Vanilla Wow igen till er som drömmer....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BlueFlux:

Svårt? Ingenting var "svårt" i vanilla. Det krävdes mycket tid och engagemang förvisso, men ingenting med raids/dungeons var svårt. Det du behövde var att tänka efter innan du pullade i en dungeon och såg till att du inte dpsade så mycket att tanken förlorade aggro.

Krävde djup förståelse i spelmekaniken? Jag var 12 år i vanilla och riktigt dålig på spelet, ändå lyckades jag sänka C'thun. Det räckte med att 15-20 personer visste vad de höll på med så kunde de andra 20 glida med. Det var inte svårt.

I förhållande till hur jag har uppfattat att det är nu, allt är relativt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I förhållande till hur jag har uppfattat att det är nu, allt är relativt.

Spelet är mycket svårare nu än vad det var i vanilla om man sätter end-gamet i proportion till varandra. Det krävs mycket mer av varje enskild spelare. Idag belönas man om man är bra, då belönades man om man kunde lägga ned mycket tid. Men då fick man inte lika mycket gratis som man får idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Spelet är mycket svårare nu än vad det var i vanilla om man sätter end-gamet i proportion till varandra. Det krävs mycket mer av varje enskild spelare. Idag belönas man om man är bra, då belönades man om man kunde lägga ned mycket tid. Men då fick man inte lika mycket gratis som man får idag.

Det krävs inte mycket tid i dag menar du? Tid har alltid varit den största faktorn för att cleara endgame snabbt, och detta gäller fortfarande. Bossmechanics är svårare idag ja, men overall var spelet på en helt annan nivå i början. Guilds i toppen på den tiden hade en del dåliga spelare i guilden, men det gäller idag med. Med 40 man hade man lite mer svängrum för att carrya folk dock. Hur skulle det sett ut om varje boss hade mechanics som Thaddius? Alla klasser hade inte massa escapes, heals osv på den tiden så det lär ha varit rätt svårt att införa boss-abilities som involverade alla utan att det blev för svårt.

Kan garantera att det var bra mycket svårare att cleara strat som nydingad 60 än vad det är att cleara en heroic dungeon som nydingad 100 idag. Sen att det finns 230 svårighetsgrader av allt idag gör inte saken bättre, snacka om att mjölka content. Då är det bättre att spelet tar mer tid och man håller sig till en svårighetsgrad ala Vanilla/TBC.

För att vara OnT: Givetvis har dom alla versioner av tidigare patcher. I ett så stort företag, helst när det handlar om spel så lär versionshanteringen vara rätt bra. Det hela handlar bara om pengar. Dom är nog mest rädd för att det blir en fluga och att folk lirar i början, sen slutar alla och servern är död. Detta tvivlar jag på dock, att köra på en server är nog ingen fara, lär vara fullt fart på den rätt länge, med tanke på hur poppis privata vanillaservrar är idag. Halvera månadskostnaden till 50 kr så är nog rätt många intresserad. Detta ger givetvis bara tillgång till vanilla.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit skeptisk till att gå tillbaka i ett försök att återuppleva gamla klassiker. Varesig det handlar om WoW, Super Mario Bros, Metroid, <valfri speltitel>, etc. Det är sällan så fantastiskt och underbart som man vill minnas. Det betyder ju naturligtvis inte att det aldrig var det, men man måste tänka på att det har hänt mycket på 10år. Inte bara i spelen, utan även hos oss själva.

Jag vet t.ex att jag idag aldrig skulle sitta och vänta i en kö i över en timma för att komma in i AV.

Jag vet också att jag troligtvis aldrig skulle sitta och nöta hundratals Arathi Basin för exalted shoulders.

Min bror spelade Mage, han och hans Mage-kamrater var tvungna att fara till raid en halvtimma för alla andra. Så dem hade nog med tid att trolla fram tillräckligt med mat/vatten åt alla inför ett 4tim raid. Det skulle nog varken han eller jag göra idag, ens om vi fick betalt.

Jag skulle nog aldrig sitta och nöta battlegrounds +5tim om dagen ihopp om att gå upp i rank.

Listan kan göras lång, vi glömmer lätt bort dom där sakerna som man störde sig på när man spelade. Andra saker som man kanske inte störde sig på under tiden, men som ser helt galet ut såhär efteråt.

---

Sen om man bortser ifrån det, vi får heller inte glömma bort att mycket utav anledningen till att vi lade ner så mycket tid på spelet var på grund utav communityn. Folket, spelarna, vänner, fiender - Inget utav detta kommer att vara kvar, det är borta sedan väldigt länge. Det som skulle finnas kommer att vara något helt annat. Ett gäng spelare som alla vill ha tillbaka något från forna dagar, något annat än vad dom får här och nu i spelet.

För mig själv så är jag tveksam, men jag är åandrasidan övertygad om att det faktiskt finns en marknad för officiella Vanilla/progression-servrar. Är den stor? Till en början; ja. Folk kommer naturligtvis flocka i massor; men få kommer att stanna under en längre period. Jag tror dock att den skaran med spelare som kommer att stanna är tillräckligt stor för att finansiellt motivera utvecklingskostnaden samt upkeep för Blizzard.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Kan garantera att det var bra mycket svårare att cleara strat som nydingad 60 än vad det är att cleara en heroic dungeon som nydingad 100 idag. Sen att det finns 230 svårighetsgrader av allt idag gör inte saken bättre, snacka om att mjölka content. Då är det bättre att spelet tar mer tid och man håller sig till en svårighetsgrad ala Vanilla/TBC.

Klart det var svårare än heroics idag, heroics idag är dagis.

Skrivet av MystiX:

Det krävs inte mycket tid i dag menar du? Tid har alltid varit den största faktorn för att cleara endgame snabbt, och detta gäller fortfarande.

Jag tycker inte det krävs i närheten så mycket tid idag som det gjorde på den tiden. Idag kan du lvla till 100 och börja raida på en vecka (vilket kanske är skönt om man rerollar), i vanilla så tog det mycket mer tid. Jag personligen gillar när det tar mer tid.

Skrivet av MystiX:

Bossmechanics är svårare idag ja, men overall var spelet på en helt annan nivå i början. Guilds i toppen på den tiden hade en del dåliga spelare i guilden, men det gäller idag med. Med 40 man hade man lite mer svängrum för att carrya folk dock. Hur skulle det sett ut om varje boss hade mechanics som Thaddius? Alla klasser hade inte massa escapes, heals osv på den tiden så det lär ha varit rätt svårt att införa boss-abilities som involverade alla utan att det blev för svårt.

Folk tänker tillbaka till de gamla raidsen i nostalgi och tänker att "då var spelet svårt, idag är end-game så enkelt". Ville bara flika in att så är inte fallet. Spelet som helhet är enklare om man ser till vad det krävs av någon tidsmässigt att ta sig till max-level och komma in i raiding, men end-game är mer utmanande än någonsin förr.

Nu drar jag mig ur diskussionen, vi kommer ingen vart i alla fall och det är onödigt att bli ovänner över personliga åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BusterM:

1) Wow förbättras för varje expansion, det har aldrig varit bättre.
Absolut ingen jag känner som spelat från 2007 eller tidigare håller med om detta. Några tycker att Burning Crusade var en bra expansion och personligen håller jag med. Men alla jag människor jag diskuterat wow med tycker att spelet blivit sämre för varje expansion som släppts.

De allra flesta som har liknande åsikter kollar på de förra expansionerna med tjocka nostalgi-brillor.

Det är även skillnad på att ha spelat ett spel i ett år och ha spelet spelet i 5 år, spelet tappar sin charm med tiden.
Även om de flesta säkerligen tyckte mer om spelet i tidigare expansioner behöver inte det betyda att spelet var bättre.

Edit:
Personligen hade jag mest roligt under wrath of the lich king tiden, det var då jag hade min bästa guild

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Entusiast

@guineapig
De tillåts inte, det finns många exempel på servrar som har blivit nedstängda, personerna bakom har blivit stämda, och så vidare. Blizzard har pengar att tjäna på det här, exempelvis plocka upp den spelarbasen som sitter och spelar på privata servrar, jag skulle personligen älska att slippa private servers för att få uppleva den äldre delen av spelet. Jag skulle inte heller ha något som helst problem att betala månadsavgift för att spela det och hålla det uppe.

Förövrigt så pratades det i en Bluepost från Blizzard nyligen om Vanilla / legacy servrar, bild:

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Runescape satte ju upp "07" eller "osrs" servrar, och dom är mycket mer populära än vad RS3s servrar är atm. Ville bara säga att andra har lyckats med typ samma sak

Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Jag har alltid varit skeptisk till att gå tillbaka i ett försök att återuppleva gamla klassiker. Varesig det handlar om WoW, Super Mario Bros, Metroid, <valfri speltitel>, etc. Det är sällan så fantastiskt och underbart som man vill minnas. Det betyder ju naturligtvis inte att det aldrig var det, men man måste tänka på att det har hänt mycket på 10år. Inte bara i spelen, utan även hos oss själva.

Jag vet t.ex att jag idag aldrig skulle sitta och vänta i en kö i över en timma för att komma in i AV.

Jag vet också att jag troligtvis aldrig skulle sitta och nöta hundratals Arathi Basin för exalted shoulders.

Min bror spelade Mage, han och hans Mage-kamrater var tvungna att fara till raid en halvtimma för alla andra. Så dem hade nog med tid att trolla fram tillräckligt med mat/vatten åt alla inför ett 4tim raid. Det skulle nog varken han eller jag göra idag, ens om vi fick betalt.

Jag skulle nog aldrig sitta och nöta battlegrounds +5tim om dagen ihopp om att gå upp i rank.

Listan kan göras lång, vi glömmer lätt bort dom där sakerna som man störde sig på när man spelade. Andra saker som man kanske inte störde sig på under tiden, men som ser helt galet ut såhär efteråt.

---

Sen om man bortser ifrån det, vi får heller inte glömma bort att mycket utav anledningen till att vi lade ner så mycket tid på spelet var på grund utav communityn. Folket, spelarna, vänner, fiender - Inget utav detta kommer att vara kvar, det är borta sedan väldigt länge. Det som skulle finnas kommer att vara något helt annat. Ett gäng spelare som alla vill ha tillbaka något från forna dagar, något annat än vad dom får här och nu i spelet.

För mig själv så är jag tveksam, men jag är åandrasidan övertygad om att det faktiskt finns en marknad för officiella Vanilla/progression-servrar. Är den stor? Till en början; ja. Folk kommer naturligtvis flocka i massor; men få kommer att stanna under en längre period. Jag tror dock att den skaran med spelare som kommer att stanna är tillräckligt stor för att finansiellt motivera utvecklingskostnaden samt upkeep för Blizzard.

Du har en poäng med att det är folk som vill ha tillbaka något som inte finns längre som kör vanilla. Kollar jag i guildet jag landade i tex så har minst hälften en aktiv WoD sub där de flesta raidar 1 eller fler dagar i veckan och majoriteten av de som inte har en aktiv sub har den på paus fram tills 6.2 kommer då de inte är med i raid guild och det därmed inte finns något alls för dom att göra i WoD mer än att kolla till sin garrison 5min på morgonen..

Skulle även gissa på att det är runt 3/4 som kört Vanilla tidigare så det vet vad de väntar sig och vad de vill ha ut av det hela. Resultatet av dessa faktorer är att det är riktigt trevligt att lira då folk för det mesta är seriösa, trevliga och hjälpsamma.

Jag säger självklart inte att det är något för alla, men tycker själv det är ett trevligt komplement till WoD i dagsläget

Permalänk

WoW kommer aldrig bli detsamma som det var en gång i tiden under Vanilla och tBC. Det beror på att jag inte är samma person och mitt liv ser helt annorlunda ut idag. Jag har inte tid att leta instance grupper i flera timmar för att sedan köra igenom instancen på 2 timmar om man har tur.

Då bodde jag hemma var 17-20 år mellan de åren. Jag hade en mor som gjorde det mesta hemma vilket betydde att jag kunde lägga massivt med tid i WoW om jag ville så länge jag skötte skolan. Det gjorde jag också, raidade i stort sett varje kväll flera timmar. Några av de roligaste och underbaraste minnena ifrån min ungdom har jag inifrån WoW.

Men något vanilla skulle jag aldrig spela igen. Jag är en annan person med ett annat liv idag och skulle aldrig kunna uppleva det på det sättet igen.

Jag önskar dock att dagens ungdom får en liknande upplevelse för de var så stört fruktansvärt roligt och det värmer riktigt gott i magen när man tänker tillbaka på den tiden

//Toastmastern

Permalänk
Testpilot

Vad som är "bäst" är otroligt subjektivt i detta fall..

WoW-veteran sedan 8 ½ år tillbaka här och kan säga att jag INTE saknar något expansion förutom WotLK.
Tror folk glömmer bort hur det faktiskt var att spela på "den gamla goa tiden", där man kunde få sitta i veckor utan att få loot från PvE-bossar, hur otroligt repetetiva och sega daily quests var, hur man endast kunde spela 1 spec per class för resten var i princip värdelösa just den patchen, osv.

Det är enkelt att försköna och bli nostalgisk, hade personlig mest kul under WotLK. Har dock testat att gå tillbaka, och bara något så simpelt som avsaknad av LFG för HC-dungeon farm var något som blev så pass jobbigt att jag genast gick tillbaka till 'äkta' WoW igen.

Sedan handlar spelet mest om att spela med människor man trivs men, du kan spela världens bästa spel, men med människor man inte trivs och det blir då en sketen spenderad tid.

---------

Sedan när vi ändå pratar nostalgi och försköning(och inte objektiva game mechanic changes), något som har reflekterats på MMO-Champion i många liknande trådar genom åren;

Man upplever alltid en ny sak - en gång!

-Kommer aldrig glömma när jag första gången fick min första Epic från Ragnaros.
-Kommer aldrig glömma första gången raiden totalt wipade på Kil'Jaeden och vi bara flabbade för att vi inte ens såg vad som dödade oss alla.
-Kommer aldrig glömma första LK killen, hur episk resan genom Northrend varit med alla karaktärs interaktioner och cutscenes som utvecklade lvling fasen till något helt nytt.

Man har idag blivit bortskämd med spel, man förväntar sig helt enkelt att få bli "woaaah" 'd bakom varje hörn. Men saken är den, ju mer du spelar (oavsett spel och genre), ju mindre spännande blir nästa. Detta är ingen garanti, men något som jag insett att många lider av, inkluderat mig själv.

Samma effekt kan man se på andra saker utöver spel. Ta som sport, spelade innebandy ett tag och varje mål kändes som en seger. Men efter ett tag så vart varje mål mindre tillfredsställande och helt plötsligt började glädjen dö ut sakta men säkert, vilket slutligen fick mig att sluta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toastmastern:

WoW kommer aldrig bli detsamma som det var en gång i tiden under Vanilla och tBC. Det beror på att jag inte är samma person och mitt liv ser helt annorlunda ut idag. Jag har inte tid att leta instance grupper i flera timmar för att sedan köra igenom instancen på 2 timmar om man har tur.

Då bodde jag hemma var 17-20 år mellan de åren. Jag hade en mor som gjorde det mesta hemma vilket betydde att jag kunde lägga massivt med tid i WoW om jag ville så länge jag skötte skolan. Det gjorde jag också, raidade i stort sett varje kväll flera timmar. Några av de roligaste och underbaraste minnena ifrån min ungdom har jag inifrån WoW.

Men något vanilla skulle jag aldrig spela igen. Jag är en annan person med ett annat liv idag och skulle aldrig kunna uppleva det på det sättet igen.

Jag önskar dock att dagens ungdom får en liknande upplevelse för de var så stört fruktansvärt roligt och det värmer riktigt gott i magen när man tänker tillbaka på den tiden

//Toastmastern

Precis! Ofta är det minnen som är bra, och förstås spelet som det var då. Idag skulle man säkert inte tycka det var lika rolig som då. Som du säger, man förändras och man är inte i samma sits som då. Ibland ska man låta minnen förbli minnen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

självklart var inte vanilla encounters i närheten av lika utmanande som dagens endgame är, folk var sjukt mycket sämre spelare i vanilla i allmänhet och upplevde då saker som svårare än de faktiskt var. Jag har raidat endgame i rätt så seriösa guilder sedan vanilla och på den tiden kunde 5-10 pers om inte mer stå afk och vänta på loot medan de övriga dödade bossen utan att man wipe:ade, idag fyller alla en roll på ett helt annat sätt, framförallt om man ligger i framkant tidigt i content innan folk är övergearade/encounters nerfas.

med det sagt saknar även jag till viss del svunna tider, men det beror snarare på att jag hade mycket roligare i wow då än nu, saknar gamla guildies som sedan länge slutat med allt vad både wow generellt och datorspel allmänt heter. folk man "växte upp med" och även om man aldrig setts IRL så pratade man om allt vitt och brett utanför spelet och hade förbannat kul i det, tillsammans. Det är det jag saknar, inte att grinda shadowresgear i timmar eller att lalla runt i en never ending AV.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat 1 st inlägg som bröt mot §7 samt två inlägg med svar. I detta fall handlade det om privata servrar för WoW.

Var god läs reglerna samt denna FAQ.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tror folk glömmer bort hur det faktiskt var att spela på "den gamla goa tiden", där man kunde få sitta i veckor utan att få loot från PvE-bossar,

Haha, veckor?! Vårat guild dödade Onyxia varje vecka i över två år. Jag hade 97% närvaro i våra raids 2005, min bror hade 100%. Jag hade lite sämre 2006, men fortfarande över 90%. Jag fick aldrig tag på 'Helm of Wrath' som på den tiden droppades utav Onyxia, jag tror vi såg den totalt 3 gånger under dom här två åren. Vi hade tre main-tanks, jag var förste off-tank. Warlock- och druid-hjälmar däremot hade vi så det sprutade, vi hade många många alts som blev fullt gearade före oss warriors. (Många i vårat guild som kan stärka detta uttalande, vi hade den s.k warrior- eller plate-cursen.)

Jag och min bror skrattar gott varje gång någon utav oss tar upp våran raid-närvaro, snacka om hängiven till ett spel. Jag tror att jag missade två raids under 2005, som tog mig ner till 97%. Min bror var en utav två i hela guildet som hade 100%, det är ju helt otroligt. De gamla goda dagarna som ung tonåring med inga bekymmer som helst i hela världen!

Om man visste hur bra man hade det..

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Jag fick rätt! 5,5 år tog det.
Hur många aktiva spelare då?
Största retrospelet nånsin garanterat.
Gissar högt på totalt kaos och ett par miljoner första och andra veckan. Mängden klagomålsmail kommer att slå alla rekord.
Kanske 400 000 aktiva 6 månader senare. Säg att 1/15 återvänder för att spela igen och kanske 50% nytillkomna.

Permalänk
Medlem

Har kört wow from slutet av -05 fram till nu. Sista 2 expansionerna har enbart bestått utav korta sejourer då jag inte gillar vad wow blivit.
Under pausen från retail så körde jag vanilla igen och jag upplevde mer eller mindre samma känsla som jag gjorde i retail vanilla. Samma grind men pga communityn så var det värt det en gång till. Kommer även göra samma sak när classic kommer. Samt att det känns mer värt att få gear/vapen kontra BfA där looten kastas på en.

Tills dess blir det nog att nöta TBC som släpps imorgon

Kan tillägga att jag jobbar heltid och har sambo + 3 kids så det är möjligt att lira vanilla även med förändrade familjesituationer

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk

I demon av vanilla fanns dungeon finder med, tycker ni den ska finnas med i releasen?

Permalänk
Skrivet av Dotsson:

Har kört wow from slutet av -05 fram till nu. Sista 2 expansionerna har enbart bestått utav korta sejourer då jag inte gillar vad wow blivit.
Under pausen från retail så körde jag vanilla igen och jag upplevde mer eller mindre samma känsla som jag gjorde i retail vanilla. Samma grind men pga communityn så var det värt det en gång till. Kommer även göra samma sak när classic kommer. Samt att det känns mer värt att få gear/vapen kontra BfA där looten kastas på en.

Tills dess blir det nog att nöta TBC som släpps imorgon

Kan tillägga att jag jobbar heltid och har sambo + 3 kids så det är möjligt att lira vanilla även med förändrade familjesituationer

Vilket projekt?

Skrivet av spelmusikern:

I demon av vanilla fanns dungeon finder med, tycker ni den ska finnas med i releasen?

I mina ögon skall nya vanilla vara så likt originalet som möjligt. Har inga problem med att man slänger in en ny motor och förbättrar grafik och liknande men Dungeon finder är något som inte passar in. Sättet man kör dungeons på i vanilla är en av de stora sakerna som gjort det så bra i mina ögon. Man får mycket bättre kontakt med folk och det blir lite mer av ett äventyr att hitta en grupp, ta sig till stället och sen köra. Man stöter på bra folk längs vägen som man senare känner igen eller spar namnet på om de var riktigt grymma och bygger upp ett nätverk med bra folk att köra med

Dungeon finder gör det så osocialt och tråkigt.

Permalänk
Medlem

Själv minns jag c'thun som var teoretiskt omöjlig. Och så pratar folk om att retail är svårare.. beror nog på ganska mycket. Som sagt, teoretiskt omöjlig är svårt... de som säger något annat vet inte vad de pratar om.

Generellt var vanilla mer tid och långsammare. Enklare på sätt och vis, visst... men inte alltid. Det fanns allt svåra saker också.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Krasharen:

Vilket projekt?

I mina ögon skall nya vanilla vara så likt originalet som möjligt. Har inga problem med att man slänger in en ny motor och förbättrar grafik och liknande men Dungeon finder är något som inte passar in. Sättet man kör dungeons på i vanilla är en av de stora sakerna som gjort det så bra i mina ögon. Man får mycket bättre kontakt med folk och det blir lite mer av ett äventyr att hitta en grupp, ta sig till stället och sen köra. Man stöter på bra folk längs vägen som man senare känner igen eller spar namnet på om de var riktigt grymma och bygger upp ett nätverk med bra folk att köra med

Dungeon finder gör det så osocialt och tråkigt.

Mycket kloka ord, själv hade jag nog föredragit dungeon finder. Resten skulle gärna vara så likt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelmusikern:

Mycket kloka ord, själv hade jag nog föredragit dungeon finder. Resten skulle gärna vara så likt som möjligt.

Vart såg du att dungeon Finder fanns med i demot? Den enskilda funktionen skulle förstöra i princip hela tanken med vanilla wow för övrigt. Tanken är att saker ska ta tid, det gör att content räcker längre, verkar vara många som inte kan förstå det. Är en omöjlighet att hinna utveckla nya saker så att folk inte känner sig ”klara” idag, just för att allt hår så sjukt snabbt. Köa i dungeon Finder, få gear, gör wq, få gear, gör pvp, få gear direkt, sök grupp till m+, få gear, raid Finder, få gear.

Folk klagar på spelet idag, men det finns en tydlig koppling till instant gratification, vilket vanilla wow var raka motsatsen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17720872" userid="37780" name="Krasharen"]
Vilket projekt?

Pga man inte får skriva om private servers som jag förstått så PM:ar jag dig

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dotsson:

[quote postid="17720872" userid="37780" name="Krasharen"]
Vilket projekt?

Pga man inte får skriva om private servers som jag förstått så PM:ar jag dig

Du får gärna skicka ett PM till mig också

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Du får gärna skicka ett PM till mig också

I fix

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att testa Vanilla. Jag testade WoW jättelite i TBC och började lite mer "vardagligt" i Cata.

Jag tror man måste vara beredd på att allting kommer vara väldigt manuellt och segt. Man har blivit så van med all bekvämlighet och "simplifying" av spelet i de senaste expansionerna att det mesta kommer nog förvåna en hur lång tid det tar eller hur opraktiskt det är.

Oavsett ska det bli jättekul att få testa vanilla när det väl kommer ut! Hoppas jag orkar köra hela vägen till 60!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Själv minns jag c'thun som var teoretiskt omöjlig. Och så pratar folk om att retail är svårare.. beror nog på ganska mycket. Som sagt, teoretiskt omöjlig är svårt... de som säger något annat vet inte vad de pratar om.

Generellt var vanilla mer tid och långsammare. Enklare på sätt och vis, visst... men inte alltid. Det fanns allt svåra saker också.

Anledningen till att c'htun var teoretiskt omöjlig var inte att det var svåra mechanics eller något annat som egentligen var svårt. Det var att inga klasser kunde göra tillräcklig dps för att döda tentaklerna i magen i tid så att man kunde skada bossen också i någon vettig utsträckning. Det gick helt enkelt inte att prestera de nummer som krävdes, oavsett hur duktig du var. Mekaniskt så är bossarna i dagsläget offantligt mycket svårare än något som var i spelet i Vanilla, däremot var verktygen man hade att jobba med mycket sämre i Vanilla.

Vanilla var jävligt kul, antagligen det näst mest roliga jag haft i WoW efter TBC, men det var för att det var en gigantisk ny värld att utforska med massa nya underbara människor.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Vart såg du att dungeon Finder fanns med i demot? Den enskilda funktionen skulle förstöra i princip hela tanken med vanilla wow för övrigt. Tanken är att saker ska ta tid, det gör att content räcker längre, verkar vara många som inte kan förstå det. Är en omöjlighet att hinna utveckla nya saker så att folk inte känner sig ”klara” idag, just för att allt hår så sjukt snabbt. Köa i dungeon Finder, få gear, gör wq, få gear, gör pvp, få gear direkt, sök grupp till m+, få gear, raid Finder, få gear.

Folk klagar på spelet idag, men det finns en tydlig koppling till instant gratification, vilket vanilla wow var raka motsatsen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kunde få upp dungeon finder och raid finder genom /lfd eller /lfr i demot, Saker som ligger kvar från Legion klienten bara, Inget som Blizzard öht skulle överväga att implementera i Classic wow.

Precis som du säger så måste saker ta tid, Det gör att belöningar och mål känns betydligt mer meningsfulla utöver det du nämnde om att content räcker längre.

Skulle man gå in och ändra och tweaka saker för att göra Classic wow "snabbare" eller mer casual via dungeon finder osv så är det ju inte längre "Classic" wow.

Argumentet folk använder är att man idag inte har den tiden som Classic wow kräver. Okej visst, Men då finns ju fortfarande BFA för casual spelarna.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte började spela fören WoTLK ska det bli intressant att testa utan nostalgi faktorn. För att se om det faktiskt var så bra som folk har sagt under alla dessa år

Misstänker dock att det blir lite som Oldschool Runescape. Inget som alla kommer fastna för om man inte har spelat det tidigare.