Nvidia presenterar Geforce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett XX80-kort har kostat 3 500- 4000Kr, (680). Glöm aldrig det! Det är ju där vi ska ligga för ett XX80-kort, inte för ett XX60-kort. Det är helt galet att folk kan tycka att det är "billigt" och "prisvärt" när ett xx60-kort kostar som ett xx80-kort. Sinnes!

(ja, jag vet att inflation är en grej, så det får man ju justera för, men även inräknat inflation är prisbilden verkligen inget som vi konsumenter ska acceptera om vi vill göra oss själva en tjänst!)

Tror du att det är siffran i namnet som styr vad ett kort kostar eller varför hänger du upp dig på det?

Att tjata om svenska priser är förövrigt duktigt skevt om du ska gnälla på Nvidia. 680 hade 2012 ett MSRP på $499 och MSRP på 2060 år 2019 är $349. Känns ju inte helt orimligt med tanke på att 2060 t.ex använder ett större chip (om än skadeskjutet).

Gnäll gärna på Nvidias priser men gärna med iaf en gnutta genomtänkta argument nästa gång.

RTX är i dagsläget kostsam teknik, därför är priserna högre än vad vi är "vana" vid och Nvidia har sen flera år tillbaka, inget nytt med RTX, förmodligen rätt goda marginaler. In other news...water is wet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då fattas bara RTX 2050 eller GTX 2050.

Tror denna får ungefär GTX 1060 6GB prestanda.

Om jag gissar på priset blir det ungefär 3000-3500:-.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GraffeT:

1500 extra för några fler fps. Inte värt i min mening

Skickades från m.sweclockers.com

Well, skulle dock inte klara mig på 3gb, därav 6gb. Det kortet är dock krängt sedan länge. Har ägt flertal 1060, 1070 och 1080 sedan dess.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

finns en enkelt lösning för det. .rösta med plånboken. om ingen köper korten för det priset och dem blir bara liggandes på hyllan så kan nvidia inte hålla det priset. men tyvärr klara ju konsumenten inte av det. istället köper dem och gnäller, vilket är värdelös.

Inte jag inte. Huruvida jag "gnäller" eller inte är subjektivt, (och jag tycker de som har den uppfattningen självklart har fel, jag försöker bara få igång en rörelse hos konsumenterna!), men köper gör jag absolut inte.

X60-korten brukade kosta ~1500 och det är där de skall ligga enligt mig, och jag tänker inte köpa om inte priserna går ner till de nivåerna igen såklart, justerat för inflation.

Om vi konsumenter tycker att det är rimligt, naturligt, förväntat, bra etc etc att priserna ser ut som de gör så det tro fasiken att det fortsätter att vara dyrt när det är så.

Men som sagt så lär inte Nvidia själva sänka priserna utan anledning, utan det krävs att vi konsumenter röstar med plånboken, att Navi blir riktigt bra, eller båda. Men ingen utom Nvidia tjänar på när folk säger att det är gött att priserna ser ut som de gör, då äter man ur Nvidias hand och springer deras ärenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

X60-korten brukade kosta ~1500 och det är där de skall ligga enligt mig, och jag tänker inte köpa om inte priserna går ner till de nivåerna igen såklart, justerat för inflation.

Det är väl snarare vad du får för prestanda för dom pengarna som spelar roll än vad just modellen heter?

Det känns ju som att 60-korten har flyttat runt lite inom deras egna modeller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

finns en enkelt lösning för det. .rösta med plånboken. om ingen köper korten för det priset och dem blir bara liggandes på hyllan så kan nvidia inte hålla det priset. men tyvärr klara ju konsumenten inte av det. istället köper dem och gnäller, vilket är värdelös.

Jag tänker tvärtom, köper jag så bidrar jag till att de har råd att utveckla monster till grafikkort Ne, men ärligt, vill man ha det bästa så får man väl pröjsa för det? Klarar man sig på mindre kort så är det väl bara köra på 10XX serien eller någo begagnat 9XX/10XX. Jag ser inget problem i det.

Vi har varit bortskämda alldeles för länge. Vi ska hela tiden ha massa prestanda samtidigt som priset ska stanna kvar. Vi måste inse att det börjar bli svårt att göra så i all evighet. Moores lag gäller inte längre.

Skrivet av Bernd_P1:

istället köper dem och gnäller, vilket är värdelös.

Jag köper och är glad

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Detta kortet är mellan klass och borde vara billigare . Tror du verkligen priset hade varit 349 dollar med en fungerande konkurrens?.

Hade det funnits konkurrens så är det inte ens säkert att nvidia lanserat RTX-teknikerna i huvud taget (med konsekvensen att nya renderingstekniker dröjt flera år) eftersom kostsamheten är en konkurrens-nackdel. Alternativt så hade Nvidia fått minska mariginalerna (som som sagt troligtvis länge varit goda) med betydligt mer svårbestämda konsekvenser. Sett i det perspektivet är RTX lanseringen väldigt vältajmad (för nvidia)

Att säga att ett kort baserat på en 445 mm2 krets borde vara billigare tyder på rätt dålig insikt. Det är inte så att andra tillverkare erbjuder produkter med liknande teknisk grund till ett lägre pris. Vilket borde hinta om vilka ekonomier som ligger bakom här.

Och ang konkurrens...AMD anger för RX590 ett MSRP som är endast $70 lägre för ett kort vars tillverkningskostnad garanterat är lägre. Men AMD är ju goda så det priset är helt i din ordning, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Ozzed Om exakt samma grafikkort ned till minsta transistor istället hette "RTX 2080" eller "RTX 2070", hade du då tyckt att priset var acceptabelt? Namnet i sig är ju inget mer än ett varumärke, det är ju hur en produkt fungerar/presterar jämfört med alternativen och vad folk är villiga att betala som sätter priset oavsett om vi pratar om ett grafikkort Nvidia/AMD, en processor från AMD/Intel eller en tvättmaskin.

Det är väl ändå hur mycket man får för pengarna som är viktigt? Här kan man som jag skrev tidigare så klart ha åsikter om prisuppgången som varit på grafikkortsmarknaden och att Nvidia i brist på konkurrens inte valt att pressa priserna med sin nya generation, men jag förstår verkligen inte besattheten av namnet. Det finns inga naturlagar som säger att ett namn eller varumärke måste associeras med en viss prislapp.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jämförelser om pris görs så klart alltid ställt mot hur marknaden ser ut idag, inte önsketänkande om hur det borde vara. ...

Stora delar av "marknaden" är inte villiga att betala mer än max 2500kr för ett grafikkort. Bäst prestanda för runt 2000 ger störst marknadsandel.

Skrivet av Teddis:

60-serien ska vara 2000krs kort i mitt tycke. Det har ballat ut totalt nu...

Gärna det, men mer realistiskt är $200 plus moms, dvs ~2500kr.

Förväntas det inte dessutom komma en hel hop andra versioner av RTX 2060, med olika minneskonfigurationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

1500 extra för några fler fps. Inte värt i min mening

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns billigare 6GB kort också. Jag köpte ett 6GB kort från palit strax efter 1060 släpptes för 2899kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Olle P:

Stora delar av "marknaden" är inte villiga att betala mer än max 2500kr för ett grafikkort. Bäst prestanda för runt 2000 ger störst marknadsandel.

Stora delar av "marknaden" är inte villiga att betala 14 000 kronor för ett grafikkort, ändå säljer RTX 2080 Ti. Du har rätt i att 2000-3000 kronor är en marknad med stora volymer, men uppenbarligen anser inte Nvidia att Geforce RTX 2060 ingår där utan reserverar den prisklassen till något lägre presterande längre fram. Det blir skevt att klaga på ett bolag som inte säljer ett äpple när de uttalat säljer en apelsin.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

$349 msrp på ett XX60-kort, som lär prestera som det snart 3 år gamla GTX 1070 som hade en msrp på $379.
Minns en inte alltför avlägsen dåtid när GTX 460 hade en msrp på $199.

Kul när utveckligen går framåt, tyvärr är detta inte ett sådant tillfälle...

"Prestandamässigt talar Nvidia om nivåer som är jämförbara med det tidigare släppta kortet Geforce GTX 1070 Ti fast till en lägre prispunkt"

Återstår att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl snarare vad du får för prestanda för dom pengarna som spelar roll än vad just modellen heter?

Det känns ju som att 60-korten har flyttat runt lite inom deras egna modeller.

Skrivet av Jacob:

@Ozzed Om exakt samma grafikkort ned till minsta transistor istället hette "RTX 2080" eller "RTX 2070", hade du då tyckt att priset var acceptabelt? Namnet i sig är ju inget mer än ett varumärke, det är ju hur en produkt fungerar/presterar jämfört med alternativen och vad folk är villiga att betala som sätter priset oavsett om vi pratar om ett grafikkort Nvidia/AMD, en processor från AMD/Intel eller en tvättmaskin.

Det är väl ändå hur mycket man får för pengarna som är viktigt? Här kan man som jag skrev tidigare så klart ha åsikter om prisuppgången som varit på grafikkortsmarknaden och att Nvidia i brist på konkurrens inte valt att pressa priserna med sin nya generation, men jag förstår verkligen inte besattheten av namnet. Det finns inga naturlagar som säger att ett namn eller varumärke måste associeras med en viss prislapp.

Såhär har det sett ut om man tittar på samma modell (valde gigabyte's OC-serie och jämförde på prisjakt)

660: 1449Kr
760: 1690Kr +16%
960: 1729Kr +23%
1060: 1990Kr +15%
2060: 3999Kr 201%

Så det är verkligen ett sjukt hopp i pris för 2060-modellen. Jag tycker inte de borde sälja det här kortet alls faktiskt. Skall de prompt ha den här prispunkten så är det inte värdigt ett XX60-kort, och skall de kalla det för något annat så går det inte, med tanke på var kortet placerar sig prestandamässigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Såhär har det sett ut om man tittar på samma modell (valde gigabyte's OC-serie och jämförde på prisjakt)

660: 1449Kr
760: 1690Kr +16%
960: 1729Kr +23%
1060: 1990Kr +15%
2060: 3999Kr 201%

Så det är verkligen ett sjukt hopp i pris för 2060-modellen. Jag tycker inte de borde sälja det här kortet alls faktiskt. Skall de prompt ha den här prispunkten så är det inte värdigt ett XX60-kort, och skall de kalla det för något annat så går det inte, med tanke på var kortet placerar sig prestandamässigt.

Sådär kan du inte riktigt göra, för det är ingen prisjämförelse som fungerar. Om något får du jämföra MSRP.

GTX 660: 229 USD
GTX 760: 249 USD
GTX 960: 199 USD
GTX 1060: 249 USD - 299 USD för Founders
RTX 2060: 349 USD

GTX 660: 1995 kr
GTX 760: 2295 kr
GTX 960: 2390 kr
GTX 1060: 2700kr - 3400 kr för Founders
RTX 2060: 3999 kr

Presterar det som ett GTX 1070 så kostar ett sådant kort idag mellan 4000-5000 kronor. Vilket även Vega 56 kostar som också ligger i den prestandanivån. Så det är ju snarare ett billigare kort än dessa för vad som ser ut att vara samma prestanda.

Du stirrar dig lite för blind på vilket namn kortet har. (Grafikmarknaden i sig är ju prissatt som den är, så oavsett vad är det ju högt pris men för vad du får jämfört med resten av marknaden så är det ju svårt att se något direkt fel med var det landar.)

Edit: Lade till Svenska priser från Sweclockers. Billigaste korten i testen om referens inte fanns.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär har det sett ut om man tittar på samma modell (valde gigabyte's OC-serie och jämförde på prisjakt)

660: 1449Kr
760: 1690Kr +16%
960: 1729Kr +23%
1060: 1990Kr +15%
2060: 3999Kr 201%

Så det är verkligen ett sjukt hopp i pris för 2060-modellen. Jag tycker inte de borde sälja det här kortet alls faktiskt. Skall de prompt ha den här prispunkten så är det inte värdigt ett XX60-kort, och skall de kalla det för något annat så går det inte, med tanke på var kortet placerar sig prestandamässigt.

Svårt att argumentera mot det, ändå kommer en del att försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Prisjakt visar också prisutveckling och genomsnittspriser. Finns många GTX 1060-kort och där är genomsnittspriset mellan 3000-3700-ish kronor beroende på var man tittar och hur lyxig modellen är.

Trots decennier av prisjämförlser: glöm inte att vi har 25% moms också vilket dollar-MSRP inte tar hänsyn till.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Sen får man ju inte glömma det här fina diagrammet heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Svårt att argumentera mot det, ändå kommer en del att försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska lätt att argumentera emot när han cherrypickat speciella reor och vi inte ens vett om ett enda kort faktiskt såldes till det priset (1999 kr). Det är knappast normalpriser som senare jämförs mot ett teoretiskt lanseringspris...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Såhär har det sett ut om man tittar på samma modell (valde gigabyte's OC-serie och jämförde på prisjakt)

660: 1449Kr
760: 1690Kr +16%
960: 1729Kr +23%
1060: 1990Kr +15%
2060: 3999Kr 201%

Så det är verkligen ett sjukt hopp i pris för 2060-modellen. Jag tycker inte de borde sälja det här kortet alls faktiskt. Skall de prompt ha den här prispunkten så är det inte värdigt ett XX60-kort, och skall de kalla det för något annat så går det inte, med tanke på var kortet placerar sig prestandamässigt.

Svaret är alltså att det viktiga är namnet och inte hur produkten i sig presterar? Så priset vore okej om exakt samma grafikkort istället hetat "RTX 2070" eller "RTX 2080"?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ganska lätt att argumentera emot när han cherrypickat speciella reor och vi inte ens vett om ett enda kort faktiskt såldes till det priset (1999 kr). Det är knappast normalpriser som senare jämförs mot ett teoretiskt lanseringspris...

Jag betalade 1749:- för ett Asus kort för 2 år sedan. Må vara kampanj men jag har svårt att se att Webbhallen säljer till förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om RX3080 kommer prestera som ett RTX2070 för 250 dollar så kommer 2060 få konkurrens.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär har det sett ut om man tittar på samma modell (valde gigabyte's OC-serie och jämförde på prisjakt)

660: 1449Kr
760: 1690Kr +16%
960: 1729Kr +23%
1060: 1990Kr +15%
2060: 3999Kr 201%

Så det är verkligen ett sjukt hopp i pris för 2060-modellen. Jag tycker inte de borde sälja det här kortet alls faktiskt. Skall de prompt ha den här prispunkten så är det inte värdigt ett XX60-kort, och skall de kalla det för något annat så går det inte, med tanke på var kortet placerar sig prestandamässigt.

Ehh, de kallar korten för nått annat.

Om nu namnet är så viktigt, varför väljer du då att bortse från halva namnet i din argumentation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Prisjakt visar också prisutveckling och genomsnittspriser.

I svenska butukspriser ja. Vilket på flera sätt är ett bristanande underlag när den ursprunliga kritiken handlar om Nvidias prissättning.

Då är US MSRP ett mkt bättre (om än ej 100%-igt) underlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag älskar 1080p och grafikkort under 1500:- eller så hatar jag prisutvecklingen så starkt att allt annat upplevs som nån slags kärlek :S

Prisutvecklingen är så brant att exempelvis begagnade LGA 1155-prylar är dyrare idag än för typ 5 år sen?! Såg senast igår(?) ett P67-moderkort säljas för 1000:- här på marknaden. Skulle behöva antingen ett 1155 moderkort till farsans i5a som satt i hans imac som gick sönder för någon vecka sen. Har ett 1150 moderkort som ligger å skräpar men kollar man begagnatpriserna på haswellprollar blir man ännu mer mörkrädd. Det är kostar seriöst lika mycket att köpa Ryzen 5 2600, 16GB 3200Mhz minne och B450 moderkort från amazon.de som att köpa en begagnad sandy/ivy/haswellplattform i prestandasegmentet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Då är US MSRP ett mkt bättre (om än ej 100%-igt) underlag.

Önskar jag kunde hålla med dig, men det förekommer även MSRP-uppgifter som ligger under inköpspriserna för ÅF. MSRP är som en specifikation – det säger inte allt om hur verkligheten fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Laxpudding: Sen får man ju inte glömma det här fina diagrammet heller.

https://i.imgur.com/rbjKxv1.png

Vi skulle behöva rätt många diagram om vi ska föra statistik över 10 års tid. USD vs Taiwan dollar, waffer och minnespriser vs årtal etc, etc

Vilket blir rätt löjligt, vilket påvisar hur löjlig och ogenomtänkt argumentationen är från första början...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Önskar jag kunde hålla med dig, men det förekommer även MSRP-uppgifter som ligger under inköpspriserna för ÅF. MSRP är som en specifikation – det säger inte allt om hur verkligheten fungerar.

Sa att det inte var 100%-igt men det är iaf betydligt närmare sanningen, eller närmare Nvidia om man så vill, än vad Prisjakt är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vi skulle behöva rätt många diagram om vi ska föra statistik över 10 års tid. USD vs Taiwan dollar, waffer och minnespriser vs årtal etc, etc

Vilket blir rätt löjligt, vilket påvisar hur löjlig och ogenomtänkt argumentationen är från första början...

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, men kontentan är att våra priser blir påverkade hårt beroende på vad den amerikanska dollarn står i då den är så världspåverkande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Javisst, men kontentan är att våra priser blir påverkade hårt beroende på vad den amerikanska dollarn står i då den är så världspåverkande.

Absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det blir under 4000kr i Sverige och då när de även stödjer freesync och är snabbare än gtx1070ti så är det bästa köpet i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz