Permalänk
Medlem

Er Uptime ?

En egentligen rätt meningslös tråd.

Men har man varit med några år så kommer nog de flesta ihåg alla skrönor om servrar som varit igång i åratal, kanske glömts bort och stått i en skrubb utan omstart i evigheter..

Det var nog lite mer en sport förr att ha maskinen med mest uptime, idag är nog många lite mer medvetna om säkerhet och mjukvaruppdateringar, men ändå:

Vad är er uptime, valfri burk ?

Jag har en liten maskin som kör FreeBSD som gått konstant sedan jag satte upp den som ett projekt, nu kommer jag ersätta den med lite annan hårdvara, introducera ZFS etc, så den kommer snart att släckas ner.

Konstaterade iaf idag, nu, från TOP:
up 269+22:57:56 09:28:35
(jag vet, klockan går fel)

Detta är ingen rekord för min del, men ett exempel på hur en maskin med ett stabilt operativsystem bara snurrar och lätt glöms bort när det bara fungerar..

Tidigare maskiner har jag haft uptime på över ett år, kan inte komma ihåg exakt, men då har UPS varit inblandat iaf.

Tänkte att denna tråd passar bäst under *nix då windows idag tenderar att starta om stup i kvarten

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

up 2 days
Min mediaserver, kör alltid schemalagda restarts på servrar jag har då det undviker massa problem. Det är mycket sällan en server måste vara tillgänglig 24/7-365 utan att kunna missa några minuter här eller där

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:

Vilket operativ och vilka problem tänker du på då ?

Har faktiskt aldrig varit med om att jag fått problem med FreeBSD oavsett uptime, men vi har kanske lite olika användningsområden..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om man har för vana att lägga in säkerhetsuppdateringar då och då får man inte så fantastiskt lång up-tid.

Permalänk
Inaktiv

CPU

Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60GHz

Bashastighet: 3,60 GHz
Socketar: 1
Kärnor: 8
Logiska processorer: 8
Virtualisering: Aktiverat
L1-cache: 512 kB
L2-cache: 2,0 MB
L3-cache: 12,0 MB

Användning 0%
Hastighet 1,10 GHz
Drifttid 0:18:28:30
Processer 143
Trådar 1491
Referenser 55427

Detta är mitt rekord tror jag.

Permalänk
Medlem

Netgear R7000 router med DD-WRT. Up-time: 325 dagar. I windows är jag glad om jag får ut 7 dagar, då brukar det vara dags att starta om när sakar börjar bugga ur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Om man har för vana att lägga in säkerhetsuppdateringar då och då får man inte så fantastiskt lång up-tid.

Nu är detta ändå under forumdelen Linux och övriga operativsystem (d.v.s. inte Windows).

På t.ex. Linux går det att, med rätt mjukvara, installera säkerhetsuppdateringar för Linuxkärnan utan en omstart av systemet, t.ex. med Ksplice eller SuSE Live Patching. Patchar i userland går att applicera utan en omstart också.

Men visst, för att vara lite offtopic, på Windows är en drifttid på mer än 30 dagar oftast ett tecken på dålig systemadministration.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Men nu är det så konstigt att det börjat dyka upp även i Linux att man ska starta om. Det är mycket möjligt att det går att ordna utan omstart men är det värt besväret?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

@pv2b: Men nu är det så konstigt att det börjat dyka upp även i Linux att man ska starta om. Det är mycket möjligt att det går att ordna utan omstart men är det värt besväret?

Om det är värt besväret beror på. För din NAS hemma eller en PC med Linux? Osannolikt, om du inte tycker att det är kul. (På en PC kommer du sannolikt ändå behöva starta om en massa applikationer om problemet ligger i ett bibliotek som används av många program.)

På en server i en klustrad miljö? Kanske, men antagligen inte.

På en monolitisk server som driver en icke-distribuerbar applikation som måste vara igång 24/7? Absolut.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan förresten tillägga att SuSE har en bra teknisk video angående fördelarna med live-patchning:

Permalänk
Avstängd

Filhanterare

Så kallad master dator.

Speldator

Linux

Har massa som är igång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

i Win blir man påforcerad omstart då och då och denna win-surfdator är igång alla dagarna mellan dem. så nej, med win går det inte att få några enastående upptider om man inte skall helt isolera sig från Internet.

NAS och servrar är upp runt 6 månader i stöten - inte för att de behöver startas om utan för att det görs olika saker som medför att strömmen behöver tas bort en stund.

när det gäller ubuntu server så har jag inte sett någon önskad omstart efter uppgradering ännu. men det kan skilja mellan server och desktop vars sistnämnda ibland önskar omstart efter uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Du har inte patchat dina Windowsservrar på ett tag. Kanske vore värt att ta tag i ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Du har inte patchat dina Windowsservrar på ett tag. Kanske vore värt att ta tag i ändå.

Har inte orkat, sen så kommer det inte så mycket uppdateringen till Windows 7 längre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min Synology nas har vart uppe i 27 dgr sen senaste omstarten

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka maskiner man pratar om.
Men den som jag har haft igång längst (vid denna omgång) än så länge är denna lilla härlighet

Vi har haft igång en gammal dns-server på jobbet, som stod och snurrade på i 4 år innan ups:en dök under sommarn och maskinen fick en ner tid på någon halvdag. FreeBSD btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Min Synology nas har vart uppe i 27 dgr sen senaste omstarten

https://i.gyazo.com/c874deecf66d6fbdf0e974f5e35d833a.png

Hmm.

Kanske dags att fylla på nasen med ytterligare disk och sprida ut lite av filerna mellan sig - filsystem är inte speciellt glada när de är knökfyllda och det är bara småluckor här och där att sprida ut eventuellt nya filer på - ger dålig prestanda.

man bör hålla 10-15% ledigt på disken mestadelen av tiden...

Permalänk
Medlem

@Karaff:

Kul tråd!
freebsd:
$ uptime
12:51pm up 118 days, 15:21, 1 user, load averages: 1,00 1,00 1,00

routern:
$ uptime
12:08pm up 151 days, 6:24, 5 users, load average: 0.10, 0.05, 0.01

torrent+backupserver-mm:
$ uptime
12:02:58 up 118 days, 16:53, 20 users, load average: 13.20, 13.31, 13.36

(strömavbrott hemma för 118 dagar sen alltså!)

Backupserver på jobbet:
$ uptime
11:40:24 up 575 days, 2:48, 8 users, load average: 0.00, 0.01, 0.05

Fast rekordet har en gammal suse-server på jobbet (numera pensionerad):

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Min Synology nas har vart uppe i 27 dgr sen senaste omstarten

https://i.gyazo.com/c874deecf66d6fbdf0e974f5e35d833a.png

Skrivet av xxargs:

Hmm.

Kanske dags att fylla på nasen med ytterligare disk och sprida ut lite av filerna mellan sig - filsystem är inte speciellt glada när de är knökfyllda och det är bara småluckor här och där att sprida ut eventuellt nya filer på - ger dålig prestanda.

man bör hålla 10-15% ledigt på disken mestadelen av tiden...

Hehe!
Fast en disk blir ju alltid runt 96% fylld efter ett tag det är bara det att det tar längre tid med en större disk. Så vill man ha 1 TB ledigt så behöver man 25TB disk! Enkel matematik

Ser att jag ligger på 97% på /home och 98% på fileservern så nog dags att städa lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hmm.

Kanske dags att fylla på nasen med ytterligare disk och sprida ut lite av filerna mellan sig - filsystem är inte speciellt glada när de är knökfyllda och det är bara småluckor här och där att sprida ut eventuellt nya filer på - ger dålig prestanda.

man bör hålla 10-15% ledigt på disken mestadelen av tiden...

Så där då?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Längsta just nu är väl möjligtvis min PfSense då (freebsd-baserad) som tuffat på i 42 dagar just nu. Inget konstigt med uptimes på ett halvår-år på sakerna som är inte är Windows-baserade här annars

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

mycket bättre!!

Om ext4 används så är filsystemet ljusår bättre än tex. NTFS när det gäller att hålla ihop filerna i stora sekventiella områden för senare snabb läsning, och håller ihop det bra även vid torrentnedladdning med multipla pågående filer samtidigt, men för att det skall fungera så behövs armbågsrum - därav rekommendationen med minst 10-15% ledigt på filsystemet, det gäller i stort sett alla filsystem.

Kör man BTRFS (som numer är ganska vanligt i köpeNAS med mer än 2 diskplatser) så kanske man behöver köra defragmentering någon gång ibland, då COW-filsystem som BTRFS är, är fragmenterande till sin natur och arbetssätt - dvs. alla ändringar och modifieringar som görs på en fil - skrivs alltid på nya sektorer framåt på disken och pillar inte på det som redan är skrivet (förrän det är helt avallokerat och markerats oanvänt och så småningom återanvänds igen.

på lagringssystem som NAS så är fragmentering inte jättestort bekymmer då filer skrivs i sin helhet direkt och man pillar sällan på sektornivå efter det, och när filer raderas igen så blir det acceptabelt stora sekventiella hål för att nya filer i sin helhet skall få plats där eller bara delas i få och stora stycken.

Om man däremot kör och exporterar iSCSI-volymer (som i windowsdatorer ses som fysiska diskar) och på dem tex. lägger NTFS så kan det bli ganska sörjigt efter en tid - då NTFS i sig fragmenterar sig som tusan med massor av onödig småskrivning precis överallt samtidigt - och det gör också att imagefilen som ligger på BTRFS också sticker iväg i fragmentering iom. varje ny skrivning hamnar på ny sektor, så där kanske man först gör defragmentering i NTFS då och då och sedan gör en defragmentering av imagefilen av iSCSI-enheten i BTRFS - i kommandoskal så kan man defragmentera enskilda filer i BTRFS som tex. en sådan iSCSI-image - man kan också sätta flagga (chattr...) så att imagefilen inte längre är av COW-typ och minskar fragmenteringen och det blir bara ett bekymmer inom NTFS.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Jag kör ubuntu nedbantat dock, menar inte att det är jätte problematiskt, det går säkert att köra väldigt länge utan problem precis som det gör med de flesta system idag. Kan vara att jag är van vid hur det var för 20 år sedan men minnesläckor och "små skit" som automatiskt löses av "have you tried turning it off and on again" så jag slipper hantera det Så jag har satt den handlingen på automatik tillsammans med updates och annat ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Blir sällan mer än en vecka eftersom man kör distro med rullande release så det kommer uppdateringar hela tiden.

Just nu är det bara lite drygt tre timmar för datorn hade av någon anledning hängt sig under natten.

~$ uptime 14:36:26 up 2:54, 1 user, load average: 0,04, 0,16, 0,23

Så jag antar att jag tar hem priset för kortast uptime hittills i tråden? Det är ju alltid nåt...

Permalänk
Medlem

Uppdaterar ni inte era system?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Min krashar var 50:e dag, vette 17 vad som är problemet ? !
Kör Windows 95 btw.

Permalänk
Medlem

Firade en maskin på jobbet som passerade 8 år för någon månad sen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Har en liten laptop här på jobbet som visar status på olika system runt om i världen. Rullar WinXP Home (!) på denna och den har en rätt ok uptime för att vara en XP maskin tycker jag

Hittade bara uptime när man tittar via Wi-Fi anslutnings tiden och inte i enhetshanteraren.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Min krashar var 50:e dag, vette 17 vad som är problemet ? !
Kör Windows 95 btw.

win95 - dom har man väl aldrig kunna köra mer än några veckor åt gången om det inte är extremt bantad och rensad system.
på den tiden var det resurser som som sakta åts upp av både program och av windows själv med tiden och till sist hängde sig.

@robban

XP var väl den första windows som börja bli användbar utan att alla dumheter allt för ofta gjorde att man såg rött som i de tidigare windows...

Permalänk
Medlem

@xxargs

Denna maskinen här ska man nog inte lite allt för mycket på iof. Försökte köra lite annat än det som visas via webläsaren som den kör och möttes av klassiska felmeddelanden och liknande. Låter den vara som den är för verkar vara lika stabil som ett blött mariekex.

Visa signatur

Here be dragons