Windows 10 har fler användare än Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Bara ett enda släktforskningsprogram kvar till windows som flera bekanta använder, när detta program blir webbversion så blir det nog chromebook för de flesta. Alltså många använder inte ett enda program idag direkt på datorn.

Frågan är varför ska folk som enbart använder webbläsaren i datorn och ej något annat, hålla på med att dras med buggiga uppdateringar stup i kvarten som berör något helt annat än webbläsaren?
Vissa säger köp en apple, ja det blir många tusen för att byta från webbläsaren Chrome till Safari. Alla Webbsidor kommer ju se ut och bete sig likadant oavsett vilken ny dator man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hur fixar man windows 7 idag om man vill ha det? Någon som vet?

Köper någons gamla licens via typ Swecs marknad och går sen in på https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7 är enklast

Permalänk
Medlem

Hade gärna fortsatt med Vista men M$ fick för sig att istället för att uppdatera detta sista snygga gränssnitt lura på mig sina etfterföljande allt fulare alster...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd

Windows 7 var väldigt trevligt, men känns nu åldrat.
Windows 8 var lite som Vista, den var inte där, men lade ändå en viktig grund.
Windows 10 har vi nu haft länge och dagens Windows 10 är inte riktigt samma sak som Windows 10 var när det först kom. När Windows 10 kom så var det väsentligt bättre än Windows 8 men hade rum för förbättringar. Numera så är Windows 10 riktigt trevligt.

För övrigt är Linux väldigt trevligt också. Ubuntu är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Med Windows 7 slipper man massa bloatware och annat trams som Microsoft skickat med 10an. Nu kan man visserligen ta bort skiten i 10.. Men det är väldigt mycket extra jobb när man installerar om Windows att hålla på att tweaka runt med settings för att slippa alla möjliga problem som 10an medför. T.ex Xbox-integreringen med game-DVR som sänker ens FPS rejält. Windows 7 är vad Windows 10 bör ha blivit av. Man lärde sig inte mycket från kritiken med Windows 8, utan man fortsatte med tramsandet med Windows Store och dålig startmeny.

Så bloatad är inte 10:an, den fungerar t.o.m. bra på min Trekstor-platta med 2 GB RAM, Atom-processor och 32 GB lagring. På desktop-datorn presterar det överlägset bättre än 7:an. Framförallt handlar det om att man vill ett modernt OS med de senaste säkerhetsuppdateringarna och stöd för ny hårdvara.

Visst är det idiotiskt att de skickar med Candy Crush, Minecraft o.s.v., men det är inte något jätteprojekt att ta bort det (och det är inte precis så att de tar upp 600 GB på hårddisken och drar 12 GB RAM konstant...). Det är konstigt att vissa verkar behöva lägga ungefär två veckor på att skruva på Windows 10 innan det fungerar för dem, medan alla installationer jag gjort fungerat perfekt redan från början, sedan 10-15 minuter att ställa in det precis som jag vill ha det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tänkte detsamma men avstod att kommentera just för att man känner sig så dryg, men det blir ännu mer förvirrande när man tänker på att pollen även har Chrome OS som också kör Linux. Ska de som kör Chrome OS svara både Chrome OS och Linux?

Givetvis är det underförstått att Linux i pollen egentligen syftar på GNU/Linux, men det hade varit bra om det faktiskt stod GNU/Linux istället.

Sen om man ska vara extra dryg så kanske man kan påpeka att det saknas en hel del alternativ också som BSD-varianterna t.ex. Iofs finns alternativet "annat" men ändå

Haha ja men exakt! Man ådrar sig stämpeln direkt!
Fast jag hade garanterat nöjt mig om det stått något i stil med "Linux-distribution", så hade man kunnat klumpa in Chrome OS, Android eller vad man nu vill i den kategorin.

BSD och OSX vågar jag inte ens kommentera, tror de flesta idealister skulle se dages OSX som en ren styggelse när man synar OS:et i skarvarna.
Men visst, OSX och Darwin är BSD-derivater även om de har sin XNU.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Sen heter det väl egentligen inte OSX längre, utan det heter numera macOS
Om man inte sitter på en äldre version det vill säga...

Permalänk
Medlem

Från att vara rätt missnöjd med Win 8 så var jag istället väldigt nöjd med Win 8.1 Update 1 till det att tanken var att sitta på det OS:et till supporten tog slut. Tyvärr gick jag sen ändå med på att gå över till Win10 när WoW skulle få en flertrådspatch som då förstås bara fungerade i DX12.

Var rätt bökigt att få bukt på massa småsjukdomar som dök upp (dålig DPC-latens, blinkande taskbarikoner, annat småtjafs) och att sen i grevens stund inse att den höll på att ladda ned och uppdatera till build 1809 (skulle förstört min VPN-mjukvara som är inkompatibel) men hann ställa in en 365 dagars väntetid innan den startade installationen.

Sen så använder jag inte ens DX12 i WoW i nuläget då det är sjukt instabilt om jag vill kunna flytta spelet mellan olika skärmar, vilket jag gärna gör flertalet gånger under en spelsession... Så all möda förgäves

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Från att vara rätt missnöjd med Win 8 så var jag istället väldigt nöjd med Win 8.1 Update 1 till det att tanken var att sitta på det OS:et till supporten tog slut.

Jag kände samma, W8 var riktigt uselt samtidigt som jag gillade 8.1 skarpt. När jag köpte Ryzen blev jag dock mer eller mindre tvingad att byta till W10 trots att jag gärna hade stannat på 7/8.1.

Permalänk
Medlem

Jag måste ju fråga vad som är bättre med de föregående OS, förutom det visuella som fler påpekar.?

Själv så hadde jag en liten omställning med att hitta ut hur jag kommer in i kontrollpanelen snabbt när jag behöver den, annars har alla andra saker glidit på av bara farten och jag gillar specielt den enkla designen i W10 när det kommer til det visuella.

När det kommer til teknologin under huven så tycker jag at stabiliteten och funktionalitet, och automatisk adaption mot din hårdvara sker helt magiskt bra, eftersom det kör ju på alt från plattor til riktiga monster nästan lika smooth..

Sen andra frågan är om det verkligen är försvarbart för samhället i övrigt att tillåta at det körs OS som XP tex, med alla säkerhetsrisker det medför numera, som är allmänt känt.

Permalänk
Medlem

När datorn började jävlas nyligen så tänkte jag installera Windows XP x64, men fick byta tillbaka till Windows 7 igen. Texten var att steam hade en dag kvar sedan skulle supporten försvinna. Kul när man installerat så pass mycket . Windows 10 rör jag inte så länge Windows 7 funkar. Under den tiden jag testade Win XP x64 så kändes operativsystemet väldigt snabbt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lika förvånad över att hitta folk som sitter och försvarar gamla obsoleta Windows-versioner med näbbar, klor och anekdoter som mer påminner om fiskehistorier kryddade med technobabbel.

Jag har framgångsrikt installerat Windows 10 på rena rama museiföremålen (bl.a. 10 år gamla budget-laptops) utan att ens behöva ladda ner några drivrutiner för att få ALL hårdvara att fungera UTAN manuella ingrepp, så att det inte skulle funka på äldre hårdvara stämmer dåligt med verkligheten. Eftersom jag hjälpt folk med deras datorer i flera decennier så kan jag också konstatera att jag ALDRIG har haft så lite uppföljande supportärenden som efter att Windows 10 gjorde entré, inte minst därför att datorn inte långsamt går mot ett haveri som bara kan fixas med ominstallation.

Windows 10 är snabbare, säkrare och smartare än alla föregående Windows-versioner. Det kommer alltid finnas en klick som "inte låter sig övertygas", vilket har helt andra förklaringar än vad den ena eller den andra Windows-versionen har för funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Win 7 har hållt länge men tänker överge det i samband med nya ryzen i vår.
Borde finnas bättre win7 teman och skins för oss som gillar aero, borde finnas som fanns i vissa andra av deras operativsystem "classic" eller vad det kallades?

Skickades från m.sweclockers.com

Om ingen redan har svarat dig.
Ta en titt på WindowBlinds och Start10 av Stardock.

Jag kör båda. Men kör man ett tema som ändrar bakgrundsfärger så får man vara beredd på att ex. hemsidor som inte satt en bakgrundsfärg för alla element också får den ändrad. Men man kan i Firefox och Chrome fixa detta via "userContent.css".
Sen måste man även lägga till undantag fär program som kör egna UIn så som Steam och Radeon Settings. Annars får de en extra blurrad ram och extra knappar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

kan inte klaga på win10 ser den mer som en upphottning av win7 som också fungerade fint
passa på när man fick gratis uppgradering på win7 hade 3 datorer alla fungerar fint än har på den nya burken köpt win 10 home Fullversion var bara 100 kr dyrare än OEM

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Sen heter det väl egentligen inte OSX längre, utan det heter numera macOS
Om man inte sitter på en äldre version det vill säga...

Sant! Har inte låtit det nya namnet sjunka in riktigt ännu.
-Känns nästan lite som scenariot då Unics blev Unix, fast omvänt..

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Finns det något sätt i win 10att ändra hur det ser ut i kontrollpanelen etc så det blir som win7 för det ger mig rejäla kräkningar och känns som jag åkt tillbaka till tidigt 90tal

Permalänk

Sant?

Skrivet av sleepyoh:

Det är fortfarande gratis, installerar du Win10 som du laddar ner från Microsoft's hemsida kan du använda det och få uppdateringar framöver utan att behöva köpa det. Du kan däremot inte byta bakgrundsbild och lite sådant men du är helt fri att använda det som du själv behagar utan några bekymmer.

Va? Stämmer det 😮☝🏻
Det måste ju finnas någon hake då eller?
Helt gratis kan det väl inte vara?
🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk

Uppgraderade till Vista sen 7, 8, 8.1 och 10 när det släpptes. Inget större problem med något os, Vista var lite jobbigt innan servicepackarna och det var lite svårt att hitta grejer i 8, 8.1.

Det jag stör mig mest på 10 är att det inte går att hoppa över funktionsuppgraderingar, gillade 1709 och 1803, på 1809 har jag tappat typ 5% i alla benchmarks.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenix4m:

Va? Stämmer det 😮☝🏻
Det måste ju finnas någon hake då eller?
Helt gratis kan det väl inte vara?
🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte gratis. Enligt licensen ska du betala, men M$ har slutat jaga pirater och Windows 10 fungerar utan att du aktiverar det, fast jag är rätt säker på att det rent juridiskt gör dig till "pirat" om du använder det på det sättet. Det enda som händer är att det kommer upp ett vattenmärke i nedre högra hörnet som ber dig aktivera licensen men det går att använda ändå.

“It’s easier for our software to compete with Linux when there’s piracy than when there’s not.”
–Bill Gates

Permalänk
Medlem

Skall också byta till Windows 10 i samband med mitt nya datorköp vad jag har förstått det som så är Windows 10 det "sista windows" ? dvs kommer inget mer windows, utan endast uppdateringar till windows 10. eller?

Permalänk
Inaktiv

@TimeCommando: Det är ett sorts rullande projekt som uppdateras två gånger om året, och M$ har sagt något i stil med att det är "det sista", men det är ett tag till universums undergång än så det återstår väl att se om de snackar sanning eller ej.

Egentligen kan man säga att de har tagit sin nya releasemodell från Linux-världen där det sedan urminnes tider har varit ganska vanligt med distributioner som får så kallade "feature updates" var sjätte månad eller så, och varje ny version är en slags iteration av den förra och inte ett helt nytt system från grunden.

typo
Permalänk
Skrivet av miklon:

Alltså, retro i alla ära, men Windows 7 fyller 10 år i år och Windows 10 har funnits ute i över tre år, jag förstår inte att man sitter kvar med sjuan.

Kanske för att 10'an blir en beta 2 ggr per år... Och Sjuan, den är vad man fick och fortfarande har.
Om jag vill prova Fortnite, då installerar jag det eller inte. Men för ms så går det inte att avinstallera Cortana, OneDrive(då mitt lagringsutrymme räcker gott och väl) eller någon annan finess som jag saknar helt och hållet intresse för.

Retro... Ju mer skit... funktioner man stoppar in i ett os desto mer som kan strula, varje nytt program innehåller nya säkerhetshål, ganska enkel uträkning och de flesta behöver inte det som ges ut av ms, det snarare tvingar på en det de vill att du ska använda och bli beroende av.

En ganska allvarlig bugg i senaste versionen vilket fick ms att:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26388-microsoft-pausar-utru...

Nu senast detta: "Windows 10 version 1809 upgrade could invalidate Administrator account"
https://www.ghacks.net/2019/01/02/windows-10-version-1809-upg...

Pratar vi sen om säkerhetshål, det finns i alla ms os:
https://www.ghacks.net/2018/11/13/microsoft-windows-security-...
https://www.ghacks.net/2018/12/11/microsoft-windows-security-...

Skrivet av Sveklockarn:

Jag blir alltid lika förvånad över att hitta folk som sitter och försvarar gamla obsoleta Windows-versioner med näbbar, klor och anekdoter som mer påminner om fiskehistorier kryddade med technobabbel.

Alla är olika med olika behov och intressen, har du svårt att se det?
Diablo på mobil, vem vill ha det? Ingen vill ha det men det kommer dra in massor med pengar ändå.
Varför gör Ford och GM nya versioner av gammal design som borde vara uråldrig idag. DESIGN blir inte obsoleta... och då rätt design. Att det sen ska ta 3 år att fixa ett mörkt tema till ett os det är ju patetiskt. När det funnits flertalet att välja på i tidigare versioner.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Gick över till win10 efter black friday då det blev ny dator. Det var inte så totalt katastrof som jag tänkt mig men det är löjligt att windows 10 enbart är en "maskering" av ett vanligare windows som man kan komma åt om man trycker på tillräckligt många länkar.

Win10 hade klarat sig gott utan denna jobbiga, krångliga och enbart extra förvirrande maskering.
Undrar ni vad jag menar med maskering så tänk t.ex nätverk inställningar som man kan ändra lite men du kan ju lika gärna ta dig bakom maskering in till adaptern och göra det du skall göra där precis som i windows 7.

Sedan så vill man stänga av en mängder med inställningar i settings och ta bort all skit i startmenyn. "Den här datorn" finns inte som vanligt i start menyn så där fick jag lägga till file explorer men inte förens jag ändrat så file explorer öppnar till "this pc" först istället för quick access.

Finns mycket mer man kan göra med windows 10 om man inte gillar maskeringen. Juste... man kan fortfarande inte spara bakgrunder!? Spara teman och bakgrunder borde vara separat om det var möjligt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är fortfarande gratis, installerar du Win10 som du laddar ner från Microsoft's hemsida kan du använda det och få uppdateringar framöver utan att behöva köpa det. Du kan däremot inte byta bakgrundsbild och lite sådant men du är helt fri att använda det som du själv behagar utan några bekymmer.

Syftar nog mer på all data som MS samlar in om sina användare och säljer vidare.

Permalänk
Medlem

Windows 10 så jävla fint

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nöjd win7 användare här. Alldeles för lat för att uppgradera, gjorde det inte ens då det var gratis. Kanske byter nån gång i framtiden om jag hittar ett spel jag verkligen vill testa, och som kräver win10. Annars får det vara

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Tvingande användare"

Morsan som satt med en W7 laptop och sen helt plötsligt så började datorn börja uppgradera till W10 utan morsans godkännande.

Det där gjorde frugans dator.. när allt var färdiginstallerat hann jag avbryta det så det togs bort igen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Om ingen redan har svarat dig.
Ta en titt på WindowBlinds och Start10 av Stardock.

Jag kör båda. Men kör man ett tema som ändrar bakgrundsfärger så får man vara beredd på att ex. hemsidor som inte satt en bakgrundsfärg för alla element också får den ändrad. Men man kan i Firefox och Chrome fixa detta via "userContent.css".
Sen måste man även lägga till undantag fär program som kör egna UIn så som Steam och Radeon Settings. Annars får de en extra blurrad ram och extra knappar.

Har win 10 på nucen och tjejens dator och där har jag pillat med sånt men helt missat windowblinds. Den ska undersökas. Faktiskt aero jag saknar mest. 10an ser så "platt och stel" ut på något sätt.
Tjejen tjatar att hon will ha win7 tillbaka för 10an är för annorlunda och krånglig. Jah håller med på vissa delar men 10an är vägen man faktiskt måste gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

Inte alls konstigt, Windows 7 är gammalt, utdaterat och horribelt i dagens läge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kom ihåg vilket helvete jag hade att vänja mig vid 10:an och installerade/avinstallerade, då 10:an var gratis, säkert 10-15 gånger med x antal gråa hårstrå som lön för mödan. Nu efter ett par år med bara 10:an tycker jag det känns konstigt att försöka hjälpa exet som har min gamla windows 7 på sin dator. Å andra sidan sitter hon på en riktig stenåldersburk som troligtvis inte klarar av att köra 10:an, så jag får snällt tänka till lite extra när det ska till att hjälpa henne.
De problem som många har haft med 10:an har jag inte märkt av då jag inte använder Windows Insider och får således sitta lugnt i båten tills alla skavanker är åtgärdade innan uppdateringar skickas ut.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |