Bygg din egen webbplats med Wordpress

Permalänk
Melding Plague

Bygg din egen webbplats med Wordpress

Idag drivs en tredjedel av världens alla webbplatser med Wordpress. I veckans avsnitt förklarar Karl Emil Nikka bakgrunden till Wordpress popularitet och visar hur du kommer igång med din egen Wordpress-webbplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker WP, plugins / teman / moduler, har blivit mer och mer kommersialiserat och totalt glömt sina rötter som Opensource. Visst man kommer en bit med default, men så fort du skall göra något efter eget huvud så blir du inkastad i dollardjungeln.

Nu har jag trots det en WP site för jag har kunnat finansiera den, men tycker menysystemet är rörigt. Även efter 5.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Bra guide mer sånt här vill jag se! Jag passade nu på att registrera den .gov adress som jag ville ha

Angående wordpress så är tid pengar, de flesta vill nå ut med information så snabbt som möjligt bråka med någon html kod. Det är t.ex lite som att ytterst få säger att de vare sig använder Microsoft, Libre Office eller liknande. Både worddokumentet och excelarkivet är oftast sparade i Open XML formatet och man har mycket bättre kontroll om man redigerar de båda efter uppzippning i anteckningar. Alltså har man fått en worddokument av en kollega och ska ändra lite så vet man ej vad word gör, men redigerar man xml filerna i anteckningar så har man 100% kontroll över sitt dokument..

Ni som inte fattar så skämtar jag och exakt samma är det med wordpress idag, man vill ej ha 100% kontroll, man vill dock vara effektiv/produktiv.

Permalänk

Visserligen har jag inget webbhotell hos Loopia utan bara domännamn, men det blir snart ändring på det. Kommer byta leverantör eftersom jag är less på att betala mycket högre avgifter än hos konkurrenterna.
Efter nästa prishöjning kommer årskostnaden vara totalt 269kr (149kr för min .se-domän + 120kr för att de hostar DNS, nått som ingår hos många konkurrenter), det finns flera alternativ som kostar mindre än hälften så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ornotermes:

Visserligen har jag inget webbhotell hos Loopia utan bara domännamn, men det blir snart ändring på det. Kommer byta leverantör eftersom jag är less på att betala mycket högre avgifter än hos konkurrenterna.
Efter nästa prishöjning kommer årskostnaden vara totalt 269kr (149kr för min .se-domän + 120kr för att de hostar DNS, nått som ingår hos många konkurrenter), det finns flera alternativ som kostar mindre än hälften så mycket.

Samma här...
Får känslan av att det ser finansiellt dåligt ut för Loopia och de nu gör satsningar och reor för att försöka locka fler kunder.

Har köpt domän där men det blir flytt snarast pga prischockerna...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ornotermes:

Visserligen har jag inget webbhotell hos Loopia utan bara domännamn, men det blir snart ändring på det. Kommer byta leverantör eftersom jag är less på att betala mycket högre avgifter än hos konkurrenterna.
Efter nästa prishöjning kommer årskostnaden vara totalt 269kr (149kr för min .se-domän + 120kr för att de hostar DNS, nått som ingår hos många konkurrenter), det finns flera alternativ som kostar mindre än hälften så mycket.

Allt beror ju på vad man har för behov. Själv har jag haft flera webbhotell genom årens lopp, bl.a. Loopia. Jämför man bara priset är det ju typ One.com, BlueHost och liknande som vinner. De har visserligen vettig cPanel, dålig speed och i princip inga möjligheter till förändringar i t.ex. php.ini. Men skall man hara ha en onepage eller blogg för familjen så funkar det ju ändå.

Loopia hamnar för mig i mellanmjölkslandet. Det är inte billigt, men behöver inte vara dyrt, beroende på vad man jämför med. Däremot skulle jag sätta t.ex. Oderland högre än Loopia både som helhet, men även om man jämför vad man får krona för krona. Oderland skall snart dra igång sin egen Wordpress Hosting som är ännu mer optimerad. Vad det blir av det återstår att se, men jag gissar att de tar sikte på något motsvarande SiteGround / WP Engine även om jag hoppas på typ "Kinsta för svenskar".

Loopia har den bästa DNS-tjänsten dock, där utmärker de sig faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tycker WP, plugins / teman / moduler, har blivit mer och mer kommersialiserat och totalt glömt sina rötter som Opensource. Visst man kommer en bit med default, men så fort du skall göra något efter eget huvud så blir du inkastad i dollardjungeln.

Nu har jag trots det en WP site för jag har kunnat finansiera den, men tycker menysystemet är rörigt. Även efter 5.

Tyckte du sammanfattade allt väldigt bra med en mening där "men så fort du skall göra något efter eget huvud så blir du inkastad i dollardjungeln" det är exakt min erfarenhet efter ca två 2.

Slö som jag vart så betalade rent för länge, för något som jag tänkte ta tag i....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av ornotermes:

Visserligen har jag inget webbhotell hos Loopia utan bara domännamn, men det blir snart ändring på det. Kommer byta leverantör eftersom jag är less på att betala mycket högre avgifter än hos konkurrenterna.
Efter nästa prishöjning kommer årskostnaden vara totalt 269kr (149kr för min .se-domän + 120kr för att de hostar DNS, nått som ingår hos många konkurrenter), det finns flera alternativ som kostar mindre än hälften så mycket.

Kolla in Cloudflares egna domänregistar, de tar ingen markup på domänpriset samt Cloudflares DNS är helt gratis att använda.
Det lanserades denna månaden dock så vet ej om det går o köpa domän där ännu men vet att man kan flytta domänen dit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tyckte du sammanfattade allt väldigt bra med en mening där "men så fort du skall göra något efter eget huvud så blir du inkastad i dollardjungeln" det är exakt min erfarenhet efter ca två 2.

Slö som jag vart så betalade rent för länge, för något som jag tänkte ta tag i....

Håller förvisso med, men samtidigt höjs ju ribban hela tiden för vad som är en acceptabel nivå av design och funktion för en modern sida. När jag knackade html i notepad, sedermera DreamWeaver, så hade jag visserligen total kontroll över all kod. Men det krävdes mycket mer kunskap och det tog mycket längre tid att presentera en färdig site.

Vad vi ser idag är en myriad av sidor där koden extremt sällan är optimerad. Inte ens om det är professionella utvecklare som ligger bakom. Men en sida gjorde i en pagebuilder ser tillräckligt proffsig ut och hastigheten är tillräckligt bra för att anses vara acceptabel. Kort sagt: det visuella har blivit allt viktigare.

Nästan alla byråer använder idag någon form av pagebuilder för att skapa prospekt åt sina klienter. Det skall gå snabbt och kunden skiter ändå i koden. Det slängs på lite fulsnack om "optimerad kod" och "SEO friendly". I själva verket är många sidor antingen så nischade att de kommer kunna ranka högt även med ganska kass SEO, alternativt är de inte alls nischade och då är inte topp 3 på Google inte ett realistiskt mål utan bättre content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Håller förvisso med, men samtidigt höjs ju ribban hela tiden för vad som är en acceptabel nivå av design och funktion för en modern sida. När jag knackade html i notepad, sedermera DreamWeaver, så hade jag visserligen total kontroll över all kod. Men det krävdes mycket mer kunskap och det tog mycket längre tid att presentera en färdig site.

Vad vi ser idag är en myriad av sidor där koden extremt sällan är optimerad. Inte ens om det är professionella utvecklare som ligger bakom. Men en sida gjorde i en pagebuilder ser tillräckligt proffsig ut och hastigheten är tillräckligt bra för att anses vara acceptabel. Kort sagt: det visuella har blivit allt viktigare.

Nästan alla byråer använder idag någon form av pagebuilder för att skapa prospekt åt sina klienter. Det skall gå snabbt och kunden skiter ändå i koden. Det slängs på lite fulsnack om "optimerad kod" och "SEO friendly". I själva verket är många sidor antingen så nischade att de kommer kunna ranka högt även med ganska kass SEO, alternativt är de inte alls nischade och då är inte topp 3 på Google inte ett realistiskt mål utan bättre content.

Tänkte bryta loss nån mening där men nu får du mina synpunkter på rubbet...

Jag har också knackat precis som du och även om ribban kunde vara hög så gjorde man sig besväret att optimera kod, optimera bilder och så vidare. Vilket vi alltså inte ser mycket av idag.

Men, tillåt mig anföra en synpunkt lite offtopic från WP...och Loopia, eftersom du kanske jobbar med det...
Dagens design med scrollande meterlånga sidor är skräp. Det tar tid att läsa, det är sådan fruktansvärd waste of space att det liknar ingenting och jag blir bara trött när jag tvingas in på en sådan. Därmed inte sagt att man skal peta in så mycket bokstäver som möjligt på varje kvadratcentimeter, men ta Sweclockers tex, den funkar bra. Tänke dig om de skulle smeta ut innehållet neråt?

Angående optimering av innehåll, mest kanske bilder och fimer, så borde det kunna göras serverside, men det verkar inte vara någon som bryr sig om att implementera det ordentligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Men, tillåt mig anföra en synpunkt lite offtopic från WP...och Loopia, eftersom du kanske jobbar med det...

Lyckligtvis gör jag inte det, sadlade om för många år sedan. Branschen påminner idag väldigt mycket om affärskulturen inom FinTech

Skrivet av Homdax:

Dagens design med scrollande meterlånga sidor är skräp. Det tar tid att läsa, det är sådan fruktansvärd waste of space att det liknar ingenting och jag blir bara trött när jag tvingas in på en sådan. Därmed inte sagt att man skal peta in så mycket bokstäver som möjligt på varje kvadratcentimeter, men ta Sweclockers tex, den funkar bra. Tänke dig om de skulle smeta ut innehållet neråt?

Ja, det är skräp. Men vi får vad Google optimerar för. Så länge som det är bra SEO med milslånga onepages så kommer vi fortsätta tvingas stå ut med det. Så fort Google ändrar sig - vilket kan ske idag, eftersom de älskar att vara nyckfulla - kommer vi förhoppningsvis få någonting bättre i nästa "era". Det som drabbat mig värst är "mobile first". Helt horribelt för sådana som jag, som surfar 95% via desktop.

Skrivet av Homdax:

Angående optimering av innehåll, mest kanske bilder och fimer, så borde det kunna göras serverside, men det verkar inte vara någon som bryr sig om att implementera det ordentligt.

Vissa hosts börjar bli riktigt duktiga på det. Men det som smakar gott kostar ju också. StudioPress, Pagely, Kinsta etc är knappast något man betalar för som privatperson eller småbloggare.

Permalänk
Medlem

Sen är det väl lite så att det finns fantastiskt många säkerhetsbrister i wordpress och de olika pluginsen. Det har blivit bättre, men där finns fortfarande en hel. Det var adobe reader och wordpress som var orsaken till flest intrång nått år... Därför känner jag en hel del motvilja mot det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Men vi får vad Google optimerar för. Så länge som det är bra SEO med milslånga onepages så kommer vi fortsätta tvingas stå ut med det. Så fort Google ändrar sig - vilket kan ske idag, eftersom de älskar att vara nyckfulla - kommer vi förhoppningsvis få någonting bättre i nästa "era". Det som drabbat mig värst är "mobile first". Helt horribelt för sådana som jag, som surfar 95% via desktop.

Jeflar, nog visste jag att Google hade stort inflytande men att de var allenarådande i den utsträckningen var jag inte helt insatt i. Så webben styrs av "the almighty dollar" på riktigt. Tur man avviker, ganska rejält.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Nu har jag trots det en WP site för jag har kunnat finansiera den, men tycker menysystemet är rörigt. Även efter 5.

Jag tycker menyn är lite rörig ibland. Men det värsta är alla plugins som lägger menyerna lite varstans, något mindre set-and-forget plugin som tar plats i översta nivån eller får man leta i alla menyerna och hittar det knappt ändå

Permalänk
Medlem

Bra info och guide!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle aldrig köpa en hemsida från en så ful hemsida. Oftast är designen på sidor ett gott tecken på hur deras ekonomi är och vad deras teknologi-nivå är. Loopia ser inte bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Skulle aldrig köpa en hemsida från en så ful hemsida. Oftast är designen på sidor ett gott tecken på hur deras ekonomi är och vad deras teknologi-nivå är. Loopia ser inte bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Loopia har ekonomi, gjorde vinst på 31M SEK 2017.
Ägs även av Visma koncernen som också har lite pengar i ryggen.

Men ja, hemsidan behöver fräschas upp, gäller även deras kontrollpanel som är olagligt långsam.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Skulle aldrig köpa en hemsida från en så ful hemsida. Oftast är designen på sidor ett gott tecken på hur deras ekonomi är och vad deras teknologi-nivå är. Loopia ser inte bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Smaken är som... den ser ok ut i mitt tycke. Texten är kanske lite liten på vissa ställen (har bara kikat runt som hastigast och tittat på beställningsformuläret) men å andra sidan sitter jag på 4K skärm och det påverkar lite.

Hur hemsidan på en beställningstjänst som denna ser ut är av underordnad betydelse så länge den är enkel , pedagogisk och funktionell. Hur den ser ut på en telefon eller tablet stuntar jag i.

Visa signatur
Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Homdax:

Tycker WP, plugins / teman / moduler, har blivit mer och mer kommersialiserat och totalt glömt sina rötter som Opensource. Visst man kommer en bit med default, men så fort du skall göra något efter eget huvud så blir du inkastad i dollardjungeln.

Nu har jag trots det en WP site för jag har kunnat finansiera den, men tycker menysystemet är rörigt. Även efter 5.

Det är onekligen många tillägg som kostar pengar. Detta faktum kan helt klart vara ett problem för den som vill driva en webbplats som inte är tänkt att generera pengar. Lyckligtvis går det att komma långt med många av gratisalternativen.

När det gäller företagswebbplatser ser jag, personligen, det som en fördel att det finns utvecklare som tjänar pengar på att utveckla bra Wordpress-tillägg och -teman. Jag ser en trygghet i att jag är med och finansierar utvecklingen av tillägg och teman som mina webbplatser förlitar sig på. Då tänker jag inte främst på möjligheten att få tillgång till support utan på att utvecklarna underhåller, uppdaterar och vidareutvecklar sina produkter. ”Riskkostnaden” av att eventuellt behöva byta ut ett gratistillägg som visar sig innehålla opatchade säkerhetsbrister eller som förlorar kompatibilitet med resten av installationen är ofta betydligt större än årskostnaden för tilläggen (i min situation).

Med detta sagt uppskattar jag floran av Wordpress-tillägg och -teman. Det finns fantastiska gratistillägg och -teman som har så stora utvecklarskaror att jag inte behöver oroa mig för ovannämnda situationer. Mer nischade tillägg kan jag samtidigt uppskatta att få betala för (och då föredrar jag alltid att betala en årsavgift i stället för en engångssumma för att hålla igång utvecklingsmotivationen).

Och angående menysystemet: ja, det är extremt rörigt. Det är helt klart något som skulle behöva struktureras bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det är onekligen många tillägg som kostar pengar. Detta faktum kan helt klart vara ett problem för den som vill driva en webbplats som inte är tänkt att generera pengar. Lyckligtvis går det att komma långt med många av gratisalternativen.

När det gäller företagswebbplatser ser jag, personligen, det som en fördel att det finns utvecklare som tjänar pengar på att utveckla bra Wordpress-tillägg och -teman. Jag ser en trygghet i att jag är med och finansierar utvecklingen av tillägg och teman som mina webbplatser förlitar sig på. Då tänker jag inte främst på möjligheten att få tillgång till support utan på att utvecklarna underhåller, uppdaterar och vidareutvecklar sina produkter. ”Riskkostnaden” av att eventuellt behöva byta ut ett gratistillägg som visar sig innehålla opatchade säkerhetsbrister eller som förlorar kompatibilitet med resten av installationen är ofta betydligt större än årskostnaden för tilläggen (i min situation).

Med detta sagt uppskattar jag floran av Wordpress-tillägg och -teman. Det finns fantastiska gratistillägg och -teman som har så stora utvecklarskaror att jag inte behöver oroa mig för ovannämnda situationer. Mer nischade tillägg kan jag samtidigt uppskatta att få betala för (och då föredrar jag alltid att betala en årsavgift i stället för en engångssumma för att hålla igång utvecklingsmotivationen).

Och angående menysystemet: ja, det är extremt rörigt. Det är helt klart något som skulle behöva struktureras bättre.

Men jag har varit med om utvecklare som inte utvecklar sina tillägg och teman.

Dom uppdaterar inte dom.
Dom följer inte med.
Fast man har betalat.

För några år sen t e x hittade jag det perfekta temat för min egen hemsida för att visa mina bilder.

Jag ville inte ha någon text, bara visa mina bilder.

Och när Wordpress fixade en uppdatering, så resulterade det i att mitt sköna tema som såg så bra ut, helt plötsligt såg ut som, ja ursäkta språket, ren skit.

Så visst tjänar dom pengar på att utveckla bra Wordpress-tillägg och teman, men det måste ju underhållas med!

Kan jämföra det lite med Firefox tillägg, det är roligt i början, och allt är fint.
Sen kommer det en uppdatering "från mamma" och "dottern hänger inte med! ....typ
Och då är Firefox tilläggen gratis.

Temat jag betalde för vart inga stora summor, så det är inte det jag gnäller över, men när det väl vart färdigknackat, ja då såg det helt annorlunda ut.

Och att knacka själv i W P, det är bara att glömma, går en vecka, en månad etc så funkar det inte.

Det är mina 2 cent.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av skog1s:

Men jag har varit med om utvecklare som inte utvecklar sina tillägg och teman.

Dom uppdaterar inte dom.
Dom följer inte med.
Fast man har betalat.

För några år sen t e x hittade jag det perfekta temat för min egen hemsida för att visa mina bilder.

Jag ville inte ha någon text, bara visa mina bilder.

Och när Wordpress fixade en uppdatering, så resulterade det i att mitt sköna tema som såg så bra ut, helt plötsligt såg ut som, ja ursäkta språket, ren skit.

Så visst tjänar dom pengar på att utveckla bra Wordpress-tillägg och teman, men det måste ju underhållas med!

Kan jämföra det lite med Firefox tillägg, det är roligt i början, och allt är fint.
Sen kommer det en uppdatering "från mamma" och "dottern hänger inte med! ....typ
Och då är Firefox tilläggen gratis.

Temat jag betalde för vart inga stora summor, så det är inte det jag gnäller över, men när det väl vart färdigknackat, ja då såg det helt annorlunda ut.

Och att knacka själv i W P, det är bara att glömma, går en vecka, en månad etc så funkar det inte.

Det är mina 2 cent.

Bra poäng. Det finns absolut oseriösa utvecklare som inte tar sitt ansvar. Bara för att de tar betalt är det ingen garanti för att de kommer att underhålla sina tillägg och teman (eller att de har skrivit stabil och säker kod för den delen). Här gäller det att, precis som med alla andra mjukvaruinköp, ta reda på vad man köper och undersöka vems ens affärspartner egentligen är.

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att de behöver vara oseriösa. Givetvis finns det såna, men jag har varit med om en omfattande diskussion när jag satt i ledningen för ett 0,1% CMS och den gick ut på att det finns gränser för vad man kan och vill göra gratis och även om man stöder Opensource så vill man nånstans få en slant för det man gör och donationer ger sällan tillräckligt med pengar.

Där nånstans ligger en gräns, hur mycket tid man är villig att offra på ideologin bakom Opensource och hur mycket tid man rent krasst har råd med. Vi kom inte fram till något bra resultat i vår interna diskussion utan öppnade istället för att de som ville bidra gratis fick göra det, de som ville sälja gavs möjligheter att göra det genom en nykodad säljfunktion med lite mer QA samt ansvar.

Alla funktioner är inte lika enkla eller användbara som ett rand script som slumpar bild visning, eller ett javascript som döljer mailadress (dessa exempel använder jag fortfarande men de har säkert 15 år på nacken).

Utvecklare som har fått betalt behöver det kanske helt enkelt i större omfattning för att uppdatera koden och får de inte det så spelar statistiken iingen roll, även om 100.000 siter använder den funktionen så kanske bara 100 betalat för den. Det leder till en ökad användning av "talkback" script som kollar användning och meddelar utvecklaren och till och med avaktiverar vissa funktioner om man inte har licensnyckel eller motsvarande.

Lite av en ond cirkel om man ser det utifrån ett Opensource perspektiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Bra poäng. Det finns absolut oseriösa utvecklare som inte tar sitt ansvar. Bara för att de tar betalt är det ingen garanti för att de kommer att underhålla sina tillägg och teman (eller att de har skrivit stabil och säker kod för den delen). Här gäller det att, precis som med alla andra mjukvaruinköp, ta reda på vad man köper och undersöka vems ens affärspartner egentligen är.

Bra poäng till dig med.

Men....... Som nybörjare är det så mycket lättare att ta reda på mjukvaruinköp på t e x antivirusprogram.

Att undersöka vems ens affärspartner egentligen är till ett tema som i detta fallet, som nybörjare, är inte lika lätt!
Känns nästan som att det blir tredjepart när det kommer till teman.
Svårt att förklara, men tror att många har varit med om det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@nikka Du kan verkligen receptet för hur man fångar intresset! Tack för kanonbra genomgång och ser glatt fram emot nästa!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gn1p:

Loopia har ekonomi, gjorde vinst på 31M SEK 2017.
Ägs även av Visma koncernen som också har lite pengar i ryggen.

Men ja, hemsidan behöver fräschas upp, gäller även deras kontrollpanel som är olagligt långsam.

Jag har ett större antal domännamn hos dem (flyttat från House of Ports) och hastigheten är något jag påpekat för dem.
Men om prisskillnaden är mer än häften kan jag ta att det går lite långsamt...

De skall tydligen inom "snar framtid" byta plattform - varvid modern hastighet utlovas...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Loopia har för dålig hastighet, jag använder FS Data som är betydligt mindre men har så mycket bättre fart och respons.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, jag har problem gällande Astra/Elevator. När jag är i vyn Elevator så har jag hämtat ett tema via Astra (det som visas i filmen) men när jag ska titta på vyn publikt så finns inte bilder och formatet på texterna är helt åt väggarna.

Hur får jag det som funkar i Elevator att även se ut på samma sätt publikt?

Stort tack för hjälpen och jag mottar gärna andra tips.