[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk

Allokera hårddisk utan formatering? Viktiga filer får ej raderas...

Hej!
Nybörjare på att allokera hårddiskar här...tack för bra info i tråden, men mitt problem gäller att jag har en tidigare HD från äldre dator, med filer/bilder som jag inte vill förlora.
Har köpt en "HDD Docking station" (ICY BOX) på Komplett. Min dator hittar den inte i utforskaren, och jag vill inte formatera min nya disk och förlora bilderna.
Går det att lösa ändå?
Supertack för svar!!

Teknik info
Dator, Win XP,
Disk att hitta: Western Digital 2 TB/SATA (WD20EARX)

Permalänk
Medlem

@DesignerGbg: Om Diskhantering hittar hårddisken och om partitionen som finns på den externa hårddisken saknar enhetsbeteckning så kan du lägga till en ny i diskhantering, jag tror att det fungerar likadant som i Windows 7 och då är det bara att högerklicka på partitionen och välja Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Det är så längesedan jag använde Windows XP men här är en sida som beskriver hur Diskhantering (diskmgmt.msc) fungerar i XP http://www.pcadvisor.co.uk/forum/helproom-1/diskmgmtmsc-windo...

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för guiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag köpte en ny hårddisk och gick igenom några råd men eftersom jag inte hittade hårddisken varken i bios eller i dator hantering fick skicka tillbaka den för reparation. Det ska bli kul och se vad det var för fel!

Tillägg
Permalänk
Medlem

Edit: Löste mitt problem

Permalänk

Köpt ny hårddisk och allt verkar fungera tills jag skall trycker slutför,
då står det följande: Åtgärden som valts kommer att konvertera valda standarddiskar till dynamiska diskar, om du konverterar diskarna till dynamiska diskar kommer du inte att kunna starta andra operativsystem som är installerade på någon volym på diskarna (med undantag för aktuell startvolym) vill du fortsätta?

skall vara helt ärlig och säga att detta är ufo språk för mig. vad är skillnaderna? kommer mina andra minnen att påverkas negativt?

Permalänk
Medlem

Hårddisk syns ej i Diskhanteringen

Tjo
Har ett problem med min nya hårddiskköp...Seagate Ironwolf 6 tb (ST6000VN0033-2EE110)
Den syns i Enhetshanteraren och i BIOSen... men inte i diskhanteringen.
Går jag via Enhetshanteraren så i fliken Händelser hittar jag ett felmeddelande att den inte har Migrerats av nån anledning.
Jag har provat avinstallera enhet och uppdaterat drivrutin ( Återställa går ej den är gråad). Har provat annan port på moderkortet men samma där.

Hittar inga drivrutiner på denna hårddisk för windows..
Vad göra?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K, HyperX Fury 2133MHz 32GB, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Permalänk
Medlem

@Luin: Jag har exakt samma problem just nu. Syns i BIOS och enhetshanteraren men inte diskhantering. Samma felmeddelande. Provat samma saker med drivrutin och byta port.

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

@luin / @FIR : Samma problem här dock en SSD på 500gb. HDD syns i bios, enhetshanteraren men inte i diskhanteraren. Googlat som en idiot och finner inga svar. Alla inställningar är rätt i bios osv.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem

Ingen?

Felmeddelandet är: Device SCSI\Disk&Ven_ST6000VN&Prod_0033-2EE110\4&d0ae66c&0&010000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Skrivet av Luin:

Tjo
Har ett problem med min nya hårddiskköp...Seagate Ironwolf 6 tb (ST6000VN0033-2EE110)
Den syns i Enhetshanteraren och i BIOSen... men inte i diskhanteringen.
Går jag via Enhetshanteraren så i fliken Händelser hittar jag ett felmeddelande att den inte har Migrerats av nån anledning.
Jag har provat avinstallera enhet och uppdaterat drivrutin ( Återställa går ej den är gråad). Har provat annan port på moderkortet men samma där.

Hittar inga drivrutiner på denna hårddisk för windows..
Vad göra?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K, HyperX Fury 2133MHz 32GB, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Permalänk
Avstängd

Misstänker det är någon Windowsuppdatering som kommit den senaste tiden. Jag har fått samma problem med externa 2.5” USB diskar på min laptop som jag haft i 4 år. Funkat klockrent fram till dagen för några månader sedan när detta fenomen inträffade. Inget fel på datorn då hårddiskarna fungerar felfritt i linux på samma dator... hittar inte heller något fel :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luin:

Ingen?

Felmeddelandet är: Device SCSI\Disk&Ven_ST6000VN&Prod_0033-2EE110\4&d0ae66c&0&010000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Du kan testa om denna guide fungerar för dig https://www.enkelteknik.se/anvand-diskpart-aterstalla-formate...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Sorry , denna funkade inte .. finns ej listad där...

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K, HyperX Fury 2133MHz 32GB, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luin:

Tjo
Har ett problem med min nya hårddiskköp...Seagate Ironwolf 6 tb (ST6000VN0033-2EE110)
Den syns i Enhetshanteraren och i BIOSen... men inte i diskhanteringen.
Går jag via Enhetshanteraren så i fliken Händelser hittar jag ett felmeddelande att den inte har Migrerats av nån anledning.
Jag har provat avinstallera enhet och uppdaterat drivrutin ( Återställa går ej den är gråad). Har provat annan port på moderkortet men samma där.

Hittar inga drivrutiner på denna hårddisk för windows..
Vad göra?

Problemet löst...
Efter många tester med 2 datorer och 1 NAS så visar det sig att Hårddisken är trasig helt enkelt... ( Köpte en till för att ha i NASen och den funkar helt utmärkt)
Vad för fel vet jag när tekniker har kollat på den.

/Patrik

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K, HyperX Fury 2133MHz 32GB, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Permalänk

hej,

har 2st ssd diskar och båda är på 500.

Den jag har som är samsung evo 970, hittar jag i enhetshanteraren och i bios.
Men inte i disk hantering. Den har tidigare fungerat. Men inte efter en ominstallation utav windows 10. Vad ska jag göra?
När jag går in i cmd och söker list disk, hittar den bara en hdd.

Permalänk
Skrivet av Mullen878:

hej,

har 2st ssd diskar och båda är på 500.

Den jag har som är samsung evo 970, hittar jag i enhetshanteraren och i bios.
Men inte i disk hantering. Den har tidigare fungerat. Men inte efter en ominstallation utav windows 10. Vad ska jag göra?
När jag går in i cmd och söker list disk, hittar den bara en hdd.

Löse problemet via ett program som heter : AOMEI Partition Assistant Standard, för den som är intresseread och har samma problem

Permalänk
Medlem

Installerat en 2tb ssd, dyker upp underenheter men hittar inget sätt i lagringshanteringen att skapa en enhet. Vad är fel? hur fixar jag?
Bild:
https://1drv.ms/u/s!AkGo88vUlLlngrx6MxPHqND21ThXzw

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Installerat en 2tb ssd, dyker upp underenheter men hittar inget sätt i lagringshanteringen att skapa en enhet. Vad är fel? hur fixar jag?
Bild:
https://1drv.ms/u/s!AkGo88vUlLlngrx6MxPHqND21ThXzw

Får du inte alternativet att skapa en ny enkel volym om du högerklickar på det svarta fältet som är inte allokerat?
Se första inlägget i tråden för steg för steg instruktioner.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Tack

Detta var till hjälp. Tack så mycket 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mullen878: på vilket sätt hjälpte programmet dig? laddade ner det men den verkar ju bara skapa kopior?

Permalänk

@Cityfella:

Programmet hjälpte mig att hitta min hårddisk som jag inte kom åt innan för att formatera

Permalänk

hårddisk fungerar ej

Har ett annat problem. Har en hårdisk med 2 tb i för att hjälpa mig med lagringen eftersom jag inte har någon lagring kvar, Har suttit i timmar och försökt få få den och fungera men den vill inte. Har i den och man ser den men hjälper mig inte med lagringen. den tar inget som jag laddar ner in i den utan jag kan inte ladda ner något. upskattar hjälp!