Philips nya stora 43-tums monitor 436M6VBPAB

Permalänk
Medlem

Philips nya stora 43-tums monitor 436M6VBPAB

Philips nya stora 43-tums monitor 436M6VBPAB finns nu att köpa i Sverige, 7999 kr på Inet.

När den lanserades för ett par veckor sedan hade Sweclockers denna presentation

En mycket bra och detaljerad recension finns att läsa på PC Monitors,
och deras video-recension finns här.

Några nybörjarfrågor:
Det är en 60 Hz-skärm. Om den inte används till spel, har man någon praktisk nytta av mer än 60 Hz?

Om man inte tittar på 4K-video, spelar det någon roll om skärmen ansluts med HDMI eller DisplayPort?

Finns det några situationer när ett Geforce GTX 1050 Ti kan ha problem att driva skärmen i 3840 x 2160?

Om allting blir för smått i 3840 x 2160, är det bättre att välja 1920 x 1080 istället för att gå till Display Settings och välja Custom Scaling 150% eller mer? Några uppenbara nackdelar med Custom Scaling?

Permalänk
Medlem

Är det en 4K-skärm så ska du mata den med 4K, annars kommer det bli riktigt fult. Det är mycket bättre att mata med 4K och öka scaling om du tycker det är för småttigt. Men med den sizen (43") blir det rätt schysst med 4K, tror inte det kommer vara för litet alls. Du kan ju laborera med DPI-räknaren här: https://www.sven.de/dpi/
Den där skärmen är på 43" med 3840 x 2160, det ger 102 DPI. En 24" med Full HD är på 91 DPI. Så det är inte jättestor skillnad där, inget kommer bli småttigt.
Mer än 60 Hz har du ingen jättenytta av om du inte ska spela spel nej.
Ditt grafikkort kommer kunna driva upplösningen utan problem, men räkna inte med att få bra FPS i Far Cry.

Permalänk
Medlem

Tack till FL3JM för synpunkter.

Skärmen har HDMI 2.0 och DisplayPort 1.2, har det någon betydelse vilket man använder? (4K-video kräver väl DisplayPort, men bortsett från det).

Permalänk
Medlem

Innan jag slår till och köper skärmen, finns det någon mer prisvärd skärm i 40-tumsklassen? Eller känner någon till om det är någon ny liknande skärm på gång i år som är värd att vänta på?

Permalänk
Medlem

eTeknix har en ny mycket positiv recension med många bilder.

En sak som nämns är:
"When using a PC, Windows will need to be set to HDR mode for HDR content, then HDR mode manually turned off in Windows again for SDR content. That’s annoying, but that’s Windows fault, not Philips."

Är detta något större problem, kan man byta smidigt med ett snabbkommando?

Permalänk
Medlem

När jag just bestämt mig för att köpa monitorn så började jag oroa mig för subpixel-problemet, om det nu verkligen är ett problem.
Som jag har förstått saken ligger det till så här:

Skärmar som är mindre än 40 tum använder som regel RGB, medan skärmar som är 40 tum och uppåt istället brukar använda sig av BRG (blå-röd-grön istället för röd-grön-blå) subpixel layout.
Datorernas operativsystem är anpassade till RGB eftersom det är vanligast, och som Windows-användare får man använda ClearType för att minska problemet med "text fringing" (vad det nu heter på svenska). ClearType minskar text fringing men tar inte bort det helt.

Från en recension:
If you’re dealing with text, Windows does clever tricks with the subpixels to make it look smoother. If, however, your sub-pixel arrangement is not the standard RGB order, these tricks don’t work.

Text fringing är bara störande om man sitter nära skärmen, 60cm eller så. Ökar man avståndet så minskar problemet och försvinner alltmer på 70-80cm avstånd.
Philips marknadsför skärmen som en "console gaming monitor", och det är inte meningen att man ska sitta alltför nära skärmen.
Text fringing märks huvudsakligen när man har svag ljusstyrka, ökar man ljusstyrkan så minskar eller försvinner effekten.

En recensent skriver:
When it comes to more close-up activities, such as trying to use this display as a conventional monitor, it largely does the job thanks to its huge resolution. At a normal monitor viewing distance there's a general graininess to the whole image.

PcMonitor skriver:
"In practice the subpixels of this monitor are very small so it isn’t something everyone will notice and is quite subtle really".
De skriver också:
"we found as we used the monitor more and more, the effect become far less noticeable to us. We would be happy with a slightly greater viewing distance, where things blend together and the effect becomes invisible."
och:
"It’s also fair to say, as we spent more time with the monitor and stopped focussing on this issue, it stopped jumping out at us even when we were sitting closer to the screen."

Så kanske behöver man inte avstå från ett köp pga oro för text fringing. Eller?
Jag har tänkt använda monitorn till mycket mer än video, främst till att läsa.
Men väntar man på att det ska komma en perfekt 40-tummare helt utan några nackdelar så får man antagligen vänta för evigt.

Permalänk
Medlem

Jag har också spanat på den här skärmen, den verkar bättre än mitt förra alternativ LG 43UD79-B
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4246896

Jag kommer mest jobba med olika program och läsa på skärmen, så oskarp text låter oroväckande.
Det bästa vore förstås att få kolla på en demoskärm i en butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Balint:

Skärmen har HDMI 2.0 och DisplayPort 1.2, har det någon betydelse vilket man använder? (4K-video kräver väl DisplayPort, men bortsett från det).

Inte säker på vad du menar, men både HDMI och DP borde fungera såvitt jag vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En nybliven ägare till denna monitor skriver idag på reddit om sina intryck efter första dagens användning. 9 av 10 i betyg.

Det tidigare nämnda problemet med subpixel-layouten märks inte alls om man sitter på minst 80 cm avstånd. Och så långt bort måste man väl ändå sitta när det är en så här stor skärm?

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/8ur45h/philips_436m6vbpab_momentum_43_review/

Permalänk
Medlem

Ett returnerat exemplar av skärmen finns nu 400 kr billigare hos Inet:
Återköp från kund
Är 400 kr (c:a 5%) en rimlig (normal) prissänkning på en returnerad skärm?
Det står att skärmen har en "liten antydan till clouding". Hur ska det tolkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Ett returnerat exemplar av skärmen finns nu 400 kr billigare hos Inet:
Återköp från kund
Är 400 kr (c:a 5%) en rimlig (normal) prissänkning på en returnerad skärm?
Det står att skärmen har en "liten antydan till clouding". Hur ska det tolkas?

Hur långt är ett snöre. Alltid hatat det ordspråket men nu fick jag använda det. Det är alltid läskigt köpa begade monitorer. Du köper något tidigare ägare inte är nöjd med.

Antydan till clouding betyder att den har clouding. Vilket iof alla lcd monitorer i konsumentsegmentet iaf har mer eller mindre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur långt är ett snöre. Alltid hatat det ordspråket men nu fick jag använda det. Det är alltid läskigt köpa begade monitorer. Du köper något tidigare ägare inte är nöjd med.

Antydan till clouding betyder att den har clouding. Vilket iof alla lcd monitorer i konsumentsegmentet iaf har mer eller mindre.

Att någon returnerar en skärm kan ju antingen bero på att just detta exemplar har någon defekt, eller så kan köparen vara missnöjd utan att det alls har att göra med det returnerade exemplaret.

Jag undrar man ska tolka "antydan till clouding", är det just detta exemplar som åsyftas? I så fall kan det vara bra att beställa ett annat exemplar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Att någon returnerar en skärm kan ju antingen bero på att just detta exemplar har någon defekt, eller så kan köparen vara missnöjd utan att det alls har att göra med det returnerade exemplaret.

Jag undrar man ska tolka "antydan till clouding", är det just detta exemplar som åsyftas? I så fall kan det vara bra att beställa ett annat exemplar istället.

Borde gälla det exemplaret då de nämner det i annonsen? Och är kanske anledningen tidigare köparen gav för att returnera den. Den råkade ha mer clouding än han kunde acceptera. Du kanske är mindre petig och spar 400 kr. Du kan ju köpa en ny men den kan ju ha ännu mer clouding om du har otur. Det är ju ett rent panellotteri om du köper osett i vilket fall fast oddsen är knappast bättre på beg marknaden att få en golden sample.

Lite som med processorer folk säljer kanske inte sina superclockande cpu:er av senaste modell utan de som inte klockar tillräckligt i högre grad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag köpte denna skärm för ett par dagar sedan som en större ersättare till min AOC 32" 4k skärm. Båda har MVA panel. Första intrycket är från storleken som blir en mindre shock. Det är mycket skärmyta som lyser och påkallar uppmärksamet. När jag väl dämpat ljusstyrkan vande jag mig snabbt och vill inte gå tillbaka till en fjuttig 32". Skalning fungerar dåligt i windows och det slipper man med denna. Kanske har jag inte fått in rätt inställningar, men jag upplever färgerna som skrikiga. Den har djupare röda och blå nyanser som jag sett på en skärm tidigare. Film är inga problem, men websidor och ikoner kan bli väl skrikiga. Det mest irriterande är bristen på anitireflexfilter. Den är nästan spegelblank och det är irriterande att se min egen spegelbild. DPI är högre än på en standard 24" 1080 skärm, men det är inte behagligt att sitta på samma avstånd som från en sådan. Det är möjligt att det är "text fringing" p.g.a. BRG som gör att text inte är lika tydlig som på en 24" 1080. I spelväg har jag bara hunnit köra gamla half-life men upplevelsen är helt underbar.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

DPI är högre än på en standard 24" 1080 skärm, men det är inte behagligt att sitta på samma avstånd som från en sådan.

Tack för dina synpunkter på skärmen!
Jag har inte förstått tidigare att det är så mycket problem med spegelbilden.
Sitter du på c:a 60 cm avstånd? Tycker du att det fungerar bra att läsa text på lite längre avstånd?

Permalänk
Skrivet av Balint:

Tack för dina synpunkter på skärmen!
Jag har inte förstått tidigare att det är så mycket problem med spegelbilden.
Sitter du på c:a 60 cm avstånd? Tycker du att det fungerar bra att läsa text på lite längre avstånd?

Jag sitter numer skönt tillbakalutad i stolen. Skärmen står på ett 80cm djupt bord och avståndet till
ögonen uppmättes till hela 1m. Även från 80cm är det bekvämt att läsa text. Vid 60cm börjar texten se märkligt spretig ut.
Det som fortfarande stör är att mättade röda färger, som MediaMarkts reklam i rött och gult, är så infernaliskt rött.
Någon med bättre kunskap på området kanske kan förklara om det är skärmen som överdriver mättade färger eller om det
är websidor som överdriver färgerna för att kompensera för skärmar med sämre färgrymd. Eftersom film ser bra ut så misstänker jag det senare.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

En ny prissänkt skärm i Inets fyndhörna, inga fel angivna.

Permalänk

Jag köpte den här skärmen igår bara för att lira Xbox one X och Ps4 på den. Men den vägrar låta mig köra 4k på xboxen.
På PC'n funkar det klockrent med samma kabel. Spelar ingen roll vilken inställning jag använder på skärmen. Någon som har en idé?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Mad_troll jag funderar på att köpa skärmen utav exakt samma anledning; Xbox One X och PS4 Pro - men även som datorskärm.

Fick du det att fungera med One X'en och 4K ?, det är ju lite halva grejen...

@Balint fick du köpt nån skärm eller inte ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: Jadå det fungerar, men jag fick lov att meka runt med en massa inställningar för att det skulle hoppa igång. Xboxen var lättast att få igång. Kör även med en Deltaco HDMI switch nu som fungerar utmärkt om man vill ha flera enheter inkopplade.

HMDI Switch

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mad_troll:

@andreas_dock: Jadå det fungerar, men jag fick lov att meka runt med en massa inställningar för att det skulle hoppa igång. Xboxen var lättast att få igång. Kör även med en Deltaco HDMI switch nu som fungerar utmärkt om man vill ha flera enheter inkopplade.

HMDI Switch

Aha!, tackar för info!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Balint fick du köpt nån skärm eller inte ?

Det blev inget köp för mig, jag ska använda den som vanlig datorskärm och inte till Xbox och liknande, och jag vill inte sitta på alltför långt avstånd från skärmen. Jag väntar på nya modeller, förhoppningsvis presenteras något nytt i januari/februari.

Permalänk

Bump!

Finns det några där ute som har den här skärmen? Gillar den skarpt men undrar vilka inställningar som är bäst för spel. Har vi några ägare till denna där ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur långt är ett snöre. Alltid hatat det ordspråket men nu fick jag använda det. Det är alltid läskigt köpa begade monitorer. Du köper något tidigare ägare inte är nöjd med.

Antydan till clouding betyder att den har clouding. Vilket iof alla lcd monitorer i konsumentsegmentet iaf har mer eller mindre.

Det är ju ett totalt värdelöst ordspråk. Skosnören kommer ju i bestämda längder och är fullt mätbara.

Hur lång är en snorkråka?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Bump!

Finns det några där ute som har den här skärmen? Gillar den skarpt men undrar vilka inställningar som är bäst för spel. Har vi några ägare till denna där ute?

Jag har haft skärmen sen förra sommaren, är kanonnöjd med den.
Jag fifflade inte så mycket med själva inställningarna, men jag har iallafall:
LowBlue Mode - Off
Brightness - 30
contrast - 50
sharpness - 50
smartresponse - off
gamma - 2.4
HDR - VESA HDR 1000
color temperature - 6500K

Funkar för mig!

Har dock lite problem med monitorn (vilket är den egentliga anledningen till att jag är här).
Jag försöker koppla in min laptop till skärmen över usb-c och det fungerar hyffsat, kan dock inte få skärmen att köra högre än 4k 30hz.
Några idéer?

Det är en macbook pro jag kopplar in med en thunderbolt kabel

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag har haft skärmen sen förra sommaren, är kanonnöjd med den.
Jag fifflade inte så mycket med själva inställningarna, men jag har iallafall:
LowBlue Mode - Off
Brightness - 30
contrast - 50
sharpness - 50
smartresponse - off
gamma - 2.4
HDR - VESA HDR 1000
color temperature - 6500K

Funkar för mig!

Har dock lite problem med monitorn (vilket är den egentliga anledningen till att jag är här).
Jag försöker koppla in min laptop till skärmen över usb-c och det fungerar hyffsat, kan dock inte få skärmen att köra högre än 4k 30hz.
Några idéer?

Det är en macbook pro jag kopplar in med en thunderbolt kabel

Hur gammal är din macbook pro? Vilken storlek har den? Har för mig du behöver en från 2015 om det är en 15-tummare och från 2016 om det är en 13-tummare. Kan ha fel, var ett tag sen jag forskade i detta. Min macbook pro 13" late 2013 klarar t.ex. bara 30hz i 3840x2160.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur gammal är din macbook pro? Vilken storlek har den? Har för mig du behöver en från 2015 om det är en 15-tummare och från 2016 om det är en 13-tummare. Kan ha fel, var ett tag sen jag forskade i detta. Min macbook pro 13" late 2013 klarar t.ex. bara 30hz i 3840x2160.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en macbook pro 2017.
Har provat med en thunderbolt kabel och en usb-c kabel som enligt märkningen ska klara usb3.1.

Har dessvärre inte en usb-c - DP kabel liggandes, men jag antar att det är nästa steg

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är en macbook pro 2017.
Har provat med en thunderbolt kabel och en usb-c kabel som enligt märkningen ska klara usb3.1.

Har dessvärre inte en usb-c - DP kabel liggandes, men jag antar att det är nästa steg

Ok, då ska den ha stöd för det iallafall. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är en macbook pro 2017.
Har provat med en thunderbolt kabel och en usb-c kabel som enligt märkningen ska klara usb3.1.

Har dessvärre inte en usb-c - DP kabel liggandes, men jag antar att det är nästa steg

Var iväg och köpte en usb-c - Display Port.

Nu fungerar 4k@60Hz strålande!
Misstänker att begränsningen ligger i skärmen snarare än datorn, skulle kunna vara att den inte klarar displayport över usb3.1 utan bara 3.0, där är 4k@30Hz begränsningen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Var iväg och köpte en usb-c - Display Port.

Nu fungerar 4k@60Hz strålande!
Misstänker att begränsningen ligger i skärmen snarare än datorn, skulle kunna vara att den inte klarar displayport över usb3.1 utan bara 3.0, där är 4k@30Hz begränsningen.

Hej,
Jag fick hem min skärm igår och blev glatt överraskad av att usb-c-kontakten även agerar displayport. Hur som helst, jag fick ut 4k 60Hz på en gång med den medföljande kabeln, kopplad till en Lenovo X1. Sedan märkte jag i skärmens inställningar att defaultinställning var "USB: 2.0". Jag ändrade denna till "USB: 3.0". Då slog skärmen över till 4k @30Hz via usb-c.

Har någon en aning om varför? Det känns helt bakvänt att 3.0 skulle leverera lägre Hz än usb 2.0.