Nvidia Geforce RTX 2060 får officiella specifikationer och prestandasiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ja? Jag kan väl erkänna att jag köper på Klarna.

Som sagt, de flesta köper teknik via Klarna, och delbetalning i sig. Mobiltelefoner m.m.

Jag tycker det inte är fel att köpa teknik via Klarna så länge man kan betala det.

Det enda jag köper på delbetalning är bostäder och bilar. Har alltid haft som filosofi att ha pengarna innan jag köper något, för om jag inte har pengar till det så betyder det att jag inte har råd.

Skrivet av Tigerhamster:

Dollarkurs? Nvidias ohotade dominans i prestandasegmentet?
Jag vill gärna ha ett nytt grafikkort. Amd finns inte längre, och jag vill inte betala gtx x80-priser för ett mellanklasskort. Där är vi inte än, men priserna ovanför x60 är onåbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Dollarkurs, R&D och fler transistorer. En större krets som är mycket dyrare att tillverka p.g.a att man har fler kretsar som får fel.

Köp 10-serien eller något från AMD och vänta ett år så kommer det nog finnas alternativ.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker det beror av orsak för alla bör ha ett sparkapital. Är man ung är det tufft att ha detta. Men säg att man är 30år bor i en hyresrätt och sedan lånar för att kunna köpa en mobil för nästan 20 000kr, en dator för runt 30 000kr, kanske en resa för lika mycket.
Så prioriterar man fel och detta bör man göra något åt.

Tyvärr är det knappt någon som tänker så förnuftigt längre.. Kanske har det med "tidens anda" att göra.. Lycka till att köpa ett hus eller en lägenhet utan något sparkapital!! Har man föräldrar som kan sponsra med några hundratusen kan det funka men det har tyvärr inte de flesta. Tillverkarna har snappat upp "andan" för länge sedan och sätter idag sina priser alldeles för högt eftersom kunderna köper ändå. De skyller på att deras produkter är avancerade, men nya teknikprylar har alltid tidigare varit mer avancerade utan att bli dyrare än föregående generation. Det är det som kallas utveckling.. Tacka Apple som började med att känna efter vad konsumenterna tålde och inte mötte något som helst motstånd. Detta är jättebra för tillverkarna men inte för de stackarna som går på det och köper på avbetalning för att ha råd. Tillverkarna fortsätter självklart att testa gränser (kolla bara Apples nya lurar och Nvidias RTX-serie) och kunderna fortsätter köpa (på avbetalning) trots att prylarna inte är det minsta prisvärda. Resten av tillverkarna fattar principen och följer såklart efter. Det är tyvärr kunderna som blivit dummare som tillåter tillverkarna ta ut skyhöga marginaler utan att reagera. Det är ju som alltid kunderna som styr med sina köp.

Permalänk
Medlem

Finns ju även benchmark på sidorna som den här nyheten är hämtad ifrån
https://videocardz.com/79505/nvidia-geforce-rtx-2060-pricing-...

Ligger mellan 1070 - 1070ti, men på vissa spel är den uppe på 1080 nivå.
Mycket intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

nVidia kommer säkerligen sänka sina priser ifall dina rykten kring navi skulle stämma.
Bara för att man pumpar folk på pengar när man kan betyder inte att man inte kommer anpassa sig situationen när AMD släpper något som konkurrerar.

Ett alternativ vore att RTX2000 serien blir en mycket kortlivad historia och nvidia släpper RTX3000 i 7nm relativt kort tid efter AMDs release.

Ursprungligen var ryktena att 2060 skulle göras på 7nm och komma i sommar. Nu blir 2060 inte ett nytt chip, utan en nerkapad variant av 2070, så om man tror på det ryktet kommer det lite mindre GPUer på 7nm först.

Citat:

Med tanke på att både TSMC och Nvidia är från taiwan och taiwanesiska foundries är de enda som bygger 7nm i dagsläget kan man ju tycka det är lite lustigt att AMD blir först ut med GPU'er. Antagligen lanserings strategi från nvidias håll för att hinna med en generation däremellan.

AMD har nästan alltid varit först med nya processer. 14nm var ett undantag som berodde på WSAn mellan AMD och GF, och att GFs 14nm-process var sen (de misslyckades och fick köpa Samsungs process för att ha någonting) medan TSMC var i tid. 28nm var formellt bara tre månader (mellan 7970 och GTX680), men i praktiken mer eftersom nVidia hade sådana leveransproblem att det nästan var en papperslansering. 40nm var sju månader (från 4770 till GT240), 55nm var nästan ett år (3870 för AMD, lite otydligt på nVidia's sida eftersom de krympte existerande kort), 65nm fyra månader (2600 till 8800GT) osv. I normalfallet ligger nVidia nånstans mellan tre och sex månader efter på nya processer.

Citat:

Sidonyhet, igår så hotade kina igen med en invasion av taiwan.

Mja, han sa något mycket luddigare än så - typ att det var Taiwans öde att uppgå i Kina, och att de välkomnar en fredlig återförening men inte utesluter någonting. Formellt är inte Taiwan självständigt, utan de ser sig som Kinas rättmätiga regering. Med jämna mellanrum kommer det upp att yngre Taiwaneser vill ge upp hoppet om att styra fastlands-Kina och förklara sig självständigt, och det har väl varit uppe igen. Uttalandet skall ses i det ljuset. Kina kommer inte att invadera det närmaste, de har ingen flotta som kan klara den uppgiften.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mja, han sa något mycket luddigare än så - typ att det var Taiwans öde att uppgå i Kina, och att de välkomnar en fredlig återförening men inte utesluter någonting. Formellt är inte Taiwan självständigt, utan de ser sig som Kinas rättmätiga regering. Med jämna mellanrum kommer det upp att yngre Taiwaneser vill ge upp hoppet om att styra fastlands-Kina och förklara sig självständigt, och det har väl varit uppe igen. Uttalandet skall ses i det ljuset. Kina kommer inte att invadera det närmaste, de har ingen flotta som kan klara den uppgiften.

Sen har de väl inte vunnit en konflikt det senaste milleniet. De har väl påstått att de vunnit, men det har alltid varit så att de haft stora förluster och dragit sig ur när de väl invaderat något. I grova drag.

Och så var tråden så off topic som den kan bli. Från RTX 2060 till kinas krigshistoria.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har köpt mindre pryl med Klarna förut. Men denna gången fick jag spara ihop, fick hjälp med retroaktivt löneförhöjning, blev en summa till ett billig 2080ti, Palit!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Allt pekar i mina tankar mot att 2050 blir ett högintressant kort. 160W var inte bara en käftsmäll utan riktigt dåligt. Den levererar ungefär lika mkt som ett 1070. Drar ungefär lika mkt ström och kostar ungefär lika mkt.
Luktar väldigt dyr rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du vet något jag inte vet 😊
Jag väntar också på 2050 , men när jag ser vad 2060 kortet drar så ser jag inte hur det kommer att funka med ett 2050 kort.
Prestanda gapet kommer att bli sjukt stort ju, eller 🤔

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Låter som att du vet något jag inte vet 😊
Jag väntar också på 2050 , men när jag ser vad 2060 kortet drar så ser jag inte hur det kommer att funka med ett 2050 kort.
Prestanda gapet kommer att bli sjukt stort ju, eller 🤔

Många vill gärna se de gångerna kortet är närmre 1070ti än 1070.

Ja jag tror oxå att gapet ner till 2050 kan bli stort. Hoppas amd levererar timmen sweet spot där.
Drömmen i dagarna är ett 75W kort som levererar som 1060 eller ngt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@e3henri: Med andra ord så ligger RTX2060 i RTX2070 prestanda, fast till ett betydligt billigare pris.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Finns ju även benchmark på sidorna som den här nyheten är hämtad ifrån
https://videocardz.com/79505/nvidia-geforce-rtx-2060-pricing-...

Ligger mellan 1070 - 1070ti, men på vissa spel är den uppe på 1080 nivå.
Mycket intressant

Skrivet av CubaCola:

@e3henri: Med andra ord så ligger RTX2060 i RTX2070 prestanda, fast till ett betydligt billigare pris.

Vad är det för FPS vi ser? Är det högsta eller medelvärdet? Var är 1% FPSen? Vilka inställningar kör de spelen i? Hur snabbt är ramen? Vilket driver har används? OSV.

Skulle ta de där testerna med en hink salt bland annat med tanke på siffrorna med RTX-on i Ultra där 2060 presterar bättre än ett 2070.

Permalänk
Medlem

Om man bara kikar på FPSen i de testerna ligger den ju på snarlig prestanda som 1070ti, lite bättre i vissa spel, lite sämre i vissa men average är de ju på samma nivå ish
Kan de sen kosta 350 USD, som jag antar blir 4000:- i sverige skulle det ju vara grymt bra prestanda för priset, iaf kontra 1070 och 1070ti.

Sen vet vi ju dock inte alla fakta än, MSRP på 349 USD kan ju vara för ett 2060 med lägre minne, 3 eller 4 Gb kanske medans 6 Gb versionen kanske får ett högre pris än 1070 ti

Visa signatur

.