Projektor skickad utan emballage (se bild)

Permalänk

Projektor skickad utan emballage (se bild)

Halloj Sweclockers.

Idag hämtade jag min projektor Optoma UHD51 som jag beställt från hembiobutiken.se från mitt postombud.
Till min förvåning så skickades projektorn utan någon som helst emballage utöver produktens egna kartong (se bild)!

Jag har handlat för flera hundratusen genom åren av onlinebutikerna Webhallen, Dustin och Reference Audio
och har faktiskt inte varit med om något liknande tidigare.

Jag har inte packat upp produkten ännu och den kommer förhoppningsvis att fungera men jag undrar lite hur ni andra ser på saken? Kanske Optomas produktförpackning ska tåla Postnords välrenommerade pakethantering? Enligt postnord själva ska originalförpackning endast användas som inre emballage och inget annat.

Rätta mig gärna om jag har fel, det skulle bara göra mig glad, för just nu är jag bara bekymrad.
Kände att jag behövde skriva av mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Har fått många saker skickade till mig i bara originalkartongen med påklistrad adresslapp från företag som komplett, inet, webhallen mm.

Är det ingen skada på kartongen så är det troligen 100% ok.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut gör mig. Har fått många saker levererade i enbart produktens låda. Beror lite på vilken typ av produkt det är. Lite som t.ex när man köper ett chassi så kommer den enbart i lådan som chassit själv levererades i.
och lådan i sig ser ju ut att vara i bra skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Dessutom har ju varorna levererats till återförsäljaren på något sätt och då knappast i återförsäljarens egna kartonger. T.ex. TV apparater kan jag aldrig påminna mig att dom levererats i något annat än tillvekarens kartonger.

Permalänk
Medlem

För att vara på den säkra sidan, filma när du öppnar så du har bevis ifall det skulle finnas några skador.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Dessutom har ju varorna levererats till återförsäljaren på något sätt och då knappast i återförsäljarens egna kartonger. T.ex. TV apparater kan jag aldrig påminna mig att dom levererats i något annat än tillvekarens kartonger.

Jo jag har själv fått TV-apparater på detta vis, dock har de skickats på pall med hemkörning, vilket är helt OK.
Däremot tror jag att återförsäljare får sina varor i bulk eller på pall, vilket minskar risken för eventuell transportskada avsevärt.

Känns bara som en otroligt billig försäkring av återförsäljaren att ha ett yttre emballage på komponenterna. Inte stött på något liknande förutom att NetonNet skickade ett MSI moderkort i sin produktförpackning utan något vaddering/bubbelplast, men då vart det iaf i en kartong som moderkortsförpackningen låg och skramlade i.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Hur kan du påstå att det är utan embalage? Eller måste allt som skickas packeteras som en matryoshka?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

@BengaBang: Missledande, men jag menar självfallet utan något som helst emballage utöver produktens egna originalförpackning.
Och ja, gärna matryoshka istället för inget

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Darkie:

Har fått många saker skickade till mig i bara originalkartongen med påklistrad adresslapp från företag som komplett, inet, webhallen mm.

Är det ingen skada på kartongen så är det troligen 100% ok.

Skrivet av Elghinnarisa:

Ser helt okej ut gör mig. Har fått många saker levererade i enbart produktens låda. Beror lite på vilken typ av produkt det är. Lite som t.ex när man köper ett chassi så kommer den enbart i lådan som chassit själv levererades i.
och lådan i sig ser ju ut att vara i bra skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Det tröstar mig litegrann att veta att andra vart med om liknande och inte hade en trasig produkt som resultat!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ibland står det antingen på förpackningen eller hos tillverkaren om deras produkt är avsedd för att kunna skickas utan extra emballage, detta är t.o.m. en konkurrensfördel mellan tillverkare då återförsäljaren inte behöver betala för extra emballage, tid för packning och högre fraktkostnad.

T.ex. kommer ju många bärbara datorer utan extra emballage när man beställer dem då de är designade just för att klara det. Hur det är med projektorer och just denna modell vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Jo jag har själv fått TV-apparater på detta vis, dock har de skickats på pall med hemkörning, vilket är helt OK.
Däremot tror jag att återförsäljare får sina varor i bulk eller på pall, vilket minskar risken för eventuell transportskada avsevärt.

Känns bara som en otroligt billig försäkring av återförsäljaren att ha ett yttre emballage på komponenterna. Inte stött på något liknande förutom att NetonNet skickade ett MSI moderkort i sin produktförpackning utan något vaddering/bubbelplast, men då vart det iaf i en kartong som moderkortsförpackningen låg och skramlade i.

Vad är det du hoppas att ett yttre emballage på typ 5 mm wellpapp ska tillföra?

Permalänk
Medlem

Man kan även se det som Hemmabio tänker på miljön och använder inte mer förpackning än vad som behövs?

Original förpackningen är gjord för att transportera produkten och fullt tillräcklig.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vad är det du hoppas att ett yttre emballage på typ 5 mm wellpapp ska tillföra?

De där fem millimetrarna ger mig emotionellt stöd och falsk säkerhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Har också som flera skriver i tråden fått otaliga produkter skickade i originalförpackning utan extra emballage. Skulle inte ens reagera om "min" projektor dök upp på det sättet. Har haft noll fraktskador, är rätt säker på att tillverkarna godkänner sina förpackningar från diverse fraktleverantörer så de ska klara transporten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Ibland står det antingen på förpackningen eller hos tillverkaren om deras produkt är avsedd för att kunna skickas utan extra emballage, detta är t.o.m. en konkurrensfördel mellan tillverkare då återförsäljaren inte behöver betala för extra emballage, tid för packning och högre fraktkostnad.

T.ex. kommer ju många bärbara datorer utan extra emballage när man beställer dem då de är designade just för att klara det. Hur det är med projektorer och just denna modell vet jag inte.

Skrivet av xfade:

Man kan även se det som Hemmabio tänker på miljön och använder inte mer förpackning än vad som behövs?

Original förpackningen är gjord för att transportera produkten och fullt tillräcklig.

Thx my dudes (or dudettes)!
Förhoppningsvis så är det precis som ni säger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut i mina ögon, det är ju precis detta produktens kartong är till för, att samla artiklarna i en förpackning och skydda innehållet vid transport.

Så länge du inte tänkte ha kartongen som en dekoration är det inga problem
Och samma garantier gäller ju såklart för produkten, oavsett vilken kartong de skickat den i.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kartongen ser ju ut att ha noll skador så vad är problemet? Jag menar, hade dom haft yttre emballage så utsätts ju projektorn för mer eller mindre lika mycket vibrationer och skakningar som utan..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har fått både chassi, tv och en skärm skickade på detta sätt genom åren. Om kartongen inte ser skadad ut är det nog inget problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Helionart: Förmodligen är det inga problem med den. Dock skulle jag aldrig få för mig att köpa en projektor eller TV över nätet just på grund av att de är känsliga vid transport. Jag har varit i hembiobutiken.se lager/affär i GBG. Kan säga att det är värt besöket innan man bestämmer sig. De har demo rum med både projektorer, tv ljud osv i proffskategorin som de gärna demar, visar osv mm. Inte som Elgiganten och Mediamarkt osv beträffande demorum. De har riktig minibio salong osv =). Får man problem så är det inte de själva som sköter garantiärendena utan de skickar precis allt vidare till en annan firma som sköter all service åt de. hembiobutiken gör inte något vid just garantiärenden. Just därför är det alltid bäst att besöka de.

Permalänk
Medlem

Oftast på varor av denna storlek så är själva lådan en "transportlåda", alltså den är gjord för att skickas som så är gjort i detta fall.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du handlat så mycket genom åren, men aldrig stött på en leverans utan yttre extra kartong. Det är faktiskt rätt så vanligt, och dom flesta varor tål faktiskt att skickas endast i sin originalkartong, tro det eller ej!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Har svårt att tro att du handlat så mycket genom åren, men aldrig stött på en leverans utan yttre extra kartong. Det är faktiskt rätt så vanligt, och dom flesta varor tål faktiskt att skickas endast i sin originalkartong, tro det eller ej!

Kan kanske ha att göra med att jag sällan beställer enstaka varor utan oftast flera i taget = behov av emballage, samt att jag oftast beställer saker hemkört.

Detta är ju bara Webhallen:

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Primärförpackningen dvs lådan är även sekundärfärpackningen dvs transportförpackningen.

Allt är helt i sin ordning Tycker det är underbart när företag har koll på det och inte tvingar ner allt i en låda till!!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det borde vara OK. Hembiobutiken är väl ganska kända just för såna där produkter, och jag har fått många större saker hemskickade i sin vanliga låda bara (datorskärmar, chassin, TV, datorstol osv.) så jag tror det är lugnt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Helionart:

De där fem millimetrarna ger mig emotionellt stöd och falsk säkerhet.

Hypokondri och placeboeffekten är svårbotade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Uppdatering: Projektorn är trasig. Jag är föga förvånad. Reference Audio var på plats idag och skulle installera projektorn från Hembiobutiken (tillsammans med massa annan utrustning jag köpt från Reference Audio) och där uppdagades problemet. De var även väldigt förvånade över varför man valt att frakta en projektor som innehåller en lampa på detta vis när man vet hur postnord hanterar paket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Helt enkelt för att förpackningen är gjord för ändamålet.

RA skulle garanterat ha skickat projektorn på exakt samma sätt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Helt enkelt för att förpackningen är gjord för ändamålet.

RA skulle garanterat ha skickat projektorn på exakt samma sätt

Med tanke på att RA var hemma hos mig så sent som idag och monterade hela anläggningen + projektorn och specifikt sa "vi skulle aldrig skicka den sådär" så tror jag inte på dig. Inte heller med tanke på att jag varit kund hos RA i ca 10 år och känner de i butiken rätt väl.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

De brukar göra så... Fick en laptop från Dustin med fraktsedeln direkt på den rätt så tunna lådan i kartonnage. Men laptops packas ju väldigt bra, men ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte tror på mig trots att jag har 4 projektorer i bagaget, alla beställda online och levererade på exakt samma sätt. Alla felfria. Samt att jag jobbar i förpackningsbranschen.

Men jag tror ändå aldrig att RA skulle packat ner i en ytterligare låda, skulle de gjort så med min senaste Sony-projektor hade den levererats på pall istället. Snacka om hur man ska skicka saker är ju lätt när ni pratar om en konkurrent, i ditt vardagsrum..

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz