Nvidia presenterar Geforce RTX 2060

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Sa att det inte var 100%-igt men det är iaf betydligt närmare sanningen, eller närmare Nvidia om man så vill, än vad Prisjakt är.

Hur menar du nu? Så vitt jag kan se är Prisjakt närmare "sannningen" eller snarare verkligheten i fråga om vad sakerna faktiskt kostar dig som konsument när du ska köpa dem.

Men den här diskussionen är ju knappast ny. Rekommenderade MSRP-priser i dollar och vad som krävs för att kunna sälja samma produkt för svenska kronor är två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Ska man tro de tidigare läckta prestandatestet presterar den bättre än 1070ti, så kan 1070 pch 1070ti droppa ned under vad denna kostar(4000) så ka ske de kan bli lite mer prisvärda.
Köpte ett 1070 på eg för 3690 men drar för mig att installera den. Vet det är öppet köp ändå men inväntar iaf fler tester och faktiska priserna på detta kort innan.

Skickades från m.sweclockers.com

jag hade knappen på köp men hoppade över det p.g.a denna nyhet samt att just det 1070 kortet ska vara högljutt. jag hade returnerat.
Tycker ändå att 2060/2070 känns prisvärda jämfört med vad som finns på marknaden just nu i 10xx serien. Sonen köpte ett 2070 för 5700kr vilket jag är vettigare än att lägga pengar på 1080.
kommer ett msi aero 2060 3995kr så slår jag till och skrotar mitt gamla 760 (som kostade 2400 när det begav sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Väntar på AMD och köper deras nya kort oavsett hur det presterar för att stödköpa.

Nästan exakt denna mening läser man väldigt ofta här på Sweclockers.

Senare så visar det sig väldigt ofta att den som skrev det ändå gått och köpt sig ett Nvidia-kort.

Hur kan det komma sig?

Fler är fria att spekulera/svara på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nästan exakt denna mening läser man väldigt ofta här på Sweclockers.

Senare så visar det sig väldigt ofta att den som skrev det ändå gått och köpt sig ett Nvidia-kort.

Hur kan det komma sig?

Fler är fria att spekulera/svara på detta!

Ja, det vettetusan men jag kommer då inte köpa nVidia igen förrän de bättrar sig.
Det är som att skjuta sig själv i foten att köpa nVidia som gör att de fortsatt kommer sälja väldigt dyra kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

100%

Skrivet av Lodisen:

Även om jag är sugen på ett 2080TI så kommer jag inte ge en spänn till nVidia och deras fasoner.
Väntar på AMD och köper deras nya kort oavsett hur det presterar för att stödköpa.

Fortsätter man att dansa efter nVidias pipa så kommer det bara att fortsätta så här.

Så jäkla bra sagt.
Jag vill så gärna följa ditt exempel....
Jag kommer iaf att vänta på AMD på 7 nm och om det är ok energi effektivitet så
hoppar jag på

Det är sant, vi som konsumenter måste rösta med våra pengar

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med det sagt, om RTX 2060 FE har ett riktpris på 4000 SEK, så lär RTX 2060 med vettiga eftermarknadskylare kosta säkert 4500-5000 SEK, dvs. precis vad GTX 1070 Ti med eftermarknadskylare kostar nu.

Nja, kolla på 2080. Precis vid release var prislappen bortom helt vansinnig, ganska säker på att jag såg någon butik som tog typ 12999 kr och ändå sålde slut korten på typ en timme. Nu kan du ju få ett 2080 med eftermarknadskylare för under 8000 kr. Fortfarande dyrt, men lägg därtill att det är minimal prestandaskillnad mellan referens och "RGB-korten" i 20-serien, så det går fortfarande få näst intill samma prestanda för bortåt 2000 kr mindre om man kan leva utan färgglada plastsjok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur menar du nu? Så vitt jag kan se är Prisjakt närmare "sannningen" eller snarare verkligheten i fråga om vad sakerna faktiskt kostar dig som konsument när du ska köpa dem.

Ja men det är skillnad på kostnad för mig som konsument och det diskussionen/kritiken handlade om, nvidias prissättning.

Och vad RTX2060 kommer kosta som lägst under sin livstid för konsument i Sverige vet vi först om ett år eller så så även om diskussionen bara rörde det så är det potentiellt skevt så det förslår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det vettetusan men jag kommer då inte köpa nVidia igen förrän de bättrar sig.
Det är som att skjuta sig själv i foten att köpa nVidia som gör att de fortsatt kommer sälja väldigt dyra kort.

Alltså, jag köpte Nvidia-kort på den gamla onda tiden när de var sämre. Ja, jag fick en aningen sämre spelupplevelse kanske, men jag stödde det jag trodde på. Jag har bara fått intrycket gång efter annan på senare tid att processen går till ungefär såhär:

1) Produkten hypas upp något så gruvligt.
2) Produkten släpps, testas och så framgår det att det är <10% långsammare än konkurrenten (Intel/Nvidia).
3) Det gråts blod på forumen, folk avbokar i tysthet.
4) Cykeln upprepas.

Jag tror jag skrev det vid Vega-releasen att det inte spelar någon roll om ditt grafikkort presterar några procent sämre. Det kommer inte gå att se skillnad på om man får 68 eller 71 FPS, men folk ÄLSKAR att stirra sig blinda på benchmarks och strunta i att stödja dem som behöver pengarna mer än någonsin...

Just nu är det ju antagligen mest AMD som drabbats, men det kan ju lika gärna vända och bli tvärtom. Ingen är för stor för att misslyckas, och samtidigt är det lätt att konstatera att i frånvaron av en stark konkurrent så tenderar folk att kasta upp ett helt berg av plånböcker på den som kan leverera "maxprestandan just nu".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror du att det är siffran i namnet som styr vad ett kort kostar eller varför hänger du upp dig på det?

Att tjata om svenska priser är förövrigt duktigt skevt om du ska gnälla på Nvidia. 680 hade 2012 ett MSRP på $499 och MSRP på 2060 år 2019 är $349. Känns ju inte helt orimligt med tanke på att 2060 t.ex använder ett större chip (om än skadeskjutet).

Gnäll gärna på Nvidias priser men gärna med iaf en gnutta genomtänkta argument nästa gång.

RTX är i dagsläget kostsam teknik, därför är priserna högre än vad vi är "vana" vid och Nvidia har sen flera år tillbaka, inget nytt med RTX, förmodligen rätt goda marginaler. In other news...water is wet.

Skickades från m.sweclockers.com

"Smakar det så kostar det"? Problemet är väl att det inte smakar så bra att betala premium för RTX som man inte kan använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Namnet i sig är ju inget mer än ett varumärke, det är ju hur en produkt fungerar/presterar jämfört med alternativen och vad folk är villiga att betala som sätter priset oavsett om vi pratar om ett grafikkort Nvidia/AMD, en processor från AMD/Intel eller en tvättmaskin.

Du har en poäng.

Problemet är om alla segment flyttas upp i pris.
Säg om någon generation ett xx30 kort kostar 4000kr.

Om någon bara har 2000kr att lägga på ett grafikkort och ett xx30 kort för 4000kr är det billigaste som finns så är det en klen tröst att det presterar som ett 15 år gammalt xx80 kort.

Om inte pris/prestanda förbättras mot tidigare generationer, vad är incitamentet för att köpa nya kort ?

Skillnaden blir om man använder korten professionellt.
Där kan jag se att dubbla prestandan för dubbla priset (eller kanske t.o.m. mer än dubbla priset) ändå kan vara en bra deal.
Säg om du köper dubbelt så dyra datorer...
...betyder inte att du behöver betala...
dubbla löner
dubbla lokalhyra
dubbla företagsbilskostnader
etc

Så att köpa en dubbelt så dyr dator till en anställd behöver inte innebära att den anställdes andra kostnader ökar proportionerligt.
Om produktiviteten går upp tillräckligt så kan ändå företaget få ett bättre kostnad/produktivitets förhållande.

Men ser man till privatpersoner som inte gör något framför datorn som de kan ta betalt för så faller den typen av argument.
Då är vi tillbaka till att om inte pris/prestanda förbättras så blir det svårt att motivera nyinköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Du har en poäng.

Problemet är om alla segment flyttas upp i pris.
Säg om någon generation ett xx30 kort kostar 4000kr.

Om någon bara har 2000kr att lägga på ett grafikkort och ett xx30 kort för 4000kr är det billigaste som finns så är det en klen tröst att det presterar som ett 15 år gammalt xx80 kort.

Om inte pris/prestanda förbättras mot tidigare generationer, vad är incitamentet för att köpa nya kort ?

Det är ju ett för tidigt argument att dra när det fortfarande bara är GPUer som uppenbart inte är byggda för det lägre segmentet.

Det är ju fortfarande en stor krets, samma som används i GTX 2070. TU106 är ju 445mm2 vilket är endast snäppet mindre än de 471mm2 som hittas i GP102, dvs 1080 Ti/Titan Xp.

GTX 1060 och dess GP106 var ju endast 200mm2 vilket visar på att det inte finns någon ekonomi till att göra RTX 2060 till en budgetvariant. Så de lägre segmenten kommer ju komma men tappar nog RTX-markeringen mot GTX eller något annat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

"Smakar det så kostar det"? Problemet är väl att det inte smakar så bra att betala premium för RTX som man inte kan använda

Så är det.

Det är mera en fråga om vad sweclockare om säg 5 år tycker; om lanseringen av RTX-funktionerna var värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju ett för tidigt ...

Ja varken du eller jag vet väl exakt hur marknaden ser ut i framtiden.
Det var mer observationer baserade på nutida fenomen och trender.
Jag har inte en kristallkula där jag kan se exakt vad som händer i framtiden.
Men just nu verkar det mer handla om möjligheten att få högre maximal prestanda till ett högre pris för den som är beredd att betala. Snarare än att få bättre pris/prestanda än tidigare generationer.

Så klart kan jag inte säga hur pris/prestanda står sig om exempelvis 5 år.
Men det är ju så med framtiden, den är alltid precis utom räckhåll.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Ja men det är skillnad på kostnad för mig som konsument och det diskussionen/kritiken handlade om, nvidias prissättning.

på den!

MSRP, särskilt i dollarpriser, är i bästa fall ett ojämnt fuktat finger i vinden.

Permalänk
Medlem

Lanseras 15e jan
Betyder der släpp i butik//nätet eller du kan förhandsboka from. 15e?
Ser inga ställen att förhandsboka ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känns som det blir under 4000kr i Sverige och då när de även stödjer freesync och är snabbare än gtx1070ti så är det bästa köpet i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt bra att de korten kommer stödja FreeSync.

https://m.gsmarena.com/nvidia_announces_geforce_rtx_2060_alon...

Skrivet av Lorault:

Då fattas bara RTX 2050 eller GTX 2050.

Tror denna får ungefär GTX 1060 6GB prestanda.

Om jag gissar på priset blir det ungefär 3000-3500:-.

Jag tvivlar starkt på att vi får se ytterligare ett grafikkort. RTX 2060 ska vara byggd på 2070 och ska kosta runt 4000 kr. Att släppa ett till kort med lägre prestanda för en ganska liten prisskillnad låter inte troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tvivlar starkt på att vi får se ytterligare ett grafikkort. RTX 2060 ska vara byggd på 2070 och ska kosta runt 4000 kr. Att släppa ett till kort med lägre prestanda för en ganska liten prisskillnad låter inte troligt.

Jag håller nog med om det sistnämnda. Förväntar mig nya kort med pris under 3000kr, eftersom den procentuella skillnaden i pris bör vara större än skillnaden i prestanda.