Windows 10 Home får möjligheten att pausa uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Home får möjligheten att pausa uppdateringar

Senaste testversionen av Windows 10 Home ger användare möjligheten att pausa uppdateringar i upp till sju dagar. Funktionen väntas dyka upp i samband med april-uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Herregud hela 7 dagar, jag hade förväntat mig att de skulle tillåta 7 minuter fördröjning på uppdateringarna.

Grundproblemet är dock att hela Windows är fel. Det den stora skaran gör vid datorn är använda webbläsaren, office och spela något spel. Till detta har man ett rejält överbloatad operativsystem för allt mögligt. Där operativsystemet när det innehåller så mycket självklart kommer ha många säkerhetshåll att fixa till när de upptäcks.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Herregud hela 7 dagar, jag hade förväntat mig att de skulle tillåta 7 minuter fördröjning på uppdateringarna.

Grundproblemet är dock att hela Windows är fel. Det den stora skaran gör vid datorn är använda webbläsaren, office och spela något spel. Till detta har man ett rejält överbloatad operativsystem för allt mögligt. Där operativsystemet när det innehåller så mycket självklart kommer ha många säkerhetshåll att fixa till när de upptäcks.

Så är det, men det är ju positivt för oss som faktiskt använder sin dator till annat

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Missledande titel då, Fördröja i 7 dagar, inte stoppa.

Men det är väl bra att det finns möjlighet att slippa att datorn startar om mitt i något.
Senast igår tittade jag på en twitch stream där datorn bara startade om mitt i, var ju lagomt kul för alla.

Permalänk
Medlem

Oh herregud jag hade aldrig låta min dator sitta på en gammal uppdatering och vänta 7 eller 35 dagar. Allting ska va uppdaterat, bios, drivers ja allt. Men de är intressant att de är på väg till Windows 10 Home också även om jag hade inte velat vänta 7 dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Men vilken teknikgrabb/man väljer Home ?

Windows 10 professional All in.

Men grattis till alla Windows 10 Home användare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Men vilken teknikgrabb/man väljer Home ?

Windows 10 professional All in.

Men grattis till alla Windows 10 Home användare.

De som köper en helt legim licens från en pålitlig källa och ej vill betala 600kr extra. Jag själv har dock köpt pro, dock för domän, rdp etc.

Skrivet av DJ-SAAB:

Oh herregud jag hade aldrig låta min dator sitta på en gammal uppdatering och vänta 7 eller 35 dagar. Allting ska va uppdaterat, bios, drivers ja allt. Men de är intressant att de är på väg till Windows 10 Home också även om jag hade inte velat vänta 7 dagar.

Många företagsdatorer har idag ett program som man drar igång, ifrån denna så drar man hem driver och firmware till allt som dockor etc.

Permalänk
Medlem

Bra början men vissa jag känner har inte ens möjligheten att ligga på "non targeted" schemat. Jag har själv ytterligare en månad extra innan jag får funktionsuppdateringar på min Pro. Fick våruppdateringen strax innan höstuppdateringen kom och jag har sluppit massa strul som flera jag känner haft, som kommit med uppdateringar.
Det stora problemet är att Uppdateringarna ger strul och ger inget val att inte uppdatera till strul. Några veckor senare och allt strul är löst men då är det försent om man är vanlig home användare och redan landat i skiten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Visserligen gäller det pro men det första man gör är att stoppa uppdateringarna helt och köra dom med 3:e partsprogram på samma sätt som tidigare, dvs man väljer själv vilka som skall installeras.

Just uppdateringsprocessen i W10 tycker jag är en av de största missarna, skulle gärna se en återgång till att kunna välja själv som på tidigare versioner.

Pro: Där skall man helt kunna stoppa alla uppdateringar och själv kunna få välja vilka som skall installeras.

Home: Alla säkerhetsuppdateringar pushas ut automatiskt direkt, men med möjlighet att kunna pausa upp till 1 månad, övriga uppdateringar skall man kunna stoppa och själv kunna välja vilka som skall installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Pro: Där skall man helt kunna stoppa alla uppdateringar och själv kunna få välja vilka som skall installeras.

Home: Alla säkerhetsuppdateringar pushas ut automatiskt direkt, men med möjlighet att kunna pausa upp till 1 månad, övriga uppdateringar skall man kunna stoppa och själv kunna välja vilka som skall installeras.

Det kan du med Pro.... förutsatt du kör en WSUS i domänen och i den väljer vilka uppdateringar som ska installeras och när.

Alla större företag kör med egen infrastruktur såsom WSUS (oftast tillsammans med SCCM) och man trycker aldrig ut uppdateringar till produktion de första veckorna (om det inte är någon speciellt kritisk patch).
Reason? Microsofts historik med dåliga patchar som ibland förstör mer än de löser och att de inte har kvar någon intern QA. (Alla i Windows Insider är deras QA istället)

System som jag ansvarar för (ej MS-baserade) får heller inte patchar i prod dag 1, såvida det inte gäller något specifikt problem som lösts och mina system omfattas av det. (Patchen granskas alltid manuellt av mig före installation i testsystem då många företag utelämnar saker i changeloggar som potentiellt kan påverka saker)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Missledande titel då, Fördröja i 7 dagar, inte stoppa.

Men det är väl bra att det finns möjlighet att slippa att datorn startar om mitt i något.
Senast igår tittade jag på en twitch stream där datorn bara startade om mitt i, var ju lagomt kul för alla.

Jag justerade till "pausa" som förhoppningsvis är tydligare, tack för feedbacken!

Använd gärna rättelsefunktionen nästa gång, då ser vi ofta snabbast!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Eller så stänger man bara av updates helt och uppdatera bara när man vill. Enkelt....

Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Inte speciellt många privatpersoner här på forumet som kör egen WSUS på en egen domän skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Det kan du med Pro.... förutsatt du kör en WSUS i domänen och i den väljer vilka uppdateringar som ska installeras och när.

Alla större företag kör med egen infrastruktur såsom WSUS (oftast tillsammans med SCCM) och man trycker aldrig ut uppdateringar till produktion de första veckorna (om det inte är någon speciellt kritisk patch).
Reason? Microsofts historik med dåliga patchar som ibland förstör mer än de löser och att de inte har kvar någon intern QA. (Alla i Windows Insider är deras QA istället)

System som jag ansvarar för (ej MS-baserade) får heller inte patchar i prod dag 1, såvida det inte gäller något specifikt problem som lösts och mina system omfattas av det. (Patchen granskas alltid manuellt av mig före installation i testsystem då många företag utelämnar saker i changeloggar som potentiellt kan påverka saker)

Hade du nu läst hela mitt inlägg så ser du att jag redan gör det, dock inte med WSUS utan med WUMT.
"Visserligen gäller det pro men det första man gör är att stoppa uppdateringarna helt och köra dom med 3:e partsprogram på samma sätt som tidigare, dvs man väljer själv vilka som skall installeras."

De du citera är vad jag mar borde vara standard i de olika versionerna så man inte behöver ta till WSUS eller WUMT.

Permalänk
Medlem

På tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2018 Spring update förstörde min upplevelse totalt när den satt stopp för Google Chrome (Err_timed_out) Vid ett flertal ominstallationer så fungerar det smärtfritt tills att Spring update installeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Problemet med Microsoft och många andra mjukvaruutvecklare är att de inte testar sina uppdateringar innan release tillräckligt. De använder sina kunder som försökskaniner för att göra sina ägare glada med svarta siffror i kvartalsrapporten. Microsoft gav 2013 hela deras "test-division" med flera hundra anställda sparken för att spara utgifter.

Jag anser att det börjar bli nödvändigt att lagstifta om att utvecklare och företag blir skadeståndsskyldiga om deras mjukvaror och program skapar problem för deras användare. Bara att se i backspegeln vad Microsofts senaste uppdateringar har förstört för både hemanvändare, företag och offentliga myndigheter världen över. Tragisk utveckling!

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftet är att användare själva ska kunna bedöma huruvida uppdateringen är säker att installera innanför tidsfristen.

Men när tiden gått ut, så måste man ha kommit fram till att uppdateringen är säker.

Permalänk
Medlem

@dexters: Skadeståndsskyldiga? Hur ska en mjukvarutillverkare ansvara för alla möjliga kombinationer av hårdvara, annan mjukvara, nätkonfigurationer etc som deras kunder använder?

Permalänk
Rekordmedlem

MS fortsätter att skita i grundproblemet, att win behöver startas om, den dag de ser till att man slipper starta om så får de gärna uppdatera varje minut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MS fortsätter att skita i grundproblemet, att win behöver startas om, den dag de ser till att man slipper starta om så får de gärna uppdatera varje minut.

Men tidsfristen gäller väll bara installation, inte att man måste starta om datorn inom de där 35 dagarna?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men tidsfristen gäller väll bara installation, inte att man måste starta om datorn inom de där 35 dagarna?

Problemet är ju omstarterna och de går väl inte att undvika utan att stoppa uppdateringarna ?
Många uppdateringar sker ju i samband med omstart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På Windows Server 2016 kan man stoppa uppdateringar helt och hållet, vet inte om samma sak fungerar på Windows 10. Skönt iallafall när den inte startar när man vill använda den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftet är att användare själva ska kunna bedöma huruvida uppdateringen är säker att installera innanför tidsfristen.

Fullständigt vansinne. Varje gång Microsoft släpper en uppdatering, ska man under 7 dagar intensivt följa nyhetsrapporteringar och forum för att avgöra om en uppdatering är "säker" att tillåta? Finns det inte personer som har som jobb att se till att uppdateringar är säkra? Tror det kallas "testare".

Hur vore det om Microsoft istället själva väntade 7 dagar (eller 700 dagar om det behövs) tills de själva är övertygande att en uppdatering är säker, innan de skickar ut den till miljontals användare?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Känns ganska drygt ja, hur komplicerat microsoft gjort det att inaktivera både windows update och defender i Win10. Det går att göra, men kräver tweaks.

Win10 uppdateringarna kommer när dom känner för, och sabbar ofta stabiliteten i mina datorer. Många gånger ger uppdateringerna en blå skärm en tid efter installationen. Eller prestanda problem. Ett av dom löjligaste problemen jag fick var efter en större uppdatering som breakade videoacceleration i google chrome för mig. Nu blir det nästan ingen postprocessing längre vilket medför att alla youtube videos i lägre upplösning blir väldigt pixliga. Faktum är att man kan råka ut för en hel soptipp med superallvarliga till petitesssmå problem efter windows uppdateringar, vilket gör det superviktigt att själv få bestämma när man är redo, jobbat klart, backupat (o kopplat ur externa diskar) att ta emot uppdatering. Så som läget ser ut måste man vara beredd på problem.

Man ska lixom inte behöva sitta o backupa all data varje dag utifall "att", så det är verkligen dags för MS att ge betydligt friare händer att reglera när man vill ha uppdateringar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är ju omstarterna och de går väl inte att undvika utan att stoppa uppdateringarna ?
Många uppdateringar sker ju i samband med omstart.

Joo men starta om får du väll göra när du vill?! eller så har jag förträngt hur det är

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Joo men starta om får du väll göra när du vill?! eller så har jag förträngt hur det är

Nej man kan inte välja det helt själv eftersom MS bara låter en välja 18 aktiva timmar per dygn så lämnar man datorn obevakad så dyker det upp ett meddelande som man måste svara på inom några minuter och gör man inte det så startas datorn om och man får inte tillbaka exakt samma läge som innan omstarten när den startar.

Win 10 har tagit oss tillbaka till XP tiden då det var en bugg de aldrig fixade som gjorde att man maximalt kunde ha datorn i gång i 49,7 dygn innan den kraschade.

Jag upplever det också som att win 10 ganska ofta blåskärmar utan nån uppdateringsvarning men när det startar om så påbörjas en uppdatering, det händer också ganska ofta att utforskaren fryser men övrigt funkar och så startas det en uppdatering när man startar om datorn för att få igång utforskaren.
Uppdateringarna fungerar skit i win 10 och MS verkar ju bara gå mot sämre och sämre system som blir mer o mer instabila, idag är det vårt att ens ha igång datorn bara 1 månad när man kör win 10.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säger som vanligt och som jag alltid har gjort...Gör era uppdateringar med jämna mellanrum när dom kommer så blir det inga fördröjjningar eller långa uppdateringsperioder.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man kan inte välja det helt själv eftersom MS bara låter en välja 18 aktiva timmar per dygn så lämnar man datorn obevakad så dyker det upp ett meddelande som man måste svara på inom några minuter och gör man inte det så startas datorn om och man får inte tillbaka exakt samma läge som innan omstarten när den startar.

Win 10 har tagit oss tillbaka till XP tiden då det var en bugg de aldrig fixade som gjorde att man maximalt kunde ha datorn i gång i 49,7 dygn innan den kraschade.

Jag upplever det också som att win 10 ganska ofta blåskärmar utan nån uppdateringsvarning men när det startar om så påbörjas en uppdatering, det händer också ganska ofta att utforskaren fryser men övrigt funkar och så startas det en uppdatering när man startar om datorn för att få igång utforskaren.
Uppdateringarna fungerar skit i win 10 och MS verkar ju bara gå mot sämre och sämre system som blir mer o mer instabila, idag är det vårt att ens ha igång datorn bara 1 månad när man kör win 10.

ja just det, det stämmer.

Jag har kört en vända med O&Os Shutup, och stängt av automatiska uppdateringar + att jag kör med lokal WSUS i nätet. Så ofta kör jag manuellt in uppdateringarna när jag känner för det och startar om i samband med det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Som låganvändare av Windows tycker jag att det här är toppen. Mitt främsta problem med Windows 10 har varit att det har varit mer eller mindre omöjligt att planera uppdateringarna. För min del räcker det att ha några dagars framförhållning så slipper det komma som en överraskning när jag har bråttom att göra något annat.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305