Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna, men är inte iOS ett bra mycket säkrare operativsystem än Android? Man har ju hört att Android är det OS:et med flest virus av alla. Eller har detta bara med antalet användare att göra, som ju väl är mycket större i antalet än iOS?

Sen har man hört att iOS skulle vara klart enklare att använda, känner flera som säger att Android känns mer krångligt.

Men sen försvarar jag absolut inte priserna, 18K för en mobil är sjukt mycket pengar. Får lov att nöja mig med min Iphone 8.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Vi kan ha en saklig diskussion utan den typen av nedsättande kommentarer som du kör med.

Det var att skrev: "Men jag håller däremot med dig om att Android är mindre vanligt bland chefer och olika högt uppsatta experter.".
Där jag reagerade på expert. Expert är dock ett blandad term, ofta tänker jag på folk som bedriver forskning och är Docent inom detta, men Google, Apple, Microsoft och allt vad företagen heter har säkert mer framstående personer än de som jobbar på universitet inom olika områden.

Så vi sluter fred.

Men det är intressant att beroende på var man jobbar så är det ofta olika mobiler som gäller och det är otroligt svårt för någon att veta hur det är generellt, då det krävs att man byter jobb ofta mellan olika områden. Det skulle behöva någon undersökning, men värdet på denna är typ inte värt något.

Permalänk
Medlem

Inte bara sinnessjuka priser. Skärmens kanter är tjocka och fula, vem vill ha det?
Nästan så att jag tror att de gjorde det med flit så att de året efter kan komma med aningen smalare kanter som nyhet. Apple har nog fått tänka om och hoppas själv på en riktigt fin iPhone i år.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waverider:

Rätta mig gärna, men är inte iOS ett bra mycket säkrare operativsystem än Android? Man har ju hört att Android är det OS:et med flest virus av alla. Eller har detta bara med antalet användare att göra, som ju väl är mycket större i antalet än iOS?

Sen har man hört att iOS skulle vara klart enklare att använda, känner flera som säger att Android känns mer krångligt.

Men sen försvarar jag absolut inte priserna, 18K för en mobil är sjukt mycket pengar. Får lov att nöja mig med min Iphone 8.

Blackberry är väl det man ska köra om man ska bry sig om säkerhet.
Bortsett från detta så är Android för personer utan säkerhetsförståelse farligt. Den största risken för denna grupp är nog traditionellt bluffmail som de skriver på Aftonbladet med jämna mellanrum.

Någon blir kontaktad av en person på engelska/dålig svenskar för att den behöver ha hjälp att frakta några ton guld ut från Norge eller liknande land. Personen behöver dock ha med med fraktkostnaden och vill ha ett par hundra tusen kronor insatt på bitcoin. För att man gör detta så får den som hjälper några miljarder kronor för besväret. Det visar sig föga förvånade vara bluff.
Jag vet inte riktigt vad för mobil personen skulle behöva för att skydda sig emot dessa listiga bedragare, kanske en leksakstelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var att skrev: "Men jag håller däremot med dig om att Android är mindre vanligt bland chefer och olika högt uppsatta experter.".
Där jag reagerade på expert. Expert är dock ett blandad term, ofta tänker jag på folk som bedriver forskning och är Docent inom detta, men Google, Apple, Microsoft och allt vad företagen heter har säkert mer framstående personer än de som jobbar på universitet inom olika områden.

Så vi sluter fred.

Men det är intressant att beroende på var man jobbar så är det ofta olika mobiler som gäller och det är otroligt svårt för någon att veta hur det är generellt, då det krävs att man byter jobb ofta mellan olika områden. Det skulle behöva någon undersökning, men värdet på denna är typ inte värt något.

Även om du inte håller med så kan man uttrycka sig på ett civiliserat sätt.

Jag kräver inte att alla skall vara överens och ha samma erfarenheter. Det vore tvärt om rätt trist, och inte heller leda till några intressanta diskussioner.

Vad jag menar är att man får ta både dina och mina erfarenheter för just vad de är; personliga observationer som man själv gjort. Inget annat; varken mer eller mindre.

Jag har inget krav på att du enbart skall producera statistiskt säkrade analyser som håller en vetenskaplig nivå och är validerade av tredje part.

Min kommentar var att du därmed inte heller borde ställa sådana krav på mig eller andra som du diskuterar med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

Skön tråd och mycket gråt från alla Android-töntar!

Finns det något osexigare än få ett "grönt" SMS? Nej!
Hela Googles ekosystem och tillverkarnas egna versioner av Android är helt efterblivet samt att Google / tredjepartstillverkarna själva garanterar uppdateringar i cirka 2 timmar efter telefonerna släppts...

Android suger stenhård på hur många sätt som helst. Jag undrar om det finns någon här som kan säga att den älskar android? Orsak till varför många använder den ändå är brist på konkurrens som uppfyller deras krav. Om Windows Phone hade lyckas så skulle de nog blivit en ny Apple telefon

Men på det långa loppet löser det sig nog. Androids problem är att utvecklingen har gått fort, detta med många tillverkare blir spretigt. Snart börjar väl utvecklingen stanna upp och då blir det enklare att ha dem uppdaterade.
Undra hur många olika mobiler enbart Samsung har släppt sedan den första Androiden? Det är väldigt logisk att de då med denna takt tvingas offra att de får uppdateringar. Sedan mindre bloat i den gör det enklare att uppgradera, detta har Oneplus tagit till vara på.
Nu har senare Android versioner blivit bättre så mindre bloatware behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ja det känns väl lite bra i alla fall att det går ner, men man tycker ju att dom borde ha försvunnit helt för länge sen med tanke på vad dom gör och vilka produkter dom kommer med.

Hur skulle det bli bättre, menar du, annat än att du får lite utlopp för ditt hat? Går Apple dåligt riskerar det att dra ner hela IT-sektorn och vi får lågkonjunktur som följd. När sen alla varor blir dyrare och folk går utan jobb kan man ju trösta sig med att de där jäklarna hos Apple minsann fick sig en läxa. Jojomensan.

Citat:

Det här med Apple är en stor gåta för mig. Hur det kunde växa och bli så populärt under Steve Jobs vilken jag inte hittat ett gott ord om av folk som haft med han att göra. Snor alla idéer dom kan och lyckas sedan sälja det även hur dåliga dom idéerna än må vara.
Så bra säljare är dom i alla fall.

Ed Catmull? Bill Gates? Larry Page och Sergey Brin? Mark Zuckerberg? Michael Dell? För att nämna några...
Det där med att sno idéer är så jäkl gammalt och trött. Ta bara Xerox PARC som var fullt av halvt realiserade idéer och smarta människor, men en företagsledning som inte förstod annat än kopieringsmaskiner. Det krävdes en Steve Jobs (och Bill Gates) för att över huvud taget göra något av det

Citat:

Man läser om folk som prisar Apples kvalité på både mjukvara och hårdvara men som på något sätt har blivit smått hjärntvättad av Apple då dom i verkligheten är riktigt undermåliga på i princip alla sätt. Som finns i både tester och statistik att utläsa.

Apples SoC;s är marknadledande, deras skärmar är bland de bästa du kan hitta i konsumentprodukter, kamerorna är grymt bra (för den som faktiskt fotar), App Store har en del riktigt tunga appar som integrerar väl med enheterna (Android-appar är i sin tur sällan anpassade för tablets) osv. osv.

Citat:

Byggkvalité och design på mycket av deras nya grejer är ett skämt, som aluminiumpåsen iPad Pro.

Designen som alla andra tycker om att apa efter... Ja, iPad Pro har haft en del problem med enheter som kommit böjda från fabrik, och försöker du böja dem så kommer de böjas. De kunde gjort det bättre. Å andra sidan har du en extremt tunn och kompakt enhet med grymt bra prestanda.

Citat:

Deras inskränkta mjukvara och absurda proprietära lösningar borde göra att ingen person med vett vill använda märket

Oh noes, proprietära lösningar! Typ, Cocoa Touch, Metal, Swift...?

Citat:

Deras tekniska support, service och underhåll, speciellt när det kommer till deras datorer, är ett skämt. Okunnigt och med en enorm ovilja att hjälpa sina kunder, till enormt oskäliga priser.

När var du i kontakt med deras support senast?

Citat:

Listan kan göras lång då Apple inte gjort många rätt.

Måste vara därför så många köper deras produkter.

Citat:

Dom har aldrig varit innovativa utan allt bra är snott och det dåliga har dom ändå lyckats sälja med en sån pondus på teknikmarknaden att dom har styrt den i helt fel riktning och satt enorma käppar i hjulet för den tekniska utvecklingen.

Ren tjurskit.

Citat:

Dom har gjort lite saker rätt på slutet. USB-C (omg!) och helt vanliga socklar och platser i en dator är några. Antar att en orsak är Steve Jobs som nu inte finns i företaget.

USB-C är ett riktigt clusterfuck och Apple hade förmodligen haft den goda smaken att utveckla något eget om det inte vore för sinnessjuka stämningar om konkurrensbrott.

Citat:

Men dyrare surfplatta idag med iOS eller Android känns ändå hjärndött och förstår inte vem som skulle slänga pengar på något dylikt då det finns bra mycket mer användbara grejer.

Eftersom du inte förstår det måste det vara hjärndött. Låter... "rimligt".

Det jag gör med min iPad Pro finns det ingen annan enhet som kan göra lika bra

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Intressanta argument, vad i Android suger jämfört med Ios?

Jag förstår att det här är subjektivt och väldigt personligt, men att säga att Android suger stenhårt har jag svårt att tänka mig. Däremot så kan man föredra det ena eller det andra. I min värld är båda operativsystemen kompetenta men den ena är begränsad och den andra inte, med allt vad det innebär.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur skulle det bli bättre, menar du, annat än att du får lite utlopp för ditt hat? Går Apple dåligt riskerar det att dra ner hela IT-sektorn och vi får lågkonjunktur som följd. När sen alla varor blir dyrare och folk går utan jobb kan man ju trösta sig med att de där jäklarna hos Apple minsann fick sig en läxa. Jojomensan.

Riskerar att dra ner hela IT-sektorn? lugn nu, Apple är stora, men inte så stora :).

Skrivet av DasIch:

Apples SoC;s är marknadledande, deras skärmar är bland de bästa du kan hitta i konsumentprodukter, kamerorna är grymt bra (för den som faktiskt fotar), App Store har en del riktigt tunga appar som integrerar väl med enheterna (Android-appar är i sin tur sällan anpassade för tablets) osv. osv.

Du menar att Samsungs skärmar är världsledande? Deras processor är i framkant, absolut. LG verkar bli nästa leverantör av skärm?

Skrivet av DasIch:

Designen som alla andra tycker om att apa efter... Ja, iPad Pro har haft en del problem med enheter som kommit böjda från fabrik, och försöker du böja dem så kommer de böjas. De kunde gjort det bättre. Å andra sidan har du en extremt tunn och kompakt enhet med grymt bra prestanda.

Kan inte argumentera emot det, helt klart att andra sidan kopierar Apple. Design kan dom.

Skrivet av DasIch:

USB-C är ett riktigt clusterfuck och Apple hade förmodligen haft den goda smaken att utveckla något eget om det inte vore för sinnessjuka stämningar om konkurrensbrott.

Hur man kan föredra en unik kontaktlösning före en hyfsat utbredd standard, förstår jag dock inte.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När var du i kontakt med deras support senast?

Kolla på i princip valfri video från Luis Rossman, eller Linus video-serie kring deras nya iMac pro

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sweisdapro:

Kolla på i princip valfri video från Luis Rossman, eller Linus video-serie kring deras nya iMac pro

Det är inte Apple i många fall, ibland är det 3e part som är totalt sämst jag råkat ut för samma sak med tex Mac forum men Apple BUTIK har löst allt UTAN fråga what so ever.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är rätt ironiskt Apple-användare tycks helt likgiltiga inför Android medan Android-användare tycks ha ett enormt fokus på Apple och deras produkter. Kan inte låta bli att undra varför det är så. Klart att Apples produkter kostar som dom gör för att Apple vet, eller iaf visste, att folk var beredda att betala de priserna. Tror de flesta är rätt kapabla att själv avgöra vad som är bäst för dom och vad dom är villiga att betala.

(Själv kör jag både och men primärt Android senaste året)

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Rätta mig gärna, men är inte iOS ett bra mycket säkrare operativsystem än Android? Man har ju hört att Android är det OS:et med flest virus av alla. Eller har detta bara med antalet användare att göra, som ju väl är mycket större i antalet än iOS?

Sen har man hört att iOS skulle vara klart enklare att använda, känner flera som säger att Android känns mer krångligt.

Men sen försvarar jag absolut inte priserna, 18K för en mobil är sjukt mycket pengar. Får lov att nöja mig med min Iphone 8.

Tror det har med App Store kontra Play Store att göra där Apple är mycket mer strikta med säkerheten vad jag hört från dom som skall publicera appar på App Store medan det är mycket enklare på Play Store och därmed enklare för folk att sprida skadlig mjukvara den vägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@Johan86c:
Intressanta argument, vad i Android suger jämfört med Ios?

Jag förstår att det här är subjektivt och väldigt personligt, men att säga att Android suger stenhårt har jag svårt att tänka mig. Däremot så kan man föredra det ena eller det andra. I min värld är båda operativsystemen kompetenta men den ena är begränsad och den andra inte, med allt vad det innebär.

Det finns hur mycket som helst som är bättre i de olika plattformarna. De har rejäla brister de båda två och man får välja det minst dåliga. I mitt fall väljer jag Android över ios.
Men ta några saker som suger på Android.
1: Mobiler slutas uppdateras, det tar lång tid.
2: Vansinnes säkerhetsinställningar i applikationer. Typ varenda app man installerar får man upp en fråga, vill du att denna app ska få tillgång till dina personliga bilder? Såvida det inte är en app för fotoredigering eller liknande så skulle Google inte tillåta appen att ens ställa denna fråga.
Andra saker är att helt vanliga appar vill ha tillgång till ens kontakter.
Om vi webbläsaren chrome, dessa notifikationer borde vara avstängd som default. På hur många sidor som helst som man besöker får man upp en fråga om man vill ha en notifikation varje gång de gör något. Det är otroligt sällan en användare är så otroligt besatt av en sida så den vill ha detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waverider:

Rätta mig gärna, men är inte iOS ett bra mycket säkrare operativsystem än Android? Man har ju hört att Android är det OS:et med flest virus av alla. Eller har detta bara med antalet användare att göra, som ju väl är mycket större i antalet än iOS?

Njaa. Ja och nej.
Den stora riskfaktorn på android utgörs av att man kan stänga av ett skydd som gör att man kan installera appar som kommer från annat ställe än play store. Främst för att köra piratmjukvara men det finns även en hel del virus i dedär piratade versionerna också. Låter man bara bli att hämta fulappar och inte stänger av installationsspärren så vill jag påstå att android inte är mindre säkert som OS än apples dito. Risken är här orsakad av användarnas brist på försiktighet att ladda ner program - ungefär som för datorer ;).
Men visst leder det till mängder av infekterade mobiler så problemet är ju rellt helt klart.

Skrivet av waverider:

Sen har man hört att iOS skulle vara klart enklare att använda, känner flera som säger att Android känns mer krångligt.

Det som är svårare är väl att inställningsmenyerna inte är identiska mellan olika tillverkare av androidlurar. Så vänjer man sig vid exempelvis samsungs inställningar-meny så är den väl inte helt likadan som motorolas.
Liknande dilemman kan man ställas inför när man får in nyare version av android eller ios.
Men annars ser jag faktiskt inte att det skulle vara så mycket lättare/svårare att använda den ena eller andra mobilplattformen. De är trots allt ganska lika varandra. Båda systemen har en hemknapp, en rullgardin, en app med inställningar och en butik att hämta appar från. Man startar applikationer genom att klicka en gång på ikonen. Typ så

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Ja och nej.
Den stora riskfaktorn på android utgörs av att man kan stänga av ett skydd som gör att man kan installera appar som kommer från annat ställe än play store. Främst för att köra piratmjukvara men det finns även en hel del virus i dedär piratade versionerna också. Låter man bara bli att hämta fulappar och inte stänger av installationsspärren så vill jag påstå att android inte är mindre säkert som OS än apples dito. Risken är här orsakad av användarnas brist på försiktighet att ladda ner program - ungefär som för datorer ;).
Men visst leder det till mängder av infekterade mobiler så problemet är ju rellt helt klart.

Det kan man på iOS också dock, vet inte när dom började med det iofs för jag vet att dom inte hade det förr. Som jag skrev tidigare så tror jag det har med säkerheten på App Store kontra Play Store och inte operativsystemen i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Ja och nej.
Den stora riskfaktorn på android utgörs av att man kan stänga av ett skydd som gör att man kan installera appar som kommer från annat ställe än play store. Främst för att köra piratmjukvara men det finns även en hel del virus i dedär piratade versionerna också. Låter man bara bli att hämta fulappar och inte stänger av installationsspärren så vill jag påstå att android inte är mindre säkert som OS än apples dito. Risken är här orsakad av användarnas brist på försiktighet att ladda ner program - ungefär som för datorer ;).
Men visst leder det till mängder av infekterade mobiler så problemet är ju rellt helt klart.

Håller ej med, Apple har mycket hårdare koll på Apple storeän google har vad för appar som lägger upp på deras.
Att installera program från annat ställe så är det väl en liten risk att göra det av misstag. Jag ser denna borttagning skulle vara lite som att ej tillåta appar överhuvudet taget, visst säkert, men man blir så begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Riskerar att dra ner hela IT-sektorn? lugn nu, Apple är stora, men inte så stora :).

Jo, det är precis vad som håller på att hända. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. Apple omsätter enormt mycket pengar och går det dåligt för Apple är det väldigt många andra som påverkas.

Citat:

Du menar att Samsungs skärmar är världsledande? Deras processor är i framkant, absolut. LG verkar bli nästa leverantör av skärm?

Samsung och LG är för skärmarna vad TSMC är för deras chip. De har paneltekniken och fabrikerna men det är Apples design och implementering av panelerna. Apple har exempelvis en tätare subpixel-layout i deras OLED-skärmar.

Citat:

Hur man kan föredra en unik kontaktlösning före en hyfsat utbredd standard, förstår jag dock inte.

Väldigt enkelt. Kontakten i sig är jäkligt bra, bättre än USB-C, och finns ingen som helst förvirring med olika protokoll och kablar och vad de klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, det är de med flest aktier som det är synd om just nu. Hur ska de finansiera sina nya öar nu?

Du framstår som okunnig när det kommer till handel med värdepapper. Många småsparare äger aktier i Apple, både direkt eller genom fonder. Förutom att Apple finns med i många, möjligtvis en övervägande majoritet, av global- och USA-fonder så har statliga pensionsfonden AP7 bolaget i sitt innehav. Att Apples kurs går ner slår mot svenska sparare och pensionssparare. Ditt prat om "köpa nya öar" framstår mest som avundsjuka från din sida. Om du själv inte har gjort något aktivt val i PPM så är du ägare av andelar i AP7, dvs du påverkas negativt om Apples kurs går ner.

Här kan du läsa mer: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/05/11/appe-n...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Ja och nej.
Den stora riskfaktorn på android utgörs av att man kan stänga av ett skydd som gör att man kan installera appar som kommer från annat ställe än play store. Främst för att köra piratmjukvara men det finns även en hel del virus i dedär piratade versionerna också. Låter man bara bli att hämta fulappar och inte stänger av installationsspärren så vill jag påstå att android inte är mindre säkert som OS än apples dito. Risken är här orsakad av användarnas brist på försiktighet att ladda ner program - ungefär som för datorer ;).
Men visst leder det till mängder av infekterade mobiler så problemet är ju rellt helt klart.

Nej, det är snarare så att Apple har striktare koll på App Store och är snabba med säkerhetsuppdateringar, även till äldre modeller, samt det där som alla Androider klagar på - iOS är en mer skyddad sanbox.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jo, det är precis vad som håller på att hända. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. Apple omsätter enormt mycket pengar och går det dåligt för Apple är det väldigt många andra som påverkas.

Och dessa kan då gå bättre när deras försäljning ökar. Problemet är att en vikande Appleförsäljning kan vara indikation på lågkonjunkturen alla ständigt pratar om. Så när Apple rasar så kommer nog ekonomin göra det samma, orsak sambandet är dock inte att det endast berodde på apple.

Skrivet av DasIch:

Väldigt enkelt. Kontakten i sig är jäkligt bra, bättre än USB-C, och finns ingen som helst förvirring med olika protokoll och kablar och vad de klarar.

Ganska få mobiltelefonanvändare som programmerar några protokoll som går går genom usb c. För oss användare till laddning så fungerar nästan vilken kabel som helst från en seriös butik. Och nu pratar jag om kabel som tål riktig snabbladdning och även klarar av thunderboolt 3 protokollet. Det var dock ett problem i början med dåliga kablar.
Angående laddare så har datorer hur länge som helst haft kommunikation emot laddaren, så om man tar en Lenovodator och sätter den i en för liten laddare, så talar den om detta. (iaf de gångerna jag har testat)
Det enda är väl att kablarna är dumma, men det kommer nog snart bli ändrat: https://techworld.idg.se/2.2524/1.712716/usb-c-med-inbyggd-au...

Apple kommer nog garanterat byta ut deras kabel snart, det är inte hållbart med hur många olika kablar som helst för samma sak. https://wccftech.com/apple-usb-if-security-iphones-ipads-macs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Neeeeeeeeeeej! Stackars Apple, hur ska aktieägarna nu ha råd med sina öar? T_T

Skulle gissa att majoriteten i detta forum är aktieägare i Apple. De ingår i 7e ap-fonden och de flesta global- och teknik-fonder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det är precis vad som håller på att hända. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. Apple omsätter enormt mycket pengar och går det dåligt för Apple är det väldigt många andra som påverkas.
de klarar.

Samma gäller google, eller vad som helst, din kommentar var att Apple var på något sätt unikt som stort bolag, men så är inte fallet.

Skrivet av DasIch:

Samsung och LG är för skärmarna vad TSMC är för deras chip. De har paneltekniken och fabrikerna men det är Apples design och implementering av panelerna. Apple har exempelvis en tätare subpixel-layout i deras OLED-skärmar.

Så kan det vara men deras pixel-densitet är inte i närheten av andra. Vet inte vad subpxiel-layout är bra till om pixeldensiteten är sämre.

Sen är det inte en korrekt jämnförelse, Samsung och LG konkurrera med Apple, det gör inte TSMC som är en ren tillverkare åt andra.

Skrivet av DasIch:

Väldigt enkelt. Kontakten i sig är jäkligt bra, bättre än USB-C, och finns ingen som helst förvirring med olika protokoll och kablar och vad de klarar.

Förutom att den bara fungerar på en tillverkare, och vet inte vad som gör den bättre än USB-C?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Håller ej med, Apple har mycket hårdare koll på Apple storeän google har vad för appar som lägger upp på deras.
Att installera program från annat ställe så är det väl en liten risk att göra det av misstag. Jag ser denna borttagning skulle vara lite som att ej tillåta appar överhuvudet taget, visst säkert, men man blir så begränsad.

Skrivet av DasIch:

Nej, det är snarare så att Apple har striktare koll på App Store och är snabba med säkerhetsuppdateringar, även till äldre modeller, samt det där som alla Androider klagar på - iOS är en mer skyddad sanbox.

Ja det har dom också. Men det är ändå inte från appmarknaden androidlurarna blir smittade generellt vad jag förstått det som utan det är just piratnedladdningar som är det som ger så många infekterade androidlurar.
Sedan glider det igenom en del appar på båda plattformarna med skadlig kod i och de är säkert även fler på android, men det verkar inte vara där problemet ligger ändå.

Aja. Kan hålla med om att det generellt är ett problem på android att enheter inte underhålls med uppdateringar tillräckligt länge och hos sämre tillverkare är det rent bedrövligt. Köpte mig själv en LG G4 som var deras flaggskepp och den mobilen ströps på OSuppdateringar efter ett år och 3 månader senare var det även slut på säkerhetsuppdateringar. De lovade mer men de höll inte löftena så LG är helt uteslutet i min värld. Och de är ändå inte värst. Så ja här är det en jädra skillnad mellan apple och en del androids!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inte Apple i många fall, ibland är det 3e part som är totalt sämst jag råkat ut för samma sak med tex Mac forum men Apple BUTIK har löst allt UTAN fråga what so ever.

Fast i många fall är det att Apple har vägrat att reparera eller begärt hutlöst betalt. Han har en video som görs tillsammans med New York Times (tror jag det var) där de tar en macbook till "the Genious bar" som tar in den för diagnostik och sedan begär 3000$ (iirc) för att reparera/byta ut delar, när de tar den till Luis visar det sig att det är en pin som är böjd på kabeln till skärmen (som han fixar för under 100$)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Det kan man på iOS också dock, vet inte när dom började med det iofs för jag vet att dom inte hade det förr. Som jag skrev tidigare så tror jag det har med säkerheten på App Store kontra Play Store och inte operativsystemen i sig.

Fast njaa. Nog för att det går att slänga in egna appar på iphones också, men det är en jädra jobbig process som även inkluderar en appledator och att man måste packa om paketen via datorn med utvecklarverktyg.
På android är det bara att gå in i settings och kryssa ur rutan och sedan hämta önskad app direkt i mobilen.
Så det finns både en omständighetströskel och en kunskapströskel för att göra det där på äppeltelefonerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast njaa. Nog för att det går att slänga in egna appar på iphones också, men det är en jädra jobbig process som även inkluderar en appledator och att man måste packa om paketen via datorn med utvecklarverktyg.
På android är det bara att gå in i settings och kryssa ur rutan och sedan hämta önskad app direkt i mobilen.
Så det finns både en omständighetströskel och en kunskapströskel för att göra det där på äppeltelefonerna.

Känner jag inte igen, vet att jag kunde gå in på en hemsida och ladda ned på min iPad för nåt år sedan när jag skulle pröva en grej. Var inget mer med det, hade inte ens en Mac när jag gjorde det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Känner jag inte igen, vet att jag kunde gå in på en hemsida och ladda ned på min iPad för nåt år sedan när jag skulle pröva en grej. Var inget mer med det, hade inte ens en Mac när jag gjorde det.

https://codewithchris.com/deploy-your-app-on-an-iphone/

Det här är vad jag läst. Sedan vet jag inte om det var lättare att haxxa sig runt det där för några år sedan ;).
Verkar inte behövas appledator för att utföra längre iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Samma gäller google, eller vad som helst, din kommentar var att Apple var på något sätt unikt som stort bolag, men så är inte fallet.

Nej, jag har aldrig påstått att Apple är unikt i det avseendet.

Citat:

Så kan det vara men deras pixel-densitet är inte i närheten av andra. Vet inte vad subpxiel-layout är bra till om pixeldensiteten är sämre.

Sen är det inte en korrekt jämnförelse, Samsung och LG konkurrera med Apple, det gör inte TSMC som är en ren tillverkare åt andra.

Tätare subpixel-layout ger, i varje fall för pentile-matriser, skarpare bild. Framförallt för text.

Att Samsung och LG konkurrerar med Apple påverkar inte jämförelsen över huvud taget.

Citat:

Förutom att den bara fungerar på en tillverkare, och vet inte vad som gör den bättre än USB-C?

Spelar ingen större roll att det bara fungerar med en tillverkare. USB-C på min iPad Pro fungerar bara med den enheten. Vill jag koppla den till datorn behöver jag antingen en mycket längre kabel eller en konverterare. För att koppla hörlurar till den behöver jag antingen lightning till USB-C eller 3,5mm till USB-C, samt försäkra mig om att konverteraren är av rätt typ.
Apple hade lika gärna kunnat sätta en egen standard som funkar med alla protokoll och gör det så enkelt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

https://codewithchris.com/deploy-your-app-on-an-iphone/

Det här är vad jag läst. Sedan vet jag inte om det var lättare att haxxa sig runt det där för några år sedan ;).
Verkar inte behövas appledator för att utföra längre iaf.

Jaha, jag gjorde inte mer än att ladda ned, sen var man tvungen att bekräfta att appen skulle få köras och massa sådant manuellt. Kommer inte ihåg detaljerna, kanske beror på vad det är för fil?