Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Permalänk
Medlem

Jag förundras över att så många inte kan se att något är bra, bara för att det inte passar en själv.

Personligen klarar jag inte av Apple, av många anledningar, men främst prisbilden, begränsningarna och designen på mjukvaran. Däremot så beundrar jag Apple för byggkvalité, design av hårdvara, legacy support, ekosystemet och förmågan att sno idér och förverkliga dem.

Apple är som sagt inget för mig, men jag kan verkligen förstå att det är det för andra, som kanske inte bryr sig i den mån som jag gör. Samt kanske är av en ganska allmän uppfattningen att Apple gör de bästa produkterna och då får man betala därefter.

Men jag tror att det börjar brännas i plånboken hos även dessa, och de börjar då snegla på andra produkter. Kanske börjar man också då inse att Apple vill få dig att tro att de är de bästa på allt, men verkligheten är ju att de har sina styrkor som alla andra.

Nu när du kan få en mobil för mer än halva priset som har i princip samma prestanda, och snarlik byggkvalité, så kanske inte ekosystemet och Apple designen väger upp det höga priset längre, om de bara vågar titta på andra sidan.

Apple har varit en viktig spelare, och jag hoppas de fortsätter så, även om vi sett det gamla Apple försvinna mer och mer.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Är oftast så att man får lägga till och ta snäppet dyrare abb för att få tillräckligt med data och då börjar det kännas med över tusingen i månaden mot de fem-sexhundra i månaden på ett jämförbar toppmodell med 24mån avtal som det kostade för ett par år sedan.

Är det verkligen så dyrt att köpa med abonemang?

400x24=9600
500x24=12000
600x24=14400

Helt otroligt. Jag betalade 3500kr kontant för min "last years top notch" telefon (var tvungen att köpa ny då min gamla bara dog).

Med mitt 99kr/mån abbonemang blir det 3500+2376=5876kr.

Menar du att det finns folk som betalar eunr 1000kr/mån för telefonen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Priser på 20k för surfplattor och mobiler är trams, och hur man än vrider och vänder på det så är det inte prisvärt. Verkligheten har kanske hunnit ikapp Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Jag förundras över att så många inte kan se att något är bra, bara för att det inte passar en själv.

Personligen klarar jag inte av Apple, av många anledningar, men främst prisbilden, begränsningarna och designen på mjukvaran. Däremot så beundrar jag Apple för byggkvalité, design av hårdvara, legacy support, ekosystemet och förmågan att sno idér och förverkliga dem.

Apple är som sagt inget för mig, men jag kan verkligen förstå att det är det för andra, som kanske inte bryr sig i den mån som jag gör. Samt kanske är av en ganska allmän uppfattningen att Apple gör de bästa produkterna och då får man betala därefter.

Men jag tror att det börjar brännas i plånboken hos även dessa, och de börjar då snegla på andra produkter. Kanske börjar man också då inse att Apple vill få dig att tro att de är de bästa på allt, men verkligheten är ju att de har sina styrkor som alla andra.

Nu när du kan få en mobil för mer än halva priset som har i princip samma prestanda, och snarlik byggkvalité, så kanske inte ekosystemet och Apple designen väger upp det höga priset längre, om de bara vågar titta på andra sidan.

Apple har varit en viktig spelare, och jag hoppas de fortsätter så, även om vi sett det gamla Apple försvinna mer och mer.

Det ligger mycket i det du säger, jag hör till de som tycker och länge har tyckt att iPhone och iPad är bäst i sina segment, i huvudsak därför att jag tycker att iOS fungerar så fantastiskt smidigt. Men nu börjar priserna dra iväg, samtidigt som Android nästan är ikapp i användarupplevelse, så nu är det svårt att motivera ett iPhone-köp.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett stort problem är hur bra deras tidigare lurar har varit och hur bra optimerat iOS är. Idag sitter jag på en iPhone 6s plus. Jag kommer fortsätta med Apples iPhones och detta nästan enbart på grund av hur bra ekosystemet fungerar. (AirPods, MacBooks, iPads och smidigheten där emellan).

Med det sagt så sitter jag ju fortfarande på en iPhone 6s. Jag ser ju ingen anledning till att köpa något annat. Jag har en 5.5 tums stor bra IPS skärm. Jag har bra batteritid, (nytt batteri). Jag har AUX. Den laggar inte/är inte seg, (det är sjukt hur snabba dessa telefoner fortfarande är). Jag får fortfarande senaste uppdateringarna.

Jag kommer antagligen börja kolla på en ny telefon nu när efterträdaren till XR/XS/XS max släpps men då är min telefon 4 generationen gammal och idag känns inte det så farligt. När iPhone 5s kom ut höll min iPhone 4 på att klappa ihop totalt. Laggade som sjutton.

Jaja, vi får se. Finns fortfarande ingen konkurrent som gör det Apple gör för mig. Synd att det ska ruinera mig i processen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Apple kommer att bli tvingade att välja hög marknadsandel eller dyra telefoner. Jag tror de väljer dyra telefoner men en betydligt mindre marknad 5-10% om några år större kom de inte att vara. Min familj kommer lämna Apple då de prissätter sina produkter så högt. (Min kollega köpte en ny för +17000kr han blev idiot förklarad av många kolegor på jobbet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det räcker väl med att Apple säljer 100 exemplar för att gå med vinst.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fruktansvärt bra prylar, speciellt deras iPad också finns ingen annan som är närheten.

Samma sak med Pixel 3 och Mate 20 pro och alla andra top segment prylar, skillnaden här är att går du utanför telefonen och ska ha in laptop, workstation och vill börja synca ha dig så blir det mycket mer personligt pill än om du skulle köra OSX +iOS etc

Apple vinner på ekosystem och enkelhet.

Ja o de förlorar stenhårt i pris.
Ba-dun-tss

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tumvanten:

Ja o de förlorar stenhårt i pris.
Ba-dun-tss

Ja det gör dom, men för plattor finns 0 konkurrens typ.

Telefoner är väldigt dyra ja speciellt i Sverige

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När en iPhone är så dyr, att man inte ens kollar youtube recensioner pga priset. Det är ett tydligt tecken på att dom har fel prispolitik.

När jag köpte min iMac, gav jag 1300 Euros. Den nya iPhone modellen är även dyrare än min iMac. Helt sjukt.

Jag kör med en gammal Samsung GalaxyS4, och jag har inte dött pga det. Blir batteriet dålig, sätter jag in ett nytt.
Min fru har en Xiaomi RedMe5. Den kostade typ 90 Euros och den funkar jättebra.
När man ser vad vanliga instegsmodeller kostar, som täcker behovet av 99% av konsumenterna, borde Apple allvarligt fundera om det är strategiskt klok att ta 1800 Euros för sin topmodell.

Jag skulle kunna motivera mig att betala 300 till 350 Euros för en topmodell men inte mer.
Jag hoppas ochså att andra tillverkare, som tar ut nästan samma summa blir straffade av konsumenten.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Tror om dom sänker priset så kommer dom nog får mer sålda.

En mobil för 4000-6000 kr är lagom att lägga pengar på en mobil men 20k är orimligt för en mobil.

Skrivet av Leyer:

Konstigt när de kostar 20k...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Apples telefoner är dyra men man får vad man betalar för, köpte själv en Iphone XR då jag verkligen försökte ge Android en chans för hmm 4:e gången? Efter 6 månader åkte Android luren i återvinningen.

Så länge som Google Android är alternativet med bloatad privacy så blir det fortsatta IOS. Skulle dock aldrig köpa en telefon för 18k men XR och Iphone 8 är ok prissatta men på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Apples telefoner är dyra men man får vad man betalar för, köpte själv en Iphone XR då jag verkligen försökte ge Android en chans för hmm 4:e gången? Efter 6 månader åkte Android luren i återvinningen.

Så länge som Google Android är alternativet med bloatad privacy så blir det fortsatta IOS. Skulle dock aldrig köpa en telefon för 18k men XR och Iphone 8 är ok prissatta men på gränsen.

Vilka Android-lurar provade du och varför var du missnöjd med dem?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

I kina kostar Iphone X+megauper++8910 samma som i Sverige och där är det nästan två månadslöner för att köpa en kontant.. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fruktansvärt bra prylar, speciellt deras iPad också finns ingen annan som är närheten.

Samma sak med Pixel 3 och Mate 20 pro och alla andra top segment prylar, skillnaden här är att går du utanför telefonen och ska ha in laptop, workstation och vill börja synca ha dig så blir det mycket mer personligt pill än om du skulle köra OSX +iOS etc

Apple vinner på ekosystem och enkelhet.

Jo det finns. Vi har hemma både Samsung tab s2 och tab air och jag kan göra mycket mer med Samsung s2 än iPad en. Den är efter 3 år även snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Foxconn-referens? Hur många gånger har inte apple varit i den här sitsen förr? Med en död VD så blir det nog svårt att ro den här stora pråmen med skit i hamn den här gången.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@etnica33: Jag tror nog Apple är för dig, men av nyfikenhet, vad för mobil jämförde med? Finns väldigt få mobiltelefoner som kör standard Android, utan för att jämnföra Apple mot Android så bör du jämnföra rättvisst, dvs tillverkare mot tillverkare, eller IOS mot One UI (samsungs android version tex).

Vad var det mer specifikt som du anser var "bloated privacy"?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

En bra Applenyhet för ovanlighetens skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fruktansvärt bra prylar, speciellt deras iPad också finns ingen annan som är närheten.

Samma sak med Pixel 3 och Mate 20 pro och alla andra top segment prylar, skillnaden här är att går du utanför telefonen och ska ha in laptop, workstation och vill börja synca ha dig så blir det mycket mer personligt pill än om du skulle köra OSX +iOS etc

Apple vinner på ekosystem och enkelhet.

Vad gör alla användare från 99.se här? *I KEED* En stor kompromiss (och nackdel för vissa, iaf mig) med enkelhet är hur begränsat inställningar blir vilket gör att du mer eller mindre blir begränsad i att kunna skräddarsy din användarupplevelse av de olika apparna.

I långdragna svängar skulle jag säga att Apple-produkter är för den lata massan medan Android är för den händige massan som tycker om att meka med inställningarna tills att de har fått sina hård- och mjukvaror att fungera exakt som de vill att de ska fungera.

Att folk gillar Apple för sin enkelhet har jag inget emot. Det jag har emot är när folk tror att Apple-produkterna är värda sina priser vilket de inte är om vi tittar på den tekniska biten, imho. Apple säljer mer en "elitisk kulturell överklass" snarare än en "bra teknisk produkt".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilka Android-lurar provade du och varför var du missnöjd med dem?

Är med lite nyfiken på detta.
Har ägt både dåliga och bra android telefoner, hade även en iphone 3g som jag inte va speciellt nöjd med som va inne på reparation två gånger innan jag fick en helt ny som efter en tid även den slutade fungera, har haft liknande upplevelse med samsung galaxy s2 och s6 för att poängtera att jag ställer mig helt neutral i denna frågan.
Dåliga upplevelse kan man få från båda två att blunda för det faktum är ju som att vara en blind höna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

I kina kostar Iphone X+megauper++8910 samma som i Sverige och där är det nästan två månadslöner för att köpa en kontant.. Helt sjukt.

Det är ingen som köper den för två månadslöner. Det finns mer "välbergade" medborgare i Kina än i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Apple är noterat på börsen och en aktie kostar en dryg tusenlapp. Det är inte enbart miljardärer som äger aktier i Apple, snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är de med flest aktier som det är synd om just nu. Hur ska de finansiera sina nya öar nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För att Apple tar sjuka marginaler på allt, dom vill tjäna pengar.

Dom har högst marginaler i branschen.

Tror på iPhone va runt 70-80 % vinst och rent teoretiskt skulle dom kunna sälja nya iPhone Xs med vinst för 3500kr isch

Det du skrev är självklart men också för mig ett avgörande argument till varför inte alls håller med dig om att det är "fruktansvärt bra prylar".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Maximo:
Lite skillnad i marknadsandelar också, i Kina är det verkligen en premium produkt, i Sverige är det normen.

Sverige:
63% IOS
36% Android
Källa: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/sweden/2018

Kina:
73% Android
25% Ios
Källa: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/china/2018

Data är baserad på anrop till webbsidor, det finns kanske de telefoner som inte används till att surfa på nätet, så man kan argumentera att IOS devices är mer använda för att surfa på. Då räknas även plattor in här.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Vi får ju inte glömma denna gamla Apple slogan!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Det du skrev är självklart men också för mig ett avgörande argument till varför inte alls håller med dig om att det är "fruktansvärt bra prylar".

Så du menar för man har höga marginaler betyder det att man inte har bra prylar?

Produkten blir inte sämre / bättre för den är dyrare / billigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zargoz:

Jo det finns. Vi har hemma både Samsung tab s2 och tab air och jag kan göra mycket mer med Samsung s2 än iPad en. Den är efter 3 år även snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

S2 är low low low low end i det segmentet tar du en ny ipad 9.7 wifi för 3700 så springer den cirklar runt S2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja det gäller självklart alla grupper och detta leder till att behovet av svindyra datorer för den stora skaran minskas.
Angående utvecklare så är de nog en bråkdel av de andra köparna. Jag kollar rätt så mycket på dumma pranks i skolor/bibliotek i usa på youtube och fängslas över att typ 70% av alla datorer jag ser är en macbook. Men det beror nog på vilken skola de hänger på.

Apple jobbar mycket med skolor i USA så både Mac och iPads är väldigt vanligt där

Permalänk
Medlem

Inte ens jag köpte en ny iPhone den här hösten så något gick fel... Mitt abonemang skulle förnyas och allt, men nepp, jag vart inte intresserad av de nya. Hoppas de förbättrar till nästa höst

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@Maximo:
Lite skillnad i marknadsandelar också, i Kina är det verkligen en premium produkt, i Sverige är det normen.

Sverige:
63% IOS
36% Android
Källa: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/sweden/2018

Kina:
73% Android
25% Ios
Källa: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/china/2018

Data är baserad på anrop till webbsidor, det finns kanske de telefoner som inte används till att surfa på nätet, så man kan argumentera att IOS devices är mer använda för att surfa på. Då räknas även plattor in här.

Sverige är inte normen på något område, inte ens när det gäller val av mobil.
Ta bara din egen källa och kolla på världen: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide/20...
75% Android
22% ios.

Det är dock väldigt lätt att bli förblindad i sverige, då min uppfattning är att mobilerna tilltalar olika grupper av människor som har olika jobb. På de ställen där jag har varit så har iPhones varit vanligt hos chefer, ekonomipersonal etc, men inte precis så vanligt hos tekniker.
Vilket leder till att man blir chockad över att se att iPhone säljer så mycket, men det är till andra grupper.