Här försöker man dra nät och vp rör och så hävdar övriga inneboende att "ingen annan har väl sånt" GRRR!

Permalänk
Medlem

Här försöker man dra nät och vp rör och så hävdar övriga inneboende att "ingen annan har väl sånt" GRRR!

Detta är väl egentligen bara en avskrivning av mitt humör och närmaste alternativ vore kanske att hoppa utför ett stup eller ta slägga och gå loss på gipsskivor eller.... kanske jag får lite stöd här. Muntra upp mig..

Här håller man på och lugnt och försiktigt planerar och köper utrustning för att reducera lite lösa sladdar till snygga vägguttag kopplade till patch panel osv, ja ni vet. Den ursprungliga orsaken var att fibern kom in på fel ställe av huset, kunde inte enkelt dra den vidare så inneboende fick tåla en 10 meters UTP sladd från konvertern till routern.
Med inneboende åsyftas övriga familjemedlemmar, inget annat. Bor i 1 1/2 plans villa.

"När skall du ta bort den jefla sladden!?"
"Hur länge skall skiten hänga i trappan!?"
"Skall du göra hål i väggen!!!?"

Det senaste är att "ingen annan idiot har väl nätverk i väggarna" och det jag håller på med är bara nys, varpå jag argumenterar att förvisso kan det vara så att många förlitar sig på trådlöst men jag vet bättre (och många med mig) och SKALL ha trådbundet i de flesta rum, inte minst till patch panel, router, desktops,TV och IP-Telefon, eftersom wifi inte är lika stabilt eller har samma överföringskvalitet, jadda jadda....

Är så trött på det.

Visst har ni nätverk gott folk? Visst har ni media skåp och uttag i många (om inte alla) väggar, visst finns sånt i de flesta högst 10 år gamla hus? Jag kan väl ändå inte vara ensam om detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det din fastighet har du väl rätt att dra kablar? Om du stöter på patrull kan du alltid anlita en fackman för kabeldragningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Min lägenhet är från 2010 och vi har inte det.

Kör dock kabel fastspikat i listen med kabelklämmor, vid min fiberfördelare finns det enbart 3 uttag för TV, Internet och IP-Telefoni.

Framför den har jag stratetgiskt placerat en hylla där jag på toppen av hyllan har min router som på så sett lyckas ge 5ghz wi-fi till hela lägenheten med 75-100% täckning.

Har 100/10 uppkoppling och lyckas få mellan 50-70mbit över Wi-Fi.

Permalänk
Medlem

Hänger sladden i rummet? Låter så när du talar om trappan. Isåfall vore en enkel lösning att dra kabeln längs med väggen.

Permalänk
Medlem

Mitt hus är från 30-talet och fick fiber för två år sedan. Konvertern sitter i källaren så borrade hål i golvet i en fast gardrob där kabeln sedan går upp till ett uttag. Från det uttaget går det sedan till en router. Från router har jag sedan dragit fast nätverk till stationära, Finns platta nätverkskablar som är mycket diskreta, jag har plankgolv och min kabeln gick att trycka ner i springan. Alla andra prylar kör wifi eftersom det är good enough. Jag har 100/10 och får ut 99Mb/s på 5Ghz och 70Mb/s på 2.4Ghz så det duger fint. Föredrar 2Ghz då det har bättre räckvidd, i praktiken märker jag ingen skillnad på mobilen om det är 70 eller 99 Mb/s. Nu bor jag i ett glest befolkat område så wifi störningar är rätt minimala. Vid nybygge ska det såklart finnas uttag i varje rum, precis som med el.

Permalänk
Medlem

I min lägenhet från 2008 så har jag nätverksuttag i alla rum, är själv en förespråkare att kablarna ska vara i väggen och inte spikat på en list.

Permalänk
Medlem

Med inneboende åsyftas övriga familjemedlemmar, inget annat.
Bor i 1 1/2 plans villa.
Har lagt till detta till första inlägget, ursäkta otydligheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trådat är bäst.

Jag har en fiberbox i förrådet (ett rum i lgh), och från det går tre nätverkskablar i inbyggda rör med avslutning i vägguttag. Ett i sovrummet, ett i köket och ett i vardagsrummet. Lägenheten byggd 2005. Fick fiber förra sommaren, och då drogs även nätverkskablarna fram (innan det var det bara uttag utan kontakt).

Kökets anslutning servar wifi-routern strax under taket, centralt i lägenheten, som jag ansluter via med mobilen och min bärbara (och som gäster kan använda). Den stationära går via kabel från routern.

Inga kablar längs golvet, och bara ca 2 m kabel mer eller mindre vertikalt, och rätt undanskymt, längs en skiljevägg (mellan kök och vardagsrum).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nätverk draget i hela huset på ett snyggt sätt höjer värdet på kåken rätt bra om någon vettig är spekulant.

Sälj in det med "ju fler grejer som blir trådade ju snabbare blir WiFi't".

Permalänk
Entusiast

TP-kabel dras i kabelrör och liknande i nybyggen, då det är en väl etablerad självklarhet numera.
Det är helt normalt, och till och med nödvänndigt att ha TP-uttag i de rum där man skal lansluta någon form av nätverksansluten utrustning, såsom routers, accesspunkter, skrivare, datorer, mediacenters och en hel del annat.

TP-uttag i varje rum är lika självklart som vägg-uttag.

Själv har jag TP-uttag i kök, vardagsrum, sovrum och i "labbet". Anledning til det är att trådlöst inte är stabilt nog eller har den bandbredd jag vill ha. Dessutom är det oerhört trångt i wifi-etern, då det är hundratals grannar som delar på samma wifi-utrymme. Till och med trångt i 5 GHz-bandet, som är oerhört ostabilt där jag bor.

Du nämner att det är en inneboende. Då är det ju du som äger fastigheten. Eller står för kontraktet.
Du kan ju alltid säga upp kontraktet. Tänk dock på att enligt hyreslagen, så gäller 3 månaders uppsägningstid. Du behöver inte uppge någon särskild anledning. Bara säga som det är. "Inte intresserad att hyra ut längre.".

Om jag hade en besvärlig inneboende som gnäller över de jobb som behöver utföras, skulle jag säga upp kontraktet. På så sätt få uthyrningsdelen ledig. Då är det fritt fram att fixa upp allt kablage och ledningsdragning.
När allt är klart skulle jag åter hyra ut utrymmet till en ny hyresgäst. Till och med till en något högre penning då det numera ingår internet.

https://lawline.se/answers/maste-jag-ange-skal-vid-uppsagning...

komplettering
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

*

Skrivet av Homdax:

Med inneboende åsyftas övriga familjemedlemmar, inget annat.
Bor i 1 1/2 plans villa.
Har lagt till detta till första inlägget, ursäkta otydligheter.

Skrivet av SysGhost:

Du nämner att det är en inneboende. Då är det ju du som äger fastigheten. Eller står för kontraktet.
Du kan ju alltig säga upp kontraktet. Tänk dock på att enligt hyreslagen, så gäller 3 månaders uppsägningstid. Du behöver inte uppge någon särskild anledning. Bara säga som det är. "Inte intresserad att hyra ut längre."

https://lawline.se/answers/maste-jag-ange-skal-vid-uppsagning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag byggde sommarstuga och upplevde samma diskussion. Dock kan jag i efterhand konstatera att trådat är helt klart bäst och går att få riktigt snyggt med lite planerade.

Allt ska ha nätverk från värmepumpen, växelriktaren för solceller och TVn. Det går så där och att köra media och spel trådlöst. Det sista roliga jag insåg var att man kan köra STEAM-app på Android-tv:n för att få spelande i soffan mycket enkelt med mus och tangentbord. Utan tråd hade det bara varit att glömma!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyklonen:

Se där. mycket hinner hänbda när man skriver ett inlägg. Dock så står jag för den jag först skrev. Wifi är bra, men inte perfekt. Det är en självklarhet att ha TP-uttag i de rum som anses behöva någon form av nätverksansluten utrustning. Dessumtom så är det säkrare på flera sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

I min förra lägenhet fanns det uttag i varje rum. Sjukt osmidigt med kablar och har aldrig märkt av någon skillnad mellan wifi och trådat (mer än att jag var tvungen med trådar för att uppdatera covers på en hackat X360 men det berodde på diverse spärrar i mjukvaran).
Sorry:)

Permalänk
Avstängd

Givetvis har jag kabelnätverk hemma, det första jag över huvud taget gjorde var att släcka ned det trådlösa. Har det bara kvar som komplement för att kunna koppla upp telefoner och laptops ute i trädgården samt besökare nu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Homdax:
Jobbat som elektriker några år, alla hus som byggts senaste åren enligt standard har trådat ☺️

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Har planer på att dra trådat nät relativt seriöst till alla rum där det behövs eller är enkelt att ordna. Bor i villa från 60-talet som inte är helt lämpat för trådlöstverk med mycket betong och annat som hindrar signalen.

Hemma hos mina föräldrar drog vi nätverk i väggarna nån gång runt år 2000. Finns även draget ut till garage och hobbyrummet där.

Wifi har man till mobila enheter. Allt stationärt ska vara trådat om det inte är en tillfällig installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jag har gömt kablage bakom trälister och annat, så syns det inte så mycket.
Idag finns det fina väggmonterade uttag, inte bara dedär plastklumparna som var på 90-talet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Man drar nätverk i nästan alla nybyggen, det är ju del av byggstandard med dubbeluttag i varje rum. Snart 20 år det varit standard. Däremot är det ju inget som är något måste när de bygger.

Inget konstigt att dra i äldre hus. Har du gipsväggar, alltså gipsskivor på reglade väggar är det ju i princip bara att fixa kabeldragning i väggen, hålen som behövs tas upp kan patchas igen snyggt, enkelt om det är målade väggar åtminstone. Reglar kan man borra igenom med borrförlängare/skaftförlängare och lämplig borr. Gillas inte det gäller utanpåliggande! En accesspunkt/wifi-router fungerar sällan bra för en hel villa, och alternativet kanske är att ställa t.ex. stationära datorn på ett mindre bra ställe eller slösa pengar på homeplug/powerline-adaptrar.

Permalänk
Medlem

Kag hade trådat härs o tvärs genom lägenheten och tröttnade på alla jäkla kontakter o kablar. Bytte ut allt mot ett mesh system och nu slipper jag att ha allt inkopplat. Wi fi freeedom!. Allt funkar precis lika bra dom med kablar och det gaimas, streamas 4k osv osv utan några problem alls. Jag kan inte påstå att trådat skulle vara stadigare eller bättre än modernt wi fi...kanske mätbart men inte märkbart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar bor i en ganska stor villa från slutet av 70-talet. De kör bara med trådlöst, och klagar titt som tätt på dålig prestanda, särskilt i vissa delar av huset. Då har ändå ena brorsan fixat powerline-adaptrar med synkade SSID för att ge bättre täckning. När jag kontrollmätte förra året kunde jag få 250 Mbps i det bästa rummet och 5-15 Mbps i det sämsta. Så rätt rejäl skillnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kag hade trådat härs o tvärs genom lägenheten och tröttnade på alla jäkla kontakter o kablar. Bytte ut allt mot ett mesh system och nu slipper jag att ha allt inkopplat. Wi fi freeedom!. Allt funkar precis lika bra dom med kablar och det gaimas, streamas 4k osv osv utan några problem alls. Jag kan inte påstå att trådat skulle vara stadigare eller bättre än modernt wi fi...kanske mätbart men inte märkbart.

Du har kanske gynnsamt "wifi-klimat", med tunna väggar och grannar som inte har krockande signaler?

Sen är det viss skillnad i kostnad mellan några tiotals meter närverkskabel och några uttag, och ett system för wifi-mesh...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Mina föräldrar bor i en ganska stor villa från slutet av 70-talet. De kör bara med trådlöst, och klagar titt som tätt på dålig prestanda, särskilt i vissa delar av huset. Då har ändå ena brorsan fixat powerline-adaptrar med synkade SSID för att ge bättre täckning. När jag kontrollmätte förra året kunde jag få 250 Mbps i det bästa rummet och 5-15 Mbps i det sämsta. Så rätt rejäl skillnad.

Hur funkar det med powelineadaptrarna?? Är de någorlunda stabila??

Har 2st trådade nätverk (övre och bottenplan) och skjuter upp kabeldragning inför en kommande renovering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bor i ett gammalt hus "korsvirke" och hade elsanering i somras, all el utbytt till jordat och satte ny gips så drog nya rör för cat 6 och har uttag i samtliga rum och ångrar det inte en sekund idag !

Som allt annat med hus så blir det lite jobb men när det är färdigt är det banne mej skönt

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Min fiber kommer in i källaren, jag sågade upp golvet i alla rum, drog rör och satte rot-dosor i alla rum så där är minst 1 uttag i varje rum, 2 i vissa som vardagsrummet. Sen nytt golv på det. Fick låna ut familjen en vecka när jag gjorde jobbet. Jag blev nöjd med dragningen och resten var glada för det nya golvet.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Entusiast

Har en villa som jag har renoverat. Har än så länge 17st lanjack fast installerat. Har en server I samma rum som fiberboxen sitter. Dit går även nätverket. Där finnes också patchpanel och switch, router mm.

Har fält in en fönsterbänkskanal i väggen bakom tv:n i vardagsrummet. I den sitter det 14st väggttag, 4st lanjack, och uttag från parabolen. Jävligt gött att slippa alla förgreningsdosor och kabelhärvor. Nu kanske 14st vu låter mycket. Men om man har tv, dekoder, förstärkare, HTPC, PS2, PS3, wii, raspberry pie med retropie, Subwoffer så går det många uttag, vem vet vad som behöves i framtiden,

TV:n har lanjack, HTPC, har lanjack, Ps3:n har lanjack, osv.

Hela shabraket är bakom tvbänken och är helt osynligt

Permalänk
Inaktiv

Jag gick över till trådlöst för flera år sedan och upplever inga problem med det alls, kör tom IPtv trådlöst 5ghz fast man där rekomenderar tråd, funkar klockrent. Sonens stationära är det enda som är inkoplat med tråd, allt annat, 3 laptops, TV och konsollerna kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

@F0rss: Ja, när det går.. men för majoriteten är inte det ett alternativ. Många hus har betongväggar som du inte gärna borrar i, och andra får man inte borra i pga hyreslägenhet osv.

Så när det går, ja, men ofta kräver det en hel del arbete och tillstånd av hyresvärden (om det sen är du själv är en annan femma).
Speciellt när man bor i en lägenhet från säg, 90-00 talet där fiber finns, men den kommer in i hallen pga trapphuset/telefoni kommer där men allt man använder den till är på andra sidan. En router i hallen funkar inte pga väggarna som är 1 meter tjocka betongfundament så man blir tvungen att dra kabel genom hela lägenheten men utan möjlighet att borra (vill, kan, får inte)

Permalänk
Medlem

Det vore bra om de som har så goda erfarenheter av trådlöst berättade mer om omgivningen. Hur många grannar med trådlöst har de? Vad är det för material i väggarna? Hur är lägenhetens planläggning? Det är ett antal "yttre" faktorer som kan avgöra om det går bra eller inte. Det är meningslöst när folk bara talar om att det går bra utan att ge förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorathion:

Hur funkar det med powelineadaptrarna?? Är de någorlunda stabila??

Hyfsat, skulle jag tro. Men jag antar att det kan variera väldigt beroende på var man bor. De bor i ett litet villaområde från 70-talet i ett mindre samhälle, så kanske inte så mycket som stör från omgivningen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S