MSI Afterburner uppdateras med automatisk överklockning för arkitekturen Pascal

Permalänk
Melding Plague

MSI Afterburner uppdateras med automatisk överklockning för arkitekturen Pascal

Mitt i julledigheten uppdateras den populära överklockningsmjukvaran MSI Afterburner med stöd för automatiserad överklockning av grafikkort med Nvidias äldre arkitektur Pascal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu ska det testas!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Testade att ladda ner den nya betan men kommer bara upp "some of MSI afterburner components are expired, missing or corrupted!" efter att jag installerat.

edit: Glöm det förresten. Jag valde visst fel version och inte den senaste. Nu fungerade det att installera och starta. Ska testa nu

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Den lyckades sådär med mitt RTX 2080 så gjorde det själv. Glöm inte att bocka för Rivatuner under installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att höra hur bra denna funktion är. Förmodligen pushar den inte till bristningsgränsen som man brukar vid manuell klock men kan nog vara bra för dom som inte orkar sätta sig in i klockning men vill ha lite extra prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Testade att ladda ner den nya betan men kommer bara upp "some of MSI afterburner components are expired, missing or corrupted!" efter att jag installerat.

edit: Glöm det förresten. Jag valde visst fel version och inte den senaste. Nu fungerade det att installera och starta. Ska testa nu

Kan alltid vara värt med en ren installation om man stöter på problem annars, alltså där man raderar applikationen helt inklusive profiler och dylikt. Nu löste du det ju på egen hand, men det är ett vanligt fel annars, har själv råkat ut för det!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

10:59:58 Memory clock +0MHz
10:59:58 Overvoltage 0 %
10:59:58 Power limit 120%
10:59:58 Thermal limit 92 °C
10:59:58 Fan speed 1 Auto
10:59:58 Start scanning, please wait a few minutes
10:59:59 Scanning point 1 of 4
11:05:28 Scanning point 2 of 4
11:12:27 Scanning point 3 of 4
11:17:20 Scanning point 4 of 4
11:21:17 Scan succeeded, average overclock is 151MHz
11:21:17 Dominant limiters
11:21:17 Power
11:21:17 Overclocked curve exported to MSI Afterburner

Ändrade till egen fläktkurva under testet. Hamnade strax under 2000 MHz. Inte jättehögt direkt men smidigt program ändå. Om det är stabilt eller inte lär dagen få utvisa.

Edit. Jag vet inte om MSI Afterburner visar korrekt men jag har lägre spänning med den här överklocken än det är stock på kortet. Det om något är ju imponerande om det stämmer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Absolut största problemet med pascal är de extremt tajta strömbegränsningarna, de som pushar spänning & frekvens hårt kommer springa in rejält i ström väggen och få en horribelt ostabil gpu frekvens som följd under full load, om man klockar enkom för benchmark poäng så spelar det kanske inte så stor roll men om man klockar för en i slutändan bättre spelupplevelse så skulle jag personligen akta mig för att gå för hårt in i ström limitering. Undviker man strömlimiteringen så kommer frametime vara betydligt jämnare & trevligare.

Pascal mår i mitt tycke bäst med maximal strömbudget & en svag undervolt vid en lagom överklock, det man ska undvika som pesten på pascal är att dra spänning i botten, det kommer såklart ge tillgång till högre frekvens men kostnaden är att du får en ping pong frekvens som går upp & ner ett par gånger per sekund, något som inte alla HW övervakningsprogram visar då de flesta gör en snittberäkning under rätt lång tid.

Vill man pusha korten ordentligt utan problem med strömlimitering så är det hårdvarumoddning av shuntar som gäller, med värdena på dessa fixade kan man få en bypass av strömbegränsningen och då försvinner problemet med frametime direkt. buildzoid har några guider för pascal hur man bäst kan göra en bypass krets.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Absolut största problemet med pascal är de extremt tajta strömbegränsningarna, de som pushar spänning & frekvens hårt kommer springa in rejält i ström väggen och få en horribelt ostabil gpu frekvens som följd under full load, om man klockar enkom för benchmark poäng så spelar det kanske inte så stor roll men om man klockar för en i slutändan bättre spelupplevelse så skulle jag personligen akta mig för att gå för hårt in i ström limitering. Undviker man strömlimiteringen så kommer frametime vara betydligt jämnare & trevligare.

Pascal mår i mitt tycke bäst med maximal strömbudget & en svag undervolt vid en lagom överklock, det man ska undvika som pesten på pascal är att dra spänning i botten, det kommer såklart ge tillgång till högre frekvens men kostnaden är att du får en ping pong frekvens som går upp & ner ett par gånger per sekund, något som inte alla HW övervakningsprogram visar då de flesta gör en snittberäkning under rätt lång tid.

Vill man pusha korten ordentligt utan problem med strömlimitering så är det hårdvarumoddning av shuntar som gäller, med värdena på dessa fixade kan man få en bypass av strömbegränsningen och då försvinner problemet med frametime direkt. buildzoid har några guider för pascal hur man bäst kan göra en bypass krets.

Såhär stod det när jag gjort testet:

Citat:

11:21:17 Dominant limiters
11:21:17 Power

Då hade jag ändå dragit upp powerlimit till max innan jag startade testet. Lite tråkigt, tänk så mycket bättre klock man kunde få om man fick dra upp den till 11 istället.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Får inte upp knappen "OC Scanner" vad beror det på? Senaste uppdateringar och allt...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Får inte upp knappen "OC Scanner" vad beror det på? Senaste uppdateringar och allt...

Längst upp till vänster i msi ab ser du "OC" och ett förstoringsglas. klicka på den.

Kör heaven nu och det verkar stabilt än så länge. Core ligger stabilt på 1974 MHz och i stock 1860 så ingen jätteökning men.. Att det är mindre spänning än stock får jag nog ta tillbaka, den ligger på 1050mV. Oavsett är det kul att folk som inte orkar sitta och pilla själva kan trycka på en knapp bara för att få lite extra prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Får inte upp knappen "OC Scanner" vad beror det på? Senaste uppdateringar och allt...

Har du installerat Rivatuner? Det måste vara installerat för att OC Scanner ska fungera.

Kan vara värt att notera i artikeln för övrigt. Tror dom flesta brukar strunta i Rivatuner när de installerar MSI Afterburner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Längst upp till vänster i msi ab ser du "OC" och ett förstoringsglas. klicka på den.

Skrivet av MinscS2:

Har du installerat Rivatuner? Det måste vara installerat för att OC Scanner ska fungera.

Kan vara värt att notera i artikeln för övrigt. Tror dom flesta brukar strunta i Rivatuner när de installerar MSI Afterburner.

Har rivatuner installerat, får upp fönstret men ingen knapp för "OC Scanner" :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har rivatuner installerat, får upp fönstret men ingen knapp för "OC Scanner" :S

https://imgur.com/gallery/J8rBeDZ
Har du inte den knappen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, den är borta liksom
https://imgur.com/a/XPfYoP7

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

@Swedishg33k95: Du har Beta 9, men ska vara Beta 10 - länk för nedladdning hos Guru3d finns i slutet av artikeln.

Permalänk
Skrivet av SneakyButcher:

@Swedishg33k95: Du har Beta 9, men ska vara Beta 10 - länk för nedladdning hos Guru3d finns i slutet av artikeln.

Amen vad f*n! Jag klickade uppdatera, trodde det skulle vara tillräckligt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Den lyckades sådär med mitt RTX 2080 så gjorde det själv. Glöm inte att bocka för Rivatuner under installation.

Nu var ju visserligen funktionen inte tänkt för Turing som jag förstod utan Pascal, generationen innan ditt kort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu var ju visserligen funktionen inte tänkt för Turing som jag förstod utan Pascal, generationen innan ditt kort.

EVGA släppte överklockningsfunktionen som är i MSI AB redan när 1080 släpptes, alltså flera år sedan. Men det fungerade bara med deras egna kort. Det lustiga är att (kommer inte ihåg hans namn, var någon snubbe från Nvidia) berättade för GamerNexus om hur jäkla smart pascal var och hur dom arbetat med EVGA att ta fram mjukvaran men sen visade det sig att inte fungera på dom flesta av korten eftersom alla inte köper EVGA.

edit: Det kanske fungerade på deras egna referenskort också. Minns inte i detalj men lite fult ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så det finns i Precision XOC?

Skrivet av ClintBeastwood:

EVGA släppte överklockningsfunktionen som är i MSI AB redan när 1080 släpptes, alltså flera år sedan. Men det fungerade bara med deras egna kort. Det lustiga är att (kommer inte ihåg hans namn, var någon snubbe från Nvidia) berättade för GamerNexus om hur jäkla smart pascal var och hur dom arbetat med EVGA att ta fram mjukvaran men sen visade det sig att inte fungera på dom flesta av korten eftersom alla inte köper EVGA.

edit: Det kanske fungerade på deras egna referenskort också. Minns inte i detalj men lite fult ändå.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Så det finns i Precision XOC?

Ja, beroende på vilket kort du har så fungerar det eller inte.

Klippet är från 2016 så hittar inte på

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chubbi:

Så det finns i Precision XOC?

Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, beroende på vilket kort du har så fungerar det eller inte.
https://youtu.be/kKIAEGhMkNY

Klippet är från 2016 så hittar inte på

Det stämmer att den här typen av lösning funnits tidigare, men den ska enligt bolagen själva ha förbättrats rejält, samtidigt som det inte längre är begränsat lika hårt till enskilda grafikkort! Saxat från SweClockers recension av RTX 2080 och 2080 Ti:

"Tillsammans med GPU Boost 4.0 introducerar även Nvidia ett nytt mjukvarugränssnitt för automatisk överklockning som kallas Nvidia Scanner. Systemet är en evolution av OC Scanner som företaget knåpade ihop tillsammans med EVGA i samband med lanseringen av "Pascal" för över två år sedan och ska bjuda på betydligt bättre träffsäkerhet och stabilitet ställt mot föregångaren.

Istället för att belasta kortet med en sedvanlig 3D-applikation använder sig Nvidia här av en matematisk algoritm som körs på grafikprocessorn och letar efter bitfel allteftersom klockfrekvenserna vrids upp. Gränssnittet höjer automatiskt klockfrekvensen vid ett utvalt antal spänningspunkter på frekvenskurvan och interpolerar sedan fram en komplett kurva när processen är genomförd."

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur det är för Turing.

Men för att få Pascal att ligga på en jämn boost så bör kortet ligga under 65c. Det kan naturligtvis variera. Men runt där.
Jag ligger runt 60c-62 när mitt kort verkligen jobbar och har full boost hela tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ingen aning om hur det är för Turing.

Men för att få Pascal att ligga på en jämn boost så bör kortet ligga under 65c. Det kan naturligtvis variera. Men runt där.
Jag ligger runt 60c-62 när mitt kort verkligen jobbar och har full boost hela tiden.

Testa att använda det, vet inte hur sanna siffrorna är men hade mycket lägre spänning med en ok klock. Tror jag hade 1920 eller något sånt och bara 950mV.

programmet fungerar utan tvekan för mig iaf. kört heaven och spelat bf4 så klocken verkar vara stabil!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få bättre klock än manuellt?

Känns som det kan funka OK för folk som inte pillat själva på V/F-kurvan, men inte om man själv försökt pilla och optimera den?

Mitt kort verkar t.ex. gilla 2113 MhZ vid 1050mV.

Blir inte bättre upp mot 1093mV, dock stor skillnad beroende på hur jag sätter de 3-4 sista punkterna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kul att min tråd blev en nyhet på förstasidan

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den testar ju inte alls minnesfrekvensen.

Sen föreslog den +74 MHz för mitt kort, medan jag själv kört runt +100 utan problem i flera veckor, benchmarkat mycket och spelat en hel del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Någon som får över 90% vid testet? Försökte t.o.m nedklocka mitt 1080 med 200mhz för att försöka nå 100% stabilitet men det hjälper inte. Känns som en ganska rejäl bugg om programmet inte kan avgöra om det är stabilt eller ej.

Permalänk
Medlem

Värdelöst för mig. Sttae mig på +100 men jag har mekat mycket själv och mitt kort klarar inte mer än +30 utan att krascha i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den testar ju inte alls minnesfrekvensen.

Sen föreslog den +74 MHz för mitt kort, medan jag själv kört runt +100 utan problem i flera veckor, benchmarkat mycket och spelat en hel del.

Självklart kommer du få bättre klock om du gör det manuellt och testar själv. Men för ett program som gör det automatiskt på ~20 minuter tycker jag inte att det är konstigt om den lägger sig några MHz under vad du får ut vid en manuell klock utan snarare imponerande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.