Permalänk
Medlem

Jag startar om datorn nästan varje dag och sätter datorn i standby när jag ska göra annat, vilket ibland är flera gånger om dagen/kvällen. Ibland har jag bootat upp flera dagar tidigare och datorn har varit bara i standby på natten.

Jag skulle hellre se att datorn var lite smartare och själv kunde gå från låst skärm -> standby -> hibernate om den står låst länge istället för att man skulle behöva välja bara ett läge i taget manuellt.

Det verkar som att nyare Linux-distributioner har tagit bort hibernate-funktion helt och hållet, kanske därför att med minnesstorlekarna som folk har idag så skulle det ta för lång tid att spara ner och slita för mycket på SSD:er. Eller finns det någon annan förklaring?

Jag har teoretiserat lite om hur datorsystem skulle kunna vara annorlunda utformade än idag i fråga om minne och lagring. Om program och OS skiljde på vad i minnet som är viktigt och vad man kan slänga bort så skulle mängden data som skulle behöva skrivas ner vid hibernation kunna minimeras.
Men den idén är väl lite för radikal för hur program funkar idag ... förutom att det liknar hur det funkar i vissa mobiltele-operativsystem, så den kanske inte är så konstig imorgon.

Stavning
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Skickades från m.sweclockers.com

En modern gamingdator suger väl i sig knappt 100w i idle,troligen mindre än så vilket ger en elförbrukning om 1-2kr per dag 100% idle. Visst är det ett slöseri men jag har ofta igång min dator pga starta alla program tar tid,ibland har jag flikar i chrome jag vill ha kvar osv. Människor är bekväma av sig och jag är likadan. Lampor kan jag också lämna tända typ dygnet runt(toa) pga det är led och har en förbrukning på typ 6 watt. Går inte ens att se på elräkningen.

Ang uptime har jag en windows-padda på jobbet som 99.9% av tiden är ansluten till jobb-bilen. Storknade häromveckan när jag såg att aktivitetshanteraren visade en up-time på 4 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Skickades från m.sweclockers.com

Delvis lathet helt klart.Men jag ställer faktiskt in aktiv tid i Windows så att Windows Update sköter reboots för updates medans jag sover. Finns inget värre än att datorn startar om medans du faktiskt chattar. Sen drar datorn som mest ström just i uppstarten och blir även mer påfrestad då. Inbillar mig att det är bättre om jag bara låter den vara på. Stänger bara av datorn om jag vet med mig att jag inte kommer använda den inom 24 timmar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Ja den blir riktigt irriterande för oss som är uppe hela natten eller dom som är uppe tidigt.
Borde finnas någon bättre lösning tycker man.

Dom införde ju det hela efter dom har en server krasch för några år sedan och förlorade månader med poster i forumet.
Dock borde dom kunna göra bakups utan att tjänsten är nere, verkar ju alla andra klara så det hela känns lite omodernt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Det verkar som att nyare Linux-distributioner har tagit bort hibernate-funktion helt och hållet, kanske därför att med minnesstorlekarna som folk har idag så skulle det ta för lång tid att spara ner och slita för mycket på SSD:er. Eller finns det någon annan förklaring?

Borttaget är det inte, men en del skrivbordsmiljöer gömmer undan alternativet i GUI. Om jag trycker på avstängningsknappen i GNOME så får jag bara upp stäng av och starta om som alternativ. Däremot om jag går in i inställningar -> ström så finns ett alternativ där man bestämmer vad som ska hända när den fysiska avstängningsknappen aktiveras, och där finns både vänteläge och viloläge med.

Sen tror jag att GNU/Linux-utvecklarna helst ser att man undviker funktionen på stationära datorer för den är dåligt standardiserad i hårdvara vilket gör den opålitlig och buggig på många datorer. De har nog fullt upp med att programmera in alla quirks och edge cases som ska se till att det fungerar på bärbara datorer där funktionen är betydligt viktigare.

Permalänk
Medlem

Servern är alltid igång såvida den inte behöver starta om av någon allvarlig uppdatering men datorn stängs av på kvällen för varför inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Uptime var nånting som skröts med på 80 och 90 talet.
På den tiden var normen att datorer krashade med jämna mellanrum och uptime var ett sätt att skryta om hur bra man konfigurerat en maskin (ofta på http://bash.org/ )
Numera är det ju normalt att nästan vilken dator som helst kan tuffa på i år utan att behöva startas om.

Jo, jag är väl medveten om det historiska arvet, och det är ett arv som borde halshuggas omgående.
Att starta om en maskin är inte ett problem så länge inte tjänsten störs, och för hemanvändare är förvisso dessa oftast ekvivalenta, men å andra sidan är tjänsten sällan kritisk.
Att hålla sina system patchade är däremot kritiskt, oavsett om vi snackar enterprise eller hemanvändare, och även om det går att lägga in säkerhetspatchar utan omstart så är det knappast värt mödan som hemanvändare, och på enterprisenivå finns såväl redundans som brytpass att tillgå för omstarter.
Ur en miljöaspekt är det sedan förkastligt att ha maskiner igång när de inte används bara för att man vill undvika några sekunders uppstartstid, vilket är ytterligare en anledning till att det här arvet borde dö snabbare än kvickt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

O andra sidan, förr när man höll sina datorer igång hela tiden för att de var slöa att starta upp så drog hårdvaran i stort sett lika mycket energi oavsett vad du gjorde, för att inte tala om stora CRTer som hölls igång för att de skall följa sin kalibrering, vilket de inte gör innan de stått på upp emot en timme.

Idag så är en PC väldigt duktig på att klocka ner sig och man har ofta inte så många mekaniska diskar som snurrar heller. Min dator som står till TV hörs knappt och den ger inte mycket spillvärme när den står obelastad.

Skärmar idag, särskilt de platta som gått ifrån lysrör till led, vaknar till liv på någon sekund.

Så att hålla på o stänga av gör inte lika stor nytta som förr.

Bara en sån sak som att knäppa på en Windowsmaskin och slippa få uppdateringar varenda gång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

O andra sidan, förr när man höll sina datorer igång hela tiden för att de var slöa att starta upp så drog hårdvaran i stort sett lika mycket energi oavsett vad du gjorde, för att inte tala om stora CRTer som hölls igång för att de skall följa sin kalibrering, vilket de inte gör innan de stått på upp emot en timme.

Idag så är en PC väldigt duktig på att klocka ner sig och man har ofta inte så många mekaniska diskar som snurrar heller. Min dator som står till TV hörs knappt och den ger inte mycket spillvärme när den står obelastad.

Skärmar idag, särskilt de platta som gått ifrån lysrör till led, vaknar till liv på någon sekund.

Så att hålla på o stänga av gör inte lika stor nytta som förr.

Bara en sån sak som att knäppa på en Windowsmaskin och slippa få uppdateringar varenda gång.

Visst har energisparfunktionerna kommit att brukas flitigare, men samtidigt drar framför allt stationära persondatorer betydligt mer ström även i idle än de gjorde för 10+ år sedan vilket gör att avstängning gör än större nytta idag. All idletid som en burk står och går är rent slöseri med energi, oavsett om det rör sig om 20W eller 220W.
Och återigen, uppdateringar är något bra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Första servern hade Win XP SP2 med uptime 2år - strömavbrott
Andra servern körde också Win XP SP2 men hade div problem så omstart varannan mån.
Nuvarande server kör W2012 men med samma problem som första - strömavbrott

Är jag nån gång behov av dagliga omstarter ska jag gå över till Virtuella servrar.
Endast viss mjukvara som man sätter omstart av 1 ggr/dag eller 1ggr/vecka

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ingen seagate antar jag ?

Hehe, nej, en Western Digital Green.

Skrivet av filbunke:

Har en i dagligt bruk som varit i gång i 81786 timmar (9,33 år). Har backup, har du?

Nja, har inget viktigt på den disken. Har backup på det som behövs, dock.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Fysiska servrar måndag klockan 10-12, virtuella servrar(ej linux maskinerna, de startas om manuellt) måndag klockan 16-20 om det finns uppdateringar.
Min stationära speldator kanske 1 gång i månaden. Min disk som sitter i och har överlevt ett par datorer över åren har blivit omstartad nästan 500 gånger på 10 år...

Jag håller på att migrera ifrån hyper-v till vmware så det kommer bli ändring på omstarten av mina fysiska.

Permalänk
Medlem

Den stationära idag har nog sitt rampljus på fjuttiga 2 dygn. Körde en ircd mellan 2008-2011 med 0% downtime. Nix* har fördelar på så vis jämfört mot windows

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Antar att det kommer vara hyfsat få uppkopplade W10 installationer med lång uptime här.
Förr eller senare startar de om. -Det finns ju ett visst mått av säkerhetstänk bakom det.

För min del lär det vara min router, interna accesspunkt/switch alt. batteridrivna utomhus-termometer (2,5år om ett par dagar) eller kanske mikrovågsugnen som har längst uptime, allt annat startas i regel om någon gång i veckan/varannan vecka.

Tycker själv att det är aningens vårdslöst med Internet-uppkopplade prylar där man skryter om hur lång uptime man har!

Livepatchar man via ex. Ksplice el. liknande är det väl OK, men i annat fall finns det gott om chanser att man snarare är en säkerhetsrisk.
Mycket tack vare de många sårbarheter man upptäckt, bara under det senaste året, som varit i akut behov av patchning.
LAN-resurser som enbart verkar internt eller ej står uppkopplat är ju ofta mindre utsatta mål.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har endel burkar på jobbet som ligger på X tusen dagar

Permalänk
Medlem

Jag håller mina prylar uppdaterade och där jag bor är det ibland lite strul med ström. Har under året köpt en UPS dock. Mitt rekord just nu måste vara min NAS eller möjligen min esxi server. ESXi:n ligger lite över NASen just nu.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Last login: Fri Dec 28 19:11:34 2018 [johan ~]$ uptime 19:45:34 up 100 days, 6 min, 2 users, load average: 0,26, 0,27, 0,24

Har inget mål med någon lång uptime. Nu kollade jag mest för trådens skull. Detta är från min server och upptiden är sedan senaste strömavbrottet. Den uppdateras minst en gång i veckan.
Även linuxburkar behöver numer startas om då DE:t inte blir som det borde efter en oomstartad uppdatering.
Servern kör inget grafiskt så den tuffar bara på.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Kör Ubuntu 18.10 där grunden är 18.04. Har haft problem med att burken låser sig totalt när den är idle. Satte först igång ett cronjobb som skriver tid och datum till en textfil. Bara för att testa.

Först satte jag jobbet att köra en gång i timmen, men fick trots det frysningar. Har nu ändrat till en gång i halvtimmen. Har nu en uptime på nio dagar.

Har googlat men inte funnit så mycket mer än att det verkar vara något som möjligen kom med 18.04. Någon med tips? Ibland kan min burk nämligen stå oanvänd några dagar, men jag vill ha den påslagen.

Permalänk
Inaktiv

@TANDEMCYKELN: Vad har du för CPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

@TANDEMCYKELN: Vad har du för CPU?

processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 23 model : 1 model name : AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor stepping : 1 microcode : 0x8001137 cpu MHz : 1478.663 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 12 core id : 0 cpu cores : 6 apicid : 0 initial apicid : 0 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 13 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc cpuid extd_apicid aperfmperf pni pclmulqdq monitor ssse3 fma cx16 sse4_1 sse4_2 movbe popcnt aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalig nsse 3dnowprefetch osvw skinit wdt tce topoext perfctr_core perfctr_nb bpext perfctr_llc mwaitx cpb hw_pstate sme ssbd sev ibpb vmmcall fsgsbase bmi1 avx2 smep bmi2 rdseed adx smap clflushopt sha_ni xsaveopt xsavec xgetbv1 xsaves clzero irperf xsaveerptr arat npt lbrv svm_lock nrip_save tsc_scale vmcb_clean flushbyasid decodeassists pausefilter pfthreshold avic v_vmsave_vmload v gif overflow_recov succor smca bugs : sysret_ss_attrs null_seg spectre_v1 spectre_v2 spec_store_bypass bogomips : 6387.20 TLB size : 2560 4K pages clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 43 bits physical, 48 bits virtual power management: ts ttp tm hwpstate eff_freq_ro [13] [14]

Permalänk
Inaktiv

@TANDEMCYKELN:

Ryzen. Det var det jag misstänkte

Första generationens Ryzen har någon sorts barnsjukdom eller bugg som gör att den inte är stabil på tomgång. Av någon anledning verkar detta ha drabbat Linux-användare i större grad än Windows-användare, men det kanske helt enkelt beror på att vi sällan stänger av våra datorer jämfört med Windows-användare. Jag har även sett några enstaka sådana som är drabbade, men det är ovanligt att man hör talas om det.

För att komma runt problemet kan man gå in i BIOS och leta upp följande:

Advanced > AMD CBS > Zen Common Options > Power Supply Idle Control

Och ändra det från low idle current eller auto till typical idle current.

Permalänk
Medlem

UpTime Statistics
First Boot Time 2018-03-10 13:07:18
First Shutdown Time 2018-03-10 13:05:16
Total UpTime 27033334 sec (312 days, 21 hours, 15 min, 33 sec)
Total DownTime 24653 sec (0 days, 6 hours, 50 min, 53 sec)
Longest UpTime 4399192 sec (50 days, 21 hours, 59 min, 52 sec)
Longest DownTime 4331 sec (0 days, 1 hours, 12 min, 11 sec)
Total Reboots 116
System Availability 99.91%

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av McN:

UpTime Statistics
First Boot Time 2018-03-10 13:07:18
First Shutdown Time 2018-03-10 13:05:16
Total UpTime 27033334 sec (312 days, 21 hours, 15 min, 33 sec)
Total DownTime 24653 sec (0 days, 6 hours, 50 min, 53 sec)
Longest UpTime 4399192 sec (50 days, 21 hours, 59 min, 52 sec)
Longest DownTime 4331 sec (0 days, 1 hours, 12 min, 11 sec)
Total Reboots 116
System Availability 99.91%

Det här är intressant. Vilken mjukvara gerenerar detta?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

1:18:02:50

Min dator är igång i stort sätt jämt. Sätter i standby annars, stänger aldrig av men startar om systemet en gång i veckan.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här är intressant. Vilken mjukvara gerenerar detta?

Aida64

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Windows Server 2012 R2

First Boot Time 2018-05-23 09:46:37
First Shutdown Time 2018-05-23 09:46:53
Total UpTime 20747219 sec (240 days, 3 hours, 6 min, 58 sec)
Total DownTime 2765 sec (0 days, 0 hours, 46 min, 5 sec)
Longest UpTime 6730871 sec (77 days, 21 hours, 41 min, 11 sec)
Longest DownTime 1296 sec (0 days, 0 hours, 21 min, 36 sec)
Total Reboots 13
System Availability 99.99%

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Min server är Arch Linux och har stått på sen 2014, men jag startar om den när det kommer nya kernels. Kör den i 800MHz som server och klockar upp den till 4.8GHz med ett script när jag loggar in för att hacka. Kör mest som multimedia server och lite Linux hackande, har aldrig bråkat. Rullar för tillfället med Kernel 4.20.2 på en i7 4790K med 16GB RAM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

# w
22:24:47 up 373 days, 11:26, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min server är Arch Linux och har stått på sen 2014, men jag startar om den när det kommer nya kernels. Kör den i 800MHz som server och klockar upp den till 4.8GHz med ett script när jag loggar in för att hacka. Kör mest som multimedia server och lite Linux hackande, har aldrig bråkat. Rullar för tillfället med Kernel 4.20.2 på en i7 4790K med 16GB RAM.

Den låter ju nästan ny ;). Är det speedstep du leker med då?

Permalänk

01:20:27 up 384 days, 8:03, 1 user, load average: 0.35, 0.47, 0.60

Servern har klarat sig bra senaste tiden.

Längsta uptime jag har haft på min stationära Windows-dator är runt 86 dagar. Fick stå i sleep-mode när jag var utomlands. Ville ha möjligheten att komma åt filer och program från laptopen även när jag befann mig på andra sidan världen, så lämnade den stationära sovandes och satte på boot-on-lan. Fungerade felfritt Windows 10 var inte jätteglad i mig när jag kom hem dock.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!