Sync-protokollet för kommunikation med G-sync-modulen och grafikkortet? Då kunde Nvidia tjänat pengar på certifiering men ändå tillåtit att bildskärmarna fungerat med konkurrentens kort.

Som det ser ut så verkar det ju ändå som att Nvidia gör vettiga grejer med G-sync, bara att de låser in åtkomst till dem helt i onödan.

Nej, det existerar ingen sådan anledning. Tror de talar om det fram till 1:05:00 från tidsstämpeln.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ratatosk:

Ett tips för er som kör med Free/Gsync är att låsa max framerate ett snäpp under max syncrate.
Om spannet för Freesync stannar vid 75 Hz sätt max framerate till 72 Hz, vet inte riktigt varför man får sådant flyt av detta, men flyt får jag.

En gissning – "White paper"-informationen från AMD och Nvidia om Freesync och G-Sync är på "kryssa i här för att aktivera funktionen"-nivå – är att du med 3 steg under maximal frekvens undviker att kliva över tröskeln/utanför spannet. Detta kan då förhindra att styrkretsen skiftar mellan olika lägen vilket kan ha någon form av latens iblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Trevligt värre! För er som inte vet är XV273K skärmen med 27" 4K och 144Hz utan G-Sync och FALD men till ett betydligt mer rimligt pris.

https://www.inet.se/produkt/2213866/acer-27-nitro-xv273k-4k-1...

Sitter för tillfället på ett 1070TI och kände att jag behövde uppgradera för att lira i 4K.
Nu kanske jag slipper det när syncen kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

YES! Min VG278Q finns med på listan
Skönt att man inte tog en gsync ändå när man köpte monitor för några veckor sedan!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@ernstp: På min gamla skärm så fungerade bara freesync över displayport, vet inte hur det är med min nya.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Citat:

For gamers who have monitors that we have not yet tested, or that have failed validation, we’ll give you an option to manually enable VRR, too.

Kommer att skaffa och se hur det blir då jag har en Freesync monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns här en rätt stor portion ironi i och med att listan över skärmar som har en fungerande "Freesync" faktiskt kommer från Nvidia.

"Fungerande", med många citat-tecken. De utesluter alla skärmar som inte har minst 2.4 gångers intervall på refresh rate, det betyder inte att de skärmarna inte fungerar. En snabbkoll på AMDs lista över Freesync-skärmar visar att mer än hälften faller på det kravet - 306 av 568. När nVidia säger att de har testat 400 skärmar som inte var godkända, så har de nog mest läst specen och uteslutit dem där - det finns bara 262 skärmar som rent teoretiskt skulle kunna uppfylla deras krav.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Innan FreeSync-skärmarna har lika stor range som de applicerar adaptive sync på som G-SYNC-skärmarna (dvs. hela vägen från max ner till 30 Hz eller så i många fall) ser jag inte att detta kommer påverka Nvidia negativt i någon större grad.

För oss som användare är det ju en fantastisk nyhet också. Det bästa av båda världar helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Innan FreeSync-skärmarna har lika stor range som de applicerar adaptive sync på som G-SYNC-skärmarna (dvs. hela vägen från max ner till 30 Hz eller så i många fall) ser jag inte att detta kommer påverka Nvidia negativt i någon större grad.

För oss som användare är det ju en fantastisk nyhet också. Det bästa av båda världar helt enkelt.

Sådana Freesync-skärmar har existerat länge. Stödjer de LFC så uppfyller de kravet du nämner.

Permalänk

Äntligen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu känns det som att man är mer "framtidssäker" av att köpa en Freesync skärm.
Undra vad och om man ens känner av något ifall man manuellt startar Gsync på en skärm som inte godkänts ännu

Nu vart det helt plötsligt många fler alternativ

Permalänk
Medlem

Beställde precis en freesync-skärm! ÄNTLIGEN!!!

Permalänk
Snusfri

Knappast troligt att Nvidia kommer att "döda" G-Sync utan det kommer att vara med Premium-segmentet för de som vill ha det bästa och att det bara fungerar utan problem.

VESA Adaptive Sync är ett bra insteg men det är hästlängder efter G-Sync i kvalité och hur bra det fungerar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Trevligt, det var den sparken i baken jag behövde för att beställa en Freesync-skärm. Undrar om man kommer kunna se en spik i försäljningsgraferna idag om ett halvår

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Hoppas Acer XF270HUA får stöd på sikt, räknar inte med det men vore ju en trevlig överraskning!

Hoppas jag med

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Min initiala tanka var: Vilken svamp fick dom i maten? För Nvidia är inte kända för att röra sig utan för deras låsta ekosystem.

Men det är faktiskt inte så konstigt om en tänker efter. Nvidia har under hela 2018 har stora problem att få sina drivrutiner är att fungera.
Gsync har varit lidande för väldigt många användare.
Öppnar dom upp för det här får dom en jävla massa goodwill bland dom instatta samt att Gsync kommer fortfarande säljas som om inget har hänt.

Det är mer att det finns ett större utbud av adaptive sync skärmar och de säljer troligen bättre pga det lägre priset. Tänker man lite längre framåt så kan amd:s grafikkort bli ett bättre alternativ (pris/prestanda) och nvidia säljer nog hellre grafikkort än gsync moduler.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Knappast troligt att Nvidia kommer att "döda" G-Sync utan det kommer att vara med Premium-segmentet för de som vill ha det bästa och att det bara fungerar utan problem.

VESA Adaptic Sync är ett bra insteg men det är hästlängder efter G-Sync i kvalité och hur bra det fungerar.

Finns inget som säger att Adaptive Sync behöver vara sämre. Problemet är att implementationen varierar kraftigt från skärm till skärm vilket gör det förvirrande för konsumenten. G-Sync må vara en sorts kvalitetsstämpel, men de bästa Freesync-skärmarna är minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Sådana Freesync-skärmar har existerat länge. Stödjer de LFC så uppfyller de kravet du nämner.

Nja, det gör de ju egentligen inte. AMD har bara implementerat ett "fulhack" för att kompensera för skärmarnas begränsade range. Det är säkert en stor förbättring men per definition är det inte samma sak (förutsatt att nu inte G-SYNC gör samma sak ).

Kan också tycka att AMD borde ha varit lite striktare med vilka skärmar som får använda FreeSync-varumärket. Som det är nu kan det betyda allt från i det närmaste värdelöst till fantastiskt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Nja, det gör de ju egentligen inte. AMD har bara implementerat ett "fulhack" för att kompensera för skärmarnas begränsade range. Det är säkert en stor förbättring men per definition är det inte samma sak (förutsatt att nu inte G-SYNC gör samma sak ).

Kan också tycka att AMD borde ha varit lite striktare med vilka skärmar som får använda FreeSync-varumärket. Som det är nu kan det betyda allt från i det närmaste värdelöst till fantastiskt.

Jo, G-Sync gör exakt samma sak för deras LCD-paneler är bundna av exakt samma fysikaliska lagar (de flimrar vid för låg frekvens därför att pixlarna vill vrida sig tillbaka mot svart om de inte konstant får nya elektriska pulser) som alla andra LCD-paneler. Dock misstänker jag att det sker i själva G-Sync-modulen istället för i grafikdrivrutinen, men jag ser egentligen inga fördelar med det.

Däremot håller jag med om att det var ett misstag av AMD att inte ställa större krav, men det är ju också därför Freesync 2 HDR kom till. Det är egentligen inget annat än Freesync fast med striktare krav.

Sen att du ser LFC som ett "fulhack" jämfört med G-Sync som gör exakt samma sak visar också på hur AMD har misslyckats med att marknadsföra Freesync på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I mina öron låter det som en vettig lösning från Nvidias sida. Nvidia har misslyckats ganska ordentligt med att förklara vad som egentligen skiljer G-Sync mot Freesync. Jag har tagit upp det i en annan nyhetstråd.

Klicka för mer information

"Freesync" eller VESA Adaptive är redan de facto idag på nya skärmar. Funktionen är inbyggd i de flera kretsuppsättningar. Vem som helst kan aktivera denna på nya skärmar. Så ungefär 90% av (senast jag kollade på prisjakt) av alla skärmar med adaptiv sync har "Freesync" därför att funktion redan finns där. Troligtvis är det ännu fler skärmar som har funktionen med skillnaden att inte alla skärmtillverkaren bryr sig om att specificera eller garantera funktionen.

VESA Adaptive Sync är en generisk funktion som i stort sett bara finns där på en färdig systemkrets. Så den "kampen" är vunnen sedan länge. Ifall man nu måste betrakta detta som en kamp mellan vita eller svarta hattar då? Jag är lite för pragmatisk för det.

G-Sync är en annan approach där Nvidia ihop med paneltillverkaren optimerar bland annat overdrive efter den specifika panelens beteende och respons vid olika frekvenser. Detta för att undvika flimmer, ghosting och andra typer av overdriveproblem. En skärmtillverkare kan inte bara sätta ihop en G-Syncskärm hux flux. Nvidia styr över urvalet.

Nvidias approach använder separat programmering för varje sorts panelmodell vilket förklarar varför G-Syncmodulen är på FPGA (och kostar en del). Men Nvidias kontroll gör också att endast specifika och utvärderade LCD-paneler kommer att förses med G-Sync. Tanken är att det ska finnas en konsekvens i beteendet hos produkten. Likt att synkroniseringen ska fungera inom 30–144 Hz eller vad som nu är teknisk övre gräns för panelen – utan att flimmer eller ghosting tar över bilden. Vilket också stämmer. De fåtal G-Sync-skärmarna som finns är på gott och ont också tämligen konsekventa i sitt beteende, vilka funktioner som finns – eller inte finns – och hur skärmen beter sig.

Med VESA Adaptive/Freesync kan det vara precis hur som helst. Men eftersom kretsuppsättningen och funktionen är genereisk är effekten också godtycklig på olika paneltyper. Då kan det vara en flimmerfest eller långa släpande overdriveskuggor eller för den delen ryckig bild ifall skärmen meddelar ett frekvenspann som den inte kan reproducera. Att det är AMD:s egen kvalitetsstämpel, alltså "AMD Freesync" på det hela garanterar heller ingenting. Vi har ju haft flera tester där Freesync är oanvändbar pga flimmer, hack och eftersläp, märkliga intervall som 120–144 Hz eller vad som helst. Det är en liten överraskning varje gång man testar en skärm med "Freesync".

Eller så fungerar Freesync som väntat. Händer det med. Fast man vet inte vad man får innan någon har testat.

Visa mer

Detta är välkommande av flera orsaker:

  • Nvidias G-Sync-modul har endast en Displayport samt en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz. Enormt störande för den som har flera källor och flera datorer

  • VESA Adaptive är ändå en öppen standard och som beskrivet ovan, mycket, mycket mer tillgängligt. Därför kommer utbudet av skärmar som fungerar med adaptiv synk ihop med Nvidia-kort att bli mycket större. Detta gynnar alla.

  • AMD har med sin "Freesync"-stämpel misslyckats helt med att garantera kvalitet på funktionen.

Det finns här en rätt stor portion ironi i och med att listan över skärmar som har en fungerande "Freesync" faktiskt kommer från Nvidia.

Yepp en hel del adaptive-sync skärmar har ett ganska dåligt spann typ 48-60Hz eller 141-144Hz på en 144Hz skärm.