Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator till svärmor

Hej.
Svärmors dator har börjat strula, den har många år på nacken och att uppgradera den skulle förmodligen dra med sig lika mycket som att bygga en ny till henne. (Hon har idag en butikköpt HP)
Det är inget prestandamonster som behövs utan det är främst office-paketet, spotify, surf mm som kommer att användas.
Har byggt ihop en dator via inet men kom gärna med åsikter om det är någon som går att banta.
Budgeten är tänkt kring 6000kr, och det är bara själva datorn som behövs, tangentbord skärm etc finns sedan tidigare.

https://www.inet.se/produkt/b1054211/svarmor

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

Kommer vänligen men bestämt rekommendera Intel NUC som jag alltid gör. Finns ingen vits att kasta pengar och bygga en brötig desktop-dator till en person som bara är ute efter snabb och smidigt vardagsanvändande.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

För ändamålet kan man skippa HDD:n och ha lite billigare nätagg samt moderkort för att spara lite slantar.

Datorlådan är en smaksak så hon bör kolla på vilken hon tycker bäst om. Ett par hundra kr +- den spelar nog ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att en NUC eller liknande är betydligt bättre. Visst är den inte lika uppgraderingsbar som en vanlig dator men det verkar som att svärmor inte är i behov av att uppdatera komponenterna så väldigt ofta...

Förutom enkelheten så vinner NUC på chassits storlek. För svärmödrar är ett Define C i regel stort. Väldigt stort. Alldeles på tok för stort.

Slutligen skulle jag fundera över lagringen. Behöver hon verkligen ha en 1Tb stor mekanisk lagringsdisk till spotify, office och surf? Jag hade skrotat den iden och istället enbart köpt en 500Gb stor SSD. Vill man prompt ha 1Tb så går även det att få som ssd för inte så väldigt mycket mer än vad ssd+hdd kostar.
Jag har fortfarande en ensam stackars mekanisk disk i min dator. Datorn är i normal drift helt knäpptyst så varenda gång den mekaniska disken används skör det i själven på mig eftersom den låter så mycket. (Lite överdrivet kanske men du förstår poängen.)

Permalänk
Medlem

Jag håller med @YamahaDGX630 du behöver inte bygga en "monsterdator" till din svärmor för att hon ska kunna surfa och lyssna på musik. Släng in ett 1070 i denna burk så har du ju för tusan en gaming dator. Nej, satsa på något billigare och spara pengar. En Intel NUC är perfekt för detta ändamålet!

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Jag har 2 NUC och är mycket nöjd, NUC8i3BEH blir nästan ljudlös om man stänger av Turbon och ställer Fan Off på 48 grader i BIOS https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3817125&view=b

Vilka video portar har bildskärmen?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för all input, får titta närmare på NUC men det låter som en lösning som skulle kunna passa svärmor bra.
@Janee skärmen har en DVI anslutning, men hon har klagat på att skärmen är lite liten så det kan kanske bli en uppgradering även där.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Tack för all input, får titta närmare på NUC men det låter som en lösning som skulle kunna passa svärmor bra.
@Janee skärmen har en DVI anslutning, men hon har klagat på att skärmen är lite liten så det kan kanske bli en uppgradering även där.

En ny skärm har ni absolut råd med då en NUC brukar kosta runt 3000 - 5000:- beroende på konfiguration.
Hett tips: Om svärmor verkligen behöver en stor hårddisk för lagring av semesterbilder och annat - köp istället en extern hårddisk med USB-anslutning. Betydligt smidigare och mer driftsäkert.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag använder en HDMI > DVI kabel från min NUC till min bildskärm som bara har DVI och VGA.

Om ni vill köpa allt från Inet så är detta mitt förslag, om inte 500GB räcker så är det enkelt att stoppa in en 2.5 SATA SSD senare https://www.inet.se/kundvagn/visa/12212101/nuc-och-bildskarm-for-svarmor

Edit: Det finns även Benq 27 tum för 1690kr https://www.inet.se/produkt/2213039/benq-27-gw2780-ips

Visa signatur

janee