Installera ny SSD eller mekanisk hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det nätaggregat som jag har på gamla datorn - där är det ett uttag med 5 små pinnar på en enkel rad, det andra nätaggregatet på nya datorn 6 pinnar på två rader (3x2) som uttag. Kommer jag inte kunna montera den gamla hårddisken på den nya datorn?

Det låter som att du pratar om uttagen som sitter direkt på nätaggen. De uttagen är till för nätaggens egna kablar, och följer ingen standard. SATA- och Molex-kontakter sitter i andra änden av kablarna som man sätter in i nätagget. De ser ut så här: SATA, Molex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det nätaggregat som jag har på gamla datorn - där är det ett uttag med 5 små pinnar på en enkel rad, det andra nätaggregatet på nya datorn 6 pinnar på två rader (3x2) som uttag. Kommer jag inte kunna montera den gamla hårddisken på den nya datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förmodar att det finns kablar som redan är kopplade till nätaggregatet och då finns det kanske en ledig SATA ström kontakt eller en ledig Molex kontakt på någon av dessa kablar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag förmodar att det finns kablar som är redan kopplade till nätaggregatet och då finns det kanske en ledig SATA ström kontakt eller en ledig Molex kontakt på någon av dessa kablar.

Hittade en! Har lyckats krångla in hårddisken nu! Jävlar tight! Windows och allt startar men jag ser inte min gamla hårddisk när jag går in på Explorer? Vad behövs göras mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hittade en! Har lyckats krångla in hårddisken nu! Jävlar tight! Windows och allt startar men jag ser inte min gamla hårddisk när jag går in på Explorer? Vad behövs göras mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Öppna Diskhantering genom att högerklicka på start ikonen nere till vänster på skrivbordet (bildskärmen) och kolla om du hittar gamla hårddisken.

Du behöver kanske lägga till en ny enhetsbeteckning och det kan du göra genom att högerklicka på partitionen och välja Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Edit: Jag hoppas att du även har kopplat en SATA data kabel från moderkortet till hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Öppna Diskhantering genom att högerklicka på start ikonen nere till vänster på skrivbordet (bildskärmen) och kolla om du hittar gamla hårddisken.

Du behöver kanske lägga till en ny enhetsbeteckning och det kan du göra genom att högerklicka på partitionen och välja Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Nu visad den! Tack så mycket! Du är bäst!
Det dök upp ytterligare en disk: ”Reserverad av systemet” på bara 99,9 MB... något särskilt man ska göra med denna?

Kan jag ta bort operativsystemet på den gamla hårddisken i och med att det finns installerat på nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nu visad den! Tack så mycket! Du är bäst!
Det dök upp ytterligare en disk: ”Reserverad av systemet” på bara 99,9 MB... något särskilt man ska göra med denna?

Kan jag ta bort operativsystemet på den gamla hårddisken i och med att det finns installerat på nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte finns några bilder eller andra filer som du vill ha kvar så kan du ta bort allt, testa om du kan ta bort alla partitioner i Diskhantering genom att högerklicka på partitionerna och välj ta bort volym.

Om detta inte fungerar så får du använda kommandotolken (CMD)

Edit: Om du lyckas ta bort alla partitioner så kan du formatera hårddisken som denna guide beskriver https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om det inte finns några bilder eller andra filer som du vill ha kvar så kan du ta bort allt, testa om du kan ta bort alla partitioner i Diskhantering genom att högerklicka på partitionerna och välj ta bort volym.

Om detta inte fungerar så får du använda kommandotolken (CMD)

Edit: Om du lyckas ta bort alla partitioner så kan du formatera hårddisken som denna guide beskriver https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Vad menar du med ”ta bort partionern”? Den hårddisken jag satt i är på 500 gb och den visas som EN hårddisk, den är inte uppdelad på flera partioner... eller var det detta som du menade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad menar du med ”ta bort partionern”? Den hårddisken jag satt i är på 500 gb och den visas som EN hårddisk, den är inte uppdelad på flera partioner... eller var det detta som du menade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag missuppfattade när du skrev "Det dök upp ytterligare en disk: ”Reserverad av systemet” på bara 99,9 MB" men då kan du högerklicka på 500GB partitionen i Diskhantering och välja formatera den eller så kan du formatera hårddisken i Explorer (Utforskaren)

Edit.: 99MB partition finns nästan alltid numera på en system (windows) HDD eller SSD så det är helt normalt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag missuppfattade när du skrev "Det dök upp ytterligare en disk: ”Reserverad av systemet” på bara 99,9 MB" men då kan du högerklicka på 500GB partitionen i Diskhantering och välja formatera den eller så kan du formatera hårddisken i Explorer (Utforskaren)

Edit.: 99MB partition finns nästan alltid numera på en system (windows) HDD eller SSD så det är helt normalt.

Hur formaterar man hårddisken i utforskaren?

Jag vill ju inte ta bort allt - vill ju ha kvar en del spel etc som är installerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur formaterar man hårddisken i utforskaren?

Skickades från m.sweclockers.com

I Den här datorn högerklickar du på din 500GB och väljer Formatera .

Men om du vill spara filer så kan du inte formatera hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur formaterar man hårddisken i utforskaren?

Jag vill ju inte ta bort allt - vill ju ha kvar en del spel etc som är installerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Enklast är kanske att du tar en screenshot från Diskhantering och beskriver vad du vill använda de olika diskarna till. Du kan ladda upp den på exempelvis imgur.com. Då kan vi enklare se vad det är du vill och bör göra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q