Qpad mk50 med röda cherry mx har börjat dubbelklicka

Permalänk
Medlem

Qpad mk50 med röda cherry mx har börjat dubbelklicka

Efter 3 år har N-knappen på mitt tangentbord börjat spöka, oftast funkar den bra men plötsligt börjar den skriva 2-5 N på ett knapptryck.

Som jag förstått kan jag inte demontera brytaren utan att löda loss den, så jag lyckas inte inspektera hur sliten den är. Kan det funka med lite smörjolja av nåt slag och vad rekommenderas i såna fall? Ska plocka bort keycapsen och städa mellan brytarna, upptäckte hur mycket skit där samlats när jag ryckte loss N-tangenten.

Mitt förra mk50 höll 1 år innan det fick samma symptom, då fick jag ett nytt på garantin. Sneglar lite på bruna brytare ifall jag måste skaffa nytt, men vill nog åka och testa först om det blir aktuellt. Tar gärna tips på tangentbord som liknar mk50, har ingen nytta av rgb eller massa onödiga knappar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Låter som brytaren håller på att ge upp man kommer inte så lätt i mikrobrytare
med tur kan du ha skräp i vägen ta loss knapparna och gör rent inga starka saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

tycker det låter som att det är damm och smuts i brytaren.

Permalänk
Medlem

Testa att göra rent en extra gång. Hör annars av dig till qpad igen, de är jävla bra att ha att göra med!
Hade länge ett MK50 men bytte till ett 60% pok3r för nått år sedan.
https://i.ytimg.com/vi/8wjW-Or1jg8/maxresdefault.jpg
Kan varmt rekomendera 60% bord, även om det är ovant och omöjligt att skriva de simplaste orden i början.

Permalänk
Medlem

@klirre: Mekaniska brytare kan göra så när de inte är helt rena, kommer det smuts/fett i de så blir det lätt så där, ta av tangenten ta en liten droppe sprit på den och spamma tangenten en stund, det botar ofta det hela.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Låter ju lovande, får fixa lite isopropylalkohol och testa det Jag antar att du menar ta av själva keycapen, för längre ner än så kommer jag inte. Det borde ju gå att hålla nere brytaren och droppa i spriten ändå.

Tack för alla andra tips, mindre än fullstort tangentbord är inte aktuellt, spelar farming simulator en del och ibland känns det som att jag använder alla knappar på en gång. Dessutom är numpaden ovärderlig när man skriver mycket siffror typ bokföring.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Update för alla intresserade och ev. framtida sökningar: Jag ryckte loss alla små tangenter, lät bli de med stabiliseringsstag under, gjorde rent från hårstrån och damm. Sen dess funkar tangenten som vanligt, återuppstår problemet får jag skaffa isopropylalkohol.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Update för alla intresserade och ev. framtida sökningar: Jag ryckte loss alla små tangenter, lät bli de med stabiliseringsstag under, gjorde rent från hårstrån och damm. Sen dess funkar tangenten som vanligt, återuppstår problemet får jag skaffa isopropylalkohol.

Jag har liknande problem med ett Logitech G810 och undrar hur du gjorde rent. Var det genom att ta bort alla keys och sedan blåsa rent med tryckluft eller suga upp med dammsugare eller satt du och pillade med alla switchar individuellt med tex Topz?

Jag har redan beställt nya switchar men testar gärna din metod innan jag byter dom tre switchar som strular.

Permalänk
Medlem

@Roggo: Det höll en vecka eller två men nu dubbelklickar den sporadiskt igen.... Jag bara ryckte keycapsen och dammsugade på switcharna, pillade lite extra på N-knappen för att den jävlades.

Får leta upp nån som säljer sprit att hälla i brytaren, se om det hjälper. Har ingen lust att löda brytare eller köpa nytt tangentbord just nu.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850