Permalänk
Medlem

Köp råd 1440p 144hz

Nu under mellandags rean så finns det några alternativ på skärmar.

Samsung C32JG50 32" välvd gamingskärm
3490kr
Verkar ju som ett bra alternativ. Välvad skärm känns ändå OK, men storleken är lite väl stor, och den kan inte höjas/sänkas. VA panel verkar som att det är ett helt ok alternativ mellan TN och IPS.

Acer 27" Predator XF270HUC 144Hz WQHD
3790kr
Har en bra mount, är 27" som jag egentligen vill ha. Den är TN vilket vissa tycker är lite sämre, menvad jag förstår så är det högra chans att få ett bra exemplar. Nackdelen är ju egentligen bara att den är TN, och lite dyrare.

Acer 27" LED XF270HU Freesync Gamingskärm
4390kr
Samma som ovanstående, typ, men är IPS istället. Vissa säger att det är värt att lägga till 500kr för IPS över TN. Nu blir det 600kr... Men sen totalt så blir det 900kr, eller 25%, över den billigast 1440p skärmen.

Vet inte riktigt vad jag ska köpa. Acer 27" Predator XF270HUC 144Hz WQHD för 3790kr verkar som det bästa och mest prisvärda alternativet.

Permalänk
Medlem

Jag gick från TN till IPS och kommer inte att gå tillbaka. Jag skulle säga att det är värt om ena skärmen har TN medan den andra har IPS och lägga 600:- för det. Vad spelar du för spel? I snabba fps shooters är TN en hel del bättre än IPS medan spel som t.ex Battlefield eller vanliga singleplayerspel så föredrar min IPS panel alla dagar i veckan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag brukar dock sänka temperaturen på skärmen och ljus styrkan med iris för att inte bli trött i ögonen. Så jag vet inte om det är den bästa iden med IPS pga det.
Men IPS paneler kanske inte är lika jobbiga för ögonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

@ClintBeastwood: Jag brukar dock sänka temperaturen på skärmen och ljus styrkan med iris för att inte bli trött i ögonen. Så jag vet inte om det är den bästa iden med IPS pga det.
Men IPS paneler kanske inte är lika jobbiga för ögonen?

Jag kände varken problem med TN paneln eller denna. Jag testade att sätta på windows egna light settings nu (är typ som f.lux) och ögonen anpassade sig till det på 1-2 minuter men det blir VÄLDIGT orange/rött så man kanske får dra ner ljusstyrkan lite extra om man ska använda det dagligen eller mecka med de olika färgerna som finns i Windows. @laxpudding kan nog ge dig ett mer definitivt svar på det men jag har inga problem med ljuset. Har fått sänka ljusstyrkan något men det är fint att vitt faktiskt är vitt och att färgerna kommer i en helt annan dager.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.