Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Grafikmakaren Nvidia gläntar på dörren för adaptiv synkronisering i mjukvara. Till att börja med handlar det om stöd för 12 olika så kallade "Freesync-skärmar".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artikeln:

Enligt Nvidia är anledningen att hela kedjan från grafikkort till bild måste kontrolleras,

Ser inget fel med det och heller inget fel mad om Nvidia tar ut en liten avgift för detta. Är ju inte helt fel med: det bara fungerar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Otippat. Förhoppningsvis leder detta till en jämnare kvalitet på implementeringen från skärmtillverkarnas sida då ett godkännande av produkten från NVIDIA blir en morot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer gsync dö på sikt? Skall man tolka det så tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gsync är sannolikt dött som teknik, kanske finns kvar som varumärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

någon som vet vart listan med kompatibla monitorer finns?

alltså vart dom lägger ut kommande modeller av skärmar som har stöd.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag förstår inte allt, men dom kan väl inte ta bort gsync från de skärmar som redan har det?
Jag tänkte köpa Predator z321qu, bör jag vara orolig angående gsync?
Gsync och storleken är största dels att jag köper den.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arccai:

Hmm, jag förstår inte allt, men dom kan väl inte ta bort gsync från de skärmar som redan har det?
Jag tänkte köpa Predator z321qu, bör jag vara orolig angående gsync?
Gsync och storleken är största dels att jag köper den.

Detta rör inte G-sync överhuvudtaget.

Permalänk

Jag skulle tveka köpa gsync nu i alla fall. Så Småningom kommer adaptiv sync ta över som klarar av båda Amd och nvidia kort. Gsync kommer bli en vara i historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter. Det finns ju inget som hindrar dem från att ha kvar G-sync i lite mer påkostade skärmar. Det lär fortfarande kunna sälja. Men vore väldigt välkommet att kunna nyttja adaptiv sync oavsett grafikkortstillverkare. Kanske är det Intels framfart delvis som öppnar upp för detta?

Permalänk
Medlem

Wow vilka roliga nyheter! Sitter på en XG270HU och GTX1070

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Arccai:

Hmm, jag förstår inte allt, men dom kan väl inte ta bort gsync från de skärmar som redan har det?
Jag tänkte köpa Predator z321qu, bör jag vara orolig angående gsync?
Gsync och storleken är största dels att jag köper den.

Nej, finns ingen anledning till oro. Nytt är att Nvidia lägger till stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync (Freesync) som de kvalitetstestat. Som @anon42512 skriver påverkar det inte tidigare och kommande G-Sync överhuvudtaget.

Väldigt roliga nyheter måste jag säga! Har man en av de inledningsvis 12 skärmarna kan man ju få adaptiv bildsynkronisering oavsett om man köper ett AMD- eller Nvidia-grafikkort framöver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lejonhead:

Jag skulle tveka köpa gsync nu i alla fall. Så Småningom kommer adaptiv sync ta över som klarar av båda Amd och nvidia kort. Gsync kommer bli en vara i historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle dom sluta stödja gsync? Inte direkt så att det skulle sluta fungera.

Skrivet av Levan:

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Det skulle vara trevligt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

någon som vet vart listan med kompatibla monitorer finns?

alltså vart dom lägger ut kommande modeller av skärmar som har stöd.

Acer XFA240
Acer XG270HU
Acer XV273K
Acer XZ321Q
Agon AG241QG4
AOC G2590FX
Asus MG278Q
Asus VG258Q
Asus VG278Q
Asus XG248
Asus XG258
BenQ XL2740

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/1/7/18171631/nvi...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: får ju givetvis hoppas på någon up to date Nvidia-länk framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Acer XFA240
Acer XG270HU
Acer XV273K
Acer XZ321Q
Agon AG241QG4
AOC G2590FX
Asus MG278Q
Asus VG258Q
Asus VG278Q
Asus XG248
Asus XG258
BenQ XL2740

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/1/7/18171631/nvi...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: får ju givetvis hoppas på någon up to date Nvidia-länk framöver

Den här listan verkar ha blivit uppdaterad med ovanstående skärmar:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem

Jag gillar attt de kontrollerar skärmare för bästa möjliga stöd. Det borde göra att skärmarna också blir bättre med AMD-kort i framtiden. Alla vill väl vara med på den där listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Man kan ju hoppas att detta inte behöver bli ett "crack" utan bara en option i drivaren om man vill använda adaptive sync i alla skärmar som stödjer det. Det finns ingen teknisk anledning att det inte skulle fungera med en "ocertifierad" skärm i praktiken.

Visst, det finns sämre Freesync skärmar när det kommer till adaptiv refresh, särskilt i bredden på intervallet de kan jobba i, men det är samma princip för att få dem att använda adaptiv sync. Det här är bara mer snömos från nVidia för att antingen klämma bildskärmstillverkare på pengar eller lura konsumenter att man "stödjer" öppna standarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så 3% utav "Freesync" skärmarna fungerar bra. Visste att det var mycket problem med det i många skärmar, men känns ju läbbigt att köpa skärm och det chans att den inte lever upp till det som marknadsförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle dom sluta stödja gsync? Inte direkt så att det skulle sluta fungera.

Två orsaker.
Köper du en G-sync-skärmar är du låst till Nvidias GPUer för all framtid.
Nvidias ockermodul för G-sync gör att de flesta G-sync-skärmar är oftast ett par tusenlappar dyrare.
På en fri-marknad utan Nvidias G-sync monopol är G-sync dödsdömt som det är implementerat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så 3% utav "Freesync" skärmarna fungerar bra. Visste att det var mycket problem med det i många skärmar, men känns ju läbbigt att köpa skärm och det chans att den inte lever upp till det som marknadsförs.

Vad menar du? vad är problem?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Väldigt goda nyheter för mig som precis avstod från att köpa en G-SYNC skärm, om VG258QR är inkluderad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Så 3% utav "Freesync" skärmarna fungerar bra. Visste att det var mycket problem med det i många skärmar, men känns ju läbbigt att köpa skärm och det chans att den inte lever upp till det som marknadsförs.

Enligt en konkurrent som vill kränga G-sync som ett premiumval 😎

Permalänk
Medlem

Läste precis detta på en annan site. Ta det med en skopa salt:

Update: We received word from NVIDIA that you can manually enable G-SYNC on all adaptive Sync monitors, even non-certified ones: "For gamers who have monitors that we have not yet tested, or that have failed validation, we'll give you an option to manually enable VRR, too."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Acer XFA240
Acer XG270HU
Acer XV273K
Acer XZ321Q
Agon AG241QG4
AOC G2590FX
Asus MG278Q
Asus VG258Q
Asus VG278Q
Asus XG248
Asus XG258
BenQ XL2740

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/1/7/18171631/nvi...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: får ju givetvis hoppas på någon up to date Nvidia-länk framöver

Horrreeee shiiieet.
XV273K kan vara bästa köpet jag gjort på länge isf.

Sitter på nVidia och en Acer XV273K.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om man får spekulera så kan jag tänka mig att nVidia förväntar sig hård konkurrans från AMD.
Så att folk inte ska lägga ihop ett och ett.

AMD graffe + skärm > 50% av nVidia grafikkort och Gsync.
Så folk kan köra på ett mellanting med nVidia grafikkort och en Freesync-skärm.

Summa summarum, jag tror nVidia har insikt i AMD's kommande GPUer som kommer vara bättre än vad vi trott.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om det blir något som tillverkarna siktar på, att klara Nvidias "krav" för Freesync alltså.
Då lär större del skärmar under typ 2020 sköta Freesync bättre än idag. Är ju ett antal som fungerar utmärkt även nu naturligtvis

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt gjort av NVIDIA, ett bra steg åt rätt håll. Adaptive Sync är något alla som spelar bör få använda!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hallelujah

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Helt rätt, finns ingen anledning att inte stödja det. G-Sync finns ju fortfarande för de som vill gräva lite extra djupt i plånboken och få något som garanterat fungerar med nackdelen att man blir låst till det gröna laget om man vill nyttja funktionen dvs.

Detta VS freesync som kräver att man kollar upp vilket span de klarar av (eftersom de ofta är lite snävare) och var man själv brukar ligga i spel fps-mässigt då för att matcha osv. Lite mindre plug N play beroende på skärm helt enkelt men med fördelen att man inte låser sig till ena eller andra laget om man vill nyttja funktionen.

Tummen upp helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |