Permalänk
Skrivet av kaput:

Ett stycke ghettobordsfläkt jag slängde ihop för ett par år sedan, som jag haft mycket nytta av, kanske kan platsa här:

Knappast ghetto, för genialt för det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Knappast ghetto, för genialt för det.

Haha, tar det som en komplimang, men nog tycker jag saker man slängt ihop av pryttlar man råkar ha hemma när akut behov av en fläkt uppstått under nån varm sommardag, ändå räknas som ghetto?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Liten nätt gettomodning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hålla uppe grafikkort som börjar tyngas ner är standard
Ganska skrämmande att det inte finns inbyggd i chassit eller som en del som följer med grafikkorten.
Många grafikkort är för tunga redan från början även fast dom har backplate

Följde faktiskt med till mitt chassi. Har dock inte behövt montera det till mitt lilla graffekort

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Haha så kul att se folks ghettoskapelser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Använde superlim för att få en SSD på precis rätt plats i nuvarande bygget. Den har blivit en del av chassit nu ^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Är det en dator? Beror på definition men i allmän mun nej. Är det nånting ghettomoddat? Ja.

Bakmaskin + värmepistol som nu tjänstgör som kafferost. Inget originellt med den idén (den nyfikne kan googla corretto roasting) men kanske lite intressant ändå?

Permalänk
Medlem

Den här missade jag, vilka minnen det väcker

Jag och en gammal polare byggde våra egna vattenblock när vi som glada tonåringar i slutet av 90-talet tokklockade våra SS7-proppar. Oklart exakt vilka modeller, men vill minnas båda körde AMD K6-2 då. Det bästa av allt; jag har mitt block kvar, det har lyckats undkomma över 20 års rensningar bland IT-grejorna på nåt magiskt vis:

Tjock kopparplåt i botten, kostade till och med på mig att slipa till kanter och runda av hörn. En stump 6mm mjukglödgat kopparrör ihoprullat ovanpå. Därefter placerades alltihopa på polarns onda jäkla Hindus-spis som blev så satans varm att plattorna glödde, och sedan blåste vi på med typ en halv rulle lödtenn, innan vi stängde av spisen och lät allting svalna av

För att dra fast blocken i socklarna använde vi bara rejält tillknycklade originalclamps.

Till detta körde jag nån liten random 12-volts centrifugalpump som väsnades utav bara helvete, och en gammal oljekylare från en skrotad motorcykel som radiator

Funkade faktiskt precis hur bra som helst, minns inte de exakta klockfrekvenserna, men vi körde stabilt i för tiden relativt uppseendeväckande hastigheter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

@Rasmus123:
Jättefint jobb.
Måste tagit tid att få till.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

GPU-kulare förefaller vanligt att modda, så här kommer en till placerad på ett FirePro V4800 vars fläkt skar...

samt en pågående ghettomod av ett chassi helt utan CNC-frästa detaljer eller annat önskvärt. Men det kommer med en påminnelse om att "råttorna" lyssnar på nätet...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Mitt Ghettomoddade G930

När man väl satte i några bra batterier så behövde man inte ladda på två dagar
Galleri

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Skrivet av Zoyadog:

En liten tb till mitt gamla datorbygge "Odyssey". Jag hade inga pengar över till projektet och jag behövde sleeva nätagget. Nätagget var från början semi-modulärt. Men när jag fick agget så saknades det modulära kablar. Och istället för att jag köper extrakablar eller ett nytt agg så får jag den briljanta idén att göra om hela agget till icke-modulärt. Det var ju en kul idé, tills jag såg kablarna...
Det går ut som en tjock kabel, som splittas i 3 eller 4 småkablar vilket gör det svårare att göra customkablar.
Men efter lite(läs mycket) blod, svett och tårar så gick det.

Det där är vad jag kallar ett riktigt hemmabygge med stil!
Inte alla som skulle ge sig på att börja rota runt inne i aggregat. Tumme upp!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Har bara använt mig av lättare små genvägar, och inte riktiga fullblodsmodar egentligen.

https://imgur.com/vt0NunW

Byggde ihop min första vattenkylning under senaste två veckorna, på en rejäl budget. Då i princip allt var gåvor eller köpt billigt förutom cpu-block och några anslutningar som var av lägsta kina-kvalitet, så behövdes några genvägar. I princip allt var klart utom just montering av fläktar på 360radiatorn i fronten. Problemet var att antingen gängorna var paj eller att jag hade köpt fel skruvar, så dessa sattes fast med ett buntband samt någon enstaka skruv. Sitter fast iaf.

Den som är observant ser att jag har en 5.25 nxzt fläktkontroller monterad vid 360radiatorn också, monterad med silikon.. Jag gjorde någonstans missen om att ta bort alla onödiga 5.25 och 3.5 platser i chassit, innan jag hade fått fläktkontrollen. Nu återstår bara problemet att jag inte har någon ledig molex kontakt så jag kan inte använda den... (inte heller den inbyggda fläktkontrollen i chassit, eller fläktkontrollen jag hade sen tidigare för den delen)

Insåg under läcktest att något var fel med en av anslutningarna för vattenkylningen. Dragit åt max, och identifierat läckaget till övergången mellan cpublock, 90grader sväng eller anslutningen till slangen. Då mina anslutningar i passande storlek var slut, likväl som budgeten var slut, så fanns en snabb lösning. Täta med silikon! Lite svårt att se på bilderna men dom är nedsulade med silikon vid övergångarna.
https://imgur.com/mBV7zsE
https://imgur.com/zlRkOq7

Så här ser helheten ut, förutom att det saknas några ssder samt lite väl snabb kabeldragning..
https://imgur.com/5e2k38R

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den här missade jag, vilka minnen det väcker

Jag och en gammal polare byggde våra egna vattenblock när vi som glada tonåringar i slutet av 90-talet tokklockade våra SS7-proppar. Oklart exakt vilka modeller, men vill minnas båda körde AMD K6-2 då. Det bästa av allt; jag har mitt block kvar, det har lyckats undkomma över 20 års rensningar bland IT-grejorna på nåt magiskt vis:

https://i.imgur.com/T0ieHzL.jpg

Tjock kopparplåt i botten, kostade till och med på mig att slipa till kanter och runda av hörn. En stump 6mm mjukglödgat kopparrör ihoprullat ovanpå. Därefter placerades alltihopa på polarns onda jäkla Hindus-spis som blev så satans varm att plattorna glödde, och sedan blåste vi på med typ en halv rulle lödtenn, innan vi stängde av spisen och lät allting svalna av

För att dra fast blocken i socklarna använde vi bara rejält tillknycklade originalclamps.

Till detta körde jag nån liten random 12-volts centrifugalpump som väsnades utav bara helvete, och en gammal oljekylare från en skrotad motorcykel som radiator

Funkade faktiskt precis hur bra som helst, minns inte de exakta klockfrekvenserna, men vi körde stabilt i för tiden relativt uppseendeväckande hastigheter.

Jag vill se temps på det idag! Är smått impad!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vill se temps på det idag! Är smått impad!

Några specifika temps minns jag förstås ju inte längre, men man hade ett sätt att hålla nån slags koll på det som var jäkligt ghetto i sig: en såndäringa inne-utetermometer, som man monterade i ett av 5.25"-platsskydden. Utomhusproben hade man i vattenreservoaren, och så fick man chassitemperaturen på kuppen från inomhussensorn

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Några specifika temps minns jag förstås ju inte längre, men man hade ett sätt att hålla nån slags koll på det som var jäkligt ghetto i sig: en såndäringa inne-utetermometer, som man monterade i ett av 5.25"-platsskydden. Utomhusproben hade man i vattenreservoaren, och så fick man chassitemperaturen på kuppen från inomhussensorn

Genialiskt.

Men det hade varit kul att se hur den står sig mot moderna block idag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av kaput:

Haha, tar det som en komplimang

Du tar det rätt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Det kommer det säkert göra men det är ju super duper enkelt att rengöra han behöver inte ens ta bort sidopanelen

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Liten men effektiv mod.
En pappersrulle som håller grafikkortet uppe.

[Edit] Kom även på att jag klippt till en musmatta som täcker hålet för fläkten i botten på define chassit.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

Ghettomod när jag inte fick plats med mitt Radeon HD5970 för 9 år sedan i mitt Fractal Design chassi;

Och sedan mer av en ghettolösning istället för autorun för 7 år sedan. Kommer inte ihåg till vilket spel dock. Men en jävla massa damm;

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo inbyggd i TV-bänk. Jag är oskyldig med det var inte min bror. Ser för jävligt ut. Jag tror att han använde gettobygget som HTPC? Och kom ihåg att han var sur föra att hårdiskarna brummade fast de var upphängda. Numera bosatt i Finland så vi i Sverige slipper fler sådana här byggen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Var inte helt nöjd med kylning och temperatur på mitt ASUS GTX 1070 Dual, vill ha det svalt o tyst

1 styck Arctic Accelero Xtreme III
2 styck 120mm cf-v12hp hydro dynamic
4 st buntband
1 st VGA PWM Adapter
1 styck Cable Y-Splitter 2-Fan

Före mod.

Efter mod.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma mod som jag gjort på likadant kort. Har du monterat in det än? Hänger ditt ner i "yttre" hörnet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av EmilH:

@Rasmus123: Silvertejp, Ghettots moder! Finns nog inget fulare, dessutom lämnar det en massa klister efter sig om man tar bort det.

Hehe, ja speciellt snyggt är det inte. Kanske ska göra något i trä och sätta dit istället, med risk för att det blir ännu fulare

Skrivet av Mange43:

@Rasmus123:
Jättefint jobb.
Måste tagit tid att få till.:)

Japp, för att inte tala om all planering projektet tillförde.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Kul att se
Tyvärr tog jag inga bilder, men har moddat både mina och en polares trådlösa Corsair Vengeance-headset med ett 18650 18650 litiumbatteri i stället för det löjliga lilla platta batteriet som satt i från början. Krävdes en del plastsmältande med lödkolv och fulmoddning av befintlig laddningskrets, men blev fint som snus till slut =).
Istället för att börja höra batteripipen efter 4-6h så kan man använda dem i mer än ett dygn nu (inte testat maxtid).

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hade ett par i min gamla burk som användes fram till 2007.

En 92 mm deltafläkt skulle in där det bara fanns 80mm fäste, då kontrakterade jag mig själv för att skapa en helt unik limited edition adapter i trä. ( syns baktill )

Vet inte om det andra direkt räknas som en mod, men Scythe ninja-kylaren till S478 Prescotten fick inte riktigt plats, så jag fick bända lite i chassit.

I det nuvarande bygget så nog tejpen på cpukylaren (för att tvinga luften ingenom hela) det enda jag gjort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Problem:
Ruggigt dålig oem-kylare på ett gtx1060.

Lösning:
Liten vattenkylare till en CPU från en fyndhörna + borrmaskin + m3-bult från järnhandeln = riktigt tyst och effektiv kylare

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Gjorde själv en rejäl tabbe idag klassas nog av de flesta som ghettomod, men funkade galant även om det tydligen inte varit ett problem från början....

Det hela började med att ljudet från projektorn försvann ibland efter en stunds tittande. Ljudet var helt borta i 3-5 sekunder, sedan kom det tillbaka och fungerade i 5-10 min typ. Givetvis kunde jag inte leva med detta otyg och började genast leta fel. Anföll först högtalaren (då vi bygger om så ställde jag dit kökets bärbara Harman kardon tillfälligt), men felet återkom efter att jag vickat på kablarna, startat om enheten osv...

Grävde lite djupare i kabelträsket och hittade den stackars chromecasten som låg och svettades, iallafall tycker jag den var varmare än den borde. Vad gör man då? Jo, öppnar givetvis skiten, på med kylflänsar större än hela enheten och zippar ihop hela prylen igen!

Fixade det ljudet? Nej. Det visade sig att Harman kardonen var lite känslig bara, funkade fint efter att man sänkte volymen på högtalaren och maxade på projektorn och den castande telefonen... Upptäckten gjordes när jag bytte till nästa trådlösa högtalare och den inte hade några problem, så felsökandet det fortsatte.... Lägger absolut inte någon skuld på min flickvän som sänkte ljudet både här och var, jag förstår henne. Harman kardonen har ju ingen fjärrkontroll... 😂

Nu får chromecasten nog leva så här... "Don't fix what is not broken" 😂

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ungefär samma mod som jag gjort på likadant kort. Har du monterat in det än? Hänger ditt ner i "yttre" hörnet?

Ja det har jag.
Ja lite grand gör det. Men det är ingen fara.
Det gör dom flesta högpresterande grafikkort med adekvat kylare.
Går lätt att åtgärda om en vill.

Stötta upp med något fint/kul/finurligt underifrån.
Dra ett snöre/fisklina/annat från toppen av chassit och spänn åt tills det är vågrätt.

Eller göra som JayzTwoCents

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.