Vad ska man hitta på med överbliven dator?

Permalänk
Medlem

Vad ska man hitta på med överbliven dator?

Har en dator som bara står, har för mig att det är en i5-4430, 24gb ram, 3+2TB 3.5" lagring 290X gpu.

Vad ska man hitta på för kul med den? Den är ju inte värd så mycket om man säljer den, och antagligen svårsåld.
Filserver har jag inget behov av och hade man haft behov av det hade ju en Readynas eller liknande varit betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Router (pfSense, OPNSense), HTPC eller en fläskig emulator box?

Permalänk
Lego Master

Min gamla speldator agerar just nu spelserver (ARK bland annat) och Plex-server. Har funderat på att använda den som någon molnbaserad lagringsyta, men eftersom den kör Windows känns det inte 100%.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad ska man hitta på för kul med den?

Du kan köra BOINC med något spännande projekt. Rymden, matematik, medicin.....
https://boinc.berkeley.edu/

Permalänk
Medlem

HTPC kör jag nVidia Shield och tankar inga filmer, så det räcker gott
Min stationära står redan så den är inkopplad till en tv, så behöver ingen emulator box heller.

För många andra "server"-funktioner som jag kan tänka mig så räcker det gott med raspberry pi (tex pi hole)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

HTPC kör jag nVidia Shield och tankar inga filmer, så det räcker gott
Min stationära står redan så den är inkopplad till en tv, så behöver ingen emulator box heller.

För många andra "server"-funktioner som jag kan tänka mig så räcker det gott med raspberry pi (tex pi hole)

Router (pfSense, OPNSense) kanske skulle passa fint då? alltid något att leka med!

Permalänk
Medlem

Labbdator ?

Testa olika operativ, program etc.

Drog själv igång en betydligt äldre maskin än det och provade FreeBSD och ZFS, blev såld på det direkt och hämtade ett par nya diskar igår som skall igång i den när de är redo

Jag har en labbdator med PATA kontakter för att kunna läsa ut gamla diskar, disketter, rippa CD-skivor etc, känner att ibland skulle man ha en maskin med SATA ståendes också..

Men det handlar ju om plats.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sätt upp någon form hypervisor. ESXI, eller Proxmox, eller för enkelhetens skull en Windows Server med HhperV. Sen kan du ju använda burken till lite vadsom helst.

Om du inte redan har det förstrås?

Permalänk
Medlem

Om jag haft datorn just nu så skulle jag slängt på linux o labbat med tensorflow på en dedikerad dator. Men ja opnsense låter vettigt om du har 2 nics av god kvalite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dhanjel: Ge bort/donera.
Det finns många familjer som faktiskt ännu inte har en dator.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har ett par laptops jag inte gör något med just nu heller. Skulle gärna börja något kul projekt...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kanske blir ESXI igen för att leka lite med docker och kubernetes samt flytta över lite som körs på rpi idag. Nackdelen är att jag behöver nytt NIC då, eftersom det inbyggda inte stöds och jag lyckades inte med allt pill för att få det att fungera sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har en dator som bara står, har för mig att det är en i5-4430, 24gb ram, 3+2TB 3.5" lagring 290X gpu.

Vad ska man hitta på för kul med den? Den är ju inte värd så mycket om man säljer den, och antagligen svårsåld.
Filserver har jag inget behov av och hade man haft behov av det hade ju en Readynas eller liknande varit betydligt billigare.

Börja med att installera VMWARE ESXI som bas, så kan du börja leka med flera saker samtidigt...
Skulle dock försöka få in en SSD som disk för alla OS, annars blir det lätt slött med flera OS igång samtidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har ett par laptops jag inte gör något med just nu heller. Skulle gärna börja något kul projekt...

Jag och frugan lyfte ut ett piano igår, för att få ner det för en höjdskillnad lite för hög att lyfta så staplade vi gamla böcker i högar, hasade ut pianot på böckerna, tog bort ett par böcker i taget i var ände tills pianot kommit ner.

Tänkte tanken att jag kunde tagit gamla datorer också, just laptopts hade varit perfekt tjocklek

Har ett gäng gamla Thinkpads liggandes men de hade nog inte räckt.

Risken är väl att pianot går sönder om man staplar det på IBM ThinkPads bara

Men det kanske inte var ett sånt användningsområde du tänkte ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårsåld? Varför det? Har sålt en betydligt sämre dator för inte allt för länge sedan.

Datorn klarar ändå av moderna spel rätt okej utifrån specarna (men kan få lite problem med de mest CPU-intensiva)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag har ett par laptops jag inte gör något med just nu heller. Skulle gärna börja något kul projekt...

https://www.instructables.com/id/How-to-Convert-a-Laptop-LCD-...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att hosta ett eget cloud som tex nextcloud så du har hand om din egna data istället för att låta google etc ha det. Perfekt med när man kan köra autoupload på mobilen när man tar biler så det blir som en backup direkt och man får full kvalitet på bilden istället för att ha autoupload hos google där dom drar ner kvaliteten om man inte betalar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W