Donera för en Sweclockers App

Permalänk
Medlem

Donera för en Sweclockers App

Hej,

Jag, som säkert många många andra, saknar en app till vårt älskade forum.
Nästan garanterat blir erat svar här tid och pengar, med andra ord pengar..

Så, varför kan vi inte sätta upp en plan och ett doneringsmål för oss medlemmar på forumet som en kickstarter ungefär, där vi får möjlighet att donera fram till det givna målet. När det är uppfyllt så är appen betald och någon kan börja programmera den, alternativt outsourca det till någon annan som får betalt för att göra det (den delen har jag inte koll på).

Med andra ord, ge oss möjlighet att betala för att få en app till vårat favoritforum snarare än att inte vara utan det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Jag, som säkert många många andra, saknar en app till vårt älskade forum.
Nästan garanterat blir erat svar här tid och pengar, med andra ord pengar..

Så, varför kan vi inte sätta upp en plan och ett doneringsmål för oss medlemmar på forumet som en kickstarter ungefär, där vi får möjlighet att donera fram till det givna målet. När det är uppfyllt så är appen betald och någon kan börja programmera den, alternativt outsourca det till någon annan som får betalt för att göra det (den delen har jag inte koll på).

Med andra ord, ge oss möjlighet att betala för att få en app till vårat favoritforum snarare än att inte vara utan det..

Tycker det är en bra idé och är något som borde prövas med flera saker. Ett bra sätt att involvera communityt mer och som skapar förutsättningar. Jag tar på mig att ta upp detta, ta det vidare och utforska hur det skulle kunna gå till. Har du eller andra fler förslag om hur så är de välkomna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Nima2001: Av nyfikenhet, vad vill du kunna göra med appen som inte går att göra på mobilsajten idag?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vilka tekniker ska den kodas i och vad kommer appen erbjuda som inte mobilsidan gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tycker det är en bra idé och är något som borde prövas med flera saker. Ett bra sätt att involvera communityt mer och som skapar förutsättningar. Jag tar på mig att ta upp detta, ta det vidare och utforska hur det skulle kunna gå till. Har du eller andra fler förslag om hur så är de välkomna!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Vad roligt att detta förslag övervägs och tas vidare. Superkul!

Skrivet av Dimestam:

@Nima2001: Av nyfikenhet, vad vill du kunna göra med appen som inte går att göra på mobilsajten idag?

Jag skulle dels vilja göra allt jag kan göra nu via min webläsare i appen. I nuläget så har ju sweclockers en mobilversion och en orginal fullversion, ingen responsiv variant variant som varierar sig beroende på storlek på fönstret. Vilket är väldigt synd såklart, som vi alla vet fungerar mobilversionen sådär men ni jobbar ju på den och att PM kom nyligen är ju en jätte bra upgrade. Men... Det fattas ju fortfarande mycket.
En app är ju mycket smidigare att använda. Den är inte beroende av en webläsare och dess kapacitet, buggar, stil, tillägg osv. Bara en native app som kommer fungera lika bra som andra appar man använder ofta. T.ex. Reddit appen som fungerar bra, tapatalk (använder till swedroid och andra forum), prisjakts app som man leker hur mycket som helst med.
Alla dessa appar fungerar ju bra mycket smidigare än deras websida counterpart. Appar är heöt enkelt mycket smidigare och snabbare.
Vi som använder forumet mycket gör ju det på resande fot väldigt ofta kan jag tänka mig (jag gör varjefall). Sidan fungerar givetvis bra på en dator/laptop med bra upplösning/stor och bra webbläsare. Men att få till det via telefon i mobilsidan blir långt ifrån bra helt enkelt.

Jag ser personligen inte någon nackdel i en mobilapp, bara fördelar. Förutom givetvis kostnaden att ta fram den. Det är här jag tycker ni ska låta oss användare få komma in och bidra då det är vi som kommer benefita av det mest!

Kanske mer utdraget svar än du förväntade dig men jag vill försöka få med så mycket jag kan då jag, och uppfattning jag fått av flertalet användare under åren, faktiskt skulle vilja ha en app för sweclockers, med full funktionalitet!

Tack för att ni överväger detta!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en bättre och mer responsiv webbsajt är bättre och mer framtidssäker väg att gå än att lägga resurser på att utveckla underhålla en massa appar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker att en bättre och mer responsiv webbsajt är bättre och mer framtidssäker väg att gå än att lägga resurser på att utveckla underhålla en massa appar.

Tycker själv det känns som att appar är framtiden men vi kanske inte delar den tanken.
Massa appar vet ja inte om vi pratar om dock.. En enda. Och resurser fördelat på ganska många användare för utvecklingen kan inte vara många slantar.. Vi pratar om.. Så mycket som jag använder sweclockers skulle ja kunna tänka mig någon slags subscription feature med dessutom om det nu skulle visa sig att det var så himla dyrt att utveckla och underhålla (tvivlar på det dock)..

Absolut minimum tycker jag en responsiv och bra hemsida absolut.. Men tycker inte det är för högt att sikts för ett såpass stort community ändå att få sig en app.. Men kanske har helt fel..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad skulle en app klara som inte mobilsidan kan erbjuda med lite finputsning? Behovet känns i alla fall för mig begränsat.

En app känns mest som en omväg och ett omständigare sätt att besöka sidan. Ganska ofta så innebär ett besök här att man följer länkar till externa sidor eller att man själv länkar till något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Blir flera appar; 1 för Android, 1 för iOS, 1 för Windows, 1 för Chrome OS, 1 för macOS (och kanske en för Linux tom.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vad skulle en app klara som inte mobilsidan kan erbjuda med lite finputsning? Behovet känns i alla fall för mig begränsat.

En app känns mest som en omväg och ett omständigare sätt att besöka sidan. Ganska ofta så innebär ett besök här att man följer länkar till externa sidor eller att man själv länkar till något.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Mitt förslag är att göra en responsiv och välgjord webbsida som fungerar för alla enheter.

Sedan kan Nima lägga till en genväg som en ikon på sina enheter så märker han ingen skillnad mot om han haft en app.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan kan Nima lägga till en genväg som en ikon på sina enheter så märker han ingen skillnad mot om han haft en app.

Vet inte om du försöker dumförklara mig eller om det är du som är den okunnige.. Men detta är en forumsdel för förslag till moderatorerna. Inte ett "ge mig detta" bidrag utan det är ett förslag som är tänkt att ta vidare till communityn, rösta om du vill ha och isåfall vara med på en plan som dom kan vara med att finansiera isåfall...

Har du så mycket emot ett sånt här förslag kan du skapa dig din egna tråd där du skapar och argumenterar för dina egna förslag.
Tack

Skrivet av martinot:

@Nima2001: Blir flera appar; 1 för Android, 1 för iOS, 1 för Windows, 1 för Chrome OS, 1 för macOS (och kanske en för Linux tom.).

Du överdriver lite här. Varför skulle man behöva en app för windows? Chrome OS??
En hybridapp för android och iOS räcker om du läser resten av inläggen förstår du varför.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vet inte om du försöker dumförklara mig eller om det är du som är den okunnige..

Inte alls. Många sajter som just har det implementerat på det sättet.

Ser att du inte heller besvarat en enda i tråden som ställt frågan till dig vad du skulle sakna om du fick en responsiv webbsida med egen ikon som länk dit? Har du inte då allt löst precis som en app?

Skrivet av Nima2001:

Du överdriver lite här. Varför skulle man behöva en app för windows? Chrome OS??
En hybridapp för android och iOS räcker om du läser resten av inläggen förstår du varför.

Varför skall du inte ha en app för Windows, macOS och Chrome OS, men för iOS och Android?

Missar helt logiken och konsekvensen där.

Inget illa menat. Förklara gärna hur du tänker så förstår kanske både SweC och vi andra i tråden som undrar. Tror alla kan köpa ett förslag - om du har ett bra och logiskt argument för det.

Jag är positiv till alla förslag som kan göra SweC bättre, och jag tror det gäller samtliga här (utan att tala för någon annan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

En stor fördel med en app skulle ju vara t.ex. push-notiser för meddelanden och kommentarer. (Finns ju iofs mejl notiser nu, men det är inte riktigt samma sak)

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

En stor fördel med en app skulle ju vara t.ex. push-notiser för meddelanden och kommentarer. (Finns ju iofs mejl notiser nu, men det är inte riktigt samma sak)

Skulle inte det kunna lösas genom integrering av t.ex. Tapatalk eller liknande för den som vill, förutsatt att det är tekniskt möjligt? Har för mig att jag läst någon kommentar om att forumet i dess nuvarande form inte är kompatibelt men det kanske går att lösa om det inte är allt för krångligt och resurskrävande och det finns ett (om än svalt) intresse.

Med det sagt så tycker jag att det känns rätt onödigt med en app nu när mobilsiten faktiskt fungerar som den ska för det mesta. Visst, några enstaka funktioner saknas och skulle kunna vidareutvecklas men utvecklingen har verkligen gått framåt.

Jag hittade nyligen ett par av mina gamla trådar kring förbättring av mobilsiten och för bara två år sedan fanns varken PM, marknaden och andra basala funktioner medan funktionaliteten idag mer eller mindre är likvärdig desktop så stort tack till alla inblandade (ingen nämnd, ingen glömd).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Skulle inte det kunna lösas genom integrering av t.ex. Tapatalk eller liknande för den som vill, förutsatt att det är tekniskt möjligt? Har för mig att jag läst någon kommentar om att forumet i dess nuvarande form inte är kompatibelt men det kanske går att lösa om det inte är allt för krångligt och resurskrävande och det finns ett (om än svalt) intresse.

Med det sagt så tycker jag att det känns rätt onödigt med en app nu när mobilsiten faktiskt fungerar som den ska för det mesta. Visst, några enstaka funktioner saknas och skulle kunna vidareutvecklas men utvecklingen har verkligen gått framåt.

Jag hittade nyligen ett par av mina gamla trådar kring förbättring av mobilsiten och för bara två år sedan fanns varken PM, marknaden och andra basala funktioner medan funktionaliteten idag mer eller mindre är likvärdig desktop så stort tack till alla inblandade (ingen nämnd, ingen glömd).

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Tyvärr så tror jag inte på idéen om att integrera Tapatalk. Vi kör ju ingen kommersiell plattform med automatiskt/enkelt stöd för den typen av appar utan skulle behöva lappa ihop allting själv. Vet inte exakt vad det skulle innebära, men jag föreställer mig ett det är endel jobb.
Det i kombination av liten utvinning (tex viss push-notis funktion) kontra att vi har YTTERLIGARE en "produkt" att underhålla gör att jag istället skulle lägga mer fokus att utveckla den plattform vi redan har.

Och precis som du säger så har ju mobilsidan fått väldigt mycket fokus och underhåll senaste tid, mycket tack vare den feedback vi får som tydligare visar att den är väldigt viktig.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Tyvärr så tror jag inte på idéen om att integrera Tapatalk. Vi kör ju ingen kommersiell plattform med automatiskt/enkelt stöd för den typen av appar utan skulle behöva lappa ihop allting själv. Vet inte exakt vad det skulle innebära, men jag föreställer mig ett det är endel jobb.
Det i kombination av liten utvinning (tex viss push-notis funktion) kontra att vi har YTTERLIGARE en "produkt" att underhålla gör att jag istället skulle lägga mer fokus att utveckla den plattform vi redan har.

Och precis som du säger så har ju mobilsidan fått väldigt mycket fokus och underhåll senaste tid, mycket tack vare den feedback vi får som tydligare visar att den är väldigt viktig.

Mvh // Anton

Jag håller med helt och hållet, det var mest menat som en kommentar kring önskemålet om bl.a. pushnotiser som någon framförde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Pushnotiser går ju dock att ha på en webbsida också om man vill det fyi

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför kan inte communityn utveckla det i form av tävling, ingen fullskalig men en PoC.
Finns väl en del utvecklare här, det enda som behövs är lite apier.

Alternativt att fixa push direkt i webbläsaren och lägga appen i hemskärm?
Vet inte om där finns just nu och hur mycket som krävs av nuvarande ramverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k || AsRock Z77 Pro4 || Corsair Vengance 1600mhz 2x4gb || PALIT JetStream 780 || Corsair H100i ||

Permalänk
Medlem

Om det inte blir app så skulle jag gärna se möjlighet att göra en sån desktopapp aktig grej i webbläsaren från mobilen. Vet inte vad det heter men vissa siter kan man genom Firefox trycka på "add to homescreen". Då menar jag inte att bara skapa en genväg till hemsidan utan det blir lite som en app.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Smartare att skapa en responsiv och dynamiskt laddad sida, eller progressiv HTML-app, som anpassar sig automatiskt efter alla enheter de kör på.

Helt dumt och meningslöst (IMHO) att behöva installera hårdkodade appar för varenda webbsida som man skall besöka. Mer korkat finns inte!

PS: Pushnotiser är inga problem att ordna i vettiga HTML-appar/sidor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt dumt och meningslöst (IMHO) att behöva installera hårdkodade appar för varenda webbsida som man skall besöka. Mer korkat finns inte!

Du kan inte låta bli va? Att uttrycka dig på så dryga sätt.. precis som du gjort tidigare och fått reaktioner på..
Vi fattar din åsikt om ämnet nu du behöver inte försöka dumförklara alla som inte tycker som dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Dimestam:
En knapp för "svara" där man får @användarnamn, mobilsidan har enbart citera och +1 ?

Permalänk
Medlem

Det bästa och mest effektiva lär väl vara att fika en PWA, vilka idag har så pass mycket möjligheter att det i många fall är rätt meningslöst att utveckla native appar om man inte typ ska komma åt en massa sensorer och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Om det inte blir app så skulle jag gärna se möjlighet att göra en sån desktopapp aktig grej i webbläsaren från mobilen. Vet inte vad det heter men vissa siter kan man genom Firefox trycka på "add to homescreen". Då menar jag inte att bara skapa en genväg till hemsidan utan det blir lite som en app.

Skrivet av improwise:

Det bästa och mest effektiva lär väl vara att fika en PWA, vilka idag har så pass mycket möjligheter att det i många fall är rätt meningslöst att utveckla native appar om man inte typ ska komma åt en massa sensorer och liknande.

Där har vi det. Ordet ja missa. Progressive web app

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Där har vi det. Ordet ja missa. Progressive web app

Jag tror dock att du kanske tänker på äldre lösningar för detta, om än med liknande syfte. En PWA är en riktig app med stora likheter med en native app, tex fungerar den offline (om än sällan fullt ut) och har tillgång till saker som normalt endast native apps har. Den stora fördelen är att man slipper olika appstores och dess ägares nyckfullhet (även om Apple varit lite sena att hänga på förvånande nog). Totalt sett tycker jag en bra PWA många gånger slår en native app, dvs om man även behöver ta hänsyn till utvecklingskostnader, time to market osv. För en site som SweClockers borde det vara det givna valet om det ska appas

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Progressive_web_applications

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag tror dock att du kanske tänker på äldre lösningar för detta, om än med liknande syfte. En PWA är en riktig app med stora likheter med en native app, tex fungerar den offline (om än sällan fullt ut) och har tillgång till saker som normalt endast native apps har. Den stora fördelen är att man slipper olika appstores och dess ägares nyckfullhet (även om Apple varit lite sena att hänga på förvånande nog). Totalt sett tycker jag en bra PWA många gånger slår en native app, dvs om man även behöver ta hänsyn till utvecklingskostnader, time to market osv. För en site som SweClockers borde det vara det givna valet om det ska appas

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Progressive_web_applications

Skickades från m.sweclockers.com

jag stöttar förslaget

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

jag stöttar förslaget

Vet inte om SweClockers har något öppet API? Isf kanske vi kunde bygga den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om SweClockers har något öppet API? Isf kanske vi kunde bygga den istället?

Bra fråga. Kan avvakta och se vad dom svarar. Annars pingar vi dom.
Vet inte vad som krävs men jag har 0 programmeringskunskaper. Men det var lite det tråden handlade om. Låt oss donera för att få någon att göra det och få det gjort..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Vet inte om SweClockers har något öppet API? Isf kanske vi kunde bygga den istället?

Hej, det finns inga öppna API:er på hemsidan.